Objektifiering och sexism

Skribent
Objektifiering och sexism

Ny vecka och jag räknar med att det kommer en del hårda åsikter emot vad jag kommer att skriva. Men efter att ha prata om bra karaktärer så ska jag ska prata om objektifiering och sexism i spel. Innan ni börjar skrika er hesa, jag tänker diskutera det både från ett manligt och ett kvinnligt perspektiv.

Många kommer direkt att säga att "Men det är väl inte så farligt med lite bröst?". Som kille så säger jag direkt att det är inte bröst och naket i sig det är fel på, I mean I like breasts as any other guy, Men jag tycker det är tråkigt hur spelmediet ständigt trycker på att sexualisera kvinnliga karaktärer. Specielt när det egentligen inte behövs. Tänker på moment som att spelaren i Metal Gear-spelen kan zooma in på de kvinnliga karaktärernas rumpa eller bröst när man pratar med dem. Nu gillar jag Metal Gear-serien, det är en av mina favorit serier. Men jag tänker på en karaktär som Eva i MGS3 som ständigt går omkring med dragkedjan på overallen neddragen för att visa sina attributer. Jag förstår att en del av hennes karaktär är att vara en femme fatale. Men det går att göra sexighet på ett annat vis. Nu gick ju Kojima ut med att de till och med har gjort de kvinnliga karaktärerna mer sexiga i det kommande spelet. Detta ska jag dock inte utala mig om förren jag har spelat spelet. Kanske finns det en logik där som Kojima faktiskt hintar? En annan är intro-scenen till Nya DMC. Den kändes också helt malplacerad och onödig. Spelet i sig gillade jag dock, men intro-scenen gav dåliga vibbar from the get to go.

Visserligen så porträtteras killarna i spel som muskelberg och perfekta kroppar. Men det blir inte riktigt samma sak då detta inte hålls fram på samma sätt som tjejerna. Dessutom är de manliga tänkt som någon form av förebild för manliga spelare, medan kvinnorna mer är tänkt som ett sexobjekt. De är knappast tänkt för att vara förebild för kvinnor i alla fall. Sen kan man givetvis diskutera om de manliga karaktärerna är bra förebilder. Jag blundar inte för att män också utsätts för en form av påtryckning om hur vi ska se ut. Det objektifieras där med, det ska jag inte sticka under stolen med och jag är säker på att killar också känner press från media. Men jag tror det är svårt att hitta ett scenario i spel där en manlig karaktär framställs i samma ton som Eva gör i MGS3. Sen tycker jag inte stora muskler och bröst har ett likhetstecken. Båda kan givetvis attrahera motsatta kön (och samma kön för den delen), men jag tycker nog att bröst har en helt annan sexuell laddning än svällande biceps. Sen gör ju inte objektifieringen av männen det rätt att objektifiera kvinnorna heller. Båda fallen är givetvis tråkigt.

Även kvinnor inom spelmediet har en tendens att hamna i någon objektifierings-fåra. Tänker då på Jade Raymond, hon som producerade första Assassins Creed-spelet. När hon hamnade i bild eller i en artikel så glömdes det nästan bort vad hon egentligen var där för. Istället så koncenterade man sig på hennes utseende. Det poppade även upp en del andra obscena teckningar av henne på nätet. Det är tråkigt då hon faktiskt har en filosofie kandidatexamen i datavetenskap och är en seriös utvecklare. Motsatsen är då om man ser en intervju med Ken Levine (Tråkigt att han lämnade Bioshock-serien) så är fokusen istället på vad han har presterat och hur duktig han är på att skapa spel, man pratar inte alls om hans utseende.

Nu sitter jag inte och nitt-pickar sönder varje spel i småmolekyler. Jag kan njuta av spel för vad de är. Men likväl kan jag reagerar när det känns som det bryter stämmningen på spelet, eller känns helt onödigt för karaktären eller storyn som så.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Objektifiering och sexism

Huvudet på spiken. Du förklarade precis allt jag någonsin har tyckt och försökt att säga.

Ditt exempel med Jay Raymond är väldigt talande för hur vidrigt folk kan bete sig i spelsammanhang. Detta händer visserligen på fler ställen, t.ex. Hollywood där det är mångt många fler manliga skådespelare som hyllas för sina skådespelarinsatser än kvinnliga sådana, som i många fall istället värderas efter utseende. Men på något sätt är allt grövre och vidrigare när det kommer till spelbranschen, och förhoppningsvis förändras situationen till det bättre om könskvoten jämnas ut, och då kanske främst bland spelarna.

Men det är också en svår diskussion med få klara svar.

Medlem

Håller med i mångt och mycket men inte när det gäller objektifiering av män vs kvinnor. Jag tycker det ÄR samma sak att vinkla attribut menande i olika sammanhang, det spelar ingen roll om det handlar om överdrivna bröst eller muskler. Däremot är det mer tabu att göra det förstnämnda pga att vi lever i ett mansdominerat samhälle som sakta återhämtar sig från den tråkiga situationen. Det är mer känsligt med bröst i folks sinnen.

Sedan kan jag tycka att det är irriterande hur lätt det skapas missförstånd eller hur man har en tendens att dra allt över en kam. Jag tycker det är stor skillnad på, för att ta två exempel, att ha en förutbestämd spelfigur med överdriven/opraktisk klädsel (som används i marknadsföring osv) och en spelfigur som du själv har bestämt ska visa litet hud eller vad du nu vill. Det måste ju fortfarande finnas ett val, jag menar jag klär mig som jag vill. Vad jag vill ha sagt är att man inte kan utgå från att allt är något som rör andra, såvida man inte har det som mål (som i det första exemplet).

Men det är ju som Xzander säger otroligt svårt att diskutera detta, det finns så många ändar att börja i. Inte konstigt att det är en långsam process, inte minst med tanke på hur spel utvecklas i olika delar av världen med helt olika syn på saken. Utmärkta exempel från japan.

Det mest frustrerande i frågan måste ändå vara det där med löner, respekt och liknande. Önskar hela världen kunde ta ett steg tillbaks och inse hur dumt det är att gå efter kön när det gäller sådant.

Skribent
Skrivet av toern:

Håller med i mångt och mycket men inte när det gäller objektifiering av män vs kvinnor. Jag tycker det ÄR samma sak att vinkla attribut menande i olika sammanhang, det spelar ingen roll om det handlar om överdrivna bröst eller muskler. Däremot är det mer tabu att göra det förstnämnda pga att vi lever i ett mansdominerat samhälle som sakta återhämtar sig från den tråkiga situationen. Det är mer känsligt med bröst i folks sinnen.

Du har fattat poängen, det är precis det jag menar. hud som hud, men som du själv säger. Det är skillnad om man sätter det i perspektivet utifrån samhället vi lever i.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag tycker att sexualiseringen av män och kvinnor är ganska jämställd i Kojimas spel.

Om muskulösa män är en male power fantasy så förutsätter jag att muskulösa kvinnor är en female power fantasy. MGS har allt!

Intressanta intryck. En kommentar, jag citerar din text:

"Som kille så säger jag direkt att det är inte bröst och naket i sig det är fel på, I mean I like breasts as any other guy, Men jag tycker det är tråkigt hur spelmediet ständigt trycker på att sexualisera kvinnliga karaktärer..."

Jag undrar varför du behöver hävda din manlighet med just dessa ord:

"I mean I like breasts as any other guy"

- för där sexualiserar du den manliga gestalten, dvs. oss samtidigt som du invänder dig mot bilden av kvinnan som du samtidigt gillar. Jag blir lite förvirrad. Gillar du avklätt eller inte; eller är det bara inom spel som du inte gillar avklätt. Är det OK i film? Dessa stereotypiska drag är ett genomgående drag i all modern media.

Mannens stereotypiska bild är just den att han alltid ska gilla naket, vilket du bekräftar, så vilket är rätt, respektive fel, och vem är det rätt för, respektive fel för?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skribent
Skrivet av walter_iego:

Mannens stereotypiska bild är just den att han alltid ska gilla naket, vilket du bekräftar, så vilket är rätt, respektive fel, och vem är det rätt för, respektive fel för?

Låt mig förklara, med det citatet menar jag att av naturen så är sex något vi alla gillar. Se nakna kroppar av det motsatta könet är något som attraherar oss (vissa gillar ju kroppar av samma kön). Jag har inget emot kvinnokroppen, naket eller inte naket. Det är helt ok att visa det också, spel, film eller vad som helst. MEN man behöver inte visa det bara för visades skull. Jag gillar inte att allt behöver vara sexualiserat, för den skulle innebär det inte att jag inte gillar bröst eller kvinnokroppen. Allt är inte svart eller vitt.


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem
Citat:

Men jag tycker det är tråkigt hur spelmediet ständigt trycker på att sexualisera kvinnliga karaktärer. Specielt när det egentligen inte behövs. Tänker på moment som att spelaren i Metal Gear-spelen kan zooma in på de kvinnliga karaktärernas rumpa eller bröst när man pratar med dem.

ett viktigt ord i sammanhanget ev.

kanske är det en bra simulation av verkligheten då det är statistiskt sett ganska ovanligt att man kan hålla ögonkontakt helt, och att graden i hur väl det lyckas står i direkt proportion till urringningens generositet.

mer obekvämt då ur en demoraliserande synpunkt borde vara spel där du faktiskt belönas för det. GoW kommer i tanken, kanske finns andra? kanske gällde det även MGS?

Skrivet av Johlor:
Skrivet av walter_iego:

Mannens stereotypiska bild är just den att han alltid ska gilla naket, vilket du bekräftar, så vilket är rätt, respektive fel, och vem är det rätt för, respektive fel för?

Låt mig förklara, med det citatet menar jag att av naturen så är sex något vi alla gillar. Se nakna kroppar av det motsatta könet är något som attraherar oss (vissa gillar ju kroppar av samma kön). Jag har inget emot kvinnokroppen, naket eller inte naket. Det är helt ok att visa det också, spel, film eller vad som helst. MEN man behöver inte visa det bara för visades skull. Jag gillar inte att allt behöver vara sexualiserat, för den skulle innebär det inte att jag inte gillar bröst eller kvinnokroppen. Allt är inte svart eller vitt.

men varför tar så ofta upprörda skribenter upp detta, och möts lika ofta av möjligen några "meh, whatever". men om samma sak skulle sägas om, tex våld (det händer, men jämförelsevis sällan) så blir det en fullkommlig storm av upprörda svar från drivor av gamers om hur otroligt viktigt det är i spelets känsla och gameplay att det går att såga av huvudet med motorsåg, eller liknande.

så en bättre helhetsfråga vore "varför måste allt vara så exploaterat?". svaret blir kanske lika uppenbart fortfarande, men hursom.

1
Skriv svar