EA: Digital spelförsäljning går snart om den fysiska

Robot
EA: Digital spelförsäljning går snart om den fysiska

Förut var återförsäljarna EA:s konsumenter, men alltmer tar spelarna över den rollen.

#ea-sports, #ea, #simcity


Medlem
EA: Digital spelförsäljning går snart om den fysiska

"Konsumenterna kräver att deras spel ska vara uppkopplade och ständigt tillgängliga,"

Vet inte riktigt vad han menar, men kan inte hålla med helt o hållet. Det luktar online DRM och "online play" över den meningen, a'la Sim City.

Så nej, där vill vi nog se en liten ändring. Origin/Steam vill ha lite online tid, det är en annan femma.

Medlem

På PC så blir det 99% digitalt, på konsollen blir det 90% fysiska kopior.

/ LordDaimos

Medlem

Personligen så har jag tröttnat på skivor, sålde t o m alla cd-skivor bort. Nackdelen är att det är svårt att hitta okomprimerat musik och när man väl hittar det så får man inte ens en pdf fil med sångtexter. Det är rätt ofta man tänker att folk som styr dessa multimiljonföretag inte egentligen vet vad de sysslar med.

Att ladda ner torde vara mer miljövänligt också - och ja, det spelar roll.

Medlem

Bra utveckling, det passar mig perfekt. Vill ha så få fysiska produkter som möjligt, och jag vill kunna ha möjlighet att spelen tillgängliga när som helst.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Nej nej nej nej nej. Digitalt är hemskt. Jag vill ha coola samlarutgåvor, obskyra spelboxar i min hylla och inte behöva betala överpris.
Som det är idag är det ju MYCKET lättare att hitta spel billigt i fysiska format snarare än digitalt.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

På PC så blir det 99% digitalt, på konsollen blir det 90% fysiska kopior.

/ LordDaimos

Samma för mej. Mestadels för att det det inte finns någon bra begagnat handel för PC spel.
Lord Daimos, Mace: The Dark Age?

Medlem

varför köpa en fysisk kopia när man bara kan ladda ner den?
har inte köp en på väldigt väldigt länge och kommer aldrig köpa en fysisk kopia igen, för enkelt att ladda ner en digital.
och med tanke på hur våra bredband utvecklas här i Sverige så blir det bara mindre och mindre anledning att orka sig ner till en spelbutik.

k3m
Medlem

Peter Moore är spågubben som är full i skitsnack.
Peter Moore är mannen som propagerar för sitt och EAs bästa.
Peter Moore och EA är parasiter som sakta försöker förstöra allt omkring de.

Medlem

Jag ser både för- och nackdelar med digital försäljning. Fördelarna är att man får spelet snabbare, slipper oroa sig för repiga skivor m.m. Nackdelarna är att det, på konsol iaf, blir färre försäljningsställen - och således en mindre prispress - om jag bara kan köpa spelet via PS Store eller Xbox Live. Och om jag köpt en digital utgåva till PS4, kommer det att fungera om tio år på nästa generations konsol eller fortfarande vara tillgängligt att ladda ner på min då gamla PS4?

Något jag hoppas på med den digitala trenden är att spel som Fifa, NHL och Battlefield övergår att bli någon form av prenumerationstjänst à 50-60 kronor i månaden. Det är fånigt att behöva köpa ett nytt spel varje år som egentligen är en form av uppdatering än ett helt nytt spel. Ge oss istället ett Fifa Online som patchas löpande. Samtidigt bygger deras in-game-purchases (Ultimate Team) på årliga utgåvor, så det är antagligen inget vi får se.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

digitalt är snabbt, smidigt, enkelt och nästan alltid billigare..MEN är man som jag lite samlar nörd vill man ha den fysiska kopian ståendes i bokhyllan

Medlem

spelen bör bli billigare om dom säljs digitalt, Steam är hyffsat men konsollernas egna marknad är fortfarande lite väl dyr. Jag tycker givetvis att dom flesta utgivare är värda pengarna om dom gör ett bra spel, men klipper man bort mellanhänder så som fysiska butiker och tryckning/tillverkning av skivor, omslag etc. så tycker jag inte att en digital kopia ska kunna kosta MER i vissa fall än vad en fysisk kopia gör. På PC kommer jag nog fortsätta handla via Steam, men till ps3/4/x1 kommer jag nog fortsättningsvis beställa spelen via ebay, då man ofta tjänar många hundralappar på det.

Redaktör
Ponny
Skrivet av k3m:

Peter Moore är spågubben som är full i skitsnack.
Peter Moore är mannen som propagerar för sitt och EAs bästa.
Peter Moore och EA är parasiter som sakta försöker förstöra allt omkring de.

Peter Moore är mannen som ger sängkammarblicken ett ansikte


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

På PC så blir det 99% digitalt, på konsollen blir det 90% fysiska kopior.

/ LordDaimos

Samma för mig mest pga att fysiska PC spel blir värdelösa efter man skrivit in nyckeln i steam/origin, ja man betalar bara för nyckeln. På konsol har man inte det problemet så då blir det fysiska bara...

Medlem

Skulle dock önska att även de stora spelutgivarna satsade på DRM-fri utgivning. Det är ett måste om man nu säger sig vilja "omfamna" trenden av digital försäljning. Jag vill inte enbart köpa "rätten" att spela ett spel i Steam, Origin eller liknande. Jag vill äga spelet, ha det på min hårddisk, kunna bränna en säkerhetskopia. Det är ju faktiskt inte säkert att Steam och andra tjänster kommer att finnas för evigt.

Medlem

det där var ju också en bild man inte kan få osedd igen

Medlem

digitalt till pc
fysiskt till konsol (ej indispel)

för mig.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Räknar de DLC i dessa siffror?

Medlem

Vill ha fysiska spel. Men jag är lite nostalgisk av mig, saknar fortfarande kartongerna med riktiga manualer som man fick förr. En av anledningarna till att jag gått över mer och mer till konsol är också för att när jag köper ett pc spel idag så är jag beroende av steam eller dylikt. Jag föredrar att äga de spel son jag har köpt

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Nej nej nej nej nej. Digitalt är hemskt. Jag vill ha coola samlarutgåvor, obskyra spelboxar i min hylla och inte behöva betala överpris.
Som det är idag är det ju MYCKET lättare att hitta spel billigt i fysiska format snarare än digitalt.

Du besöker inte Gamergate, GMG, GOG eller Steam ofta va?

Medlem
Skrivet av Tobblish:
Skrivet av PcKaffe:

Nej nej nej nej nej. Digitalt är hemskt. Jag vill ha coola samlarutgåvor, obskyra spelboxar i min hylla och inte behöva betala överpris.
Som det är idag är det ju MYCKET lättare att hitta spel billigt i fysiska format snarare än digitalt.

Du besöker inte Gamergate, GMG, GOG eller Steam ofta va?

Precis vad jag tänkte svara...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Digitalt är INTE framtiden. det blir däremot vår undergång, synd bara att folk inte fattar detta, priserna kommer dessutom att öka, för om folk köper vilken skit som helst, varför inte tvingas köpa den dyrt.

Ytterligare en spik i den digitala likkistan., först ut var musikindustrin, sen film, nu spel och program.

HEIA!

ELF
Medlem

Röstade på att digitalt är nu och framtiden då det var det alternativet som passade bäst. Jag köper till 90% mest digitala kopior, men skulle gjärna fylla en nördhylla med boxar från alla spel jag äger.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Blir nästan bara digitalt numera. Galet mycket billigare att köpa sina PS4 spel från US PSN än i butik i Sverige. Man sparar ca 30%

Medlem

Fysiska kopior kan i min mening inte längre konkurrera med digitala, fastän jag själv brukade köpa i butik i högre grad förr. Digital distribution är öppen dygnet runt och har ofta ett större urval, plus tillgängligheten hemifrån, så länge man är uppkopplad.

Det intressanta på PC-fronten är dock att det, enligt mig, egentligen bara är Steam som bidragit till denna utveckling. Origin, UbiPlay och liknande tjänster erbjuder inte alls samma tillgänglighet och användarvänlighet. Dock är jag kritisk till "Always Online"-kraven, som för enspelarapplikationer inte har någon vettig funktion. (Jag sneglar argt på dig, Diablo III.)

Dock kan jag inte neka att känslan av att riva av plasten från ett helt nytt fodral och känna lukten av nytryckt plast är bland det bästa som finns.

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Digitalt är INTE framtiden. det blir däremot vår undergång, synd bara att folk inte fattar detta, priserna kommer dessutom att öka, för om folk köper vilken skit som helst, varför inte tvingas köpa den dyrt.

!

va? Logiskt-resonemang saknas.

OT
köper bara fysiska kopior av spel jag verkligen tycker om (collector editions) annars är det digitalt. Konsol undantaget

Medlem

De enda gångerna jag inte köper digitalt är Collector's Editions, men jag använder fortfarande inte skivan för att installera... (Har ingen läsare, vill inte heller ha.)

Avskyr verkligen skivor nuförtiden. Ta mitt 3DS som exempel, det bästa med den är att jag inte behöver kassetter längre.

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Digitalt är INTE framtiden. det blir däremot vår undergång, synd bara att folk inte fattar detta, priserna kommer dessutom att öka, för om folk köper vilken skit som helst, varför inte tvingas köpa den dyrt.

Länge leve digitalt.

Fifa 13, 150kr fysisk skiva, 699kr digitalt !!!!


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:
Skrivet av Zpartan:

Digitalt är INTE framtiden. det blir däremot vår undergång, synd bara att folk inte fattar detta, priserna kommer dessutom att öka, för om folk köper vilken skit som helst, varför inte tvingas köpa den dyrt.

Länge leve digitalt.

Fifa 13, 150kr fysisk skiva, 699kr digitalt !!!!

179-187:- digitalt, från Komplett.se, Webhallen m.m.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Nej nej nej nej nej. Digitalt är hemskt. Jag vill ha coola samlarutgåvor, obskyra spelboxar i min hylla och inte behöva betala överpris.
Som det är idag är det ju MYCKET lättare att hitta spel billigt i fysiska format snarare än digitalt.

Not sure if serious?

12
Skriv svar