På fredag släpps Thief – så tycker spelkritikerna

Robot
På fredag släpps Thief – så tycker spelkritikerna

Återkomsten av Thief har på förhand delat spelarna i två läger, vilket till viss del också gäller kritikerna.

#thief


Medlem
På fredag släpps Thief – så tycker spelkritikerna

Återstår att se för allmänheten i europa på fredag. Själv tycker jag det ser riktigt spännande ut men vi får se!

Medlem

Om inte ens de stora spelsidorna gillar det här nerdummade thief är det fan illa, då kan det inte vara mycket till spel

Medlem

7 duger gott och väl för mig, t.om 6 är ett bra omdöme. Pre-loaded på steam så det är bara att invänta release!

Medlem

kan vara så att dom inte har betalat för bra recensioner ...

Medlem

Jag är mycket sugen på Thief. Samtidigt har jag inte jättemycket tid att spela på just nu och i början av Mars släpps Stick of Truth som jag är ännu mer sugen på. Om jag måste välja så tar jag nog Stick of Truth och väntar med Thief till jag har lite mer tid att spela på.

Åh, om dygnet bara var lite längre...

Medlem

ett bra spel utan tvekan lyssna inte på nötterna som gett detta en Review casual spelare som vill punga in pengar typ.. tragiskt men sant tyvärr det är en extremt bra port.

Medlem

Alldeles för kort, man spelar igenom uppdragen på 2-3 timmar, känns ibland som en railshooter.

Lustigt med en tjuv som har moral då det gäller att döda, men bara med händerna, när bågen kommer fram kan man mörda hejdlöst.

/Sakna GAMLA Garett och Thief!

Detta var en dunderbesvikelse, andra som hävdar motsatsen har inte förstått serien överhuvudtaget.

Gillar kotakus betyg = NO

Medlem

Av vad jag sett och läst så verkar ju spelet riktigt bra.
Det jag dömer mest från är TotalBiscuits 1 timme långa genomgång av det hela.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Av vad jag sett och läst så verkar ju spelet riktigt bra.
Det jag dömer mest från är TotalBiscuits 1 timme långa genomgång av det hela.

Samma här, kollade också hans "wtf is" video och det övertygade mig att skaffa det i alla fall.


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

TB har uppenbarligen knappt någon erfarenhet av de tidigare spelen för att förstå vilken galen och nerdummad speldesign nya Thief har.

Man kan inte längre hoppa, inte simma, få noggrant utvalda rope arrow spots, väldigt små kartor som dom försökt dölja med cutscenes där man kryper in igenom fönster, osv. Lika hjärndött och railshooter som CoD.

Medlem

Verkar vara som en sämre version av Dishonored synd hade trott det skulle få bättre betyg.

Medlem

Se den, håller helt med, som allt annat så handlar spel om egna preferenser. TB säger att han inte gillar stealth och har ingen egen erfarenhet av Thief, det är tydligt att vi inte har samma preferenser om vad att bra stealth spel ska ha. Efter att ha sett ett antal videos och recensioner från spelet och även läst ett par så märker jag att spelet inte är vad jag anser ett Thief spel ska vara. Det innebär inte att det ett dåligt spel utan bara att jag inte anser det vara värt att köpa till fullpris.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Av vad jag sett och läst så verkar ju spelet riktigt bra.
Det jag dömer mest från är TotalBiscuits 1 timme långa genomgång av det hela.

En TotalBiscuit som säger att spelet är bra baserat på dess grafikinställningsmöjligheter och att han hatat stealthgames och inte spelade orginalen när det begav sig - hans åsikt vad gäller detta spel ger jag således inte mycket för.

Efter att ha läst Sneaky bastards genomgång (http://sneakybastards.net/stealthreview/thief-review/) (som görs av riktiga Thieffans) så är jag minst sagt tveksam om inte ledsen över hur spelet verkar vara.

Testpilot
Skrivet av Zpartan:

Alldeles för kort, man spelar igenom uppdragen på 2-3 timmar, känns ibland som en railshooter.

Lustigt med en tjuv som har moral då det gäller att döda, men bara med händerna, när bågen kommer fram kan man mörda hejdlöst.

/Sakna GAMLA Garett och Thief!

Detta var en dunderbesvikelse, andra som hävdar motsatsen har inte förstått serien överhuvudtaget.

Gillar kotakus betyg = NO

Du saknar gamla Thief men spelar igenom detta på 2-3 timmar då kampanjen är 12+ timmar enligt recensionerna , tror inte man förstått hur man spelar thief om man ruschar igenom spelet på det viset.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Zpartan:

Alldeles för kort, man spelar igenom uppdragen på 2-3 timmar, känns ibland som en railshooter.

Lustigt med en tjuv som har moral då det gäller att döda, men bara med händerna, när bågen kommer fram kan man mörda hejdlöst.

/Sakna GAMLA Garett och Thief!

Detta var en dunderbesvikelse, andra som hävdar motsatsen har inte förstått serien överhuvudtaget.

Gillar kotakus betyg = NO

Du saknar gamla Thief men spelar igenom detta på 2-3 timmar då kampanjen är 12+ timmar enligt recensionerna , tror inte man förstått hur man spelar thief om man ruschar igenom spelet på det viset.

Kör man Thief på svåraste så går det inte såvida man inte spela det så många gånger att man kan det utantill. En enda vakt är livsfarlig och även om de inte är svåra att döda så kommer man få börja om eftersom spelet inte tillåter detta, spelar ingen roll om man inte själv dödade vakten. En vakt som jagar kommer att fortsätta göra detta tills han inte längre kan och att springa in i mörker kommer inte hjälpa så länge som han ser en. Thief är svårt, på svåraste krävs det att man finner merparten av allt loot och för att göra det kommer man få spendera en hel del tid med att leta efter dolda rum.

Baserat på vad jag sett från nya Thief så verkar det inte vara i närheten lika svårt, loot glänser och visar med all tydlighet vad som är loot och det som inte är det. I gamla Thief var det svårt att se vad som gick att ta och det som inte gick att ta. Om jag köper nya Thief kommer det nog vara mer för att se om spelet är så svårt som utvecklarna sagt att det är, jag har inte sett något som tyder på att så är fallet.

Medlem

Kunde tänka mig att det inte skulle bli någon höjdare. Är glad att jag inte förhandsbokade. Sneak-em-ups är troligtvis bland de svåraste spelen att göra. Speciellt de i första person. Man måste verkligen få till allt perfekt för att det ska bli bra.

Ljudåtergivningen måste vara perfekt för man måste förlita sig på den för att höra när vakter närmar sig osv. AI:n måste vara perfekt för man måste förlita sig på den för att kunna lura vakterna osv. Om AI:n är halvdan kan man inte lita på att vakten går iväg när man kastar en mugg t.ex. Leveldesignen måste vara perfekt så att det finns vråer att gömma sig i, men det ska inte vara för uppenbart att en viss vrå är där just för att man ska gömma sig för vakten som går fram och tillbaka i den korridoren.

Sen är det så mycket som förblir okänt i såna här spel. I ett väldigt orealistiskt spel, säg DOTA 2, så kan man lära sig exakt hur alla mekaniker fungerar. Här vet man inte riktigt hur mycket skugga eller cover som krävs för att man ska förbli osedd, eller ifall om man släpper taget från en stege från en meters höjd ner på ett stengolv, kommer det att orsaka ljud då? Hur långt färdas det ljudet och hur bra är vakternas hörsel? Påverkar den där vaktens hjälm hans hörsel? Om man springer i en korridor, hör vakterna på andra sidan väggen det? Förstår de direkt att det är en inkräktare eller tror det att det är en annan vakt som har bråttom till muggen? Den där vakten verkar full och ramlar runt och sjunger. Kommer han kunna upptäcka mig ändå, och vara lika bra i combat som de andra?

Därför lägger man oftast till (iallafall i de nyare spelen) indikatorer, typ en alert-mätare över gubbarna, superpowers som låter en se vakter genom väggar, deras synfält osv. Det tar ut en del av gissandet, men på bekostnad av att det inte är lika inlevelsefullt.

Det skulle vara kul att se ett sneak-em-up som är realistiskt men ändå har bra gameplay, men jag tror att det kommer dröja länge innan något sådant kommer.

Annars finns alltid [http://www.thedarkmod.com] för de som basically köra det gamla Thief med upphottad grafik.

Medlem

Ja det här spelet är då BRA mycket bättre än de tre föregångarna iallafall.

Men visst kunde man ha önskat lite mer av spelet trots det.

Medlem

Metro 2033 har en del som är som gjord för stealth, AI´n reagerar på ett ganska trovärdigt sätt. Hade gärna sett att utvecklarna bakom Metro gör ett stealth fokuserat spel.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

ett bra spel utan tvekan lyssna inte på nötterna som gett detta en Review casual spelare som vill punga in pengar typ.. tragiskt men sant tyvärr det är en extremt bra port.

Av nyfikenhet, hur har du kunnat spela spelet på PC redan nu?


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Testpilot
Skrivet av PcGamer:

Baserat på vad jag sett från nya Thief så verkar det inte vara i närheten lika svårt, loot glänser och visar med all tydlighet vad som är loot och det som inte är det. I gamla Thief var det svårt att se vad som gick att ta och det som inte gick att ta. Om jag köper nya Thief kommer det nog vara mer för att se om spelet är så svårt som utvecklarna sagt att det är, jag har inte sett något som tyder på att så är fallet.

Har du missat alla videos där de gått igenom inställningarna du kan ställa i spelet och i princip stänga av all hjälp och göra spelet sjukt svårt?

Medlem

FZ borde börja med videorecensioner, eller i alla fall korta videoklipp som visar er spela spelet och samtidigt förklarar vad som är bra och mindre bra.

5 minuter video väger större än 100 rader text, även om FZ alltid gör detta av högsta kvalitet.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av PcGamer:

Baserat på vad jag sett från nya Thief så verkar det inte vara i närheten lika svårt, loot glänser och visar med all tydlighet vad som är loot och det som inte är det. I gamla Thief var det svårt att se vad som gick att ta och det som inte gick att ta. Om jag köper nya Thief kommer det nog vara mer för att se om spelet är så svårt som utvecklarna sagt att det är, jag har inte sett något som tyder på att så är fallet.

Har du missat alla videos där de gått igenom inställningarna du kan ställa i spelet och i princip stänga av all hjälp och göra spelet sjukt svårt?

https://www.youtube.com/embed/sX9QkKya3-o

Nej, jag känner till detta och det visar återigen att utvecklarna inte förstår vad som gör Thief till Thief (min åsikt), ändrar man svårighetensgraden i Thief så blir det svårare eftersom man nu måste hitta mer loot och inte längre kan döda vakterna. Problemet med nya Thief är att det är helt designat för nya spelare och sedan så har de lagt till saker som de tror att de gamla fansen kommer tilltalas av men de verkar helt ha missat vad merparten av dessa gillade med Thief. Som jag påpekat innan, för att göra ett spel som Thief så att det tilltalar sväl nya som gamla spelare hade de mer eller mindre varit tvugna att skapa två olika spel.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Miindz:

FZ borde börja med videorecensioner, eller i alla fall korta videoklipp som visar er spela spelet och samtidigt förklarar vad som är bra och mindre bra.

5 minuter video väger större än 100 rader text, även om FZ alltid gör detta av högsta kvalitet.

Och tar tyvärr så mycket mer tid att producera =/


signatur
Testpilot
Skrivet av Miindz:

FZ borde börja med videorecensioner, eller i alla fall korta videoklipp som visar er spela spelet och samtidigt förklarar vad som är bra och mindre bra.

5 minuter video väger större än 100 rader text, även om FZ alltid gör detta av högsta kvalitet.

Alla gillar inte videoformatet , jag brukar surfa in på FZ på jobbet då jag har en stund över och att då sitta och dra igång videos med bild och ljud funkar inget vidare medan en text kan man ta enkelt då man har några minuter över.

Testpilot
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Harakiri:

Har du missat alla videos där de gått igenom inställningarna du kan ställa i spelet och i princip stänga av all hjälp och göra spelet sjukt svårt?

Nej, jag känner till detta och det visar återigen att utvecklarna inte förstår vad som gör Thief till Thief (min åsikt), ändrar man svårighetensgraden i Thief så blir det svårare eftersom man nu måste hitta mer loot och inte längre kan döda vakterna. Problemet med nya Thief är att det är helt designat för nya spelare och sedan så har de lagt till saker som de tror att de gamla fansen kommer tilltalas av men de verkar helt ha missat vad merparten av dessa gillade med Thief. Som jag påpekat innan, för att göra ett spel som Thief så att det tilltalar sväl nya som gamla spelare hade de mer eller mindre varit tvugna att skapa två olika spel.

Du låter tvärsäker , har du spelat spelet ? jag reserverar sådana åsikter tills efter jag spelat innan jag sågar nåt på det viset.
Jag är ofta av den åsikten att gamla klassiska spel är oerhört bra då man spelade dem , men tittar man på dem med dagens ögon så finns det mycket saker som man numera tar för givet som inte finns i dessa spel och att man lätt blir nostalgisk och endast minns de bra sakerna.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Harakiri:

Har du missat alla videos där de gått igenom inställningarna du kan ställa i spelet och i princip stänga av all hjälp och göra spelet sjukt svårt?

Nej, jag känner till detta och det visar återigen att utvecklarna inte förstår vad som gör Thief till Thief (min åsikt), ändrar man svårighetensgraden i Thief så blir det svårare eftersom man nu måste hitta mer loot och inte längre kan döda vakterna. Problemet med nya Thief är att det är helt designat för nya spelare och sedan så har de lagt till saker som de tror att de gamla fansen kommer tilltalas av men de verkar helt ha missat vad merparten av dessa gillade med Thief. Som jag påpekat innan, för att göra ett spel som Thief så att det tilltalar sväl nya som gamla spelare hade de mer eller mindre varit tvugna att skapa två olika spel.

Du låter tvärsäker , har du spelat spelet ? jag reserverar sådana åsikter tills efter jag spelat innan jag sågar nåt på det viset.
Jag är ofta av den åsikten att gamla klassiska spel är oerhört bra då man spelade dem , men tittar man på dem med dagens ögon så finns det mycket saker som man numera tar för givet som inte finns i dessa spel och att man lätt blir nostalgisk och endast minns de bra sakerna.

Spelar Thief 2 nu, spelet är bättre än merparten av dagens spel på i stort sett alla punkter förutom den grafiska. Har kört fler gamla spel än nya den senaste tiden (som Tex Murphy 1-3, Myst, F.E.A.R.). Jag behöver inte spela ett spel för att kunna avgöra om det kommer vara ett spel jag gillar. När jag kollar på en video från ett spel jag inte spelat själv så kollar jag efter vissa saker, som AI´n (en väldigt viktig del i ett stealth spel). AI´n i nya Thief må vara mer trovärdig än den i de gamla spelen men baserat på vad jag sett än så länge så verkar det inte vara svårt att undvika att bli upptäckt. Om AI´n inte ens lägger märke till en, vad spelar det då för roll om man kör på svåraste? Ska bli intressant att se hur många som klarar av att köra med allt på svåraste.

Medlem

Har precis avklarat prologen och först uppdraget i nya Thief.
Det är bra, de har lyckas med att modernisera spelet.
(Har stängt av focus och minimap m.m. direkt fråpn start)
Men det är något med charmen och spänningen som saknas jämfört med de gamla spelen (spela om Thief3 för mindre en en vecka sedan).
Garrett känn lite för mjuk än så läge få se om han tuffar till sig.

Lite linjärt än så länge men hoppas det öppnar upp sig nu när jag få utforska staden mer på egenhand.

Ase
Medlem
Skrivet av Exxo:

Ja det här spelet är då BRA mycket bättre än de tre föregångarna iallafall.

Men visst kunde man ha önskat lite mer av spelet trots det.

Hoppas du menar att det är grafiskt snyggare, för recensenterna sågar det ganska rejält utom några enstaka.
Känns som att det hafsats fram dålig layout på staden små ytor dålig story dåligt ai men på fredag vet man, känns som vanligt nu för tiden konsollampassade spel som inte tror att det kan sälja om det inte går att slö spela framför soffan tack & lov så kan man stänga av dom flesta hjälpmedlen största orosmomentet var när man läste att det inte skulle vara full rörlighet/ funktion för mus & tagentbord att det mest passade för handkontroll

Medlem
Skrivet av arkhanari:
Skrivet av PcKaffe:

Av vad jag sett och läst så verkar ju spelet riktigt bra.
Det jag dömer mest från är TotalBiscuits 1 timme långa genomgång av det hela.

En TotalBiscuit som säger att spelet är bra baserat på dess grafikinställningsmöjligheter och att han hatat stealthgames och inte spelade orginalen när det begav sig - hans åsikt vad gäller detta spel ger jag således inte mycket för.

Efter att ha läst Sneaky bastards genomgång (http://sneakybastards.net/stealthreview/thief-review/) (som görs av riktiga Thieffans) så är jag minst sagt tveksam om inte ledsen över hur spelet verkar vara.

För Thief veteraner så är nog sneakybastards jävligt relevant. för mig som spelade två timmar av orginalet imorse så är TB väldigt mycket mer relevant.

För jag kommer inte jämföra spelet med föregående titlar. Och för att vara helt ärlig så var första spelet inte direkt bra. Speciellt inte på fronten som alla verkar kritisera det nya för. Leveldesign.


signatur

// Bacon <3

12
Skriv svar