Återknyta till näthat och nätmobbing

Skribent
Återknyta till näthat och nätmobbing

Jag berörde ämnet i ett av mina tidigare inlägg men tänkte skriva om en mer generell bild av just detta. Även ta in lite aspekter hur världen ser ut för de som växer upp idag. Men även reflektioner över hur det är att ha en lite flicka som ska växa upp i den här världen.

Ni som följt det jag skrivet eller läst beskrivningen vet att jag har familj. Jag är född på 80-talet så jag är en av veteranspelarna. Men jag har inte bara följt spelindustrin från Nintendo-eran till idag, utan även varit med om internets framfart. Har suttit på telefonmodem från telia där man betalat taxa efter tid för att sedan få vårt eget kabeltvmodem med "snabb" hastighet. Åren går och när jag tänker tillbaka så har världen förändrats rejält sen jag själv växte upp. Tittar vi på datorer och teknik så är nästan allt idag uppkopplat på något vis. Jag välkomnar teknik, men samtidigt kan jag se baksidan av det.

Ett av problemen jag ser är hur lätt det är att hata och trycka ned folk på nätet, men även att det nästan kan bli en normalisering. Barn idag räknar nästan att bli kränkta på ett eller annat vis. För ett tag sedan var det en episod på en skola här i närheten där barn i första klass hade trakasserat och mobbat en annan elev. Det som stack ut mest för mig var orden som förekom. Inte fasen kunde jag ord som "hora" eller "slampa" när jag var 7 år? Samtidigt så förstår jag vart det kommer ifrån, det går inte att skölda sina barn helt från från den digitala världen och jag är faktiskt allvarligt lite orolig att min egen lilla flicka ska växa upp i allt det här.

Det räcker oftast med att man bara tittar på kommentarer under en nyhetsartikel om t.ex. PS4an eller Xbox One. Direkt så blir det en hård stämmning där båda sidor försöker försvara sin konsol som den bättre, men även rent kan gå till angrepp med förolämpningar mot den andra sidan. Det finns som ingen hejd för hur folk och ungdomar beter sig idag. Spelar du DOTA ska du förvänta dig att bli trakasserad som nykomling. Filtret för att man inte kan säga vad som helst försvinner på nätet och drar fram det sämsta ur många personer. Är man dessutom en offentlig person som recenserar eller annat, då kan det bli riktigt otrevligt om man råkar ge fel spel fel betyg. Sen kan vi diskutera hur betyg idag nästan har förlorat värde, att princip allt under 10 anses som dåliga spel. Men det sparar vi till en annan gång.

Men det jag blir skrämd av är att jag tror att mentaliteten och normaliseringen av detta näthat smittar av sig till riktiga världen. Orden som dessutom används hänvisar många gånger till något negativt om det kvinnliga könet. Detta gör saken bara ännu värre. Jag hoppas på en bättring, på att barn ska få vara barn och att vuxna kan ta sitt ansvar att vara föräldrar. Samtidigt så förstår jag alla föräldrar, det är inte en lätt uppgift. Men det är inte heller lätt att vara barn eller ungdom.

Det är med glädje jag kan säga att jag verkligen uppskattar FZ och allt folk här. Allt har legat på en bra nivå trots ämnena jag tagit upp. Inget hat eller pajkastning, tummen upp till er alla!

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Återknyta till näthat och nätmobbing

Mycket bra skrivet, det finns en intressant bok om ämnet näthat, skriven av Lisa Bjurwald: "Skrivbordskrigarna", mycket välskriven. Läs den!

Medlem

Jag tror inte bara att det har att göra med vad barn läser på internet som gör att de använder det i "verkliga livet". Tror att i många fall det snarare handlar om för snälla / ickebryende föräldrar, lärare eller andra förebilder.

Har sett hur många gånger som helst när barn betett sig illa framför vuxna och de vuxnas reaktion bara varit "snälla säg inte så" eller "Så säger man väl inte" med en ganska mjuk och försiktig röst. De flesta gånger jag sett det var under min egna barndom. Under lågstadie och tidigt högstadie var det flera i min klass som betedde sig som skitstövlar men lärarna var aldrig särskilt hårda. Ett snabb tillsägelse och det var inte mer med det. Inga straff eller hårda bestämda ord.

Tror folk helt enkelt måste bli lite hårdare mot sina barn när de gör något dumt.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Det var inte duvungar under bbs eran heller.

Men visst är det grövre. Största problemet verkar vara att folk inte har en forum etikett/chat etikett längre man har helt tappat sättet att kommunicera via text .

Speciellt quickreply/snabbsvar har fått användare till att använda det som ren chat vilket inte riktigt det är gjort för.

Själv är man uppvuxen med bbs/irc(icq och man fick tidigt lära sig hur man skulle utrycka sig så motparten förstår om man är glad eller vilket känsloutryck man nu vill visa.

Så antingen skriver man vägg av text och så sitter alla och undrar var han allvarlig eller ironisk etc.

Eller spyr man ut utrycksymboler så man verkligen inte tar personen på allvar.

Annars bra artikel, tyvärr så är det få som står upp.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar