1080p och 60fps för XB1-versionen av nya Wolfenstein
Att Xbone inte får samma upplösning och framerate som PS4 beror nog mer på lathet än den sämre prestandan. Förra generationen så var PS3 betydligt kraftfullare, men fick oftast sämre grafik då man utvecklade 360-versionen och sen bara portade utan att optimera. Nu gör man tvärtom.
Varken PS4 eller Xbone har nått sin fulla potential än, och Xbone skulle utan problem orka driva spelen som finns idag minst lika bra som PS4. Dock krävs det svenskar och en motor skriven av en gud för att det ska hända.
Att Xbone inte får samma upplösning och framerate som PS4 beror nog mer på lathet än den sämre prestandan. Förra generationen så var PS3 betydligt kraftfullare, men fick oftast sämre grafik då man utvecklade 360-versionen och sen bara portade utan att optimera. Nu gör man tvärtom.
Varken PS4 eller Xbone har nått sin fulla potential än, och Xbone skulle utan problem orka driva spelen som finns idag minst lika bra som PS4. Dock krävs det svenskar och en motor skriven av en gud för att det ska hända.
Nja var ju bara processorn som hade mycket mer teoretisk prestanda. Xbox 360 hade något snabbare grafikkort och det är ju grafikkortet som gör mesta av jobbet i spel nu för tiden.
VA roliga ni är! med hårdvaran i konsollerna så kan man inte annat än skratta åt er, är väl typ ett kluster som skiljer på grafikkortet mellan ps4 & xb1 annars samma klena hårdvara på båda.
slö processor, hyfsat mellanklass grafikkort. Det enda som är nåt & komma med är väl p4ans im ddr5 & xb1 extra minne men det verkar ju mest ställa till det för utvecklarna. Enda positiva är att det är en medelmåttig pc så borde vara lätt att göra spel till konsoller & pc
Troligtvis så får ni snart bekymmra er över att spelen måste anpassas till mobiltelefoner & surfplattor också, så får ni det lika roligt som vi pc spelare nu haft det i flera år.
Lite väl pessimistisk analys men
Att Xbone inte får samma upplösning och framerate som PS4 beror nog mer på lathet än den sämre prestandan. Förra generationen så var PS3 betydligt kraftfullare, men fick oftast sämre grafik då man utvecklade 360-versionen och sen bara portade utan att optimera. Nu gör man tvärtom.
Varken PS4 eller Xbone har nått sin fulla potential än, och Xbone skulle utan problem orka driva spelen som finns idag minst lika bra som PS4. Dock krävs det svenskar och en motor skriven av en gud för att det ska hända.
Nja var ju bara processorn som hade mycket mer teoretisk prestanda. Xbox 360 hade något snabbare grafikkort och det är ju grafikkortet som gör mesta av jobbet i spel nu för tiden.
Skillnaden mellan Xenos och RSX var ytterst liten, men skillnaden mellan Xenon och Cell var enorma. På den tiden spelade processorn in väldigt mycket, vilket var anledningen till att man satsade på bättre processor. Det var inte förrän en tid efter som man insåg att GPU:er var viktigare när alla stod och såg på hur PC bara drog ifrån konsolerna i rekordfart.
I stort sätt alla multiplattformar skrevs för att använda högst tre kärnor då 360 var en lättare plattform att utveckla på, vilket gjorde att PS3 begränsades en hel del rent grafiskt, och man orkade heller inte bry sig om att optimera spelet för Cell då det var alldeles för tidskrävande. Nu väljer man istället att begränsa den sämre plattformen då det är lättare att bara utveckla till PS4, porta till Xbone, skruva ner lite på grafiken. Mycket tack vare samma arkitektur. Det blir lika lätt att skala grafiken som på PC.
Jämför man t.ex. Ryse med valfritt PS4 spel så står konsolerna fortfarande sida vid sida än så länge. Inte förrän om några år så kommer PS4 att dra ifrån rent grafiskt.
Att Xbone inte får samma upplösning och framerate som PS4 beror nog mer på lathet än den sämre prestandan. Förra generationen så var PS3 betydligt kraftfullare, men fick oftast sämre grafik då man utvecklade 360-versionen och sen bara portade utan att optimera. Nu gör man tvärtom.
Varken PS4 eller Xbone har nått sin fulla potential än, och Xbone skulle utan problem orka driva spelen som finns idag minst lika bra som PS4. Dock krävs det svenskar och en motor skriven av en gud för att det ska hända.
Nja var ju bara processorn som hade mycket mer teoretisk prestanda. Xbox 360 hade något snabbare grafikkort och det är ju grafikkortet som gör mesta av jobbet i spel nu för tiden.
tanken med PS3 var att CPUn skulle samverka betydligt mer med GPUn än i traditionell PC-tänk. därför beräknades att maskinen som helhet var en aning mer kapabel grafikutmatning än XB360. att det krävdes betydligt mer anpassning för det systemet än de flesta oberoende utvecklare orkade med gjorde dock att det drabbade multititlar oftast. (några undantag finns där det är tvärtom)
de historiska parallelldragningarna är i vilket fall ganska meningslösa. då var den (som sagt) ytterst teoretiska siffran till PS3s fördel runt +10-20%, medan PS4ans mer absoluta motsvarighet är +50%.
men att anta att XBO bara pga det skulle lida nått enormt på multititlar idag är överdrivet. för vi vet redan att utvecklare för dessa ändå kör på nån baslinje som ligger i marknadens median, nått annat är inte lönsamt på dessa titlar.
VA roliga ni är! med hårdvaran i konsollerna så kan man inte annat än skratta åt er, är väl typ ett kluster som skiljer på grafikkortet mellan ps4 & xb1 annars samma klena hårdvara på båda.
slö processor, hyfsat mellanklass grafikkort. Det enda som är nåt & komma med är väl p4ans im ddr5 & xb1 extra minne men det verkar ju mest ställa till det för utvecklarna. Enda positiva är att det är en medelmåttig pc så borde vara lätt att göra spel till konsoller & pc
Troligtvis så får ni snart bekymmra er över att spelen måste anpassas till mobiltelefoner & surfplattor också, så får ni det lika roligt som vi pc spelare nu haft det i flera år.
Lite väl pessimistisk analys men
Wtf?
Jag förespråkar själv för PC men som sagt, wtf?
Har du sett den visuella skillnaden (snarare, brist på skillnad) mellan XB1, PS4 och PC i AC4 exempelvis? Eller varför inte Thief?
Va, har de sålt sina själar till jävulen?
VA roliga ni är! med hårdvaran i konsollerna så kan man inte annat än skratta åt er, är väl typ ett kluster som skiljer på grafikkortet mellan ps4 & xb1 annars samma klena hårdvara på båda.
slö processor, hyfsat mellanklass grafikkort. Det enda som är nåt & komma med är väl p4ans im ddr5 & xb1 extra minne men det verkar ju mest ställa till det för utvecklarna. Enda positiva är att det är en medelmåttig pc så borde vara lätt att göra spel till konsoller & pc
Troligtvis så får ni snart bekymmra er över att spelen måste anpassas till mobiltelefoner & surfplattor också, så får ni det lika roligt som vi pc spelare nu haft det i flera år.
Lite väl pessimistisk analys men
Wtf?
Jag förespråkar själv för PC men som sagt, wtf?
Har du sett den visuella skillnaden (snarare, brist på skillnad) mellan XB1, PS4 och PC i AC4 exempelvis? Eller varför inte Thief?
Till PC kunde man slå på bättre AA utanför spelet för att få det snyggare i spelet. Och bättre stöd för förbättrad AO.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Verkar aom om folket här helt missat hur det går till, det handlar om besparingar och nedskärningar av grafiken. Alla spel (nästan) kan flyta i 1080p@60fps på xbone men grafiken blir lidande istället, vilket kommer synas när man jämför de olika versionerna. Forza 5 är ju ett lysande exempel...
VA roliga ni är! med hårdvaran i konsollerna så kan man inte annat än skratta åt er, är väl typ ett kluster som skiljer på grafikkortet mellan ps4 & xb1 annars samma klena hårdvara på båda.
slö processor, hyfsat mellanklass grafikkort. Det enda som är nåt & komma med är väl p4ans im ddr5 & xb1 extra minne men det verkar ju mest ställa till det för utvecklarna. Enda positiva är att det är en medelmåttig pc så borde vara lätt att göra spel till konsoller & pc
Troligtvis så får ni snart bekymmra er över att spelen måste anpassas till mobiltelefoner & surfplattor också, så får ni det lika roligt som vi pc spelare nu haft det i flera år.
Lite väl pessimistisk analys men
Mja, även om om PS4:Ans minnesbandbredd idag verkar vara största orsaken till att spelen fått högre upplösningar/uppdateringsfrekvenser än Xbox One spelens diton så skulle jag inte kalla skillnaden i GPU som liten.
Om det du menar med "cluster" är Compute units, så har PS¤:an en implementering av 18 Compute Units, jämfört emot XBox One's 12 Compute Units.
Fillrate skillnaden är ungefär 40% högre på PS4 (1.84TFLOPS emot Xbox Ones 1.31 TFLOPS.)
Utöver det så har även PS4:ans GPU dubbelt så många ROP enheter 32 emot 16.
The Glorious PC Gaming Master Race approves of this.
Neeeeeeej det måste ha blivit nåt fel, Xbox One KAN inte ha samma grafik som PS4. PS4 är skickad från framtiden för att visa hur avancerad vår civilisation är om hundra år.
Skriv om artikeln, det är bara ljug!
Härlig ironi där, sanningen är ju dock att spelet helt enkelt är mindre krävande än de andra titlarna, nu är frågan om det är för att spelet helt enkelt inte är lika snyggt som andra titlar, eller om det är just magi som du själv tror på!