Varför kunde jag inte hitta någon ersättare till WoW?

Medlem
Varför kunde jag inte hitta någon ersättare till WoW?

Sedan jag la av med WoW för 5 år sedan så har jag STÄNDIGT letat efter ett nytt MMORPG.

Nu är frågan: Varför går det inte att hitta något MMO som är lika bra som WoW? Jag är absolut ingen WoW-fanboy (vilket ni antagligen har märkt i kommentarsfältet lol) men trots det så måste man ju erkänna att WoW sopar mattan med sina konkurrenter. Fullständigt.

Jag har testat TSW och tröttnade efter 5 månader.

Jag har testat SWTOR och tröttnade efter ca 3 månader.

Jag har testat Rift och tröttnade efter ca 2 månader.

Jag har testat Tera och tröttnade efter 1 månad.

Jag hade extremt stora förhoppningar på ESO och Wildstar men dessa spel floppade också för mig.

Jag har testat i princip alla MMORPG lir under dessa 5 år och det finns inte ett enda som jag fastnat för. Går man in och läser lite på MMORPG.com så ser man ju helt klart att jag inte är den enda om man säger så.

Vad är det som gör WoW så pass bra egentligen? Orsaken varför jag skrev "kunde" i topic är för att jag helt enkelt kommer att gå tillbaka till WoW nu pga att jag inte kan hitta någonting annat.

Medlem

Jag är likadan som dig har svårt att hitta något som är som WoW. Tycker dock ESO är riktigt kul (Har testa betan) men det kan bro på att jag lirat Oblivion och Skyrim innan. Det jag tror är att när WoW kom ut fanns det inte så många andra MMORPGs och på så sätt sopade WoW banan (Även fick dom spelare från alla WC3 spelare). Med det sagt så menar jag att många måste hitta många WoW spelare försöker hitta så många WoW likelser som möjligt. Man kanske inte tror man är en sån som letar efter en WoW klon. Men sen så är det ju så att inget annat MMORPG når WoWs klass tyvärr så är det så. Tror WoD kommer bli ett grymt expansion ser fram emot det.

Medlem

Jag har varit, och är, likadan. Oavsett vad jag lirar för MMOn så går jag alltid tillbaka till WoW. Inte för att jag ens är sugen på MMOn nuförtiden, men så fort jag testar något annat så blir jag bara mer dragen till just WoW istället. För min del så tror jag det handlar om den tidsmässiga investeringen.

Sure, SWTOR var skoj, men jag har lagt ner MYCKET mer tid i WoW, så jag går helst tillbaka och fortsätter där så inte den tidsmässiga investeringen går till spillo. Sen är världen för mig intressant, och varje gång jag återaktiverar mitt konto så är det som att dra på sig ett par gamla sköna mjukisbyxor. Det är bekvämt och bekant.

Jag tror inte att WoW är nödvändigtvis bättre än sina konkurrenter, bara mer bekant. Iaf för mig,


signatur

Videomupp

Kan det vara så att det är gemenskapen kring spelet som är viktigare än själva spelet? När man byter tvärt till något annat försvinner ju många spelkompisar som man kanske trivs med.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Har nog med det unviersum wow är skapat ifrån, det var rätt lätt att komma ifrån wc1-3 och in i wow. Inget annat mmo har det riktigt.


signatur

IDKFA

Jag testade WoW när det ännu låg i sin barndoms linda. Jag fastnade aldrig riktigt och återvände aldrig. Kul ändå att så många har haft kul i så många år.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Var i samma knipa ett tag. Var tvungen att sluta spela WoW pga att livet tog sig en vändning och jag började studera på heltid igen. Men det går inte många sysslolösa dagar utan att jag tänker att det vore skönt att hoppa på MMO-tåget igen.

Dock så har jag inget förslag till dig på ersättning. Det finns bara ett MMO värdigt namnet och det är WoW.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

För mig är det allt runtomkring som WoW erbjuder som lockar. Raids och dungeons not so much. Visst det är kul och oftast väldigt välgjort, men allt runtomkring är så himla skoj. Jag är en achievementnörd, jag älskar pet-battles och nu senast farmen med allt det innebar. Det nya Garrison verkar göra allt runtomkring ännu roligare.

Tar 1 års pauser hela tiden från WoW så hinner kanske inte bygga upp ett "förakt" mot WoW å andra sidan.

Medlem

För min del så "åldrades" WoW perfekt med mig också. När jag gick på gymnasiet, under TBC-tiden, så hade jag massa tid och raidade arslet av mig. Jag hade den tiden då helt enkelt. Allt eftersom jag fick mindre och mindre tid för WoW så blev spelet mer och mer casual, och för mig gjorde det inget. Nu har jag knappt tid, men känner ändå att jag hinner uppleva världen lite då och då.


signatur

Videomupp

Medlem

Du har nämnt många stora MMO titlar men ser inte Guild Wars 2 där. Har du tänkt/kollat på det något?

Kolla in subredditen http://www.reddit.com/r/Guildwars2/ och främst de länkar som finns i högra tabben!

("Should I buy GW2?" http://www.reddit.com/r/Guildwars2/wiki/shouldibuygw2)

Medlem

Prövat i princip alla större(i väst) MMOs, tyckt att inget har kunnat leva upp till WoW när det gäller hur det känns som man har kontroll i striderna, raidsen, pvp etc.

Medlem

Kopierar vad jag skrev i en annan WoW-tråd.
Sen är det självklart viss bekvämlighet och nostalgi som spelar in, efter en bra bit över 365-dagars playtime så är det lite som ett andra hem.

[http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=159300]

Det är anledningen till att dom flesta MMO:er inte slår igenom.
WoW har ett ruskigt tajt combat/movement system, finns inget annat MMO som känns lika responsivt.
Det har att göra med att animationerna avbryts när en ny attack påbörjas, i andra MMO:er sätter man istället abilities på kö, därför känns det som man har hög latency, man känner sig aldrig ett med karaktären man spelar.

Det finns många områden som WoW har försämrats och det finns många områden som andra MMO:er gör bättre, men faktumet kvarstår att WoW är det bästa MMO:et som finns just nu.

Medlem
Skrivet av Ap@n:

Du har nämnt många stora MMO titlar men ser inte Guild Wars 2 där. Har du tänkt/kollat på det något?

Kolla in subredditen http://www.reddit.com/r/Guildwars2/ och främst de länkar som finns i högra tabben!

("Should I buy GW2?" http://www.reddit.com/r/Guildwars2/wiki/shouldibuygw2)

Körde GW2 i ca 6 månader och fick upp alla klasser till högsta leveln. Tröttnade sedan pga för tråkig endgame.

Medlem

Är i väldig lik sits men jag har stora förhoppningar på star citizen. Glädjer mig till att flyga runt i rymden med kompisar/wingmen runt mig, gärna med en oculus rift... mm mm mm...

Om man nu ska kalla det mmorpg...

Testpilot

Det är nog nostalgi , särskilt om det är det första onlinespelet man lirat.

Jag är likadan fast med EVE online , det var första spelet jag lirade.
Kommer tillbaka till EVE lite då och då och tittar hur det utvecklats , inser att jag har varken tid eller lust att gräva mig ner i spelet igen och avslutar min titt

Medlem

Låter inte som något konstigt. Själv var jag helt inne i CS för några år sedan och kan inte hitta någon värdig ersättare till det. 1.6 var kanon. Inte ens CS:GO är på samma nivå även om det är bra. Det är nog, som Harakiri säger ovan, nostalgi. Många fina minnen är svårt att ersätta bara sådär

För övrigt är Ocarina of Time det bästa som någonsin gjorts. Finns ingen ersättare till det heller. Men så var jag också 11 bast och förlorade ungdomen i det spelet. Svårt att ersätta sådana minnen.

Medlem

www.ageofconan.com

värt att testa om du inte redan har gjort det
(du kan spela till lvl80 utan att betala en spänn,därefter rekomenderar jag en sub, Free2play hybrid),
dock så är endgame efter tier 3 ( t3,5 och t4) inget man bara går in och klarar av, det är inte bara tank and spank, händer en hel del under bossfighterna, även gruppinstanser är utmanande efter "old world"
allt blir såklart lättare om man spelar ihop med erfarna och duktiga spelare

tex bra aggromanagement är ett helt kapitel för sig , likaså dps, healer har jag aldrig spelat

conan är ett spel för de flesta, är du mer än casual i speltyp och gillar att spela i grupp så är det verkligen ett spel för dig, för att bli riktigt bra så behöver man läsa på och fördjupa sig i hur klasserna och spelmekaniken fungerar,

spelet släpptes 2008, fick tyvärr en dålig start med buggar osv och ofärdigt content,, nu är spelet mer än komplett sen länge med mängder av nytt content, worldboss event som snart är inne på månad 4 av 12, en uppsjö av raidbossar, manga instance, nästan alla har normal mode och hardmode,vissa har time trials.
fortfarande ett av dom snyggaste mmo spelen som finns ute.

eu och usa spelar numera på samma server så det spelar mindre roll om man tex har ett jobb som gör att man inte kan spela på "normala eu"tider.

conan var mitt första mmo, därefter har jag provat de flesta som släppts men inget har haft samma charm,närvaro eller utmaning,, tbh känns dom spel jag provat mer som mainstream och alldeles för lätta,. undantaget bland dom jag testat efter conan är TSW, bara begränsad speltid som gjör att jag inte spelar det längre)

Medlem

Det finns många som famlar omkring i mmo-träsket efter wow. Hela vårt kompisgäng från den tiden letar efter något nytt att samlas kring, har inte hittat nåt på 4-5 år. Tyvärr är det otänkbart att gå tillbaka till wow, det är helt enkelt inte samma spel längre. Fördummat, förenklat och föråldrat (combat).

Medlem

Många har redan tagit upp flera punkter och det är saker som inta bara gäller WoW utan de flesta spel som är det spel man lagt ned mycket tid i och kanske även var det första MMORPG som man spelare. För mig är det t ex LotRO, som jag tyvärr inte spelar speciellt mycket längre.

Man känner igen sig i spelet, spelet är polerat. Man har byggt upp ett socialt nätverk där - även om man inte är polare med alla så känner man igen spelarna som finns på servern. Man har vant sig att det ser ut och fungerar på ett visst sätt, osv osv. Det är många olika saker. När man då byter spel är det svårt att inte hela tiden jämföra med det spelet som man suttit mest vid. Som i mitt fall LotRO, som jag hela tiden jämför nya spel med även om jag försöker att låta bli. Det blir en orättvis jämförelse på flera plan. Dels för att LotRO, precis som WoW, har haft många år på sig att bli vad det är idag. Både med tanke på saker som chat, GUI, content och buggar - i princip alt som har med upplevelsen att göra.

Det är nog inte omöjligt att få en ny wow-känsla, men det kan vara svårt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar