Dela Steam-spel med familjen

Robot
Inaktiv
Dela Steam-spel med familjen

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Det var inte detta som alla klagade på. Utan det var de andra restriktionerna som följde med på köpet som alla var emot.

Inaktiv
Skrivet av Preath:
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Det var inte detta som alla klagade på. Utan det var de andra restriktionerna som följde med på köpet som alla var emot.

Vad var restriktionerna?

Det här är ju precis samma sak som MS ville köra. Men då vart det kaoooozzzz.

Medlem
Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Var hittar du alla dessa drm krav? Att du inte kan lira dina piratkopierade spel genom steam är INTE något drm.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Samma sak? Microsoft krävde att man kopplade upp sig med jämna mellanrum, Steam kräver inte detta då det går att spela ett spel utan att koppla upp sig övehuvudtaget. Vad folk reagerade på var helheten, tvivlar på att många var negativa till detta för Xbox One, vad folk var negativa till var allt annat.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Samma sak? Microsoft krävde att man kopplade upp sig med jämna mellanrum, Steam kräver inte detta då det går att spela ett spel utan att koppla upp sig övehuvudtaget. Vad folk reagerade på var helheten, tvivlar på att många var negativa till detta för Xbox One, vad folk var negativa till var allt annat.

Wut? Man måste vara online för att spela spel över Steam. Tvivlar på att det går o köra detta offline då skulle två personer med olika steam konton kunna köra samtidigt.

Edit: Steam Family Sharing is disabled in offline mode.

Så därför är detta exakt samma sak som MS ville tillföra, men klart gråter folk då


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv
Skrivet av Chomag:
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Var hittar du alla dessa drm krav? Att du inte kan lira dina piratkopierade spel genom steam är INTE något drm.

Jo det är ett typ av DRM då man måste gå genom deras system. Dock så har de ett "Offline mode" men om tjänsten skulle gå ner så har du inte längre tillgång till dina spel. Vem snackar något om piratkopierat?

Skrivet av PcGamer:
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Samma sak? Microsoft krävde att man kopplade upp sig med jämna mellanrum, Steam kräver inte detta då det går att spela ett spel utan att koppla upp sig övehuvudtaget. Vad folk reagerade på var helheten, tvivlar på att många var negativa till detta för Xbox One, vad folk var negativa till var allt annat.

Hur tror du det kommer att fungera med detta biblioteket? Vad jag kan läsa så kommer man att kastas ut så fort man startar spelet och då måste man vara uppkopplad för att kunna göra detta.

Alltså också ett online-DRM som MS också tänkte använda sig av och något som jag egentligen inte ser något fel med. De vill bara kontrollera så att spelet man har inte används samtidigt istället för möjligheten att sälja två versioner av spelet men ändå tillåter möjligheten att "låna ut" spelet till "familjen".

Konstigt att de inte uppdaterat sidan då det står att det fortfarande är i beta.

Så nån kompis kan alltså spela alla spel jag spelat klart men som jag har på steam. Samtidigt som jag spelar ett annat steam spel?

Låter för bra haha


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Samma sak? Nej det är det inte, Microsoft krväde att KONSOLEN kopplade upp sig med jämna mellanrum för att ÖVERHUVUDTAGET kunna spela de spel man köpt för dyra pengar. Steam kräver fortffarande, mig veterligen, inte att man kopplar sig mig mot deras server när man kör ett spel på det egna kontot. Det var det som folk var negativa mot, inte att man kunde spela spel från kompisars konto.

Medlem

Är det verkligen tillgängligt för alla? Hittar det inte...

Skribent

Xbox One är en konsol där folk i stor utsträckning köper spel på skivor, medan Steam är en digital plattform där man tankar hem spelen. Ganska stor skillnad att ha i åtanke när man avgör om människors reaktioner är rimliga eller ej.

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Så nån kompis kan alltså spela alla spel jag spelat klart men som jag har på steam. Samtidigt som jag spelar ett annat steam spel?

Låter för bra haha

Nä, bara en person åt gången kan spela på kontot. Inte ett perfekt system, men utan den restriktionen hade det nog kunnat missbrukas alldeles för mycket.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:

Samma sak? Nej det är det inte, Microsoft krväde att KONSOLEN kopplade upp sig med jämna mellanrum för att ÖVERHUVUDTAGET kunna spela de spel man köpt för dyra pengar. Steam kräver fortffarande, mig veterligen, inte att man kopplar upp mig mot deras server när man kör ett spel på det egna kontot. Det var det som folk var negativa mot, inte att man kunde spela spel från kompisars konto.

Har du ens testat Steam i Offline läge? Fortfarande stora problem.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av Chomag:
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Var hittar du alla dessa drm krav? Att du inte kan lira dina piratkopierade spel genom steam är INTE något drm.

Jo det är ett typ av DRM då man måste gå genom deras system. Dock så har de ett "Offline mode" men om tjänsten skulle gå ner så har du inte längre tillgång till dina spel. Vem snackar något om piratkopierat?

Nej, det är inget DRM! Stängs STEAM ner kommer de göra så att alla dina spel fungerar ändå. Sen kan man ju precis som du säger spela offline, så nej, du har fel, det är inget DRM utan en tjänst för spel.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Gällde inte detta bara demos till xbone? Att man inte delade fulla spel till sin familj, utan de fick spela en demovariant av spelet du delade ut?

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Xbox One är en konsol där folk i stor utsträckning köper spel på skivor, medan Steam är en digital plattform där man tankar hem spelen. Ganska stor skillnad att ha i åtanke när man avgör om människors reaktioner är rimliga eller ej.

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Så nån kompis kan alltså spela alla spel jag spelat klart men som jag har på steam. Samtidigt som jag spelar ett annat steam spel?

Låter för bra haha

Nä, bara en person åt gången kan spela på kontot. Inte ett perfekt system, men utan den restriktionen hade det nog kunnat missbrukas alldeles för mycket.

Detta stämmer då väl ändå inte? Jag VET att jag spelat offline samt delat mitt bibliotek.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Steam utför det även i stort sett perfekt och biblioteket och det sätt det är byggt på från grunden gör det mycket mer sömlöst att införa nya funktioner som denna, och utan att införa nya regler.

Du vet väl att DRM kan användas på bra sätt, samt dåliga sätt.

Medlem

Grymt! Hur kontrollerar de att man tillhör samma familj som personen man vill dela med?

k3m
Medlem
Skrivet av Chomag:
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av Chomag:
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Var hittar du alla dessa drm krav? Att du inte kan lira dina piratkopierade spel genom steam är INTE något drm.

Jo det är ett typ av DRM då man måste gå genom deras system. Dock så har de ett "Offline mode" men om tjänsten skulle gå ner så har du inte längre tillgång till dina spel. Vem snackar något om piratkopierat?

Nej, det är inget DRM! Stängs STEAM ner kommer de göra så att alla dina spel fungerar ändå. Sen kan man ju precis som du säger spela offline, så nej, du har fel, det är inget DRM utan en tjänst för spel.

steam är många saker, bl.a. ett drm. vad gäller offline läget på steam så fungerar inte det heller bra.

Medlem

Det finns spel som är helt fria från DRM på Steam. Anledningen till att Steam däremot betraktas som ett DRM är att spelen som laddas ner från Steam kräver att Steam är igång oavsett om de har DRM eller inte.

http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Med DRM-fritt så går det att kopiera en fil utan krav om att man behöver "verifiera" detta mot en server eller liknande.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av PcGamer:

Samma sak? Nej det är det inte, Microsoft krväde att KONSOLEN kopplade upp sig med jämna mellanrum för att ÖVERHUVUDTAGET kunna spela de spel man köpt för dyra pengar. Steam kräver fortffarande, mig veterligen, inte att man kopplar upp mig mot deras server när man kör ett spel på det egna kontot. Det var det som folk var negativa mot, inte att man kunde spela spel från kompisars konto.

Har du ens testat Steam i Offline läge? Fortfarande stora problem.

Har kört det en del ja, har inte haft några problem med det mer än kanske något enstaka fall. Om man ska jämföra Steam med Microsofts tänkta DRM så kan man inte bara gå efter en sak, man måste gå efter helheten och helheten var "drakonisk" DRM där ett spelköp dikterades helt av Microsoft. De hade kunnat erbjuda det som ett alternativ men valde att inte göra så utan försöka sig på vad Steam en gång i tiden gjorde (något de fick massiv kritik för).

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

En ytterligare skillnad är ju att med dagens konsoler köper man spelen på DVD och BluRay skivor. Du kan bokstavligen talat hålla dina spel i handen, ändå ville Microsoft inte tillåta en att låna ut sina spel.

Med Steam är det, och har alltid varit, en annan sak. På Steam äger man inga spel, man äger endast rättigheter att ladda ner och spela dem.


signatur

"There's a major difference between knowing you're shit, and knowing your shit."

Medlem

Grejen var ju det att Microsoft motiverade en försämring av användarupplevelsen (att gå från offline/online på X360 till bara online på XONE) med denna funktion. Steam har altid krävt en viss mån av online och den här funktionen gör ju inte Steam sämre på något sätt. Helt enkelt ett + på steam medans det hade varit ett + och många - på xbox.

Bra funktion hursomhelst, oavsett vilken hårdvara den finns på.

Nu är det dags att utöka familjen bröder och systrar


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Det har väl kanske att göra med vilka incitament som ligger bakom företagens agerande. I Valves fall stämmer jag in i körsången, de verkar vilja erbjuda en öppen plattform både för utvecklare och användare. Att kunna dela koton med andra i cloud tycker jag bara gör Steambox, steamOS och Steam mer intressant.


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

KoP
Medlem

Åh nej! Det här var ju bl.a därför alla hatade Xbone, så då måste det vara dåligt. Buuuuh.

Skrivet av Mogres:
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

En ytterligare skillnad är ju att med dagens konsoler köper man spelen på DVD och BluRay skivor. Du kan bokstavligen talat hålla dina spel i handen, ändå ville Microsoft inte tillåta en att låna ut sina spel.

Med Steam är det, och har alltid varit, en annan sak. På Steam äger man inga spel, man äger endast rättigheter att ladda ner och spela dem.

Du äger inte spelen du köper på fysisk media heller. På sin höjd äger du fodralet och skivan, men inte innehållet PÅ skivan.

Ish
Medlem

Jag fattar inte.. Om jag vill dela mitt konto med min bror, måste datorn vara i samma hushåll? Hittar nämligen ingenstans man kan "bjuda in" eller nått sånt? Har installerat betan och allt..


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Nebowski:

Grymt! Hur kontrollerar de att man tillhör samma familj som personen man vill dela med?

Familj är ju ganska godtyckligt, så det går inte att validera.

Medlem
Skrivet av Ish:

Jag fattar inte.. Om jag vill dela mitt konto med min bror, måste datorn vara i samma hushåll? Hittar nämligen ingenstans man kan "bjuda in" eller nått sånt? Har installerat betan och allt..

Jag hade också kraftiga problem att hitta hur man gjorde överhuvudtaget i betan.

Det slutade med att jag ändå inte hittade hur man gjorde, trots att jag följde alla officiella guider från Steams admins och forum mods osv. Och jag är dessutom både IT-proffs och gamer

I terorin behöver datorerna inte finnas på samma fysiska plats. Man delar ut till ett annat steamkonto, och detta görs (eller gjordes i betan) under Account > Family Sharing.

Lycka till =P

12
Skriv svar