Har jag tröttnat på PC?

Medlem
Har jag tröttnat på PC?

Jag har varit lite i valet och kvalet under en tid. Sitter på en 2 år gammal burk med ASUS ROG Formula V, AMD Phenom X6, 8gb RAM, PNY GTX 580.

Utöver detta har jag också WiiU o PS3 (om vi bara snackar samtida grejer).

Jag börjar helt enkelt fundera på om jag ska ha en PS4 istället för uppgradera PC:n?

Argumenteringen är som följer;
jag spelar nästan uteslutande i Steam BPM m kontroll nuförtiden.

Kör endast i 1080p

Tycker nuförtiden pillandet och pysslet med datorn är mer jobbigt, och är mer och mer av känslan att jag bara vill det ska funka.

Förutom få titlar (som även finns på andra format) så spelar jag mera MAME och SNES9x än moderna titlar.

Har inte tid spela så intensivt som förr och dyka ner i spel som kräver det. Dvs MMOs eller djupa strategititlar blir aldrig att man kör.

Ja man kan ju fortsätta men det räcker nog där. Jag spelar mer WiiU än PC, och datorn används nästan enbart för ljudproduktion (dvs mer förlitat på ram och cpu och såklart ljudkort än gpu)

Så spontana reaktioner? Kanske är en PS4 snarare än nytt grafikkort jag ska ge mig på?

Tycker jag själv låter som jag tappat lite intresset för datormeckandet och det finns ju inte många titlar som på egen hand motiverar uppgradering för mig.

Jag gillar fet grafik men det är aldrig högsta prioritet.

Kanske helt enkelt blivit äldre och grinigare annars
Eller som andra kanske skulle tolka det; jag är inte hardcore längre hehe
Kanske skulle kunna ligga något i det också.

Min kärlek till spel är densamma, bara att den tyvärr inte känns lika besvarad nuförtiden.

phi
Medlem

Jag tycker att du har svarat på din egen fråga; PS4 lockar mer än att uppgradera datorn. Så varför uppgradera datorn när det är en konsol som "bara funkar" du egentligen vill ha?

Medlem
Skrivet av phi:

Jag tycker att du har svarat på din egen fråga; PS4 lockar mer än att uppgradera datorn. Så varför uppgradera datorn när det är en konsol som "bara funkar" du egentligen vill ha?

Ja det har jag ju faktiskt hehe, men behövde nog höra det.
Onödigt kanske dra upp en tråd om det, men men, ville nog bara veta om det var någon fördel/nackdel el. varningens finger jag missat.

Jag funderade vidare lite och insåg att jag redan behandlat min dator som en konsol, hehe, eller iaf i tankesättet, så en PS4 borde stå närmare hjärtat.
Tänker på citatet "Folk kräver yttrandefrihet som en kompensation för tankefriheten de aldrig använder."
Skulle stämma in på pricken på min dator, all frihet i världen jämfört med en konsol men mest mycket väsen och lite verkstad

Blir att uppgradera datorn på ljudfronten där det iaf genererar pengar snarare än bara kostar.

Sedan en sak som jag missat i min tankeloop är ju faktiskt, jag kan ju alltid ångra mig och göra om/gå tillbaka. Inget kontrakt för livet hehe.

Medlem
Skrivet av pillveke:
Skrivet av phi:

Jag tycker att du har svarat på din egen fråga; PS4 lockar mer än att uppgradera datorn. Så varför uppgradera datorn när det är en konsol som "bara funkar" du egentligen vill ha?

Ja det har jag ju faktiskt hehe, men behövde nog höra det.
Onödigt kanske dra upp en tråd om det, men men, ville nog bara veta om det var någon fördel/nackdel el. varningens finger jag missat.

Jag funderade vidare lite och insåg att jag redan behandlat min dator som en konsol, hehe, eller iaf i tankesättet, så en PS4 borde stå närmare hjärtat.
Tänker på citatet "Folk kräver yttrandefrihet som en kompensation för tankefriheten de aldrig använder."
Skulle stämma in på pricken på min dator, all frihet i världen jämfört med en konsol men mest mycket väsen och lite verkstad

Blir att uppgradera datorn på ljudfronten där det iaf genererar pengar snarare än bara kostar.

Sedan en sak som jag missat i min tankeloop är ju faktiskt, jag kan ju alltid ångra mig och göra om/gå tillbaka. Inget kontrakt för livet hehe.

Det verkar handla mest om att du vill att vi bekräftar ditt val eftersom du inte kan ratifisera det för dig själv. Men, visst, vill du sitta med inlåsta och konsollexklusiva spel och bli tvingad till att betala överpriser så varsågod. Själv ser jag fram emot nästa Steamrea.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av pillveke:
Skrivet av phi:

Jag tycker att du har svarat på din egen fråga; PS4 lockar mer än att uppgradera datorn. Så varför uppgradera datorn när det är en konsol som "bara funkar" du egentligen vill ha?

Ja det har jag ju faktiskt hehe, men behövde nog höra det.
Onödigt kanske dra upp en tråd om det, men men, ville nog bara veta om det var någon fördel/nackdel el. varningens finger jag missat.

Jag funderade vidare lite och insåg att jag redan behandlat min dator som en konsol, hehe, eller iaf i tankesättet, så en PS4 borde stå närmare hjärtat.
Tänker på citatet "Folk kräver yttrandefrihet som en kompensation för tankefriheten de aldrig använder."
Skulle stämma in på pricken på min dator, all frihet i världen jämfört med en konsol men mest mycket väsen och lite verkstad

Blir att uppgradera datorn på ljudfronten där det iaf genererar pengar snarare än bara kostar.

Sedan en sak som jag missat i min tankeloop är ju faktiskt, jag kan ju alltid ångra mig och göra om/gå tillbaka. Inget kontrakt för livet hehe.

Det verkar handla mest om att du vill att vi bekräftar ditt val eftersom du inte kan ratifisera det för dig själv. Men, visst, vill du sitta med inlåsta och konsollexklusiva spel och bli tvingad till att betala överpriser så varsågod. Själv ser jag fram emot nästa Steamrea.

Bekräfta är ett starkt ord. Tack, men jag behöver inte er för att ta ett beslut, däremot finns det inget att förlora i diskussion innan beslut oavsett man väljer använda den införskaffade informationen eller inte.
Så det handlar inte om det. Svårigheten i en sådan här diskussion är ju att det är så mycket smaksak, men likt allt annat så är en nyanserad mångfacetterad bild alltid bra grund för beslut.

OT: Med tanke på hur sekundärt mitt spelande blivit i förhållande till andra sysselsättningar så tror jag inte jag lider av att minska spelutbudet. Överpris visst, men samtidigt så köper jag inte så ofantligt många spel utan köttar de man köper innan nya kommer. Allt detta om man såklart bortser från Steams reor där jag köper skit jag aldrig spelar.

Men jag förstår ditt perspektiv också, och jag kan ju komma att ångra mig, men som det ser ut nu kan jag ju fortfarande ha båda delar för datorn håller än. Så när PS4an är på plats så vet man ju bu eller bä.

PCn ger ju en frihet som jag sällan uttnyttjar, så från det hållet sett så är ju en uppgradering lite som bortkastade pengar

Sedan kan man ju tillägga att det kanske inte bara jag som tänker i dessa banorna så att frågan tas upp och diskuteras ser jag bara som positivt, även den aldrig kan leda till gemensamt beslut.

phi
Medlem

Jag var själv i samma situation och det slutade med att jag köpte en Mac och gick över till konsolspelande i första hand. Du har ju som sagt kvar datorn för PC-spel och den bör ju funka ett tag till, så det ena utesluter ju inte det andra.

Köp en PS4, det verkar ju vara det vettigaste alternativet just nu. I värsta fall har du ju kvar den för kommande PS4-exklusiva titlar om du mot förmodan ändå mestadels spelar på PC framöver.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag var själv i samma situation och det slutade med att jag köpte en Mac och gick över till konsolspelande i första hand. Du har ju som sagt kvar datorn för PC-spel och den bör ju funka ett tag till, så det ena utesluter ju inte det andra.

Köp en PS4, det verkar ju vara det vettigaste alternativet just nu. I värsta fall har du ju kvar den för kommande PS4-exklusiva titlar om du mot förmodan ändå mestadels spelar på PC framöver.

Tror jag så småningom kommer landa i Mac träsket då de av min erfarenhet är riktigt kompetenta ljudproduktionsdatorer

Medlem
Flakmonkey

Gick igenom samma sak för några år sedan. Har egentligen lirat mest på konsoler sedan Xbox 360, PS3 och Wii kom in i bilden, men har ändå haft en bra dator till hands. Såhär i efterhand tror jag att det faktiskt handlar om rent sentimentala skäl. Jag ska ha en speldator helt enkelt, det är den jag är, eller rättare sagt den jag var. Jag har gjort några tafatta försök att börja lira på den igen när spel som Starcraft 2 kom, uppgraderade hårdvaran, etc men det rann alltid ut i sanden. Vissa spel kommer alltid fungera på PC, inget snack om den saken, men för egen del är det nog ett avslutat kapitel vad gäller spelande. Kommer alltid ha en dator, men jag behöver verkligen inte ha en stationär speldator.

Det är inget svek mot PC som spelplattform heller. Det är bara ett faktum att det ofta tar mer kraft (och ibland pengar) att spela på en PC. Köp en konsol och du behöver inte fundera på annat än vilket spel du ska klara den här veckan eller månaden och vissa av oss kommer till en punkt där det är mer värt än att ha den absolut bästa prestandan.

Medlem

Den största frågan är väl vilka spel du vill spela. Personligen hade jag inte köpt ett PS4:a i dagsläget, finns inga lockande spel än, samt att priset lär sjunka inom ett år. Din dator är ju inte dålig på något sätt, lär ju klara medium/high på det mesta, behöver du verkligen en uppgradering?

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Den största frågan är väl vilka spel du vill spela. Personligen hade jag inte köpt ett PS4:a i dagsläget, finns inga lockande spel än, samt att priset lär sjunka inom ett år. Din dator är ju inte dålig på något sätt, lär ju klara medium/high på det mesta, behöver du verkligen en uppgradering?

Jag är ute i god tid helt enkelt hehe, och PS4an kommer jag nog skaffa tidigast till sommaren pga av just det du sagt. Sedan kommer ju alla polarna välja PS4 (glömt nämna) och jag kommer ju vilja spela med dem, och då brukar spelet lösa sig själv. Jag spelar på eget håll med "e-vänner" på PC när alla lokala vänner kör sony all the way, så det är något jag också vill göra mer.

Är peppad på Daylight, The Division (co-op med vännerna=PS4), Driveclub, The Crew, och såklart vad Naughty Dog har för ess i skjortärmen.

Så nu behöver jag ju son du säger ingen uppgradering, men börjar redan nu planera inför hösten/våren.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Gick igenom samma sak för några år sedan. Har egentligen lirat mest på konsoler sedan Xbox 360, PS3 och Wii kom in i bilden, men har ändå haft en bra dator till hands. Såhär i efterhand tror jag att det faktiskt handlar om rent sentimentala skäl. Jag ska ha en speldator helt enkelt, det är den jag är, eller rättare sagt den jag var. Jag har gjort några tafatta försök att börja lira på den igen när spel som Starcraft 2 kom, uppgraderade hårdvaran, etc men det rann alltid ut i sanden. Vissa spel kommer alltid fungera på PC, inget snack om den saken, men för egen del är det nog ett avslutat kapitel vad gäller spelande. Kommer alltid ha en dator, men jag behöver verkligen inte ha en stationär speldator.

Det är inget svek mot PC som spelplattform heller. Det är bara ett faktum att det ofta tar mer kraft (och ibland pengar) att spela på en PC. Köp en konsol och du behöver inte fundera på annat än vilket spel du ska klara den här veckan eller månaden och vissa av oss kommer till en punkt där det är mer värt än att ha den absolut bästa prestandan.

Jag tror du satte huvudet på spiken, jag har nog kvar den av sentimentala skäl som du. Nu har det ju klargjorts att min dator är med i game:t ett tag till så jag behöver inte bestämma mig än (även det känns som jag redan gjort det). Dock är gaming på PC annorlunda och det är nog ett kapitel jag läser sista raderna av.

Jag skulle gärna ha allt men är man ljudtekniker och spelar musik har man redan kostnader så det räcker och blir över och då känns en spel-PC, som jag inte känner något sug efter, som en dyr onödig sak.

Medlem

Förr hade jag sagt att du bör satsa på en konsol, men läget har förändrats en hel del nu och idag känns PC som det givna valet. Visst, du kommer aldrig få konsolexklusiva spel på PC, men PC har i sin tur ett helt tåg med exklusiva spel på ingång, för att inte tala om Oculus Rift som kommer ta PC-spelandet till en helt ny dimension. Och samtidigt så satsar Valve stort på att konsolifiera PC:n och göra den mer lämplig för soffliggare. Så om du vill ha något som bara funkar, varför inte bara skaffa en Steam Machine? En PS4 kan du ju alltid skaffa när spelbiblioteket utökats lite, och till ett lägre pris dessutom.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Förr hade jag sagt att du bör satsa på en konsol, men läget har förändrats en hel del nu och idag känns PC som det givna valet. Visst, du kommer aldrig få konsolexklusiva spel på PC, men PC har i sin tur ett helt tåg med exklusiva spel på ingång, för att inte tala om Oculus Rift som kommer ta PC-spelandet till en helt ny dimension. Och samtidigt så satsar Valve stort på att konsolifiera PC:n och göra den mer lämplig för soffliggare. Så om du vill ha något som bara funkar, varför inte bara skaffa en Steam Machine? En PS4 kan du ju alltid skaffa när spelbiblioteket utökats lite, och till ett lägre pris dessutom.

Du har faktiskt en poäng, och jag har fan inte tänkt på det. Steam Machines kan ju absolut vara något men det skulle ändå dubbla som workstation också om jag inte köper en dator bara för spel. Jag tänker när det väl satt sig så köper jag nog fan bara en god lagom steam machine till tv-bänken om SteamOS blir bra.

Oculus lär ju dröja också och jag har ingenting emot att sitta i baksätet och se hur det går.

Har ju tid att fundera men blir väl haka på polarna på PS4an om inget drastiskt händer med SteamOS. För jag gissar på att SteamOS och Steam Machines inte kommer kännas som lika kompletta lösningar som en PS4 i början iaf.
Sedan tänker jag det kan va gött att backa lite från PC för att reflektera medans man provar något nytt.

Ni har alla bra poänger och därför jag frågade, för att lyfta fram aspekter man missar.

Men som sagt, jag gillar att vara ute i god tid så ska bli intressant se vart det bär när det väl bär av.

Medlem
Skrivet av pillveke:

Onödigt kanske dra upp en tråd om det, men men, ville nog bara veta om det var någon fördel/nackdel el.

Du har glömt fördelen att ligga i soffan med PS4. Då kanske vissa tycker att det går att ordna med PC också. Javisst, med massa meck. Och det ville du ju undvika.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av pillveke:

Onödigt kanske dra upp en tråd om det, men men, ville nog bara veta om det var någon fördel/nackdel el.

Du har glömt fördelen att ligga i soffan med PS4. Då kanske vissa tycker att det går att ordna med PC också. Javisst, med massa meck. Och det ville du ju undvika.

Yip. En Steam Machine skulle väl kunna ge samma effekt, men det vet man ju inte än hur bra, och Steam Machine kräver säkerligen mer pill också. Engångspill funkar ju iofs, men SteamOS har lite att bevisa innan jag är övertygad

Medlem
Skrivet av pillveke:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av pillveke:

Onödigt kanske dra upp en tråd om det, men men, ville nog bara veta om det var någon fördel/nackdel el.

Du har glömt fördelen att ligga i soffan med PS4. Då kanske vissa tycker att det går att ordna med PC också. Javisst, med massa meck. Och det ville du ju undvika.

Yip. En Steam Machine skulle väl kunna ge samma effekt, men det vet man ju inte än hur bra, och Steam Machine kräver säkerligen mer pill också. Engångspill funkar ju iofs, men SteamOS har lite att bevisa innan jag är övertygad

Du behöver ju inte köpa en Steam Machine för att pröva.
SteamOS är gratis.

Medlem
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av pillveke:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av pillveke:

Onödigt kanske dra upp en tråd om det, men men, ville nog bara veta om det var någon fördel/nackdel el.

Du har glömt fördelen att ligga i soffan med PS4. Då kanske vissa tycker att det går att ordna med PC också. Javisst, med massa meck. Och det ville du ju undvika.

Yip. En Steam Machine skulle väl kunna ge samma effekt, men det vet man ju inte än hur bra, och Steam Machine kräver säkerligen mer pill också. Engångspill funkar ju iofs, men SteamOS har lite att bevisa innan jag är övertygad

Du behöver ju inte köpa en Steam Machine för att pröva.
SteamOS är gratis.

Ännu mera pill menar du?

Medlem

Hade du inte ett GTX 580? Är inte det lika snabbt som kortet i en PS4?

1
Skriv svar