Ska butiksanställda få neka homosexuella service?

Medlem
Ska butiksanställda få neka homosexuella service?

I samband med OS i Ryssland så har homosexuellas rättigheter varit på tapeten ganska så hela tiden och Ryssland har bashats från alla håll. Nu är det USA som är på tur att (kanske) införa lika puckade lagar - eller kanske ännu mer puckade lagar. Frågan är nu om det kommer startas ett flame war likt det mot Ryssland, med demonstrationståg världen över och kritiska inlägg på bloggar, hemsidor, twitter och facebook.... eller om det bara kommer bli ett "only in the US" och sedan dör ut. Om det är något som är random så är det Internet...

Hur som helst, vad handlar det om då?

Skrivet av SvD:

I korthet handlar det om att exempelvis en restaurang skulle få rätt att neka ett homosexuellt par ett bord med motiveringen att det strider mot den anställdas rätt att utöva sin religiösa tro, det vill säga inte acceptera homosexualitet.

Källa: SvD

Det är alltså inte bara frågan om att förbjuda "propaganda" och saker som kan uppfattas som "uppmuntrande av homomsexualitet" utan att inskränka på ganska så basala rättigheter som att kunna få äta på en helt vanlig restaurang.

Så vad tycker ni? Ut med plakat igen, eller "meh"?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag tycker absolut att det är korkat men det blir nog inte lika stort som det i Ryssland, mest för att det nyss hände. Angående lagen tycker jag att de då ska lägga till att det är okej att göra så mot folk som bär flera olika material samtidigt och alla andra absurda regler som finns i bibeln. För jag antar att det bara gäller det som strider mot den kristna tron eftersom det är i USA.

Som Stephen Fry säger, det finns mängder av djur i naturen som uppvisar homosexuellt beteende, men bara ett djur som uppvisar homofobiskt beteende.

Medlem

Ifall det gällde svensk rätt så är det helt åt helvete på en massa plan och det skulle bli ett ramaskri över hela Sverige. Vilket jag också håller med om, för detta är inte ett acceptabelt beteende.

Nu vet jag inte hur de amerikanska lagarna reglerar detta eftersom det kan förekomma lagar specifikt i delstater så kan det differentiera sig. Dock så borde det antagligen finnas någon sorts "diskrimineringslag" även i USA som borde vara tillämplig.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Självklart om det är ett privat företag. Men då ska man även få neka vita, svarta, muslimer, kristna, kvinnor och vilka fan som helst utan att det ska bli ett jävla liv.

Medlem

Det här är precis lika oacceptabelt som att svarta inte skulle få äta på en restaurang, vidriga konservativa lagar.

Medlem

Ryssland inför en lag som förbjuder gaypropaganda = Världen rasar mot landet och det handlar genast om brott mot mänskliga rättigheter.

USA inför en lag som är direkt riktad mot homosexuella och kränker deras läggning = Meh, vem bryr sig?

Inaktiv

Många är väl redan inställda på att USA är ett idiotland på många sätt och vis och överraskas inte lika mycket där plus våran senaste "nu-ska-alla-bry-och-engagera-sig-jätte-mycket" nyss varit så nu måste vi ladda upp batterierna innan vi orkar bli enade igen

KoP
Medlem

Ibland blir man mållös när man inser att det är år 2014 och att en del länder inte har kommit längre i sin utveckling utan håller på med sånt här trams. :S

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Det här är precis lika oacceptabelt som att svarta inte skulle få äta på en restaurang, vidriga konservativa lagar.

Behövs inte sägas så mycket mer. Man får väl ha all rätt att utöva sin religiösa tro, yttrandefrihet, etc, men då kan man ju inte i sin tur inkräkta och underminera en annans. Religionen är din egen och inte samhällets.

Är ju 2014 nu, dags att bygga lagar på verkliheten och inte gamla sagoböcker som helt saknar relation till samtiden.

Skribent

De bombar skiten ur Afganistan för att sprida demokrati och kärlek, men folk som är homosexuella ska inte få äta på restauranger som förbjuder det hemma i the land of the free? Stenåldern ringde.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ryssland inför en lag som förbjuder gaypropaganda = Världen rasar mot landet och det handlar genast om brott mot mänskliga rättigheter.

USA inför en lag som är direkt riktad mot homosexuella och kränker deras läggning = Meh, vem bryr sig?

Det är det som är ganska så intressant. Varför en del reagerar så olika, speciellt med tanke på att det i USA är värre?

Har vi inte ork nog att reagera mycket mer än på en sak åt gången inom en viss tid? Eller är det för att USA "är som oss".... även om dom alldeles uppenbarligen inte är det?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Bojkott:

Ryssland inför en lag som förbjuder gaypropaganda = Världen rasar mot landet och det handlar genast om brott mot mänskliga rättigheter.

USA inför en lag som är direkt riktad mot homosexuella och kränker deras läggning = Meh, vem bryr sig?

Det är det som är ganska så intressant. Varför en del reagerar så olika, speciellt med tanke på att det i USA är värre?

Har vi inte ork nog att reagera mycket mer än på en sak åt gången inom en viss tid? Eller är det för att USA "är som oss".... även om dom alldeles uppenbarligen inte är det?

Ja du, jag vet inte ja, men hybristofili är nog ordet vi letar efter.

Medlem

Det verkar som om det blev ett veto mot lagen till slut.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Bojkott:

Ryssland inför en lag som förbjuder gaypropaganda = Världen rasar mot landet och det handlar genast om brott mot mänskliga rättigheter.

USA inför en lag som är direkt riktad mot homosexuella och kränker deras läggning = Meh, vem bryr sig?

Det är det som är ganska så intressant. Varför en del reagerar så olika, speciellt med tanke på att det i USA är värre?

Har vi inte ork nog att reagera mycket mer än på en sak åt gången inom en viss tid? Eller är det för att USA "är som oss".... även om dom alldeles uppenbarligen inte är det?

Vilken lag syftar ni på? Alltså den amerikanska.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Vilken lag syftar ni på? Alltså den amerikanska.

Egentligen ett lagförslag, som nu inte gick igenom. Se första inlägget.

// edit: stavning


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det var ju faktiskt en hel del republikaner som kritiserade förslaget med, kan inte fått många röster i favör.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Det var ju faktiskt en hel del republikaner som kritiserade förslaget med, kan inte fått många röster i favör.

Det står ju i första källan:

"Med siffrorna 33-27 och stöd hos framförallt republikaner har förslaget röstats igenom i delstatens lagstiftande församling."

Så det var alltså 55 %. Inte många fler, men ändå över hälften.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Fargo:

Det var ju faktiskt en hel del republikaner som kritiserade förslaget med, kan inte fått många röster i favör.

Det står ju i första källan:

"Med siffrorna 33-27 och stöd hos framförallt republikaner har förslaget röstats igenom i delstatens lagstiftande församling."

Så det var alltså 55 %. Inte många fler, men ändå över hälften.

Illa. Bra att det inte gick igenom iaf. Förslaget fick kritik från bland annat den förra presidentkandidaten för GOP (republikanska partiet) Mitt Romney.
http://swampland.time.com/2014/02/25/mitt-romney-arizonas-ant...
Sen är ju frågan hur lagen skulle applicerats i verkligheten. Går ju inte se på någon om den är homosexuell. Korkat förslag av flera anledningar givetvis.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av mrFluffy:

Vilken lag syftar ni på? Alltså den amerikanska.

Egentligen ett lagförslag, som nu inte gick igenom. Se första inlägget.

// edit: stavning

Tack mitt lilla huvud hängde inte med.

Men det skrivs väl minst lika lite om det här som är 100 gånger värre än något?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18427151.ab

(Ugandas lag)


signatur

IDKFA

Medlem

Som det antagligen har skrivits tidigare i tråden: Med allt hat mot HBQT personer så är det svårt att förstå att året är 2014 och inte 1014.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Men det skrivs väl minst lika lite om det här som är 100 gånger värre än något?

(Ugandas lag)

Nu ser jag inte exakt vad du avser (då jag vägrar klicka in mig på AB), men jag har läst om länder där det är spöstraff eller värre för dom som har blivit påkommna med att vara homosexuella. T ex ett par länder i Sydamerika, var väl Venezuela och Colombia eller liknande. Varför det inte skrivs om dom vet jag inte, antingen för att dom är ganska så olika oss (iaf afrika) eller för att det typ alltid har varit illa där. Inget "nytt" om det har hänt hela tiden även utan en lag om det, typ.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det finns inga spöstraff för homosexualitet i Sydamerika, det är heller inte förbjudet att vara homosexuell i varken Venzuela eller Colombia. Säkert det inte är Afrika du tänker på?

Medlem
Skrivet av Fargo:

Det finns inga spöstraff för homosexualitet i Sydamerika, det är heller inte förbjudet att vara homosexuell i varken Venzuela eller Colombia. Säkert det inte är Afrika du tänker på?

Han kanske tänker på kyrkans makt i delar/städer av dessa länder. För det är väl ganska känt att den katolska kyrkan inte alltid gått hand i hand med homosexualitet i modern tid. Även om det finns bevis för brutala övergrepp på andra människor inom samma samfund.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Fargo:

Det finns inga spöstraff för homosexualitet i Sydamerika, det är heller inte förbjudet att vara homosexuell i varken Venzuela eller Colombia. Säkert det inte är Afrika du tänker på?

Han kanske tänker på kyrkans makt i delar/städer av dessa länder. För det är väl ganska känt att den katolska kyrkan inte alltid gått hand i hand med homosexualitet i modern tid. Även om det finns bevis för brutala övergrepp på andra människor inom samma samfund.

Det förekommer inga som helst spöstraff mot homosexuella i varken Venzuela eller Colombia. Har heller aldrig hört talas om att katoliker i modern tid skulle piska homosexuella. Vill nog se en källa till det påståendet.
I Colombia anordnas prideparader årligen utan några större problem, Sydamerika är generellt (åtminstone Colombia) mer toleranta mot HBT än många tycks tro.

I Nigeria (bland annat) finns det spöstraff för homosexualitet dock. Men inte i något Sydamerikanskt land.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av mrFluffy:

Men det skrivs väl minst lika lite om det här som är 100 gånger värre än något?

(Ugandas lag)

Nu ser jag inte exakt vad du avser (då jag vägrar klicka in mig på AB), men jag har läst om länder där det är spöstraff eller värre för dom som har blivit påkommna med att vara homosexuella. T ex ett par länder i Sydamerika, var väl Venezuela och Colombia eller liknande. Varför det inte skrivs om dom vet jag inte, antingen för att dom är ganska så olika oss (iaf afrika) eller för att det typ alltid har varit illa där. Inget "nytt" om det har hänt hela tiden även utan en lag om det, typ.

Därför jag skrev Uganda, men kolla på steven fry kommer ut på svt play om det fins ute fortfarande.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Fargo:

Det finns inga spöstraff för homosexualitet i Sydamerika, det är heller inte förbjudet att vara homosexuell i varken Venzuela eller Colombia. Säkert det inte är Afrika du tänker på?

Efter lite googlande så var det nog denna artikeln som jag tänkte på och Mail är ju inte i sydamerika, utan i afrika. Så felplacerat av mig där.

Men sedan så finns det, lite som Banditen är inne på, mer eller mindre de faco lagar/regler som redan utövas även om dom inte finns officiellt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Fargo:

Det finns inga spöstraff för homosexualitet i Sydamerika, det är heller inte förbjudet att vara homosexuell i varken Venzuela eller Colombia. Säkert det inte är Afrika du tänker på?

Han kanske tänker på kyrkans makt i delar/städer av dessa länder. För det är väl ganska känt att den katolska kyrkan inte alltid gått hand i hand med homosexualitet i modern tid. Även om det finns bevis för brutala övergrepp på andra människor inom samma samfund.

Det förekommer inga som helst spöstraff mot homosexuella i varken Venzuela eller Colombia. Har heller aldrig hört talas om att katoliker i modern tid skulle piska homosexuella. Vill nog se en källa till det påståendet.
I Colombia anordnas prideparader årligen utan några större problem, Sydamerika är generellt (åtminstone Colombia) mer toleranta mot HBT än många tycks tro.

I Nigeria (bland annat) finns det spöstraff för homosexualitet dock. Men inte i något Sydamerikanskt land.

Jag menar inte att den katolska kyrkan avskyr alla homosexuella och vill se att de får spö straff. Det jag menade var att den katolska kyrkan är och har varit väldigt motsträvig mot homosexualitet. Och det är väl deras ensak antar jag.
Men det har funnits en hel del riktig smutsig skit också. Det jag syftade på när jag skrev inlägget var för att jag såg en dokumentär om just övergrepp gjorda i guds namn. Dokumentären tog upp syd amerika och de beskrev det som ett väldigt konservativt katolsk samhhälle. Och i kontrast till det så hade de information om barn, både pojkar och flickor som i princip hade fått agera som sex slavar präster och biskopar.
Jag googlade lite men kunde inte hitta något om just det som jag skrev om men här kommer några andra länkar,, dem är inte från syd amerika bara så du vet.

http://www.usatoday.com/story/news/world/2013/07/03/priest-ch...

http://www.huffingtonpost.com/2012/04/17/philadelphia-priest-...

http://www.belfasttelegraph.co.uk/news/local-national/norther...

http://www.8newsnow.com/story/1069051/henderson-priest-pleads...


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Visserligen handlar artikeln jag länkar till om att avskaffa konstiga lagar, men ändå. Den publicerades 2012. Inte allt för länge sedan.

http://metro.co.uk/2012/04/04/scottish-archery-fans-can-relax...


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Fargo:

Det finns inga spöstraff för homosexualitet i Sydamerika, det är heller inte förbjudet att vara homosexuell i varken Venzuela eller Colombia. Säkert det inte är Afrika du tänker på?

Han kanske tänker på kyrkans makt i delar/städer av dessa länder. För det är väl ganska känt att den katolska kyrkan inte alltid gått hand i hand med homosexualitet i modern tid. Även om det finns bevis för brutala övergrepp på andra människor inom samma samfund.

Det förekommer inga som helst spöstraff mot homosexuella i varken Venzuela eller Colombia. Har heller aldrig hört talas om att katoliker i modern tid skulle piska homosexuella. Vill nog se en källa till det påståendet.
I Colombia anordnas prideparader årligen utan några större problem, Sydamerika är generellt (åtminstone Colombia) mer toleranta mot HBT än många tycks tro.

I Nigeria (bland annat) finns det spöstraff för homosexualitet dock. Men inte i något Sydamerikanskt land.

Tror han syftade på att religiösa eller helt enkelt idiotiska personer kan misshandla homosexuella i mellan och syd amerika utan att lagen bryr sig, lite som i ryssland, polisen misshandlar ingen, men inte fan bryr de sig heller.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Fargo:

Det finns inga spöstraff för homosexualitet i Sydamerika, det är heller inte förbjudet att vara homosexuell i varken Venzuela eller Colombia. Säkert det inte är Afrika du tänker på?

Han kanske tänker på kyrkans makt i delar/städer av dessa länder. För det är väl ganska känt att den katolska kyrkan inte alltid gått hand i hand med homosexualitet i modern tid. Även om det finns bevis för brutala övergrepp på andra människor inom samma samfund.

Det förekommer inga som helst spöstraff mot homosexuella i varken Venzuela eller Colombia. Har heller aldrig hört talas om att katoliker i modern tid skulle piska homosexuella. Vill nog se en källa till det påståendet.
I Colombia anordnas prideparader årligen utan några större problem, Sydamerika är generellt (åtminstone Colombia) mer toleranta mot HBT än många tycks tro.

I Nigeria (bland annat) finns det spöstraff för homosexualitet dock. Men inte i något Sydamerikanskt land.

Jag menar inte att den katolska kyrkan avskyr alla homosexuella och vill se att de får spö straff. Det jag menade var att den katolska kyrkan är och har varit väldigt motsträvig mot homosexualitet. Och det är väl deras ensak antar jag.
Men det har funnits en hel del riktig smutsig skit också. Det jag syftade på när jag skrev inlägget var för att jag såg en dokumentär om just övergrepp gjorda i guds namn. Dokumentären tog upp syd amerika och de beskrev det som ett väldigt konservativt katolsk samhhälle. Och i kontrast till det så hade de information om barn, både pojkar och flickor som i princip hade fått agera som sex slavar präster och biskopar.
Jag googlade lite men kunde inte hitta något om just det som jag skrev om men här kommer några andra länkar,, dem är inte från syd amerika bara så du vet.

http://www.usatoday.com/story/news/world/2013/07/03/priest-ch...

http://www.huffingtonpost.com/2012/04/17/philadelphia-priest-...

http://www.belfasttelegraph.co.uk/news/local-national/norther...

http://www.8newsnow.com/story/1069051/henderson-priest-pleads...

Nu diskuterar vi dock inte pedofili, så det är offtopic. Tycker vi håller oss till trådens ämne.

12
Skriv svar