"Nosgoth är inte pay-to-win"

Robot
Medlem
"Nosgoth är inte pay-to-win"

Så om man går +-0, varför ska man då betala?

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Så om man går +-0, varför ska man då betala?

För hattar och plåttrosor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Allt som gör så man kan få "liten" fördel som man inte kan få på normalt sätt är väl p2w till vis del? Att det kanske går långsammare att levla, mindre inventory osv utan att betala är helt ok för min del, men inte att få items som man inte kan få på normalt sätt är helt fel imo

Medlem

Säger inte alla "Vårat spel är inte Pay-to-Win!"... eller? Det blir lite "skriker varg" över det hela.

Medlem
Skrivet av Wintermist:

Säger inte alla "Vårat spel är inte Pay-to-Win!"... eller? Det blir lite "skriker varg" över det hela.

Det var min första tanke också.
Finns det ett enda fall där en utvecklare/utgivare har gått ut och sagt att deras spel är "Pay to Win"?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Wintermist:

Säger inte alla "Vårat spel är inte Pay-to-Win!"... eller? Det blir lite "skriker varg" över det hela.

Dota 2 är ju ett lysande exempel på äkta free-to-play som inte är i närheten av att vara pay-to-win, så det finns faktiskt.

Medlem
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Wintermist:

Säger inte alla "Vårat spel är inte Pay-to-Win!"... eller? Det blir lite "skriker varg" över det hela.

Dota 2 är ju ett lysande exempel på äkta free-to-play som inte är i närheten av att vara pay-to-win, så det finns faktiskt.

Jo absolut, men om alla säger samma sak, när ska man veta att det verkligen är så?

Medlem

Är inte Mer skada och Mindre magasin en fördel? Spelar väll ingen roll om jag måste ladda om oftare, om jag möts 1v1 och skadar mer så har ju jag fördel...

Medlem
Skrivet av Wintermist:
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Wintermist:

Säger inte alla "Vårat spel är inte Pay-to-Win!"... eller? Det blir lite "skriker varg" över det hela.

Dota 2 är ju ett lysande exempel på äkta free-to-play som inte är i närheten av att vara pay-to-win, så det finns faktiskt.

Jo absolut, men om alla säger samma sak, när ska man veta att det verkligen är så?

Genom att läsa på om spelet och bilda din egna uppfattning?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Rwaat:

Är inte Mer skada och Mindre magasin en fördel? Spelar väll ingen roll om jag måste ladda om oftare, om jag möts 1v1 och skadar mer så har ju jag fördel...

Att ladda om oftare betyder att du får mindre skada över tid. Ett MMO där DPS (damge per second) är viktigt så måste du räkna med tiden då du inte gör något alls.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Rwaat:

Är inte Mer skada och Mindre magasin en fördel? Spelar väll ingen roll om jag måste ladda om oftare, om jag möts 1v1 och skadar mer så har ju jag fördel...

Att ladda om oftare betyder att du får mindre skada över tid. Ett MMO där DPS (damge per second) är viktigt så måste du räkna med tiden då du inte gör något alls.

Är det här dock ett MMO? Känns som om det skulle kunna vara ett fps med FZ beskrivning. (kan ha helt fel inte kollat vidare om det här spelet utan utgår endast från vad som står i artikeln)

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Rwaat:

Är inte Mer skada och Mindre magasin en fördel? Spelar väll ingen roll om jag måste ladda om oftare, om jag möts 1v1 och skadar mer så har ju jag fördel...

Att ladda om oftare betyder att du får mindre skada över tid. Ett MMO där DPS (damge per second) är viktigt så måste du räkna med tiden då du inte gör något alls.

Är det här dock ett MMO? Känns som om det skulle kunna vara ett fps med FZ beskrivning. (kan ha helt fel inte kollat vidare om det här spelet utan utgår endast från vad som står i artikeln)

Har testat spelet en del och det stämmer ganska bra att det kan vara en nackdel. Vampyrerna har mycket hälsa och rör sig fort, träffar du alla skott är det en fördel, men missar du några eller möter två vampyrer kan det vara kört.

Några vapen skjuter långsammare men kraftigare, fördel när man kan sikta in sig men på nära håll kan det bli svettigt.

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Så om man går +-0, varför ska man då betala?

Dom som är bra på att sikta kanske tjänar på att ha färre skott och mer i skada, medans de som siktar kass kanske har större nytta av fler skott i magasinet?

Sedan kanske det beror lite på spelstil också.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

"det enda som verkar exklusivt för de som betalar riktiga pengar är booster-paket och skins"

Är inte booster-paket typ lika-med pay-to-win?

Medlem

Free-to-play ... pay-to-win... usch för det skräpet. Inte för att jag skulle betala för att skaffa mig fördelar i ett spel... men än mindre betala för att inte få några fördelar?

Medlem
Skrivet av pubisboy:

"det enda som verkar exklusivt för de som betalar riktiga pengar är booster-paket och skins"

Är inte booster-paket typ lika-med pay-to-win?

Nej

Inaktiv
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Wintermist:

Säger inte alla "Vårat spel är inte Pay-to-Win!"... eller? Det blir lite "skriker varg" över det hela.

Dota 2 är ju ett lysande exempel på äkta free-to-play som inte är i närheten av att vara pay-to-win, så det finns faktiskt.

Jaså bara dota eller? Jag vet några till lysande exemplar. Lol, tribes ascend, tactical intervention är några av dom.

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Rwaat:

Är inte Mer skada och Mindre magasin en fördel? Spelar väll ingen roll om jag måste ladda om oftare, om jag möts 1v1 och skadar mer så har ju jag fördel...

Att ladda om oftare betyder att du får mindre skada över tid. Ett MMO där DPS (damge per second) är viktigt så måste du räkna med tiden då du inte gör något alls.

Är det här dock ett MMO? Känns som om det skulle kunna vara ett fps med FZ beskrivning. (kan ha helt fel inte kollat vidare om det här spelet utan utgår endast från vad som står i artikeln)

Det visste jag inte. Trodde det var ett MMO när dom skrev om Nosgoth Online.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Wintermist:

Säger inte alla "Vårat spel är inte Pay-to-Win!"... eller? Det blir lite "skriker varg" över det hela.

Dota 2 är ju ett lysande exempel på äkta free-to-play som inte är i närheten av att vara pay-to-win, så det finns faktiskt.

Jaså bara dota eller? Jag vet några till lysande exemplar. Lol, tribes ascend, tactical intervention är några av dom.

Han gav ju bara ett exempel, inte att det var det enda. Klart att det finns fler än så men hade ingen betydelse för det han sa.

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Wintermist:

Säger inte alla "Vårat spel är inte Pay-to-Win!"... eller? Det blir lite "skriker varg" över det hela.

Dota 2 är ju ett lysande exempel på äkta free-to-play som inte är i närheten av att vara pay-to-win, så det finns faktiskt.

Jaså bara dota eller? Jag vet några till lysande exemplar. Lol, tribes ascend, tactical intervention är några av dom.

Läs svar ovan från Winzi, dessutom är dota2 enligt mig ett bättre exempel än både LoL och Tribes eftersom alla har tillgång till allt oavsett hur mycket pengar/tid man gått in med, medan Tribes och LoL har "pay-to-not-grind" för att låsa upp diverse hjältar, vapen osv osv.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Wintermist:
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Wintermist:

Säger inte alla "Vårat spel är inte Pay-to-Win!"... eller? Det blir lite "skriker varg" över det hela.

Dota 2 är ju ett lysande exempel på äkta free-to-play som inte är i närheten av att vara pay-to-win, så det finns faktiskt.

Jo absolut, men om alla säger samma sak, när ska man veta att det verkligen är så?

Genom att läsa på om spelet och bilda din egna uppfattning?

Med andra ord behöver spelutvecklaren inget säga alls. (enligt den filosofin)

Medlem
Skrivet av Wintermist:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Wintermist:
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Wintermist:

Säger inte alla "Vårat spel är inte Pay-to-Win!"... eller? Det blir lite "skriker varg" över det hela.

Dota 2 är ju ett lysande exempel på äkta free-to-play som inte är i närheten av att vara pay-to-win, så det finns faktiskt.

Jo absolut, men om alla säger samma sak, när ska man veta att det verkligen är så?

Genom att läsa på om spelet och bilda din egna uppfattning?

Med andra ord behöver spelutvecklaren inget säga alls. (enligt den filosofin)

Vill man få någon lön är det nog bäst man säger så mycket man bara kan om sitt spel...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Wintermist:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Wintermist:
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Wintermist:

Säger inte alla "Vårat spel är inte Pay-to-Win!"... eller? Det blir lite "skriker varg" över det hela.

Dota 2 är ju ett lysande exempel på äkta free-to-play som inte är i närheten av att vara pay-to-win, så det finns faktiskt.

Jo absolut, men om alla säger samma sak, när ska man veta att det verkligen är så?

Genom att läsa på om spelet och bilda din egna uppfattning?

Med andra ord behöver spelutvecklaren inget säga alls. (enligt den filosofin)

Vill man få någon lön är det nog bäst man säger så mycket man bara kan om sitt spel...

"Det är inte pay-to-win!"

Medlem

varför inte ett bra singel player spel för en gångs skull=(

Medlem
Skrivet av Wintermist:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Wintermist:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Wintermist:
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Wintermist:

Säger inte alla "Vårat spel är inte Pay-to-Win!"... eller? Det blir lite "skriker varg" över det hela.

Dota 2 är ju ett lysande exempel på äkta free-to-play som inte är i närheten av att vara pay-to-win, så det finns faktiskt.

Jo absolut, men om alla säger samma sak, när ska man veta att det verkligen är så?

Genom att läsa på om spelet och bilda din egna uppfattning?

Med andra ord behöver spelutvecklaren inget säga alls. (enligt den filosofin)

Vill man få någon lön är det nog bäst man säger så mycket man bara kan om sitt spel...

"Det är inte pay-to-win!"

..?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Utvecklare kör oftare och oftare på "not pay to win" modellen med att sälja exp boosts eller medlemskap istället för att man kan köpa t. ex. vapen och utrustning.
Det är, i min mening, lika mkt pay to win eftersom du tjänar exp och dylikt mycket snabbare, blir högre level/får tillgång till fetare saker snabbare som gör det lättare för dig att vinna.

Ett exempel är Planetside 2, där de också kallar alla uppgraderingar "sidegrades"; jag som är medlem OCH kör med boosts får enormt mkt mer certifieringspoäng vilket gör att jag kan lägga poängen på vapen och annat snabbare än nån som inte kör med sånt. Jag blir bättre utrustad och har tillgång till fler saker som jag kan dessutom använda oftare.
Klart det är pay to win.
Defaultutrustningen är bra när det kommer till vapen, men sen är det ju 30930982098 saker som gör ens gubbe bättre. Som armor, bättre heal, osv.

Tycker det är knas att utvecklarna kommer undan med att säga att det inte är pay to win med dessa modeller, lite sneaky och inte helt ärligt. Pay to save time är väl mer rätt, men under den tiden det tar för alla andra att komma ikapp så är det helt klart pay to win.


signatur

http://www.kompaniet.nu :+: #kompaniet @ QuakeNet

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av pubisboy:

"det enda som verkar exklusivt för de som betalar riktiga pengar är booster-paket och skins"

Är inte booster-paket typ lika-med pay-to-win?

Nej

Så att man betalar för att boosta sin xp och/eller in-game-money är inte lika med att betala för att vinna??
Berätta gärna hur.

Medlem
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av pubisboy:

"det enda som verkar exklusivt för de som betalar riktiga pengar är booster-paket och skins"

Är inte booster-paket typ lika-med pay-to-win?

Nej

Så att man betalar för att boosta sin xp och/eller in-game-money är inte lika med att betala för att vinna??
Berätta gärna hur.

Jag skulle säga att det är ett "det beror på" element hur spelet är upplagt. Om du t.ex skulle sätta det i ett mmorpg där pvp rent generellt utspelas i instanser som i WoW. Då kommer din level ökning endast göra så att du spelar med folk runt din egen level., och där med har du ingen fördel. Inte heller i PvE eftersom du spelar med dom som är på samma level som du, om du inte hjälper dom som är lägre än du att klara något, men det är inte endast till din fördel utan även för dom som du hjälper.

Sedan finns det själklart spel där level inte har någon betydelse och alla möter alla och ju högre level ju mer vapen har du att välja på vilket kan ge fördelar beroende på roll och hur terrängen man speler på ser ut.
Där är boosts en liten men likväl form av P2W.

Inaktiv
Skrivet av sauna:

Utvecklare kör oftare och oftare på "not pay to win" modellen med att sälja exp boosts eller medlemskap istället för att man kan köpa t. ex. vapen och utrustning.
Det är, i min mening, lika mkt pay to win eftersom du tjänar exp och dylikt mycket snabbare, blir högre level/får tillgång till fetare saker snabbare som gör det lättare för dig att vinna.

Ett exempel är Planetside 2, där de också kallar alla uppgraderingar "sidegrades"; jag som är medlem OCH kör med boosts får enormt mkt mer certifieringspoäng vilket gör att jag kan lägga poängen på vapen och annat snabbare än nån som inte kör med sånt. Jag blir bättre utrustad och har tillgång till fler saker som jag kan dessutom använda oftare.
Klart det är pay to win.
Defaultutrustningen är bra när det kommer till vapen, men sen är det ju 30930982098 saker som gör ens gubbe bättre. Som armor, bättre heal, osv.

Tycker det är knas att utvecklarna kommer undan med att säga att det inte är pay to win med dessa modeller, lite sneaky och inte helt ärligt. Pay to save time är väl mer rätt, men under den tiden det tar för alla andra att komma ikapp så är det helt klart pay to win.

Håller inte med där, många spel där det finns xp boost så sure du kan få andra saker. Men det innebär inte att du blir bättre.
Hade förstått om det var riktiat mot warrock eller andra liknande f2p titlar för såna är verkligen pay 2 win. Men det du skriver låter som hur folk beskriver LoL, där blir man inte bättre för man får xp boost eller ip boost om man betalar med riktiga pengar, du kan dock köpa dyarare karaktärer men det innebär inte att du blir bättre automatiskt det sitter i att endå lära sig gubben. Där kan till och med en low level vara bättre än en med högre level. Allt sitter i hur du spelar.

1
Skriv svar