Min upplevelse av ESO-betan

Medlem
Min upplevelse av ESO-betan

Macks åsikter summerar vad jag själv kände när jag spelade betan.

Det är möjligt att ESO kan ha riktigt häftiga PVP-upplevelser men det är ingen större chans att jag köper spelet efter betan för att testa det.

Vad anser ni? Gav betan ett gott intryck?

Medlem

Tycker att det var riktigt, riktigt dåligt. Rörelse och striderna kändes som att zooma in WoW i förstaperson, saknar "tyngden" striderna har i Oblivion/Skyrim.

Medlem

Fruktansvärd combat. Usch och fy.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Tycker att det var riktigt, riktigt dåligt. Rörelse och striderna kändes som att zooma in WoW i förstaperson, saknar "tyngden" striderna har i Oblivion/Skyrim.

Det är just det jag klagar på när jag ska berätta om det för mina vänner! Känns som att man slår i papper...


signatur

- A quarantine zone for a plague that kills turians. Why don't we ever go anywhere nice? /Garrus Vakarian

phi
Medlem

Efter att ha testat det i två omgångar nu så vill jag väldigt gärna gilla spelet men det går bara inte. Jag tyckte inte att pvp:n var rolig alls och mycket var pga striderna som bara kändes "meh".

Spelet känns verkligen som en tråkig och dålig budgetversion av skyrim, fast med tusentals spelare som springer runt överallt och förstör all form av inlevelse och känsla av att man spelar ett The Elder Scrolls-spel.

F2P inom ett år, utan tvekan.

Medlem

Betan var verkligen tråkig kändes väldigt segt. Det kändes verkligen inte som ett elder ecrolls spel.

Medlem

Gillar faktiskt spelet.. Lite.. Men inte riktigt kunnat få någon inlevelse pga dålig fps på Q6600 3.2Ghz och HD5970..

Inte ens true fullscreen så man kan använda båda GPUerna..

Inte kul å springa runt med 20-30fps och i battlefield 3 i ultra flyter allt på bättre (men inte helt tillfredsställande).

Avstängd

Tveksamt spel. Kändes grått och striderna sög. Nja...

Medlem

Combat i spelet var ingen höjdare, fanns ingen känsla i det utan helt dött. Kändes som min character var helt oberoende och hjärn död när jag svingade mitt svärd istället för inriktad på att rädda Tamriel från någon badass boss.

Har nu försökt 3 gånger att gilla spelet, spelat nord alla gångerna förutom den sista (tog AngryJoes råd att spela på dominion) där jag lirade Khajit. Området var mycket bättre än nord området, det fanns quests överallt och jag kände att 70% av all tid i ESO så gjorde jag quests och köttade igenom saker och 30% sprang mellan questen än vise versa på nord sidan.

Men om jag ska summera ihop alla beta weekends som jag varit i och alla timmar som jag har gjort seriösa försök att gilla spelet så blir slutsatsen bara ett nej från min sida. Jag saknar den där känslan som fångar en i ett spel, och för mig så behövs den känslan speciellt i ett MMO om du ska orka levla upp till 50 och geara upp.

Och på PvP fronten, har inte testat den själv men har sett youtube clip på den. Och det första jag tänker på när jag ser det är GW2. Och många av oss som spelat GW2 vet nog hur WvWvW är där. Om PvP i ESO har samma layout som GW2s WvWvW så är jag rädd för att det kommer bli samma problem där. Den populäraste factionen kommer ha ett högre grepp om PvPn än den opopuläraste factionen. Vilket för att den opopuläraste factionen går glatt till forumet och skapar en debatt sen efter ett tag kommer den populäraste factionen där och förstör den debatten för dom anser att allting är rätt och känner noll sympati för balans, mixa ihop allt det där en sida till så är det forum drama vilket resulterar med en stängd tråd och man har åstakommit ingenting för att få en förändring.

Samt så om dom har samma poäng system som i GW2 så kommer amerikanska spelare bosätta sig på eu servrarna för att nightcappa allting vilket kommer att resulteras att allt man kämpar för under dagen är sen förstört av nightcappers för lätta points.

Nu självklart innan många kritiska här går till angrepp så kan jag tillägga att jag vet ingenting om det jag skrivit över är sant eller inte och tror ingen av oss kan riktigt säga hur pvpn kommer att bli innan spelet är igång och allt rullar på. Men det jag skrev över är bara vad jag TROR att pvpn kommer att bli.

Jag skulle väldigt gärna vilja spela ESO men jag kan bara inte falla mig in att spela det och det har ingenting med pven eller pvpn att göra utan att det känns bara som att spelet inte har någon själ som ett TES spel har, känner mig inte delaktig i spelet som jag vore min char i spelet. Utan känner bara att jag sitter i min stol och tittar på en skärm, vilket gör hela upplevelsen kass för den "graspar" mig inte.

Det får räcka, nu har jag talat ut om ESO - hoppas jag inte är den enda som känner så här om spelet (om ni orkar läsa "wall of text").


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem
Skrivet av phi:

Spelet känns verkligen som en tråkig och dålig budgetversion av skyrim, fast med tusentals spelare som springer runt överallt och förstör all form av inlevelse och känsla av att man spelar ett The Elder Scrolls-spel.

Som inbiten Elder Scrolls spelare i singleplayer så är det exakt mitt intryck också.

Medlem
Skrivet av Sandman666:
Skrivet av phi:

Spelet känns verkligen som en tråkig och dålig budgetversion av skyrim, fast med tusentals spelare som springer runt överallt och förstör all form av inlevelse och känsla av att man spelar ett The Elder Scrolls-spel.

Som inbiten Elder Scrolls spelare i singleplayer så är det exakt mitt intryck också.

Kan bara hålla med. Varje minut jag spelade ESO undrade jag tyst varför jag bara inte startar Skyrim och spelar det istället.

Medlem

Det har potential det måste jag ändå poängtera.

Men det finns ett antal saker som inte klickar för min del. Stridssystemet är en av de sakerna. Jag hann inte spela så mycket under betan men han köra ett par timmar som archer. Det var inte världens roligaste upplevelse...

Under de positiva sakerna så gillade jag craftingsystemet. Jag gillade att det gick att bestämma levelnivåerna på sakerna man tillverkade och att det gick att crafta olika rasers rustningar och vapen. Det är nog det som kommer få mig att köpa spelet.

Sen var det buggigt som satan. Jag vet att det hör till vanligheterna i en beta men så här mycket problem har jag aldrig haft när jag betatestat spel tidigare. Och det är bara en månad kvar till release... Kanske hoppar på båten lite efter releasen.


signatur

The Emperor protects.

Medlem

Lirade 2 beta helger.

1a helgen. Tyckte det var ruskigt kul! var några saker som störde mig, andra spelare, går inte att loota allt och combat.
Men ville starta spelet igen och igen.

2a helgen. Running simulator? Tröttnade väldigt fort på varje speltillfälle och stängde av.

3e helgen. Valde att inte ens spela.

Tyvärr. Jag ville verkligen att ESO skulle vara bra.
Cheers!


signatur

Bara gör det.

Medlem

Första omgången körde jag nord, det var inte alls lika roligt som dominion.
Och det enda som fick mig att tröttna lite på betan, var när questen var buggade.

Ville gärna ha högre FOV. Att npcs ska ha någon typ av ikon ovanför sig.

Annars älskade jag craftingen, skillsen, och questen! blir ett köp av mig. Förhoppningsvis har spelet en tung endgame! Annars blir det som med gw2, spela till cap, fixa saker o lägga det i hyllan.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Har inte riktigt hängt med men är pvp en bisyssla eller är det något som man kan göra och lvla vanliga lvls på?

Jag älskade pvp i mortal online men har bara en ps4a så jag försöker hitta ett ersättnings spel.. någon som vet om det är liknande pvp?

Medlem

Intressant att läsa kommentarerna i denna tråd. Skall man dra någon slutsats, så är det att de flesta av er anser att stridssystemet är den absolut viktigaste beståndsdelen i ett MMORPG.

Inte en enda kommentar om hur bra spelet förmedlar miljöer, landskap, byggnader, växtlighet, vädereffekter, ljud, musik, berättarröster, story, gruppdynamik mm.

Personligen gillar jag tESO av ovanstående anledningar, samt att spelet har ett synnerligen utmärkt skill och crafting system. Ett stort plus även på spelets generella art style och avsaknaden av pastellfärger och barnsliga gimmicks.

Ett givet köp i min bok.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem
Skrivet av Stilfullast:

Macks åsikter summerar vad jag själv kände när jag spelade betan.

https://www.youtube.com/embed/3Fv10FCyNHg

Det är möjligt att ESO kan ha riktigt häftiga PVP-upplevelser men det är ingen större chans att jag köper spelet efter betan för att testa det.

Vad anser ni? Gav betan ett gott intryck?

Håller med honom helt vad gäller World PvP. Fattar inte hur en utvecklare tänker när man har tre tydliga fraktioner som bara kan fajtas i en speciell zon. Spelar ingen roll hur stor den är om det tar bort all spänning i resterande zoner.

Däremot beter han sig som en liten fjortis när han påstår att ingen bryr sig om storyn i ett MMO. "We just want our fucking epics". Tönt. Hela grejen med TES är ju all den lore som utvecklats under de tidigare spelen. Väl gjorda voiceovers ger iaf mig en skön närvarokänsla, och vi har väl alla sett hur trötta spelare är på de vanliga questen som dyker upp i stort sett alla MMO'n därute. Här känns det som ESO iaf försöker göra ngt annorlunda. Sen om de lyckas vetefan.

Är fortfarande väldigt kluven till ESO. Å ena sidan gillar jag att de uppmanar till exploration, och craftingen känns hyfsat fräsch. Gillar även grafiken, men jag verkar vara i minoritet där. Å andra sidan känns combaten rätt stel. Alla klasser är mer eller mindre beroende av hög Magicka, och de vanliga attackerna med vapen känns nästan som utfyllnad. Har dessutom väldigt svårt att se hur de ska hinna städa bort merparten av alla buggar till release. Sjukt många quests som inte går att fullfölja, och spelare står bara och garvar och lirar instrument under tiden. Kommer ge det en månad, sen får vi se.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Snake:

Intressant att läsa kommentarerna i denna tråd. Skall man dra någon slutsats, så är det att de flesta av er anser att stridssystemet är den absolut viktigaste beståndsdelen i ett MMORPG.

Inte en enda kommentar om hur bra spelet förmedlar miljöer, landskap, byggnader, växtlighet, vädereffekter, ljud, musik, berättarröster, story, gruppdynamik mm.

Personligen gillar jag tESO av ovanstående anledningar, samt att spelet har ett synnerligen utmärkt skill och crafting system. Ett stort plus även på spelets generella art style och avsaknaden av pastellfärger och barnsliga gimmicks.

Ett givet köp i min bok.

Miljöer och sånt är viktigt så det har du helt rätt i men som i alla mmo går 80% ut på att slåss (om man inte räknar med sitta stilla någonstans ) därför blir det en väldig viktig komponent i spelet. Om man inte har kul i striderna så kommer allt annat fallera också tyvärr, iaf i min mening.

Medlem

Bara hos mig det segade och laggade som fan.

Medlem
Skrivet av Jaxz:
Skrivet av Snake:

Intressant att läsa kommentarerna i denna tråd. Skall man dra någon slutsats, så är det att de flesta av er anser att stridssystemet är den absolut viktigaste beståndsdelen i ett MMORPG.

Inte en enda kommentar om hur bra spelet förmedlar miljöer, landskap, byggnader, växtlighet, vädereffekter, ljud, musik, berättarröster, story, gruppdynamik mm.

Personligen gillar jag tESO av ovanstående anledningar, samt att spelet har ett synnerligen utmärkt skill och crafting system. Ett stort plus även på spelets generella art style och avsaknaden av pastellfärger och barnsliga gimmicks.

Ett givet köp i min bok.

Miljöer och sånt är viktigt så det har du helt rätt i men som i alla mmo går 80% ut på att slåss (om man inte räknar med sitta stilla någonstans ) därför blir det en väldig viktig komponent i spelet. Om man inte har kul i striderna så kommer allt annat fallera också tyvärr, iaf i min mening.

För mig är det precis tvärtom. Jag spelar MMORPGs primärt för att jag tycker om interaktionen med andra spelare, att utforska världen och uppleva nya landskap och miljöer, att se min karaktär utvecklas allt eftersom den går vidare i berättelsen mm.

Striderna är absolut en integrerad del av spelandet, men för mig inte den viktigaste i ett MMORPG. Om man inte värdesätter RPG delen i ett MMORPG, finns det andra spelgenrer som är utvecklade primärt för combat och som levererar en betydligt bättre upplevelse på det området.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

1
Skriv svar