My guilty pleasure

Skribent
My guilty pleasure

Jag har rantat om jämställdhet, dåliga kvinnliga karaktärer, feminism och what not. Men jag ska erkänna att jag har ett spel som är lite av ett guilty plesure för mig. På ett sätt så vill jag ha bra storys i spel men jag gillar även de här mer pulp fiction-aktiga spelen.

Men ett av mina personliga favorit spel är faktiskt Bayonetta, en anledning till att jag köpte en Wii-U var för annonseringen av tvåan. Det kan ses konstigt då spelet i stort kanske går emot vad jag pratat om tidigare. Så får väl se det som ett undantag som bekräftar regeln. Men faktum är att Platinum games är riktigt duktiga på att göra tighta spelkontroller i ett galet tempo, ett annat spel som jag gillar är Vanquish. Just Bayonetta är väl avvagt och du känner aldrig att du inte har kontrollen över karaktären mitt i kombosekvenserna. Åker du på däng så är det i princip ditt eget fel. Storyn är ju så där Devil May Cry-cheesy och egentligen, skulle spelet ha varit en film så skulle det ha räknats till en b-film med välgjorda actionscener.

Egentligen kan jag inte försvara karaktärsdesignen eller det något sexistiska sättet just Bayonetta framställs. Men hon har i alla fall lite karaktär plus att det även är en god portion jävlar anamma i henne. Nu kanske jag sträcker mig lite för att jag på någotvis vill legitimera spelet för mig själv. Men det känns som spelet vandrar på den där gränsen att bli sexistiskt och fånigt, dock går den aldrig riktigt över och då blir det mer eller mindre satir. Men de är väl lite som jag sagt tidigare, att jag inte kräver att alla spel ska vara jämställda. Utan att jag vill gärna att det ska finnas en större mångfald av kvinnliga karaktärer och att att spelen riktade till tjejer inte nödvändigtvis blir "World of horsecraft".

Nu vet ni i alla fall att jag inte heller är perfekt. Men vem är det? Vad är ditt guilty pleasure vad gällande spel?

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
My guilty pleasure

Du behöver inte skämmas för att du spelar spel som innehåller vackra kvinnor. Jag spelar säkerligen spel som du hade ansett vara extremt sexistiska, men jag tänker aldrig skämmas för min smak. "Guilty" implicerar att man gör något som man inte bör eller får göra.

För övrigt så stavas det pleasure.

Jag gillar tok-action, Sekvensen i Bayonetta där man slås på klocktavlan som faller handlöst mot marken, sådana scener gillar jag.
Men jag håller med dig om den där känslan av att ibland kan de bara inte låta bli. Hon har attityd och tar plats med en hel drös kickass. Men varför ska hon kråma sig för en kamera som med nästan obehaglig entusiasm kör upp i grenen på henne. Det är den typiska aspekten av onödighet som fått mig att avstå mer och mer från japanska spel och anime.

Guilty pleasure: Vandra i The Hunter eller planera potatisskörden i valfritt Harvest Moon.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

"Tighta spelkontroller" I see what you did there


signatur

Everybody needs help.

Skribent

Moderaterna har tydligen rätt, min engelska är så dålig att jag inte kan stava 'pleasure'.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johlor:

Moderaterna har tydligen rätt, min engelska är så dålig att jag inte kan stava 'pleasure'.

Den satt så perfekt! Tack för den.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Johlor:

Moderaterna har tydligen rätt, min engelska är så dålig att jag inte kan stava 'pleasure'.

<3

Medlem

Nej usch, är det dom dära Platinum games som har gjort det? Jag tycker inte om dom.

Att du gillar "Bayonetta" förvånar mig. Det får mig att tänka på Pål Hollenders film "Bye Bye Beauty", där man å ena sidan vill belysa ett problem, men samtidigt är en del av problemet.

Jag har inte spelat det, just för att det kändes alldeles för avhumaniserat på något sätt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skribent
Skrivet av walter_iego:

Att du gillar "Bayonetta" förvånar mig. Det får mig att tänka på Pål Hollenders film "Bye Bye Beauty", där man å ena sidan vill belysa ett problem, men samtidigt är en del av problemet.

Är vi inte alla en del av problemen? Som sagt, jag är inte perfekt.

Men jag säger väl så här, jag gillar spelet för spelmekaniken i sig. Sällan jag känner sådan kontroll i ett actionspel. Sen så har spelet problem som så många andra spel. Skulle jag dessutom måste bojkotta alla spel som faller in under tveksam kvinnosyn så skulle jag få sitta och spela Tetris (inte för att det är ett dåligt spel). Lite hykleri kanske, det erkänner jag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Du får gärna förklara varför Bayonetta är sexistiskt. Verkar som de flesta som klagar på att Bayonetta är sexistiskt gör det för att en vacker kvinna springer runt i sexiga kläder.
Men då kommer följdfrågan om det är sexistiskt för en kvinna att vara vacker?

Personligen finner jag inget sexistiskt med Bayonetta då hennes personlighet inte visar några svagheter alls. Hon är en självsäker vacker häxa i sina bästa år.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Johlor:
Skrivet av walter_iego:

Att du gillar "Bayonetta" förvånar mig. Det får mig att tänka på Pål Hollenders film "Bye Bye Beauty", där man å ena sidan vill belysa ett problem, men samtidigt är en del av problemet.

Är vi inte alla en del av problemen? Som sagt, jag är inte perfekt.

Men jag säger väl så här, jag gillar spelet för spelmekaniken i sig. Sällan jag känner sådan kontroll i ett actionspel. Sen så har spelet problem som så många andra spel. Skulle jag dessutom måste bojkotta alla spel som faller in under tveksam kvinnosyn så skulle jag få sitta och spela Tetris (inte för att det är ett dåligt spel). Lite hykleri kanske, det erkänner jag.

Du får gärna utveckla i din blogg varför det är sexistiskt.

Skrivet av Johlor:
Skrivet av walter_iego:

Att du gillar "Bayonetta" förvånar mig. Det får mig att tänka på Pål Hollenders film "Bye Bye Beauty", där man å ena sidan vill belysa ett problem, men samtidigt är en del av problemet.

Är vi inte alla en del av problemen? Som sagt, jag är inte perfekt.

Men jag säger väl så här, jag gillar spelet för spelmekaniken i sig. Sällan jag känner sådan kontroll i ett actionspel. Sen så har spelet problem som så många andra spel. Skulle jag dessutom måste bojkotta alla spel som faller in under tveksam kvinnosyn så skulle jag få sitta och spela Tetris (inte för att det är ett dåligt spel). Lite hykleri kanske, det erkänner jag.

Det är vi.

Jag ogillar (hatar) hur vi utnyttjar människor för att hämta råvara till all vår elektronik (konfliktmineraler), men ändå använder jag smartphone och dator.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skribent

För att besvara vad som är sexistiskt. Traveller in time besvarade det egentligen i sin post. Det är inte så mycket utseendet och att det är en snygg karaktär (vilket givetvis är en smaksak) Utan snarare hennes lite eller helt omotiverade strippdansrutiner och kamerans tendens att zooma in på hennes skrev och andra attributer. Det känns lite onödigt och behövs inte för att poängöra hennes karaktär.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

För att besvara vad som är sexistiskt. Traveller in time besvarade det egentligen i sin post. Det är inte så mycket utseendet och att det är en snygg karaktär (vilket givetvis är en smaksak) Utan snarare hennes lite eller helt omotiverade strippdansrutiner och kamerans tendens att zooma in på hennes skrev och andra attributer. Det känns lite onödigt och behövs inte för att poängöra hennes karaktär.

Är inte hennes sexuella utstrålning en del av hennes karaktär?

Är vi inte tillbaka på ruta ett där vi säger att det är fel att vara en sexig kvinna?
Varför tror du sexiga kvinnor visar sin urringning när dom går på fest eller en fin middag?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Johlor:

För att besvara vad som är sexistiskt. Traveller in time besvarade det egentligen i sin post. Det är inte så mycket utseendet och att det är en snygg karaktär (vilket givetvis är en smaksak) Utan snarare hennes lite eller helt omotiverade strippdansrutiner och kamerans tendens att zooma in på hennes skrev och andra attributer. Det känns lite onödigt och behövs inte för att poängöra hennes karaktär.

På vilket sätt är det sexistiskt? Det är skillnad mellan att sexualisera och att vara sexistiskt.

Skribent

Fast jag tycker nog att när det gäller Bayonetta så utstrålar hennes andra drag hennes sexuell utstrålning. När kameran körs upp i hennes skrev så tar det lite kontrollen iväg från henne och gör henne till ett objekt snarare än karaktär, även oss spelare lite till den där drägglande perversa gubben.

Kvinnor kan villa pusha sina attributer när de ska vara fina/sexiga. Men låt säga att du skulle prata med en tjej på en fest och du skulle böja dig ned i brösthöjd och stirra in i hennes urringning var tredje minut. Då skulle du nog få en käftsmäll. Det är lite så kameran beter sig i Bayonetta.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Kvinnor kan villa pusha sina attributer när de ska vara fina/sexiga. Men låt säga att du skulle prata med en tjej på en fest och du skulle böja dig ned i brösthöjd och stirra in i hennes urringning var tredje minut. Då skulle du nog få en käftsmäll. Det är lite så kameran beter sig i Bayonetta.

Tänk lite efter vad du skriver. Nu tycker du det är ok med urringning så länge som tjejen ger en käftsmäll om man tittar för mycket.

Om du skulle stirra på en annan kille var tredje sekund tror du inte det skulle orsaka samma effekt?

Jag ser inget fel med objektifiering för det gör vi med allt. Både män och kvinnor gillar att se på vackra personer oavsett om det är man eller kvinna.
Det jag ser som ett problem med sexism är när ena könet benhandlas sämre än det andra. Det gör inte skaparna av Bayonetta med att göra henne sexig och visa upp henne. För kvinnan som kön eller individ tar ingen skada och det förändrar inte personers syn på kvinnor.

Den objektifiering man ser av kvinnor i äldre Bondfilmer är sexistisk. För kvinnorna målas upp som svaga sexobjekt som man får smälla till lite då och då när dom gör eller säger något dumt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Johlor:

Fast jag tycker nog att när det gäller Bayonetta så utstrålar hennes andra drag hennes sexuell utstrålning. När kameran körs upp i hennes skrev så tar det lite kontrollen iväg från henne och gör henne till ett objekt snarare än karaktär, även oss spelare lite till den där drägglande perversa gubben.

Kvinnor kan villa pusha sina attributer när de ska vara fina/sexiga. Men låt säga att du skulle prata med en tjej på en fest och du skulle böja dig ned i brösthöjd och stirra in i hennes urringning var tredje minut. Då skulle du nog få en käftsmäll. Det är lite så kameran beter sig i Bayonetta.

Men Bayonetta har aldrig kontrollen. Hon är ett objekt, precis som alla andra fiktiva spelkaraktärer. Det är spelaren som är subjektet (eller, för NPC:er, programmerarna som har bestämt karaktärernas beteenden).

Låt säga att du skulle prata med en tjej på en fest och du skulle göra en 360 noscope och skjuta henne i huvudet. Då skulle du nog hamna i fängelse. Jag tror att både du och jag är tillräckligt mogna för att kunna skilja på fiktion i spel kontra verkligheten.

Skribent
Skrivet av marcus8958:

Tänk lite efter vad du skriver. Nu tycker du det är ok med urringning så länge som tjejen ger en käftsmäll om man tittar för mycket.

Nu läser du något som jag inte skrev. Det handlar inte om att du skulle titta för mycket, eller sänka blicken om du pratar med en tjej. Men dyker du ned in i urringningen eller böjer dig ned och tittar henne rakt i skrevet. Det är så jag tycker kameran beter sig i Bayonetta.


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem
Skrivet av marcus8958:

Varför tror du sexiga kvinnor visar sin urringning när dom går på fest eller en fin middag?

för att få makt över patriarkatet, vilket är ett monster, (eller djur iaf) vilket i sin tur är vad Bayonetta slåss mot. fullkomligt logiskt.

spelet är uppenbart ett av de främsta exempel på en raffinerat subversiv feministiskt kritik av det reaktionära gubbslemssamhället.

1
Skriv svar