"Därför crowdfundar inte fler japanska utvecklare"
Keiji Inafune tror sig förstå svaret på varför fler japanska utvecklare inte söker sig till Kickstarter: det handlar om oförståelse.
#wasteland-2, #broken-sword-the-serpents-curse, #shadowrun-returns, #leisure-suit-larry-reloaded, #elite-dangerous, #shenmue-iii, #mighty-no-9, #bionic-commando, #capcom
Uhm. Är det bara jag som tycker detta är konstigt? Jag menar, borde inte alla som släpper ett spel ha statistik över hur mycket man säljer i respektive land? Detta inte bara för att kunna skeppa boxarna, utan även se vilka länder som tycker om vad så att man kan anpassa spel och så vidare. Jag tycker det hela är märkligt...
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Japaner gör spel som är dedikerad till en publik, medan i väst vill man att alla ska spela spelet.
Jag tycker Japaner gör de bästa spelen, de vet vad deras publik vill ha.
Även om jag förstår din poäng, så finns det ju inget hinder att göra både och.
Om dom nu har gjort ett spel som av någon anledning sålt bra i USA men inte hemma i Japan, så varför inte göra en remake för USA-marknaden? Bara för att spelet var gjort för Japan från start, så borde det väl inte vara ett hinder för att släppa det på andra marknader också.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Japan är generellt väldigt oförtstående angående ett internationellt Internet och dess fördelar för deras produkter, vilket också är orsaken till att Japanska företag är överrepresenterade när det gäller YouTube copyright claims
Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart
Japaner gör spel som är dedikerad till en publik, medan i väst vill man att alla ska spela spelet.
Jag tycker Japaner gör de bästa spelen, de vet vad deras publik vill ha.
Oändliga grinds, lättklädda damer, röstskådespelare som låter som 12-åringar och så mycket ost att tyskarna blir avundsjuka.
Att prata med nån som har koll på sånt i väst är uteslutet eller? Känns som ett icke-problem, ingen kan allt, därför företag anställer folk med olika kunskaper..
För övrigt finns ju faktiskt https://www.kickstarter.com/projects/1300298569/project-phoen... som gick rätt bra.
Japaner gör spel som är dedikerad till en publik, medan i väst vill man att alla ska spela spelet.
Jag tycker Japaner gör de bästa spelen, de vet vad deras publik vill ha.
Oändliga grinds, lättklädda damer, röstskådespelare som låter som 12-åringar och så mycket ost att tyskarna blir avundsjuka.
Vet inte vart du sett detta i tex Devil May Cry eller Dark Soul. (sure lite lättklätt äre i DMC)
Båda är svåra spel som är dedikerad till en riktig gaming publik.
Japaner gör spel som är dedikerad till en publik, medan i väst vill man att alla ska spela spelet.
Jag tycker Japaner gör de bästa spelen, de vet vad deras publik vill ha.
Det finns väl apmånga spel som är dedikterade till en publik som är gjorda i väst med?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Oändliga grinds, lättklädda damer, röstskådespelare som låter som 12-åringar och så mycket ost att tyskarna blir avundsjuka.
Vet inte vart du sett detta i tex Devil May Cry eller Dark Soul. (sure lite lättklätt äre i DMC)
Båda är svåra spel som är dedikerad till en riktig gaming publik.
Det var mest ett skämt. Även om det ligger viss sanning i det. Självklart kan man inte dra ett helt land över en kam.
Japaner gör spel som är dedikerad till en publik, medan i väst vill man att alla ska spela spelet.
Jag tycker Japaner gör de bästa spelen, de vet vad deras publik vill ha.
Och jag anser tvärt om. Nästan bara skrot därifrån.
Måste hålla med. Smaken är definitivt som baken, men jag personligen står inte ut med hur likartat stereotypiska och over-the-top Japanska spel är.
Japanerna har enligt mig (förenklat) inte producerat ett enda vettigt spel, undantaget Dark Souls-serien, sen millenieskiftet.
FF7 och MGS är japanska spel jag uppskattat enormt, men nu för tiden är Japanska spelutvecklare fruktansvärt föråldrade i sina visioner.
Oändliga grinds, lättklädda damer, röstskådespelare som låter som 12-åringar och så mycket ost att tyskarna blir avundsjuka.
Vet inte vart du sett detta i tex Devil May Cry eller Dark Soul. (sure lite lättklätt äre i DMC)
Båda är svåra spel som är dedikerad till en riktig gaming publik.
Det var mest ett skämt. Även om det ligger viss sanning i det. Självklart kan man inte dra ett helt land över en kam.
Jag skojar inte och det är i princip alla spel från japan som lider av gubbsjukan.
Måste hålla med. Smaken är definitivt som baken, men jag personligen står inte ut med hur likartat stereotypiska och over-the-top Japanska spel är.
Japanerna har enligt mig (förenklat) inte producerat ett enda vettigt spel, undantaget Dark Souls-serien, sen millenieskiftet.
FF7 och MGS är japanska spel jag uppskattat enormt, men nu för tiden är Japanska spelutvecklare fruktansvärt föråldrade i sina visioner.
betydelserna stereotyp och "over the top" kan appliceras på det mesta som är publikfriande spektakel, och nog borde då alla spel med Bruce Willis-skala inkluderas, no?
den enda genomgående korrelation jag ser här är "spel i olika nyanser av brunt eller grått = bättre".
kan iof förklara varför Mirrors Edge blev ett sånt ekonomiskt misslyckande. och:
Jag skojar inte och det är i princip alla spel från japan som lider av gubbsjukan.
den uppfattningen kan ju då ev ha lite att göra med att det faktiskt frekvent alltid förekommit tjejer i japanska spel och att det inte varit några konstigheter med det, i tydlig kontrast till väst då.
Japaner gör spel som är dedikerad till en publik, medan i väst vill man att alla ska spela spelet.
Jag tycker Japaner gör de bästa spelen, de vet vad deras publik vill ha.
Även om jag förstår din poäng, så finns det ju inget hinder att göra både och.
Om dom nu har gjort ett spel som av någon anledning sålt bra i USA men inte hemma i Japan, så varför inte göra en remake för USA-marknaden? Bara för att spelet var gjort för Japan från start, så borde det väl inte vara ett hinder för att släppa det på andra marknader också.
hindret är antagligen att japanska utgivare haft en historiskt dålig intäkt från amerikansk utgivning av media generellt, så det sitter antagligen i. det var ganska vanligt förr att amerikanska bolag köpte in material billigt för att sen omforma det utan källhänvining sas. om då merparten av vinsten hamnade nån annanstans så uppmuntrar det inte direkt till att se grönt gräs på andra sidan staketet.
La Mulana 2 nådde sitt mål https://www.kickstarter.com/projects/playism/la-mulana-2
Men kickstarter handlar inte om att göra en produkt utifrån publikens idéer. Det är menat att publiken ger dig pengar för att framställa produkten som du har presenterat på kickstarter.
Är det kanske inte så att japanerna inte förstår kickstarter istället?
fast det är rätt vanligt att belöningen i de olika stegen innehåller möjligheter att påverka i olika grad.
jag tycker ivf det är negativt för den kreativa processen. risken är att det förr eller senare blir som tiden när beställningsporträtt var vad konstnärer fick livnära sig på. jag vill liksom inte se nån nörd vara minibossen i ett spel bara för att hen i nått försök att odödligöra sig kastade upp 5000kr på kickstarter. jag skulle aldrig betala 50000 för ett spel ändå, men ett sånt spel blir jag inte heller sugen på att betala 50kr för.
men vem vet, en dag kanske såna spel värderas lika högt som fjortonhundratalsmålningar av diverse despoter idag.
Tycker det skulle var intressant och se hur bra de västerländska spelen klarar sig i japan. Någon som har några siffror på det?
Tja största anledningen varför Japaner inte använder Kickstarter är på grund av att bara 4 olika länder kan skapa Kickstarter projekt. Dvs de KAN inte, och ska de göra det kräver de någon från USA som börjar med detta.
Finns drös av personer som hjälper dom dock med denna bit. Har vänner som specifikt jobbar enbart med det.
Kan också ha att göra med att PC/indie utveckling är avsevärt större i väst.
Så är det idag ja, tittar vi bara runt 5-6 år tillbaka så var det tvärt om. Det sagt det släpps otroligt många indie spel i Japan fortfarande. Hundratals per år.
Japaner gör spel som är dedikerad till en publik, medan i väst vill man att alla ska spela spelet.
Jag tycker Japaner gör de bästa spelen, de vet vad deras publik vill ha.
Och jag anser tvärt om. Nästan bara skrot därifrån.
Måste hålla med. Smaken är definitivt som baken, men jag personligen står inte ut med hur likartat stereotypiska och over-the-top Japanska spel är.
Japanerna har enligt mig (förenklat) inte producerat ett enda vettigt spel, undantaget Dark Souls-serien, sen millenieskiftet.
FF7 och MGS är japanska spel jag uppskattat enormt, men nu för tiden är Japanska spelutvecklare fruktansvärt föråldrade i sina visioner.
Japaner gör spel som är dedikerad till en publik, medan i väst vill man att alla ska spela spelet.
Jag tycker Japaner gör de bästa spelen, de vet vad deras publik vill ha.
Och jag anser tvärt om. Nästan bara skrot därifrån.
Måste hålla med. Smaken är definitivt som baken, men jag personligen står inte ut med hur likartat stereotypiska och over-the-top Japanska spel är.
Japanerna har enligt mig (förenklat) inte producerat ett enda vettigt spel, undantaget Dark Souls-serien, sen millenieskiftet.
FF7 och MGS är japanska spel jag uppskattat enormt, men nu för tiden är Japanska spelutvecklare fruktansvärt föråldrade i sina visioner.
Det låter som att du har något emot just Japan, för inte är de sämre än något annat land? Fast det är klart, gillar man inte jRPGs så blir det ju färre bra spel. Jag som gillar jRPG tycker i alla fall att det gjorts en hel del bra spel på senare år:
Yakuza 3
Yakuza 4
Ni no Kuni: Wrath of the White Witch (bästa RPG på många år)
Bayonetta
Catherine
Metal Gear Rising Revengeance
Atelier Ayesha: The Alchemist of Dusk
Tales of Xillia
Devil May Cry 4
Bravely Default
Dragon's Dogma
etc.
Japaner gör spel som är dedikerad till en publik, medan i väst vill man att alla ska spela spelet.
Jag tycker Japaner gör de bästa spelen, de vet vad deras publik vill ha.
Och jag anser tvärt om. Nästan bara skrot därifrån.
Måste hålla med. Smaken är definitivt som baken, men jag personligen står inte ut med hur likartat stereotypiska och over-the-top Japanska spel är.
Japanerna har enligt mig (förenklat) inte producerat ett enda vettigt spel, undantaget Dark Souls-serien, sen millenieskiftet.
FF7 och MGS är japanska spel jag uppskattat enormt, men nu för tiden är Japanska spelutvecklare fruktansvärt föråldrade i sina visioner.
Förresten skulle jag gärna vilja att du förklarar på vilket sätt Super Mario Galaxy, Gran Turismo 5, Ni no Kuni, Yakuza 3, Resonance of Fate, The Legend of Zelda: A Link Between Worlds, Bayonetta, No More Heroes, Wii Sports och Nintendogs är "likartat stereotypiska och over-the-top".
Japaner gör spel som är dedikerad till en publik, medan i väst vill man att alla ska spela spelet.
Jag tycker Japaner gör de bästa spelen, de vet vad deras publik vill ha.
Oändliga grinds, lättklädda damer, röstskådespelare som låter som 12-åringar och så mycket ost att tyskarna blir avundsjuka.
Grind hittar du nog mer i koreanska MMOn.
Men om man ska jämföra amerikanska RPGn som Diablo 3 mot japanska RPGn som Zelda.
Där kan man tydligt se att amerikanska RPGn är förenklat och nerdummat till skit med 99.9% grind och ligger i klass och över koreanska RPGn.
Zelda serien har en story, utmaning och mer varierad spelupplevelse.
Utmaningen i D3 ligger inte på hur bra spelaren är utan på statistiken på karaktären och slumpgenerator på skada.
Men en del gillar nerdummade spel som Diablo 3 medans andra gillar spel med mer utmaning som Zelda.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Japaner gör spel som är dedikerad till en publik, medan i väst vill man att alla ska spela spelet.
Jag tycker Japaner gör de bästa spelen, de vet vad deras publik vill ha.
Oändliga grinds, lättklädda damer, röstskådespelare som låter som 12-åringar och så mycket ost att tyskarna blir avundsjuka.
Grind hittar du nog mer i koreanska MMOn.
Men om man ska jämföra amerikanska RPGn som Diablo 3 mot japanska RPGn som Zelda.
Där kan man tydligt se att amerikanska RPGn är förenklat och nerdummat till skit med 99.9% grind och ligger i klass och över koreanska RPGn.
Zelda serien har en story, utmaning och mer varierad spelupplevelse.
Utmaningen i D3 ligger inte på hur bra spelaren är utan på statistiken på karaktären och slumpgenerator på skada.
Men en del gillar nerdummade spel som Diablo 3 medans andra gillar spel med mer utmaning som Zelda.
Med sådana selektiva jämförelser kan man vinkla och få det att låta precis som man vill. Att jämföra D3 och Zelda är knappast rättvist och går inte dra några slutsatser från.