En samling Dreamcast-klassiker

Flakmonkey
En samling Dreamcast-klassiker

Jag har tidigare skrivit om min samling med Master System-spel och nu tänkte jag följa upp Segas första konsol med deras sista: Dreamcast. Ironiskt nog var det förmodligen också deras bästa, åtminstone anser jag att den är det. Även om den markerade slutet på en era så kan jag inte hålla med de som ser den som ett misslyckande. Självklart stämmer det om man enbart ser till det kommersiella, men ser du till konsolen i sig och spelen som släpptes till den så har iaf jag svårt att hitta något att klaga på. Om något så är Dreamcast ett tydligt bevis på att marknadsföringen och ditt rykte viktigare än produkten du säljer.

Nej om Segas misslyckande ska skyllas på något så är det eran som startade med Mega CD och slutade med Sega Saturn. Sällan har väl ett bolag misslyckat så kapitalt med att utnyttja ett guldläge. Man skulle kunna dra paralleller till Wii U, men det är inte ens i närheten.

Hursom så har ni min samling av Dreamcast-spel här nedan (Sonic Adventure och MDK 2 saknas på bilden). Måste erkänna att jag är rätt nöjd med den. Jag har de flesta av de spel som jag vill ha. Shenmue II saknas förstås, likaså Rez och Phantasy Star Online, men jag är väldigt nära mitt mål att äga kompletta varianter av de spel som jag tycker att man ska äga till sin Dreamcast. Fast som vi alla vet så är ju å andra sidan de där sista procenten alltid de svåraste...

#blogg

Moderator | Testpilot
En samling Dreamcast-klassiker

Vänta bara tills min praktik går över till anställning så jag också har kosing att "slösa". Just you wait Mr...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Flakmonkey
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vänta bara tills min praktik går över till anställning så jag också har kosing att "slösa". Just you wait Mr...

Hehe, det är bara att tuta och köra ^^

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vänta bara tills min praktik går över till anställning så jag också har kosing att "slösa". Just you wait Mr...

Hehe, det är bara att tuta och köra ^^

Har den fina manicken jag visade i någon annan av dina poster. Har annars bara 8-bitars Nintendo men det är väl inte fy skam det heller.

Blev sugen på att skaffa mig en SNES, men efter att ha spelat så många spel på datorn genom åren så går jag över till ett "uncharted territory" och skaffar mig en Sega Mega Drive istället. Bra plan kanske? Kan inget om konsolen så du kanske har lite tips på spel?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Märkligt så olika man kan tycka. Jag tycker Dreamcasten är Segas absolut svagaste konsol, där Master System , Mega Drive (inklusive cd) och Saturn hade mängder med klassiker så finns det inga spel som riktigt tilltalade mig på Dreamcasten.

Har i och för sig mycket med att jag föredrar 2D över 3D på konsoll.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Flakmonkey
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har den fina manicken jag visade i någon annan av dina poster. Har annars bara 8-bitars Nintendo men det är väl inte fy skam det heller.

Blev sugen på att skaffa mig en SNES, men efter att ha spelat så många spel på datorn genom åren så går jag över till ett "uncharted territory" och skaffar mig en Sega Mega Drive istället. Bra plan kanske? Kan inget om konsolen så du kanske har lite tips på spel?

Uj det finns många, men det är ju en konsol som sålde bra så det är ingen dyr konsol att köpa spel till. Är du ute efter kompletta spel med box och manual så är det också relativt enkelt tack vare att Sega körde med hårda boxar istället för papp. Det finns ju dock några självklara titlar som Sonic-serien, Streets of Rage 2, Alladin, Toe Jam & Earl, Shining Force, Gunstar, Strider, Road Rash, Mortal Kombat, Ghouls n Ghost, Quackshot, etc etc etc

Skrivet av SID 6.7:

Märkligt så olika man kan tycka. Jag tycker Dreamcasten är Segas absolut svagaste konsol, där Master System , Mega Drive (inklusive cd) och Saturn hade mängder med klassiker så finns det inga spel som riktigt tilltalade mig på Dreamcasten.

Har i och för sig mycket med att jag föredrar 2D över 3D på konsoll.

Verkligen

Mega Drive håller jag verkligen med om, där finns det gott om klassiker men det beror ju också på att den överlevde väldigt länge också. Master System också även om det inte kan jämföras med NES. Mega CD vet jag däremot inte riktigt vad det finns för högklassiga spel. Sonic CD är förstås grymt

Saturn har jag lite svårt för ärligt talat. Visst finns det bra exklusiva spel, men på det stora hela tyckte jag det var mycket som fattades och att konsolen var lite väl klen jämfört med framförallt Playstation. Mycket hade väl iofs att göra med tredjepartsutvecklarna där Sony hade smörat rejält vad det verkade medan Sega hade svårt att få de stora titlarna till Saturn. Lite samma läge som Nintendo är i nu faktiskt. Fast går ju inte att klaga på titlar som Nights, Panzer Dragoon och Virtua Fighter förstås.

Men såklart. Är det 2D man är ute efter så är Dreamcast inte rätt väg att gå. Det var ju den första konsolen som gjorde 3D riktigt snyggt!

Medlem

Favoriterna till mega cd är förutom Sonic CD, Third World War, Eternal champions: challenge from the dark side och Shining Force CD.

Till Saturn spelade man Guardian Heroes till man kollapsade när det begav sig, ett av dom allra bästa spelen som gjorts oavsett format.
Three Dirty Dwarves är superkul i co-op, Shining the holy ark, Shining Wisdom och Shining force 3, är alla suveräna rollspel. Jag tycker det finns bra mycket roligare exklusiviteter på Saturn än på Sonys Playstation.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Är det Skies of arcadia jag ser? .... Avis.

Flakmonkey
Skrivet av SID 6.7:

Favoriterna till mega cd är förutom Sonic CD, Third World War, Eternal champions: challenge from the dark side och Shining Force CD.

Till Saturn spelade man Guardian Heroes till man kollapsade när det begav sig, ett av dom allra bästa spelen som gjorts oavsett format.
Three Dirty Dwarves är superkul i co-op, Shining the holy ark, Shining Wisdom och Shining force 3, är alla suveräna rollspel. Jag tycker det finns bra mycket roligare exklusiviteter på Saturn än på Sonys Playstation.

Härligt med tips på spel som man ska skaffa sen när det är dags att börja få ihop Saturn-samlingen

Medlem

Inget PSO? :O, dock så måste Skies, Grandia och Shenmue de spelen jag har mest minnen av.

Flakmonkey
Skrivet av Luftman:

Är det Skies of arcadia jag ser? .... Avis.

Yes box!

Skrivet av Epoxlol:

Inget PSO? :O, dock så måste Skies, Grandia och Shenmue de spelen jag har mest minnen av.

PSO bör anlända senare i veckan

Medlem

Omg. Kan det vara det första Grandia som jag ser framför mig!?

Tycker allt du ska plugga in det nu och börja spela isåfall.


signatur

Everybody needs help.

Flakmonkey
Skrivet av Apministern:

Omg. Kan det vara det första Grandia som jag ser framför mig!?

Tycker allt du ska plugga in det nu och börja spela isåfall.

Grandia II är det, ettan släpptes väl bara till Saturn och Playstation iirc?

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Apministern:

Omg. Kan det vara det första Grandia som jag ser framför mig!?

Tycker allt du ska plugga in det nu och börja spela isåfall.

Grandia II är det, ettan släpptes väl bara till Saturn och Playstation iirc?

Aah. Jag var lite fundersam på omslaget men såg inga stora TVÅOR så tänkte att det måste vara ettan då


signatur

Everybody needs help.

1
Skriv svar