Vanföreställningar

Medlem
Vanföreställningar

Jag spinner vidare på Dragon's Den efter att ha sett några avsnitt de senaste dagarna. Jag kan verkligen inte förstå hur människor kan lura sig själva så mycket som vissa "entreprenörer" i programmet gör. Jag som sitter hemma i TV-soffan och aldrig har drivit företag kan lätt se att inte bara produkten utan hela företaget är mindre värt än en bit tuggummi jag hittat på gatan men ändå står de framför kameran och ber om en investering på hundratusentals kronor.

Är det lätt för vissa människor att fastna i sin egen bubbla och inte kunna titta objektivt på vad man håller på med? Borde man inte någonstans stanna upp och fundera på om det går så bra som man tror när man har spenderat uppåt 1 miljon kronor på en produkt ingen köper?

Jag kan förstå att man kanske blir lite insnöad i det man håller på med och tror att vad man skapat är bättre än vad det egentligen är, men jag kan verkligen inte förstå hur man inte kan se att det man skapat absolut inte fungerar. Speciellt när produkten inte ens gör vad den är skapad för. Det finns många exempel och i vissa fall kan man kanske skylla på bristande intelligens men en del av dem har ändå lyckats ta sig genom universitetsutbildningar samt haft stora framgångar på arbetsmarknaden i flera år.

Men de skapar iallafall lite underhållning för oss andra, även om det ibland är så pinsamt att jag måste titta bort.

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Vanföreställningar

Självinsikt är ingen medfödd instinkt


signatur
ZF
Medlem

att få och se potentiellt fungerande idéer är ingen självklarhet dock.

tex; hur många hade investerat i Facebook jämte ångdiskmaskinen?

jag väntar fortfarande på den senare och undrar fortfarande vad nyttan med den tidigare är.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Självinsikt är ingen medfödd instinkt

Vi kanske borde lära ut det i skolan, grundkurs i självinsikt och sunt förnuft.

1
Skriv svar