Medlem

Underbart, får se hur jag hinner att spela när en kortare resa ska bli av...men sen får Thief stjäla all min tid!

Medlem
Skrivet av arkhanari:

Ni testar alltså Thiaf på konsol? Är det ett skämt eller? Har ni verkligen ingen skribent som är en PC-spelare, som har spelat orginalspelen och kan beröra de farhågor som vi Thief-fans har haft inför denna utgåva?

Som tur är har både RPS och Kotaku recenserat spelet och de sågar det längs med fotknölarna.

Det är inte alltid upp till redaktionen själva att välja vilken plattform de vill spela spelet på, utan oftast är det utgivaren/utvecklaren själv som avgör.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av kebbe:

Verkar leva upp till förväntningarna. Bara att vänta på Steam nu då, AMD var trevliga nog att ge mig spelet när jag köpte mitt Nvidia-kort.

Beror nog mer på vilka dessa var, förväntade man sig ett spel som skulle vara mer som de äldre spelen kommer man nog bli väldigt besviken. Om man istället förväntade sig ett Thief som till stor del inspirerats mer av nya spel som AC och Dishonored kommer man nog inte att bli det.

Medlem
Skrivet av absimilard:
Skrivet av b0ne:

Här är det billigt, leverans direkt till e-post.

http://www.g2play.net/category/2999/thief-steam-key/

Men fan Tack för det! Nu blev det ett impulsköp också. fan.. Bäst det är bra nu (nä, tack på riktigt, halva priset mot steam ju..)

Samma. Och då blir eventualla DLC inte speciellt dyra.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av arkhanari:

Ni testar alltså Thiaf på konsol? Är det ett skämt eller? Har ni verkligen ingen skribent som är en PC-spelare, som har spelat orginalspelen och kan beröra de farhågor som vi Thief-fans har haft inför denna utgåva?

Som tur är har både RPS och Kotaku recenserat spelet och de sågar det längs med fotknölarna.

Vi fick tillgång till PS4-kod först (pc-kod har inte anlänt än). Vill du veta mer pc-specifika detaljer finns det att läsa i nyheten från tidigare idag, med hårdvarukraven.


signatur
Medlem

Aktiverade mitt ex på Steam med en japansk vpn och har spelat en aning mer än första kapitlet nu ikväll. Intrycket är väl att det inte är världens bästa thief spel, men bra stealth om man stänger av en bunt med hjälp funktioner. Jag kör också med slow movement och inget sikte, tyckte framförallt att garett rörde sig för fort.

Medlem

Någon annan som får en känsla av att detta borde egentligen var i tredje person?


signatur

Gradixio!

Inaktiv
Skrivet av LVX156:

Ja, Moebius är ju VÄLDIGT innovativt, point-and-click spel har vi ju aaaaaaldrig sett förut.

Fy fan vad alla ska gnälla hela tiden. Är ett spel inte PRECIS som originalet så klagas det på det, men är det inte innovativt och har 1828563784 nya funktioner, då klagas det på det också. TILL OCH MED NÄR MAN KAN STÄNGA AV ALLT OCH SPELA UTAN ETT ENDA JÄVLA HJÄLPMEDEL SÅ SKA DET KLAGAS!

Och du är ju helt slut i huvudet om du tycker att grafikutvecklingen har stått stilla i tio år.

2004 kom bland annat Thief: Deadly Shadows, Chronicles of Riddick och Half-Life 2. Om du inte tycker det är någon skillnad mellan de spelen och Thief, Metro 2033, Witcher 2 & 3, ARMA 3, Titanfall osv., då bör du gå och göra en synundersökning.

Hahaha dagens kommentar! Kan verkligen inte annat än att hålla med på samtliga punkter.

Medlem

Fan, efter att ha läst några mer trovärdiga recensioner ligger jag här i sängen och nästan lipar.

Medlem
Skrivet av Gradixio:

Någon annan som får en känsla av att detta borde egentligen var i tredje person?

Nej, thief bör verkligen inte vara 3e person.
Och det bör inte vara så här heller:

"Thief absolutely loves to shut doors. At almost every opportunity, the game closes itself behind you, sealing off Garrett's path of escape and pushing him ever forward. When Garrett goes through a window, the window automatically closes behind him. When he finds a secret passageway or unscrews a gate leading to a ventilation duct, the openings swing shut as he passes through. Thief is a series of gates, each one spring-loaded to close as quickly as possible."
http://kotaku.com/thief-the-kotaku-review-1529393950

Jössös. Hur är det möjligt att utvecklingen går bakåt?

Edit. En till billig köpställe:

"It's only £15 when ordered from here, with the coupon code "5OFFTHIEF""
http://www.simplycdkeys.com/steam/thief-4?awc=5443_1373801118...

Medlem
Skrivet av Zpartan:

SKOJJAR NI eller?

Det här har fan inget med originalen att göra, så förbannat besviken så det finns inte, grafiken suger, ingen utmaning, inga vapen.

Kort sagt, Dishonored är vad Thief borde varit.

Mer action, blodogare, snyggare grafik och VAPEN.

Thief 4, känns som en blandning utav Asscreed, / Dishonored och Silent Hill, för de mer psykotiska inslagen, vilket INTE är positivt.

2/5, spara era pengar, köp Dark Souls eller nåt, eller varför inte Dishonored om ni inte redan har lirat detta.

Du pratar om att det här har inget med orginalet att göra men du själv klagar på dessa saker:

Grafiken: Om man säger att grafiken suger gällande senaste theif så antingen är man blind eller så har man orimligt höga krav.

Vapen:du kan omöjligt spelat tidigare theif spelen om du klagar över att det inte har vapen tex, det handlar om att smyga utan att bli upptäckt enda sedan 1'an så har dom tagit bort mer o mer vapen för dig då dom koncentrerat på det som det faktiskt handlar om i spelet att just smyga. i deadly shadows hade du 1 mer vapen än vad du har nu och det var 2004 (en dolk) men istället så har du fler pil-sorter nu.

Utmaning: Du kan skräddarsy spelet rätt rejält för hur svårt man vill ha det, här finns verkligen något för alla på den punkten.

Mer Action Mer action? really? den här får mig verkligen att klia mig i huvudet.

Blodigare: ännu en sak som jag inte förstår mig på då tidigare spel inte varit mycket för gore och blod, så förstår jag inte varför det här skulle vara annorlunda på den fronten.

"psykotiska inslag" alla spel ända sedan det första har haft detta, Så att det kommer som en överraskning för visa att det senaste även skulle ha det är helt otroligt.


signatur

God is dead

Medlem

Hmm jag är fortfarande ganska osäker, recensioner jag har läst är ganska spridda från bra till okej mestadels. Sett några videor där AI:n är kattastrofall. Exempelvis och denna är vanlig som jag förstår, tre vakter jagar dig en av dem är en armborstskytt han kommer fram först och ställer sig för att skjuta dom andra två vakterna kan då inte gå runt honom utan fastnar bakom honom detta händer speciellt om det är en något tajt gata vilket mestadels av staden innefattar. Vakterna fastnar lite då och då när de letar efter dig genom att bara stå och stirra på en punkt och inte röra sig.

Såg också lite dumt ut när de lagt ut lite saker i gatan och i vägen för dig som knappt når upp till dina knän men du måste bestämt gå runt objektet.

Hursomhelst så tänker jag avvakta något längre tror jag provar spelet hos en kompis som har förbokat det.

Måste också tänka på att The stick of truth kommer ut denna vecka och Dark souls II om ungefär 2 veckor så som student måste man tänka på plånboken o.o

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av arkhanari:

Ni testar alltså Thiaf på konsol? Är det ett skämt eller? Har ni verkligen ingen skribent som är en PC-spelare, som har spelat orginalspelen och kan beröra de farhågor som vi Thief-fans har haft inför denna utgåva?

Som tur är har både RPS och Kotaku recenserat spelet och de sågar det längs med fotknölarna.

Är du blind eller korkad? Så här skriver RPS om Thief:

"Oh thank God. It’s good.

While there’s going to be controversy, I’m arguing that it’s better than good. Thief, Eidos Montreal’s reviving of Looking Glass’s insurmountable series, is a superb game. It’s a tangible relief to write that. After years of really awful publicity, terrible press demos, and trailer after trailer of schlocky crap, our hopes were below waist level. But cast it all aside and chalk it up to abysmal marketing. While there is much to pick at, and I am certain there will be many who are apoplectic in their outrage, as a game within itself, Thief is bloody great."

Knappast vad man kan kalla att "såga det längs med fotknölarna [sic]".

RPS-artikeln listar punkt efter punkt där spelet inte levererar. Sedan efter att alla problem med spelet har gåtts igenom så skriver författaren att det ändå är ett bra spel - utan att ge ett enda exempel på varför.

En av kommentarerna på RPS summerar artikelintrycket bra:

"It sounds pretty inexplicable that you had so much fun, John, because as you describe it they’ve taken all the good and unique bits of Thief and made them rubbish. It was the soul of those games, the atmosphere and sense of place and weirdness and magic that made them memorable to me. I guess maybe I might be willing to let that go and just enjoy the game if the mechanics/gameplay were interesting, but you make them sound pretty crap as well. So, uh, I’m glad you enjoyed it, but it really doesn’t seem…. good."

Författaren konstaterar att manuset är _skit_, röstskådespeleriet är dåligt, sammanhangsmässigt rörelsemönster är sämst, rörelsefriheten är värdelös etc. Det hela är alltså en artikel där författaren listar allt som är dåligt med spelet men tycks gilla det utan att ge ett exempel varför. För mig som thieffan så bekräftar RPS-artikeln att allt det som vi som gillade orginalspelen har oroat oss för har besannats.

Läser man därtill Kotakuartikeln så bekräftas farhågorna än mer.

Thiefspelen är en institution i datorspelshistorien och bör recenseras av någon som är dator- framför konsolspelare och som helst spelade orginalspelen. Att det recensionsexemplar som skickats ut är för Playstation (och inte PC) visar bara vilken bristande respekt spelutvecklaren har för det arv de har satts att förvalta.

Testpilot

Jösses va många Thief fanatiker det finns , alla har olika åsikter om hur ett nytt Thief spel ska vara och tyvärr är det så att det går inte att få alla nöjda , sorry!

TB summerar mina tankar riktigt bra.
För min egen del tror jag att jag kommer o njuta och gilla detta och då är jag också en av de PC spelare som spelat alla 3 tidigare spelen.

Medlem

Det framgår väldigt tydligt i TB´s WTF att han inte gillar stealth och ju mer han pratar om spelet ju mer märker jag att vi inte delar åsikt om vad som gör ett bra stealth spel. Hur gör man ett bättre Thief som tilltalar gamla som nya spelare kanske vissa undrar, tja Deus Ex är ett sådant spel. Warren Spector har själv sagt att han såg Thief och det var saker i det som han inte gillade och han trodde han kunde göra bättre, svaret på detta är det numera väldigt omtyckta Deus Ex och det är verkligen ett spel som går att spela som man själv vill.

TB säger även i sin WTF att han rätt så ofta kan se hur han ska gå till väga för att klara ett uppdrag, då dessa är designade på ett sådant sätt att det är ganska uppenbart vad man ska göra. Man får en viss frihet men inte samma frihet som man har i de äldre Thief spelen.

Se TB´s senaste video, jag kanske inte delar hans åsikter om vad som gör ett bra stealth spel men jag håller till fullo med vad han säger i den videon. Framför allt delen där han pratar om att en recension skriven av någon som tidigare ogillade ett spel som man själv gillade nu gillar uppföljaren, det tyder på att man antagligen inte själv kommer gilla det nya spelet. TB är ett stort fan av Deus Ex och vi delar åsikter om det spelet men vi spelade det med stor sannolikhet inte på samma sätt eftersom han inte verkar vara mycket för att spela som en vålnad, jag däremot ser detta som en utmaning, att spelets AI inte ens ska kunna märka att man varit där. Det var det jag gillade med första MG och det var det jag gillade med MGS, fokuset på att inte bli upptäckt. Samma sak med Hitman som är ett ännu mer utmanande spel när det kommer till att inte synas. Första spelet kräver mycket tålamod för att kunna utföra alla mord utan att synas, det saknar de inställningar som senare spel införde.

Så TB har helt rätt, jag kanske inte kommer gilla Thief men det innebär inte att andra inte kommer göra det beroende på egna preferenser. Vad är det viktigaste för en själv i ett stealth spel? För mig är det att bli utmanad och att studera AI´n. Bra AI kan vara skillnaden mellan ett mediokert spel och ett väldigt bra spel, Half-Life hade nog inte varit samma spel om det inte haft en bra AI eller F.E.A.R (för att bara nämna några spel).

Medlem
Skrivet av arkhanari:
Skrivet av LVX156:
Skrivet av arkhanari:

Ni testar alltså Thiaf på konsol? Är det ett skämt eller? Har ni verkligen ingen skribent som är en PC-spelare, som har spelat orginalspelen och kan beröra de farhågor som vi Thief-fans har haft inför denna utgåva?

Som tur är har både RPS och Kotaku recenserat spelet och de sågar det längs med fotknölarna.

Är du blind eller korkad? Så här skriver RPS om Thief:

"Oh thank God. It’s good.

While there’s going to be controversy, I’m arguing that it’s better than good. Thief, Eidos Montreal’s reviving of Looking Glass’s insurmountable series, is a superb game. It’s a tangible relief to write that. After years of really awful publicity, terrible press demos, and trailer after trailer of schlocky crap, our hopes were below waist level. But cast it all aside and chalk it up to abysmal marketing. While there is much to pick at, and I am certain there will be many who are apoplectic in their outrage, as a game within itself, Thief is bloody great."

Knappast vad man kan kalla att "såga det längs med fotknölarna [sic]".

RPS-artikeln listar punkt efter punkt där spelet inte levererar. Sedan efter att alla problem med spelet har gåtts igenom så skriver författaren att det ändå är ett bra spel - utan att ge ett enda exempel på varför.

En av kommentarerna på RPS summerar artikelintrycket bra:

"It sounds pretty inexplicable that you had so much fun, John, because as you describe it they’ve taken all the good and unique bits of Thief and made them rubbish. It was the soul of those games, the atmosphere and sense of place and weirdness and magic that made them memorable to me. I guess maybe I might be willing to let that go and just enjoy the game if the mechanics/gameplay were interesting, but you make them sound pretty crap as well. So, uh, I’m glad you enjoyed it, but it really doesn’t seem…. good."

Författaren konstaterar att manuset är _skit_, röstskådespeleriet är dåligt, sammanhangsmässigt rörelsemönster är sämst, rörelsefriheten är värdelös etc. Det hela är alltså en artikel där författaren listar allt som är dåligt med spelet men tycks gilla det utan att ge ett exempel varför. För mig som thieffan så bekräftar RPS-artikeln att allt det som vi som gillade orginalspelen har oroat oss för har besannats.

Läser man därtill Kotakuartikeln så bekräftas farhågorna än mer.

Thiefspelen är en institution i datorspelshistorien och bör recenseras av någon som är dator- framför konsolspelare och som helst spelade orginalspelen. Att det recensionsexemplar som skickats ut är för Playstation (och inte PC) visar bara vilken bristande respekt spelutvecklaren har för det arv de har satts att förvalta.

Uppenbarligen kan du inte engelska, så jag tänker inte ens bry mig om att försöka förklara hur korkad du är.

Medlem

FZ sponsrat av Thief... hmm kanske därför betyget är bra?

Medlem

Lite betygssammanfattning.

“The PR guys may get mad at me, but the game isn’t perfect- issues with controls, and graphically problems are valid but at the end of the day the game is still fun!”
http://www.640toronto.com/2014/02/24/12664/

Machinima - 8.5/10
Canadian Online Gamers - 8.1/10
Game Informer - 8/10
Gamereactor Sweden - 8/10
Joystiq - 8/10 [4/5 stars]
FZ.se (Sweden) 4/5

PC Gamer - 7.9/10
Gamepro Germany - 7.8/10
4Gamers - 7.7/10
Destructoid - 7.5/10
Gametrailers - 7.5/10
Playstation Universe - 7.5/10
SlasherJPC video review - 7.5/10
EDGE - 7/10
Gamesbeat - 7/10
Gamesradar - 7/10 [3.5/5 stars]
OPM UK - 7/10
Play - 7/10
Videogamer - 7/10
XONE Magazine - 7/10

Lazygamer - 6.9/10
IGN - 6.8/10
Gamesided - 6.5/10
NowGamer - 6.5/10
Eurogamer - 6/10
Gamespot - 6/10
GamesTM - 6/10
Polygon - 6/10
Rev3games/Sessler video review - 6/10 [3/5 stars]
Rocket Chainsaw video review - 6/10 [3/5 stars]
US Gamer - 6/10 [3/5 stars]
Metro - 5/10

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Så TB har helt rätt, jag kanske inte kommer gilla Thief men det innebär inte att andra inte kommer göra det beroende på egna preferenser. Vad är det viktigaste för en själv i ett stealth spel? För mig är det att bli utmanad och att studera AI´n. Bra AI kan vara skillnaden mellan ett mediokert spel och ett väldigt bra spel, Half-Life hade nog inte varit samma spel om det inte haft en bra AI eller F.E.A.R (för att bara nämna några spel).

De gamla Thief-spelen hade ju inte direkt någon lysande AI.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av PcGamer:

Så TB har helt rätt, jag kanske inte kommer gilla Thief men det innebär inte att andra inte kommer göra det beroende på egna preferenser. Vad är det viktigaste för en själv i ett stealth spel? För mig är det att bli utmanad och att studera AI´n. Bra AI kan vara skillnaden mellan ett mediokert spel och ett väldigt bra spel, Half-Life hade nog inte varit samma spel om det inte haft en bra AI eller F.E.A.R (för att bara nämna några spel).

De gamla Thief-spelen hade ju inte direkt någon lysande AI.

AIn är generellt bra så länge man inte upptäcks, de är generellt mycket enkla att vinna i svärd-fighter så det är inte någon enorm katastrof om man upptäcks. Men det finns även mod som gör AIn mycket svårare vad gäller smygning, och då är spelen verkligen inte för nybörjare. Det är en svår balansgång mellan att göra det för enkelt och för svårt.

Medlem

Väldigt skeptisk, men ett köp blir det väl iallafall......

Medlem

4/5? Vilket jävla skämt

Medlem
Skrivet av Fisse:

4/5? Vilket jävla skämt

ja enligt hans tycke och smak.


signatur

God is dead

Medlem

Ett tips om man vill köpa det men inte betala så mycket pengar. Köp det via ett ett amerikanskt psn konto, 60 dollar, inte så mycket. Allt man behöver är en amerikansk billing adress, sen köpa amerikansk psn credits via amazon.com (amerikansk billing adress likaså), då får du spelet för drygt 370kr!

I övrigt känns fpsen riktig låg stundtals men vet inte om det bara är jag? Känns som spelet "laggar" i brist på bättre ord.

Medlem

Det här var mig ett rätt dunkelt spel. Hade förväntat mig mer av detta. Känns ganska tomt.
Ljudet är urkasst, verkligen så jävla sämst. Helt plötsligt kan man höra folk prata när man går in i ett rum men man har inte en jävla aning om var rösten kommer ifrån trots att man springer runt och letar. Det är väl också ganska löjligt att det låter när man öppnar skrivbordslådor? Vem kan inte öppna såna tyst, speciellt om man är en tjuv?
Handlar mest om att bara plocka åt sig allt som blinkar och om man stänger av den funktionen antar jag att man får dra upp sin ljusstyrka på skärmen.... I mellansekvenserna är det så tomt belagt med ljud att jag inte vet var jag ska ta vägen, det ända man hör är röst och fotsteg. Det känns så tomt...
Jag håller mig till en föregående talare, Dishonored!

Medlem

Jag tycker det är ett fruktansvärt tråkigt och linjärt spel. Nej, linjärt behöver inte betyda att det är dåligt. Men i just det här spelet hjälpte det inte direkt. Hade svårt att "komma in" i spelet, fick ingen direkt känsla för något när jag spelade. Det grafiska är vackert, men allt annat känns bara tråkigt, grått och begränsat.

Uscha!

Edit: Glömde tillägga det obligatoriska; "JAG tycker". Phew, vem vet vad som hade kunnat hända ifall jag inte märkte det i god tid?

Medlem

Ja. Det lär ju bli ett köp. Jag har ju sett framemot detta spel ett bra tag nu.

Märkligt hur mycket folk klagar på ett spel som de inte ens har spelat ännu! Eller märkligt e´de ´ju inte utan snarare korkat. Just sayin´.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Inaktiv

det står ju "fz sponsras av thief" längst upp .. det har till och med fått en egen knapp i menyn. Klart dom inte kan skriva spelet är en bajskorvsmacka då .

Medlem

Precis kommit till the Asylum. För verkligen tankarna tillbaka till barnhemmet i Deadly Shadows.

fml

Medlem
Skrivet av Zpartan:

SKOJJAR NI eller?

Det här har fan inget med originalen att göra, så förbannat besviken så det finns inte, grafiken suger, ingen utmaning, inga vapen.

Kort sagt, Dishonored är vad Thief borde varit.

Mer action, blodogare, snyggare grafik och VAPEN.

Thief 4, känns som en blandning utav Asscreed, / Dishonored och Silent Hill, för de mer psykotiska inslagen, vilket INTE är positivt.

2/5, spara era pengar, köp Dark Souls eller nåt, eller varför inte Dishonored om ni inte redan har lirat detta.

Vafalls!? Action?? Hell no! Thief ska inte handla om vapen och action. Det handlar om kleptomani och att överlista vakter, helst utan våld.

Skriv svar