Gearbox stämmer Duke Nukem-skaparna

Robot
Gearbox stämmer Duke Nukem-skaparna
Medlem
Gearbox stämmer Duke Nukem-skaparna

Det slutade vara tragiskt när Mass Destruction visade sig vara ett top down rpg.

Källa: Kotaku.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Nuke Dukem

Fixed

Medlem

Borde inte 3D Realms bara kunna lägga in en motstämning mot Gearbox för att ha våldtagit och totalt förstört ett legendariskt IP/varumärke. Eller borde inte allmänheten/gamers kunnat göra det när de släppte DNF...

Just nu blir det mer som att både Gearbox och 3D Realms försöker försvara något som har minus i värde... hela Duke Nukem är ju saboterat, varför lägga tid, pengar och energi på att försöka försvara något som är förstört?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Werzion:

Borde inte 3D Realms bara kunna lägga in en motstämning mot Gearbox för att ha våldtagit och totalt förstört ett legendariskt IP/varumärke. Eller borde inte allmänheten/gamers kunnat göra det när de släppte DNF...

Just nu blir det mer som att både Gearbox och 3D Realms försöker försvara något som har minus i värde... hela Duke Nukem är ju saboterat, varför lägga tid, pengar och energi på att försöka försvara något som är förstört?

Gearbox fick ju en hel del karmaminus av DNF och Alien: Colonial Marines, men jag har ändå svårt att se att den bajshögen DNF var deras "fel". Visst, de borde kanske inte ha släppt det alls...


signatur
Medlem

känns så dumt att gearbox nu ska ha rättigheterna till duke nukem om de nu vägrar att det varumärket vidare utvecklas, tror inte på att gearbox skulle göra serien bättre själva. 3D Realms visste vad de gjorde med duke nukem i början.

Medlem
Skrivet av Werzion:

Borde inte 3D Realms bara kunna lägga in en motstämning mot Gearbox för att ha våldtagit och totalt förstört ett legendariskt IP/varumärke. Eller borde inte allmänheten/gamers kunnat göra det när de släppte DNF...

Just nu blir det mer som att både Gearbox och 3D Realms försöker försvara något som har minus i värde... hela Duke Nukem är ju saboterat, varför lägga tid, pengar och energi på att försöka försvara något som är förstört?

DNF kan man inte kritisera Gearbox för men när det kommer till det senaste Aliens spelet kan man utan tvekan kritisera dem. Sega blev kontaktad av Gearbox och inte tvärtom, Gearbox valde att inte göra klart spelet själv, deras beslut, inte Segas.

OT:
Gearbox har mycket att bevisa innan jag köper ett enda spel till där deras logo finns med. De kan göra riktigigt bra spel (Brothers In Arms är i mitt tycke bättre än CoD) men samtidigt så har de inga som helst problem att släppa spel som Aliens CM. Blizzard har aldrig släppt något som de inte själva är nöjda med, det är snarare tvärtom, de har en så hög standard att de slopat spel som andra utvecklare hade släppt utan att tveka.

När det kommer till den här stämingen så verkar det som att de inte är överens om vad de har skrivit på. Namnet i sig är värt mycket dock så Gearbox kommer nog göra det som krävs för att behålla rätten till det.

FM-guru
F.d. Sisyr

"Kräver att spelet aldrig ska släppas". Känner igen det där, höhö.

Medlem

Gearbox har gått och blivit ett jävla skitföretag. Duke Nukem Forever, Aliens Colonial Marines och snart Furious 4 som förmodligen är så dåligt att dom själva insåg att de var tvungna att ta bort Brothers in Arms i namnet för att inte sänka BIA-serien totalt. Jag väntar bara på att de ska förstöra Borderlands-serien.

Medlem

Det här kan mycket väl handla om ett PR-trick för att skapa uppmärksamhet runt spelet. Interceptor och Apogee använder Duke Nukem varumärket olovligt, blir stämda (helt enligt planerna) av Gearbox. Då vet helt plötsligt alla om att spelet finns, intresse väcks för produkten. Interceptor och Apogee förlikas med Gearbox utanför rättssalen och ändrar namn på sitt spel till något annat. Intresset för produkten kvarstår eftersom alla vet om att det egentligen är en Duke Nukem produkt. Långsökt? Nej, jag tror inte det.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Bennii:

Det här kan mycket väl handla om ett PR-trick för att skapa uppmärksamhet runt spelet. Interceptor och Apogee använder Duke Nukem varumärket olovligt, blir stämda (helt enligt planerna) av Gearbox. Då vet helt plötsligt alla om att spelet finns, intresse väcks för produkten. Interceptor och Apogee förlikas med Gearbox utanför rättssalen och ändrar namn på sitt spel till något annat. Intresset för produkten kvarstår eftersom alla vet om att det egentligen är en Duke Nukem produkt. Långsökt? Nej, jag tror inte det.

Nog låter det långsökt alltid.

Medlem

Är ju bevisat ett par gånger att börja om projekt blir bara skit i spelbranschen, om nu Gearbox äger varumärket så är stämningen i sin ordning dock. Jag är totalt förälskad i Borderlands 2, och kan inte förstå hur den studion kunnat göra Alien Colonial Marines och DNF ärligt talat, det är sån otrolig skillnad i kvalité.

Medlem

DNF skitet är en skam att det ens släpptes... gearbox är riktiga idioter skiter i om dom har rättigheter dom har inte visat dom förtjänat det ens.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Werzion:

Borde inte 3D Realms bara kunna lägga in en motstämning mot Gearbox för att ha våldtagit och totalt förstört ett legendariskt IP/varumärke. Eller borde inte allmänheten/gamers kunnat göra det när de släppte DNF...

Just nu blir det mer som att både Gearbox och 3D Realms försöker försvara något som har minus i värde... hela Duke Nukem är ju saboterat, varför lägga tid, pengar och energi på att försöka försvara något som är förstört?

Gearbox fick ju en hel del karmaminus av DNF och Alien: Colonial Marines, men jag har ändå svårt att se att den bajshögen DNF var deras "fel". Visst, de borde kanske inte ha släppt det alls...

Dnf var väl inte helt klart då 3D Realms gick i graven? Det var väl Gearbox som fixade resterande grejer så tycker man kan ge Gearbox en hel del skit för spelet.
Jag kan i och för sig ha fel på den där punkten så jag tänker inte säga emot något så.

Fast jag finner inte vart problemet i DNF är,jag uppskattade spelet och har faktiskt installerat om det för att åter njuta av alien slaktandet

Medlem

Gearbox kan dr åt h************. Sabba Duke som de har gjort.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Inaktiv
Skrivet av SWEBarb:

DNF skitet är en skam att det ens släpptes... gearbox är riktiga idioter skiter i om dom har rättigheter dom har inte visat dom förtjänat det ens.

Själv tycker jag inte DNF var en skam, på tok för kort bara men annars tycker jag det var riktigt roligt. Det är inte världens bästa men ändå inte heller världens sämsta spel.

Medlem

Helt rätt, stäm skiten ur dem!

Medlem

Patent, för allt blir mycket rättvisare då

Medlem

Jag tyckte om DNF.

Medlem

Sånt här är så löjligt att man bara kan skratta åt det.

Moderator | Testpilot

Säga vad man vill om DNF och att 3D Realms gjorde spelet i grunden och därför det var skit...

Men Gearbox valde att fortsätta med det och släppa spelet, vem är den största idioten?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Asså det är ju ganska svårt att misslyckas med det här varumärket om man tänker efter!
Inte speciellt svårt att skapa en sån macho stereotyp och du behöver ju inte ha en bra story heller, han ska ju liksom rädda världen från en alieninvasion och döda grispoliser..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Moderator | Testpilot
Skrivet av dotque:

Asså det är ju ganska svårt att misslyckas med det här varumärket om man tänker efter!
Inte speciellt svårt att skapa en sån macho stereotyp och du behöver ju inte ha en bra story heller, han ska ju liksom rädda världen från en alieninvasion och döda grispoliser..

Inte svårt alls, gör det du då! Antagligen svårt nog för att någon ska misslyckas.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av dotque:

Asså det är ju ganska svårt att misslyckas med det här varumärket om man tänker efter!
Inte speciellt svårt att skapa en sån macho stereotyp och du behöver ju inte ha en bra story heller, han ska ju liksom rädda världen från en alieninvasion och döda grispoliser..

Inte svårt alls, gör det du då! Antagligen svårt nog för att någon ska misslyckas.

Åh det där typiska fjortissvaret!
Jag är inte spelutvecklare med miljoner på banken!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Moderator | Testpilot
Skrivet av dotque:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av dotque:

Asså det är ju ganska svårt att misslyckas med det här varumärket om man tänker efter!
Inte speciellt svårt att skapa en sån macho stereotyp och du behöver ju inte ha en bra story heller, han ska ju liksom rädda världen från en alieninvasion och döda grispoliser..

Inte svårt alls, gör det du då! Antagligen svårt nog för att någon ska misslyckas.

Åh det där typiska fjortissvaret!
Jag är inte spelutvecklare med miljoner på banken!

En aning ja (ganska mycket i mångas ögon), men tycker inte man borde säga så gällande spel riktigt (och andra saker heller) om det inte är så att du är en duktig spelutvecklare och verkligen vet att "det inte är svårt". Visst kan man kritisera, men att komma och säga att något inte är svårt är en helt annan grej.

Vad skulle din idé vara för att få DN funka i dagens spelvärld? Cause you know, ganska svårt att misslyckas.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar