Kan inte få 1080p upplösning i Spinter Cell

Medlem
Kan inte få 1080p upplösning i Spinter Cell

Köpte spelet för ett tag sedan men kommer nog inte spela det. Får bara liten bild i Windows 8. Vill ha full 1080p utan att skruva ner skalningen i Windows 8. Hur göra eftersom 1920 fattas i grafikinställningarna.?

Tycker rent allmänt att att får man problem med upplösningen i ett spel är det ett Ubi. Som tex i Driver SF.


signatur

Det var detta...

Medlem

Kör också windows 8, har inga problem med att köra spelet i 1920x1080, finns i inställningarna i spelet för mig.

Medlem

Menar du det allra första Splinter Cell så är det ett gammalt spel som kanske inte har officiellt stöd för samtliga upplösningar. Många datorskärmar efter millennieskiftet hade upplösningen 1680x1050 och ännu lägre.

Jag skulle börja med att patcha spelet till senaste versionen. Kanske har 1080 lagts till i en senare version.

Nästa steg jag skulle prova är att ändra upplösningen manuellt i spelets INI-fil och se om det fungerar. Det går ibland med lite äldre spel att tvinga fram en 1080-upplösning på det sättet.

Testpilot

I en del gamla spel finns det ett separat menyval mellan 16:9 och 16:10 som i sin tur gör att man bara ser vissa upplösningar.

Medlem

Som Harakiri säger, kolla om det finns ett separat val för Aspect Ratio.

Vilket Splinter Cell är det? Om det är det första spelet i serien så blir det förmodligen lite svårt att få upp det i 1080p. Det du kan göra är att hitta en config / ini-fil och försöka ändra därigenom.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Trodde du menade blacklist, som jag minns det finns det 1920x1080 i chaos theory också iaf, som någon annan sagt kan det ha att göra med aspect ratio.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Trodde du menade blacklist, som jag minns det finns det 1920x1080 i chaos theory också iaf, som någon annan sagt kan det ha att göra med aspect ratio.

Jo det är Blacklist och pga att jag använder den inbyggda uppskalningen i windows 8 med 1080p för att kunna använda mitt OS på 47 tums skärm i Windows 8 kan jag inte välja 1080p i Blacklist. Skärmen inställd på Native så får en ganska liten ruta när jag spelar. Inga problem utan i några Ubi-spel.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:
Skrivet av Loltron:

Trodde du menade blacklist, som jag minns det finns det 1920x1080 i chaos theory också iaf, som någon annan sagt kan det ha att göra med aspect ratio.

Jo det är Blacklist och pga att jag använder den inbyggda uppskalningen i windows 8 med 1080p för att kunna använda mitt OS på 47 tums skärm i Windows 8 kan jag inte välja 1080p i Blacklist. Skärmen inställd på Native så får en ganska liten ruta när jag spelar. Inga problem utan i några Ubi-spel.

http://s26.postimg.org/qts0ix7bd/skalning.jpg

Hm, jag har spelat spelet på min 48 " utan problem, har dock inte använt skalningen i windows, så det kan ju vara så att du helt enkelt får stänga av skalningen medan du spelar.

Medlem
Skrivet av stormense:

Jo det är Blacklist och pga att jag använder den inbyggda uppskalningen i windows 8 med 1080p för att kunna använda mitt OS på 47 tums skärm i Windows 8 kan jag inte välja 1080p i Blacklist. Skärmen inställd på Native så får en ganska liten ruta när jag spelar. Inga problem utan i några Ubi-spel.

http://s26.postimg.org/qts0ix7bd/skalning.jpg

För HDMI-skalning rekommenderar jag att du använder grafikkortstillverkaren programvara. Är det bara i Blacklist eller är det i alla spel?

Medlem

Bara i Blacklist och Driver San Francisco


signatur

Det var detta...

Medlem

Provade allt men hur jag än ställer in i Windows 8 får jag inte mer än 1600X i upplösning. Och nu går det inte spela längre heller. Får samma uppdatering hela tiden och den är stor, tar lång tid att ladda ner och installera och sedan börjar det om från början igen. Är för dålig på engelska fär att förklara detta på deras forum.... oj uppdatering tog till slut... tror jag men http://youtu.be/U5FLEkxYdJ4

Eftersom jag aldrig kommer kunna spela mitt köpta spel har jag en frånga:
- Är spelet bra?


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

Provade allt men hur jag än ställer in i Windows 8 får jag inte mer än 1600X i upplösning. Och nu går det inte spela längre heller. Får samma uppdatering hela tiden och den är stor, tar lång tid att ladda ner och installera och sedan börjar det om från början igen. Är för dålig på engelska fär att förklara detta på deras forum.... oj uppdatering tog till slut... tror jag men http://youtu.be/U5FLEkxYdJ4

Eftersom jag aldrig kommer kunna spela mitt köpta spel har jag en frånga:
- Är spelet bra?

Jag hade riktigt kul med Blacklist och med Spies vs Mercs kom många gamla minnen tillbaka.

Det lättaste är nog att googla eller kolla deras forum för att reda ut problemet med att du inte kan starta spelet. Du kan alltid prova med att installera om det också, kan hjälpa ibland. Om du har 16:9 inställt är det konstigt att du inte kan välja 1920x1080, men jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det då jag aldrig haft något liknande problem.

Om det är du som skrivit om det på Steam's forum verkar det som att du kan spela i 1080 i Direct-X 9 men inte 11? Har för mig att det finns några val angående fullscreen/windowed, testat att kolla om något av de alternativen fungerar? Annars är det väl bara att spela i Direct-X 9? Bättre än inget.

Edit: Någon annan postade följande på Steams forum för att få spelet att starta, kan vara värt ett försök:

Edit your VideoSettings.ini located in the following location:
C:\Users\<yournamehere>\Documents\Ubisoft\Blacklis t\videoSettings.ini

I just typed VideoSettings.ini into the start menu and it pulled it up that way too.

Change the "WindowStyleFinal=1" option to 0 or 2.

0 = Windowed
1 = Fullscreen (default)
2 = Windowed Fullscreen

0 and 2 both allow the game to start

Medlem

Det jag letat efter. Filen att kunna ställa in manuelt.

Men tror tyvärr att spelet kommer skriva över mina värden när jag startat spelet, om jag kan starta det igen.

Gjorde en återställning och tyvärr startar då inte Uplay men spelet laddar i alla fall ner C:\Users\jag\AppData\Local\Temp\ubiF09A.tmp det vill säga senaste uppdateringen. Ska se om jag kan få igång det denna gång men tar tid då uppdateringen är enorm (0,8 GB).

Och så kom en uppdatering till. Inte roligt att tvingas sitta med mobilt bredband med datakvot. Mobilt bredband är inte till för gamers, även desom gillar spela kampanj.

Nä, nu ger jag upp!


signatur

Det var detta...

1
Skriv svar