Att bli särbehandlad

Skribent
Att bli särbehandlad

Förutom tvspel så har jag även kampsport som stort intresse. Båda anses nog vara just intressen som är mer mansdominerade. Det som är intressant här är hur det förekommer liknande särbehandlingsproblem i båda världarna.

Under min tid som tränande av diverse kampsporter så har jag stött på en del underliga kommentarer och beteenden. Vissa killar sparras inte med tjejer för att de inte tycker om att "slå kvinnor". En annan ursäkt jag har hört vad gällande brasiliansk jujutsu (som jag själv tränar), är att de inte kan sparras med tjejer för att det skulle kännas fel mot flickvännen? Visserligen brottas vi kroppsnära, men kom igen!? Annars är tjejer välkomna att träna men det kan bli problem om det pratas om tävlingssammanhang. Nu så ligger Sverige rätt långt fram där i jämställdhet, vi har många duktiga kvinnliga kickboxare och även i andra kampsporter. Men om man kollar runt om i världen så är det ett motstånd mot kvinnor i kampsportstävlingar, tog år innan UFC tog in tjejer och det knorras fortfarande om bojkott på galorna där tjejer är med. Däremot är det helt ok att ha dem som ringtjejer hållandes skyltar. Men pratar vi om just särbehandling så är det mer vanligt att killar tar det lugnare med tjejer på träningarna för att de är tjejer. Nu säger jag inte att man ska gå 110% med varandra, men det gäller båda könen. Du tränar för att lära dig. Sen givetvis om din partner väger 50 kg och du 110 kg så måste du anpassa dig efter den lättare individen för att båda ska få ut något. Men då pratar vi om fysiska förutsättningar, inte kön. Genom att särbehandla någon av det kvinnliga könet så säger du indirekt att "du är sämre än mig för att du är tjej".

För att återknyta till spelvärlden så finns liknande tendenser. Jag har stött på det i onlinespel, att tjejer har blivit positivt särbehandlade för att de just är tjejer, Nu är ju positiv särbehandling långt mycket bättre än om du blir särbehandlad negativt, och många försöker säkert bara vara snälla och välkomnande. Detta ska jag inte klanka ned på, fortsätt vara trevliga spelare. Men samtidigt blir det lite av den här klappa-på-huvudet-nedvärderande-grejen, du är ju faktiskt sämre så du behöver lite extra hjälp. Nu kanske många behöver det, kille som tjej, lite hjälp på traven. Men tjejer stöter ganska ofta på detta innan de ens har fått visa sina färdigheter i spelet. Det förutsätts helt enkelt att de är sämre spelare. När jag och min fru spelade World of Warcraft så lät hon oftast bli att säga att hon var tjej, just för att hon antagligen skulle bli särbehandlad åt ena eller andra hållet. Nu är ju negativ särbehandling långt långt värre, men i de bästa världar önskar jag att folk kunde förbise kön och bara behandla människor som människor.

Nu skiljer sig givetvis detta från spel till spel. I regel tycker jag MMORPG-spel har en mer jämlik syn på könen. Men det beror nog på att vi har en ganska jämt fördelad spelarbas och haft det sen WoW blev mainstream.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Att bli särbehandlad

Jag själv är varken intresserad av eller utövar någon sport, men kan tänka mig att det finns en hel del saker som står i vägen för större jämlikhet inom det området.

Dels har vi det faktum att män helt enkelt är robustare och starkare än kvinnor. En stark kvinna är såklart starkare än en svag man, men i regel står generna för kroppsstyrka på mannens sida. Därför ses det som ett orättvist försprång inom idrott, och idrott kretsar ju mycket kring rättvisa förutsättningar och regler.

Om nu sedan en kvinna skulle vilja sparra med en man eller tvärtom så tycker jag personligen att de borde få göra detta. Men med ovannämnda "försprång" i åtanke så tycker nog väldigt många män att man aldrig ska sparra mot en kvinna, och att det är "fegt" eller "fusk" att göra detta. Därför sätts även en stor press på den man som kanske blir utmanad av kvinnan, då han hamnar i en situation där han antingen blir anklagad för fusk eller liknande för att han är just man, eller blir ordentligt nedvärderad och mobbad om han skulle åka på stryk.

Vilket ju egentligen inte borde vara ett problem om man från början kunde se kvinnor och män likadant...

Skribent
Skrivet av Xzander:

Jag själv är varken intresserad av eller utövar någon sport, men kan tänka mig att det finns en hel del saker som står i vägen för större jämlikhet.

Dels har vi det faktum att män helt enkelt är robustare och starkare än kvinnor. En stark kvinna är såklart starkare än en svag man, men i regel står generna för kroppsstyrka på mannens sida. Därför ses det som ett orättvist försprång inom idrott, och idrott kretsar ju mycket kring rättvisa förutsättningar och regler.

Om nu sedan en kvinna skulle vilja sparra med en man eller tvärtom så tycker jag personligen att de borde få göra detta. Men med ovannämnda "försprång" i åtanke så tycker nog väldigt många män att man aldrig ska sparra mot en kvinna, och att det är "fegt" eller "fusk" att göra detta. Därför sätts även en stor press på den man som kanske blir utmanad av kvinnan, då han hamnar i en situation där han antingen blir anklagad för fusk eller liknande för att han är just man, eller blir ordentligt nedvärderad och mobbad om han skulle åka på stryk.

Vilket ju egentligen inte borde vara ett problem om man från början kunde se kvinnor och män likadant...

Jag håller med dig i att män oftast har helt andra fysiska förutsättningar. Så man måste ju hålla en nivå där båda får ut något. Dock ska sägas att jag är lättviktare och i samma viktklass som de flesta tjejer, eller till och med lättare. Folk kör hårdare med mig än med tjejerna i samma viktklass.

Sen så har du en poäng i att det kan ses skämigt för en kille att åka på däng av en tjej. Men det blir bara fel när de handlar om tränings-sparring. Menar det är ju träning, där man ska ge och ta. Inte döda varandra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:
Skrivet av Xzander:

Jag själv är varken intresserad av eller utövar någon sport, men kan tänka mig att det finns en hel del saker som står i vägen för större jämlikhet.

Dels har vi det faktum att män helt enkelt är robustare och starkare än kvinnor. En stark kvinna är såklart starkare än en svag man, men i regel står generna för kroppsstyrka på mannens sida. Därför ses det som ett orättvist försprång inom idrott, och idrott kretsar ju mycket kring rättvisa förutsättningar och regler.

Om nu sedan en kvinna skulle vilja sparra med en man eller tvärtom så tycker jag personligen att de borde få göra detta. Men med ovannämnda "försprång" i åtanke så tycker nog väldigt många män att man aldrig ska sparra mot en kvinna, och att det är "fegt" eller "fusk" att göra detta. Därför sätts även en stor press på den man som kanske blir utmanad av kvinnan, då han hamnar i en situation där han antingen blir anklagad för fusk eller liknande för att han är just man, eller blir ordentligt nedvärderad och mobbad om han skulle åka på stryk.

Vilket ju egentligen inte borde vara ett problem om man från början kunde se kvinnor och män likadant...

Jag håller med dig i att män oftast har helt andra fysiska förutsättningar. Så man måste ju hålla en nivå där båda får ut något. Dock ska sägas att jag är lättviktare och i samma viktklass som de flesta tjejer, eller till och med lättare. Folk kör hårdare med mig än med tjejerna i samma viktklass.

Sen så har du en poäng i att det kan ses skämigt för en kille att åka på däng av en tjej. Men det blir bara fel när de handlar om tränings-sparring. Menar det är ju träning, där man ska ge och ta. Inte döda varandra.

På vilket sätt är det pinsamt att få däng av en tjej? Jag har fått råspö på boxningen av duktiga tjejer, inget konstigt med det.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Johlor:
Skrivet av Xzander:

Jag själv är varken intresserad av eller utövar någon sport, men kan tänka mig att det finns en hel del saker som står i vägen för större jämlikhet.

Dels har vi det faktum att män helt enkelt är robustare och starkare än kvinnor. En stark kvinna är såklart starkare än en svag man, men i regel står generna för kroppsstyrka på mannens sida. Därför ses det som ett orättvist försprång inom idrott, och idrott kretsar ju mycket kring rättvisa förutsättningar och regler.

Om nu sedan en kvinna skulle vilja sparra med en man eller tvärtom så tycker jag personligen att de borde få göra detta. Men med ovannämnda "försprång" i åtanke så tycker nog väldigt många män att man aldrig ska sparra mot en kvinna, och att det är "fegt" eller "fusk" att göra detta. Därför sätts även en stor press på den man som kanske blir utmanad av kvinnan, då han hamnar i en situation där han antingen blir anklagad för fusk eller liknande för att han är just man, eller blir ordentligt nedvärderad och mobbad om han skulle åka på stryk.

Vilket ju egentligen inte borde vara ett problem om man från början kunde se kvinnor och män likadant...

Jag håller med dig i att män oftast har helt andra fysiska förutsättningar. Så man måste ju hålla en nivå där båda får ut något. Dock ska sägas att jag är lättviktare och i samma viktklass som de flesta tjejer, eller till och med lättare. Folk kör hårdare med mig än med tjejerna i samma viktklass.

Sen så har du en poäng i att det kan ses skämigt för en kille att åka på däng av en tjej. Men det blir bara fel när de handlar om tränings-sparring. Menar det är ju träning, där man ska ge och ta. Inte döda varandra.

På vilket sätt är det pinsamt att få däng av en tjej? Jag har fått råspö på boxningen av duktiga tjejer, inget konstigt med det.

För att alla andra tycker det är dåligt av en om man får spö av en tjej. Även om hon är bättre eller starkare. Grupptryck och sådant tjafs.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

För att alla andra tycker det är dåligt av en om man får spö av en tjej. Även om hon är bättre eller starkare. Grupptryck och sådant tjafs.

Precis det jag menar. Självklart kan en kvinna spöa en man, men det är väldigt många som inte vill inse detta och det kan leda till tråkiga konsekvenser för den man som råkar få spö. Och får vinner mannen, ja då blir han ändå skrattad åt, för "det var ju ändå bara en kvinna".

Sen som du sa Johlor så blir det ju otroligt löjligt när det liksom bara handlar om träning.

Medlem

Tränat en hel del kampsport av alla dess varianter, från Aikido till MMA/ krav maga.

Tyvärr har jag upplevt att träna tillsammans med tjejer i min egna "nivå" har varit totalt meninglöst. Deras tekniker funkar oftast t ex inte inom Aikido eller Ju Jutsu om den andra är mycket starkare eller tyngre. Jag vet att någon kommer skrika bloody murder om detta, och häva ur sig att man använder den andra personens vikt och styrka emot dom själva i många av dessa kampsporter( Varit med om det alldeles för många gånger och det blir samma diskussion varje gång det varit ett problem). Det finns gränser för när t ex tekniker inte helt enkelt fungerar, skillnaden är däremot mycket mindre inom kontaktsporter tycker jag med slag och sparkar.

Men detta är endast personliga erfarenheter och bör tas som det. Men jag kommer inte ändra uppfattning, har haft denna diskussion på många klubbar och Dojos.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Tränat en hel del kampsport av alla dess varianter, från Aikido till MMA/ krav maga.

Tyvärr har jag upplevt att träna tillsammans med tjejer i min egna "nivå" har varit totalt meninglöst. Deras tekniker funkar oftast t ex inte inom Aikido eller Ju Jutsu om den andra är mycket starkare eller tyngre. Jag vet att någon kommer skrika bloody murder om detta, och häva ur sig att man använder den andra personens vikt och styrka emot dom själva i många av dessa kampsporter( Varit med om det alldeles för många gånger och det blir samma diskussion varje gång det varit ett problem). Det finns gränser för när t ex tekniker inte helt enkelt fungerar, skillnaden är däremot mycket mindre inom kontaktsporter tycker jag med slag och sparkar.

Men detta är endast personliga erfarenheter och bör tas som det. Men jag kommer inte ändra uppfattning, har haft denna diskussion på många klubbar och Dojos.

Det folk inte verkar förstå är att det handlar om viktklass, klart att en tjej på 60kg inte har det lätt att brottas mot en 70-80kg kille, samma sak gäller ju man mot man.

Medlem

Kan inte låta bli att flika in här (har ju inte hört vad ni kommit fram till i era diskussioner i dojos). Inte alls insatt, men jag har trott att kampsport är en teknik-strategi-sport? Jag menar varken Jackie Chan, David Carradine, Bruce Lee eller Chuck Norris var/är väl världens grövsta snubbar?

Medlem
Skrivet av Hammond:

Kan inte låta bli att flika in här (har ju inte hört vad ni kommit fram till i era diskussioner i dojos). Inte alls insatt, men jag har trott att kampsport är en teknik-strategi-sport? Jag menar varken Jackie Chan, David Carradine, Bruce Lee eller Chuck Norris var/är väl världens grövsta snubbar?

De enda personen som någonsin bevisat att dom kan slåss utanför ringen eller sin Dojo av de som du nämner är Chuck Norris och till viss del Bruce Lee. Mycket Smoke and Mirrors, finns ju rätt många klipp på nätet där många "martial arts" mäster får däng av mediokra MMA-killar. Dock var både Norris och Lee grymt vältränade när de var i topp, så styrkan fanns.

Skribent
Skrivet av kaealy:

Tränat en hel del kampsport av alla dess varianter, från Aikido till MMA/ krav maga.

Tyvärr har jag upplevt att träna tillsammans med tjejer i min egna "nivå" har varit totalt meninglöst. Deras tekniker funkar oftast t ex inte inom Aikido eller Ju Jutsu om den andra är mycket starkare eller tyngre. Jag vet att någon kommer skrika bloody murder om detta, och häva ur sig att man använder den andra personens vikt och styrka emot dom själva i många av dessa kampsporter( Varit med om det alldeles för många gånger och det blir samma diskussion varje gång det varit ett problem). Det finns gränser för när t ex tekniker inte helt enkelt fungerar, skillnaden är däremot mycket mindre inom kontaktsporter tycker jag med slag och sparkar.

Men detta är endast personliga erfarenheter och bör tas som det. Men jag kommer inte ändra uppfattning, har haft denna diskussion på många klubbar och Dojos.

Nu ska jag inte göra detta till någon tråd där vi diskutera effektivitet av kampstilar. Men i regel så tycker jag de traditionella kampsporterna inte är så fungerande för mindre personer eller de som är fysiskt svagare. Den enda gång jag faktiskt känt att jag kan brygga min viktskillnad med teknik är i BJJ. Märk dock att jag ändå respekterar traditionella stilar för vad de är. Men nej, de kanske inte är så effektiva när det gäller viktskillnad och styrkeskillnad.

Sen så vill jag svara på frågan om hurvida det är pinigt att få däng av en tjej. I min klubb, och även jag själv tycker inte det är pinigt. Men det är något jag sett under åren från vissa personer jag träffat. Långt ifrån alla, och i Sverige är det mycket bättre än i andra länder.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Är det moderna patriarkatet bara en kulturell grej eller kommer vi aldrig fly ifrån våra darwinistiska hjärnor?

Tanke experiment!

Föreställ er strandlandningen i Saving Private Ryan där alla allierade soldater är kvinnor istället för män. Är det mer chockerande?

Att alla är ska ses som jämlika är något att sträva efter, frågan är om vi verkligen kommer kunna fullborda det. Vi är alla olika och det är framförallt olikheter mellan könen. Till en början lever vi fortfarande i ett klass samhälle med stenålders hjärnor som har en tendens att kategorisera människor i sekunder. Ett problem bara där.

Går det att bara sådär säga åt män att sluta känna obehag i att träna kampsport med kvinnor? Bara en faktor att kön emellan ser varandra som potentiella partners medvetet eller inte är ett problem.

I slutändan är det en tröttsam diskussion vi kanske borde återkomma till efter vi löst en helrad andra samhällsproblem, vi lever i ett patriarkaliskt samhälle men det betyder inte att endast kvinnor drar det kortaste strået. Patriarkatet drar med en följd av press även på män men det är inte alltid lika aktuellt att diskutera.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av matte89:

Är det moderna patriarkatet bara en kulturell grej eller kommer vi aldrig fly ifrån våra darwinistiska hjärnor?

Tanke experiment!

Föreställ er strandlandningen i Saving Private Ryan där alla allierade soldater är kvinnor istället för män. Är det mer chockerande?

Att alla är ska ses som jämlika är något att sträva efter, frågan är om vi verkligen kommer kunna fullborda det. Vi är alla olika och det är framförallt olikheter mellan könen. Till en början lever vi fortfarande i ett klass samhälle med stenålders hjärnor som har en tendens att kategorisera människor i sekunder. Ett problem bara där.

Bortsett från det faktum att vi inte är jämlika i fysik. Det är inte stenåldershjärnan som säger det, det är bara sann fakta.

Ta till exempel sporten Curling. Det ser ut som en sport som man skulle kunna tävla man mot kvinna. Men sanningen är att en genomsnittlig man helt enkelt kan ta i med mer kraft och med bättre precision än vad en genomsnittlig kvinna kan. Därför så tävlar man inte emot varandra.
Det här är inte mina ord, utan från förre OS-mästaren Anette Norberg som sa så under OS.

1
Skriv svar