Moderaterna vädjar om minskat tv-spelande

Robot
Moderaterna vädjar om minskat tv-spelande

Riksdagsledamot kopplar samman dåliga skolresultat med för mycket spelande.


Medlem
Moderaterna vädjar om minskat tv-spelande

jag finner inga ord

Medlem

Moderaterna pekar ansvarets finger åt alla utom sig själva.

Ja, föräldrar ska vara involverade i barns spelande och nej spelande ska inte gå ut över skolan.
Men det finns många fler aspekter att belysa kring det här.
Frågan om elever skall behöva göra en massa läxor hemma eller om det ska göras i skolan.
I arbetslivet eftersträvar vi att man inte ska behöva arbeta över och jobba hemma, varför skall eleverna utsättas för den stressen och pressen. Är det inte bättre med en extra timme i skolan för lärarledd läxläsning.

Medlem

Men gå och göm dig moderatpack.

Det är ju den bästa utbildningen vi får.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem

Han har definitivt en poäng. Jag har många gånger lagt undan skolboken och tabbat upp Eve istället MEN det är fortfarande upp till individen. Han föreslår ju knappast något förbud mot spelande så ser inget dåligt i att ta upp debatten.

k3m
Medlem

Jag tycker du är försakad Tobe!

Medlem

Går nått fel så måste man hitta en syndabock, för det kan ju omöjligt vara så att det är fel på skolan.

Kan det inte vara en ide att anamma nya trender istället för att gå emot dom? Kanske man kan dra nytta utav spel för undervisning?

Medlem

lol o så dom där---

dåliga skol resultat har nog mera med att det e 1 lärare på 32 elever nu för tiden plus att varanan skola stänger...

dom vill bara hitta billiga undanflyckter

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av purjo:

Han har definitivt en poäng. Jag har många gånger lagt undan skolboken och tabbat upp Eve istället MEN det är fortfarande upp till individen. Han föreslår ju knappast något förbud mot spelande så ser inget dåligt i att ta upp debatten.

Fast är man inte myndig "upp till individen" något luddigt. Är det föräldras ansvar, eller statens i och med skollagen eller personen ifråga som kanske inte ser alla konsekvenser av att skita i skolan?

Det är ju inte ett problem unikt för spelande.


signatur
Medlem

De kan ju gå och lägga sig någonstans...

Spel hjälpte mig i skolan när jag var mobbad
Spel bidrog till att jag fick vänner som nu är mina bästa irl
Spel gav mig möjligheten att bli accepterad som person
Spel utvecklade mitt engelska språk, så att jag kunde ta mig igenom min ingenjörsutbildning


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Bamia:

lol o så dom där---

dåliga skol resultat har nog mera med att det e 1 lärare på 32 elever nu för tiden plus att varanan skola stänger...

dom vill bara hitta billiga undanflyckter

Du spelar mycket eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Min engelska är idag på en relativt hög nivå. Enligt cambridgetesten ligger jag strax under nivå C2, vilket är max.

Jag saknar i princip all form av högre utbildning. Så frågan är var jag kan ha snappat upp mina kunskaper i det här?

Filmer: Här har jag i alla år snappat upp ord och fraser.

Spel: Den fundamentalt största anledningen. Åratal av att ha spelat rollspel och mmorpg har finslipat både mitt uttal och mitt ordförråd. Utan alla mina guildbuddies på chatten så hade jag varit rätt kass på engelska idag.

Detta var ett ämne, lägg till logiken många spel är uppbyggda av så får du ännu ett viktigt ämne som finslipas av spel.

Moderaterna borde fan släppa sargen och komma in i matchen. Plocka upp handkontrollen och lira med era ungar och ta sen med dem ut och sparka boll, gå ut i skogen eller fiska krabbor.

Bygg en skola som inte är skapad kring hemläxor som tar 3h fritid varje dag så kommer det bli toppen ska ni se (Det går att göra).


signatur

The Emperor protects.

Medlem

Fixed it for you:

"Enligt Tobé spelar en tredjedel av pojkar i skolåldern fotboll mer än tre timmar om dagen, vilket enligt honom bidrar till sämre betyg. Han vill därför sträcka ut en hand till föräldrar och stötta dem som har problem med för mycket sportande. Det är en av fyra punkter som diskuteras, Moderaterna vill också lyfta läxhjälp på webben, se mer intellektuell aktivitet och tackla sena ankomster."

Sport har visat sig leda till huliganism, alkoholism, attitydproblem och gängbildning samt statliga jättearenor för flera miljarder över hela landet, där packet kan samlas på skattebetalarnas bekostnad. Dessutom läser sportintresserade färre böcker än genomsnittet.

Medlem

Jag sket i skolan. Detta var ett medvetet val från mig, på 80-talet (ja jag är gammal) och satt hemma och lirade gitarr istället. Då borde vi "reglera" musikinstrumentsspelade, tevetittande, onani, godis, fotboll, hockey och Bibelläsning också.
Det är ett val jag aldrig ångrat. Jag hade inga problem att få jobb, men nu är tiderna så svåra att det inte finns några garantier ens om du är högutbildad. FAS-3 my ass.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av magma:

De kan ju gå och lägga sig någonstans...

Spel hjälpte mig i skolan när jag var mobbad
Spel bidrog till att jag fick vänner som nu är mina bästa irl
Spel gav mig möjligheten att bli accepterad som person
Spel utvecklade mitt engelska språk, så att jag kunde ta mig igenom min ingenjörsutbildning

Som sagt, det är inte någon som är ute efter förbud utan stötta dem som har problem - vilket du uppenbarligen inte har. Du har ett fungerande socialt liv, en ingenjörsutbildning. Du är inte måltavlan


signatur
Medlem

Här måste föräldrarna ta ett ansvar. Sätta upp regler i hemmet. Sluta slarva föräldrar och visa vem som bestämmer.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Hm, jadu.. jag vet inte hur det är med andra, men jag fick ju oftast höga betyg på proven, det som gjorde att mina betyg vart lidande var min frånvaro (som inte hade med mitt spelande att göra heller). Men visst, om man inte pluggar och har svårt att lära sig så kan ju spelande bli en bidragande faktor till dåliga betyg

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Flatline:

Fixed it for you:

"Enligt Tobé spelar en tredjedel av pojkar i skolåldern fotboll mer än tre timmar om dagen, vilket enligt honom bidrar till sämre betyg. Han vill därför sträcka ut en hand till föräldrar och stötta dem som har problem med för mycket sportande. Det är en av fyra punkter som diskuteras, Moderaterna vill också lyfta läxhjälp på webben, se mer intellektuell aktivitet och tackla sena ankomster."

Sport har visat sig leda till huliganism, alkoholism, attitydproblem och gängbildning samt statliga jättearenor för flera miljarder över hela landet, där packet kan samlas på skattebetalarnas bekostnad. Dessutom läser sportintresserade färre böcker än genomsnittet.

Nu är vi förvisso på Internet, där allt ska vinklas för den egna argumentationens skull. Och japp, inslaget är vinklat. Vi får inte höra några positiva rapporter om spelande men grundtanken, att stötta de som har problem med skolan, är kanske inte så dum. Av den tredjedelen som spelar (eller sparkar boll) så är det säkert en stor del som fungerar alldeles ypperligt både socialt och skolresultatmässigt.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av purjo:

Han har definitivt en poäng. Jag har många gånger lagt undan skolboken och tabbat upp Eve istället MEN det är fortfarande upp till individen. Han föreslår ju knappast något förbud mot spelande så ser inget dåligt i att ta upp debatten.

Fast är man inte myndig "upp till individen" något luddigt. Är det föräldras ansvar, eller statens i och med skollagen eller personen ifråga som kanske inte ser alla konsekvenser av att skita i skolan?

Det är ju inte ett problem unikt för spelande.

Visst, ens föräldrar har ju en del makt att utöva i hemmet tills det att man fyllt 18 och förmodligen efter det också om man ämnar att bo kvar. Problemet må inte vara unikt för spelande, om man har som mål att klämma tre långfilmer på netflix om dagen så hinner man nog inte plugga så mycket heller men jag tror definitivt att spelande är den största boven i dramat.

För mig som ändå inte har min skoltid så extremt långt bakom mig är det lätt att se tillbaks och önska att man hade läst matte istället för att ge sig ut och panga men staten kan ju knappast stänga av någons internet om de inte lyckas svara på ett prov. I slutändan borde man antingen anordna obligatorisk läxläsning i skolan OCH gymnasiet eller vända sig till föräldrarna då det väl ändå torde vara de som har det yttersta ansvaret för att barnen sköter sig i skolan. Jag har dock en sträng far som alltid såg till att jag hade åtminstone godkänt i allt så det är lätt för mig att säga. Har man dessutom många battingar kan det ju bli svårare att hålla koll på alla.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Bamia:

lol o så dom där---

dåliga skol resultat har nog mera med att det e 1 lärare på 32 elever nu för tiden plus att varanan skola stänger...

dom vill bara hitta billiga undanflyckter

Du spelar mycket eller?

jepp det gör jag men när jag gick i skolan så hade man inte så bra spel datorer så mina gramatik beror inte på det

Medlem

Intressant hur många här som tror att de vill "reglera" datorspel, allt som sas var väll ändå att många åsidosätter skolan för dator? Klar att föräldrar skall ta sitt ansvar för sina ungar, så jävla tragiskt at det skall krävas hjälp av staten för att håll koll på sina ungar (Ja, jag gillar inte de senaste årens taffathet hos föräldrar). Och för er som jämför med sport eller liknande, lägger du så mycket td på at träna så du misar skolan är det väll ett problem med?

Medlem

Rösta på Sverige demokraterna !!!!!!!!

Medlem

Jag spelade troligtvis mest i klassen i både grundskola och gymnasiet, och var alltid i top 3 i alla prov och typ alla betyg utom gympan.

Låg långt före resten av klassen i engelskakunskaperna när man gick i låg/mellanstadiet, vilket jag alltid tänkt att det måste berott på all engelska man läste i spelen.

Spelade jag spel istället för att sporta av samma anledningar som jag fick höga betyg, eller fick jag höga betyg på grund av spelandet? No clue. Men jag tycker hursomhelst att spel inte har haft någon större negativ påverkan på mig. Ursäkta, nu måste jag ut och strafejumpa och skjuta lite folk.

Medlem

Moderaterna har arbetat med att sälja ut svenska skolan, inser att det inte kommer ge mer engagerade och duktiga lärare med företag med vinstintressen, så de skyller allt på spelen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Acriax:

Jag spelade troligtvis mest i klassen i både grundskola och gymnasiet, och var alltid i top 3 i alla prov och typ alla betyg utom gympan.

Låg långt före resten av klassen i engelskakunskaperna när man gick i låg/mellanstadiet, vilket jag alltid tänkt att det måste berott på all engelska man läste i spelen.

Det är den nyansen som man hade velat i inslaget.


signatur
Medlem

Det är väl inte värre än någon annan aktivitet, man ska göra allting i lagom dos om det så är fotboll, festa eller spela datorspel.

Medlem

Läxor är tänkt att lära ut självständighet och ansvar. Det är också så att den mängden kunskap man behöver ta till sig inte helt kan läras ut på lärarledd tid.

Problemet i det här är väl att man sätter just spelandet i fokus istället för att fokusera på det så många nämner: alla andra aktiviteter som tar fokus från skolarbetet.

Utbildning är viktigt, det är min övertygelse. Vi har rätt till utbildning i det här landet, något människor i vissa andra länder bara kan drömma om. Att reducera detta till någon sorts pseudodiskussion om spelande tycker jag är ovärdigt, och där är Tobé medskyldig.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Gick väl sisådär för mig i mellanstadiet, och hade dåliga betyg i högstadiet fram till 9:an då jag skärpte till mig. Mitt gymnasiebetyg pryds av MVG med kanske 5 undantag som är VG och ett G.

Under denna period spelade jag förmodligen lika mycket, eller åtminstone gjorde "ingenting" på min fritid. Skillnaden var hur mycket jag gjorde på lektionerna, och den största skillnaden var att jag var mobbad i mellanstadiet och bara hatade skolan och satt och längtade hem. Det blev bättre i högstadiet men då satt redan den där attityden att plugg är skitsamma fram till 9:an då jag insåg att det faktiskt var lite roligt när man förstod saker och ting och lixom "hängde med".

Gick ett fantastiskt bra gymnasium med fenomenala lärare och ca 200 elever som alla var jättesnälla, och där gav jag järnet på dagtid och spelade på kvällstid. Spelande har hjälpt mig med det engelska språket och har hjälpt till oerhört mycket med mitt sinne för problemlösning.

Den är snubben svamlar helt och hållet i nattmössan. Kan lova att de som spelar och skiter i plugget gör det pga. andra omständigheter, om än jag kan tänka mig att WoW ställt till det för en hel del...

Medlem

Skamligt sätt att skylla ifrån sig, skolans problem beror inte på varken "gamers" eller "sportfånar". Det som behövs är mindre klasser, gärns en gräns på 20 elever. Fler lärare med intresse och god pedagogik, som uppmanas att tänka utanför ramarrns och anpassa undervisningen. Sen krävs också att föräldrar tar sitt ansvar som vuxna och såväl hjälper sina barn med läxor och plugg, som belönar dem när de gör rätt och vågar sätta gränser så skola går före fritid, men just den delen är inte politikernas jobb.

Medlem

Fasen va alla går på defensiven här. Klart att Dator/TV-spel påverkar tiden man lägger ner på studier. Datorspel är ju så mycket roligare än att lära sig saker som man inte (i alla fall för tillfället) ser någon nytta av att lära sig. Men saker och ting kan ju ordna sig ändå! Här handlar det om att hjälpa föräldrar när deras barn har gått över gränsen. En gräns som de flesta av oss förmodligen aldrig gick över.

Skriv svar