Dela Steam-spel med familjen

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Nu är det dags att utöka familjen bröder och systrar

Det står till och med "Friends" och "friends and family" ett antal gånger på sidan.. Så det är nog bara att köra på

Medlem
Skrivet av SithSon:
Skrivet av Ish:

Jag fattar inte.. Om jag vill dela mitt konto med min bror, måste datorn vara i samma hushåll? Hittar nämligen ingenstans man kan "bjuda in" eller nått sånt? Har installerat betan och allt..

Jag hade också kraftiga problem att hitta hur man gjorde överhuvudtaget i betan.

Det slutade med att jag ändå inte hittade hur man gjorde, trots att jag följde alla officiella guider från Steams admins och forum mods osv. Och jag är dessutom både IT-proffs och gamer

I terorin behöver datorerna inte finnas på samma fysiska plats. Man delar ut till ett annat steamkonto, och detta görs (eller gjordes i betan) under Account > Family Sharing.

Lycka till =P

Om du loggar in på ditt konto och installerar ett spel, sen loggar nån annan in med annat konto, då kan han se att det spelet finns fast att personen i fråga inte äger spelet, då kan han välja att skicka förfrågan till ägaren av kontot som äger spelet om family sharing.. Är enda sättet jag fått det att fungera på.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av PcGamer:

Samma sak? Nej det är det inte, Microsoft krväde att KONSOLEN kopplade upp sig med jämna mellanrum för att ÖVERHUVUDTAGET kunna spela de spel man köpt för dyra pengar. Steam kräver fortffarande, mig veterligen, inte att man kopplar upp mig mot deras server när man kör ett spel på det egna kontot. Det var det som folk var negativa mot, inte att man kunde spela spel från kompisars konto.

Har du ens testat Steam i Offline läge? Fortfarande stora problem.

Har kört det en del ja, har inte haft några problem med det mer än kanske något enstaka fall. Om man ska jämföra Steam med Microsofts tänkta DRM så kan man inte bara gå efter en sak, man måste gå efter helheten och helheten var "drakonisk" DRM där ett spelköp dikterades helt av Microsoft. De hade kunnat erbjuda det som ett alternativ men valde att inte göra så utan försöka sig på vad Steam en gång i tiden gjorde (något de fick massiv kritik för).

Tja, offlineläget brakar ju ihop ifall ditt internet dör under en uppdatering till steam eller något spel, vilket i sig förstör hela offlinefunktionen.

Rätt värdelöst med att dela med sig sina spel om bara en person kan använda spelen på kontot åt gången, kan man ju lika gärna låna ut sitt konto, blir ju lite utav samma grej. "Okej, nu spelar Olof via family sharing så nu kan varken jag Ola, fia, pelle eller markus spela."


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Rätt värdelöst med att dela med sig sina spel om bara en person kan använda spelen på kontot åt gången, kan man ju lika gärna låna ut sitt konto, blir ju lite utav samma grej. "Okej, nu spelar Olof via family sharing så nu kan varken jag Ola, fia, pelle eller markus spela."

ja jag håller med, totalt värdelöst system. det är mycket bättre att man inte kan dela ut spelen alls än att man kan välja att dela ut spel som andra kan spela så länge man inte spelar det själv. hur fan tänkte dom?? jag har också bara ett spel på steam så det hade bara blivit problem. förbjud detta genast! PC MASTER RACE

Medlem
Skrivet av SithSon:
Skrivet av Ish:

Jag fattar inte.. Om jag vill dela mitt konto med min bror, måste datorn vara i samma hushåll? Hittar nämligen ingenstans man kan "bjuda in" eller nått sånt? Har installerat betan och allt..

Jag hade också kraftiga problem att hitta hur man gjorde överhuvudtaget i betan.

Det slutade med att jag ändå inte hittade hur man gjorde, trots att jag följde alla officiella guider från Steams admins och forum mods osv. Och jag är dessutom både IT-proffs och gamer

I terorin behöver datorerna inte finnas på samma fysiska plats. Man delar ut till ett annat steamkonto, och detta görs (eller gjordes i betan) under Account > Family Sharing.

Lycka till =P

Man måste först autentisera den dator som ska ta del av ens spelbibliotek.
Detta genom att logga in med sitt konto på den andra datorn, och där godkänna den under den meny som hör till "Family Sharing".

Så var det i betan i alla fall.

Inaktiv

Detta är ju skit, det sa iallafall alla när MS försökte införa det.

Inaktiv
Skrivet av Redstar:
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Gällde inte detta bara demos till xbone? Att man inte delade fulla spel till sin familj, utan de fick spela en demovariant av spelet du delade ut?

Nej, suck!

Inaktiv
Skrivet av Preath:
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Det var inte detta som alla klagade på. Utan det var de andra restriktionerna som följde med på köpet som alla var emot.

Lägg av! Folk visste inte att man fick detta, för bloggarna och alla andra oseriösa journalister höll det nästan hemligt. Det finns t o m intervjuer där MS ber de så kallade journalisterna att förklara hur systemet fungerar, men medievärlden sket i det. Allting slutade i jävla clickbait-artiklar. FZ betedde sig också patetiskt gällande detta.

Medlem

Har varit med i betan länge och tänkte förklara de vanligaste frågorna folk kan ha.

  • EN person kan spela dina spel så länge du inte spelar några av dina egna spel. Man får en liten notifikation när din kompis slutat spela och dennes spel blir tillgängliga.

  • Om du startar ett av dina spel medan din vän spelar ett av dina spel så får de en 5 minuters timer som börjar räkna ner tills deras spel stängs av.

  • Man får achievements (inte trading cards) och egna sparfiler när man spelar andras spel som man behåller om man sedan köper spelet själv.

  • Joel kan spela Eriks spel och Erik kan spela Joels spel samtidigt utan några problem.

  • Du får inga dubbletter i ditt bibliotek, endast spel du inte äger själv läggs till längst nere i biblioteket, under en "kategori" med din väns namn, varje vän får sin egen kategori (som när du sorterar dina spel i kategorier)

  • Det måste inte vara samma nätverk förstås. Du kan spela dina vänners spel på vilken dator och nätverk som helst.

  • Om din vän fuskar i dina spel så är det DU som blir bannad.

Hur man får detta att fungera:
För att Joel ska få tillgång till Eriks spel så måste Erik logga in på sitt Steamkonto på Joels dator, därefter gå till Steaminställnigarna -> Family. Där kommer Joels namn (och andra konton som varit inloggade på den datorn) visas som du kryssar i och auktoriserar. Nu är det färdigt, nu kan Joel logga in på sitt konto igen och se alla Eriks spel längst nere i sitt bibliotek. Sedan gör man vise versa för att Erik ska få tillgång till Joels spel.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Inaktiv
Skrivet av Sergey:

Har varit med i betan länge och tänkte förklara de vanligaste frågorna folk kan ha.

  • EN person kan spela dina spel så länge du inte spelar några av dina egna spel. Man får en liten notifikation när din kompis slutat spela och dennes spel blir tillgängliga.

  • Om du startar ett av dina spel medan din vän spelar ett av dina spel så får de en 5 minuters timer som börjar räkna ner tills deras spel stängs av.

  • Man får achievements (inte trading cards) och egna sparfiler när man spelar andras spel som man behåller om man sedan köper spelet själv.

  • Joel kan spela Eriks spel och Erik kan spela Joels spel samtidigt utan några problem.

  • Du får inga dubbletter i ditt bibliotek, endast spel du inte äger själv läggs till längst nere i biblioteket, under en "kategori" med din väns namn, varje vän får sin egen kategori (som när du sorterar dina spel i kategorier)

  • Det måste inte vara samma nätverk förstås. Du kan spela dina vänners spel på vilken dator och nätverk som helst.

  • Om din vän fuskar i dina spel så är det DU som blir bannad.

Hur man får detta att fungera:
För att Joel ska få tillgång till Eriks spel så måste Erik logga in på sitt Steamkonto på Joels dator, därefter gå till Steaminställnigarna -> Family. Där kommer Joels namn (och andra konton som varit inloggade på den datorn) visas som du kryssar i och auktoriserar. Nu är det färdigt, nu kan Joel logga in på sitt konto igen och se alla Eriks spel längst nere i sitt bibliotek. Sedan gör man vise versa för att Erik ska få tillgång till Joels spel.

Fy fan va värdelöst. Valve försöker bara knulla dig...blalblabla... de är onda.

Inaktiv
Skrivet av Preath:
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Det var inte detta som alla klagade på. Utan det var de andra restriktionerna som följde med på köpet som alla var emot.

Lägg av. Jag frågade några vänner till mig vad de hade hört, och de hade ingen aning om att man kunde dela spel med varandra. Det framgick inte i klickbaithorandet, och det vet vi allihop om vi är ärliga.

Medlem

Det här kan nog vara ett bra sätt att testa spel innan man köper dem. Så skulle jag använda tjänsten iaf.

För alla familjer är det väl ganska onödigt. Inte är väl folk så dumma att de förut köpt samma spel till två konton i samma hem. Då lånar man väl hellre samma konto.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Preath:
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Det var inte detta som alla klagade på. Utan det var de andra restriktionerna som följde med på köpet som alla var emot.

Lägg av. Jag frågade några vänner till mig vad de hade hört, och de hade ingen aning om att man kunde dela spel med varandra. Det framgick inte i klickbaithorandet, och det vet vi allihop om vi är ärliga.

Det Microsoft gjorde var att ta bort något som alltid har varit en självklarhet med konsoler. Familj sharing var ett alldeles för litet plåster på det såret och det var aldrig family sharing som kritiserades.

Det Valve gör är att lägga till funktioner till något som för det första är valfritt för pc-plattformen(steam) och som dessutom sedan länge är accepterat av dom som använder det.

k3m
Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det finns spel som är helt fria från DRM på Steam. Anledningen till att Steam däremot betraktas som ett DRM är att spelen som laddas ner från Steam kräver att Steam är igång oavsett om de har DRM eller inte.

http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Med DRM-fritt så går det att kopiera en fil utan krav om att man behöver "verifiera" detta mot en server eller liknande.

Steam betraktas inte som drm. Det är bl.a. drm. Och alla steamspel har drm. Att folk inte kan förstå det. Köp på gog.com om ni vill ha drm fria spel. Alltså äga dpelen ni köper.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Preath:
Skrivet av ThreeZool:

Var ju denna funktionen som MS ville införa för Xbox One men det blev ett jävla liv pga de DRM-krav som behövdes.

Nu när Steam gör samma sak (med om inte värre DRM-krav) så lär de säkert lovordas till himlen åter igen.

Det var inte detta som alla klagade på. Utan det var de andra restriktionerna som följde med på köpet som alla var emot.

Lägg av. Jag frågade några vänner till mig vad de hade hört, och de hade ingen aning om att man kunde dela spel med varandra. Det framgick inte i klickbaithorandet, och det vet vi allihop om vi är ärliga.

Lägg av, jag frågade några vänner om dina vänner visste vad de pratade om och de sa att de gjorde det men ville trolla dig så du spred bullshit på forum.

Ta en kaka och kom in i matchen.

Det enda vi vet är att vi inte vet vad Microsoft faktiskt hade tänkt sig då de aldrig kom så långt som att redovisa villkoren för tjänsten.

Streams lösning är väl trevlig men ingen gamechanger och jag har inte sett eller hört något missnöje mot Microsofts sharing funktion. Däremot var det massiv kritik mot allways online även om man inte ville använda sharing funktionen.

Hur man än vrider o vänder på det så pissade Microsofts PR folk oss i ansiktet och försökte bortförklara det med att det regnade.

Inaktiv

Jag får inte rätt på detta hur jag än gör. Min fru's systers grabb har loggat in med mitt konto och auktoriserat sig, men han kommer inte åt mina spel hur jag än gör ändå.

Medlem
Skrivet av Segas:

Jag får inte rätt på detta hur jag än gör. Min fru's systers grabb har loggat in med mitt konto och auktoriserat sig, men han kommer inte åt mina spel hur jag än gör ändå.

Om jag förstått detta rätt så behöver du även tillåta att din dator används från ett annat konto. Kanske kan den här videon vara till viss hjälp även om den handlar om betan.

Medlem

Fattar inte alls hur man gör....


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Under Steam/Inställningar så väljer man Familj, Auktorisera denna dator, Hantera andra datorer.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av PcGamer:

Det finns spel som är helt fria från DRM på Steam. Anledningen till att Steam däremot betraktas som ett DRM är att spelen som laddas ner från Steam kräver att Steam är igång oavsett om de har DRM eller inte.

http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Med DRM-fritt så går det att kopiera en fil utan krav om att man behöver "verifiera" detta mot en server eller liknande.

Steam betraktas inte som drm. Det är bl.a. drm. Och alla steamspel har drm. Att folk inte kan förstå det. Köp på gog.com om ni vill ha drm fria spel. Alltså äga dpelen ni köper.

DRM innebär någon form av skydd för kopiering (förr var detta en viss rad i en manual, kom senare att ersättas av s.k cd-nycklar). Merparten av spelen jag länkar till ovan är helt fria från DRM. Paradox har själva sagt att alla spel de gör är fria från DRM och även en del som de ger ut.

Bara för att det är fritt från DRM så innebär det inte att man äger det, det rör sig fortfarande om en licens och jag kan inte sälja ett spel jag köpt på GOG eller ens ge bort det såvida jag inte väljer att ge bort det när jag köper det.

Ish
Medlem
Skrivet av SithSon:
Skrivet av Ish:

Jag fattar inte.. Om jag vill dela mitt konto med min bror, måste datorn vara i samma hushåll? Hittar nämligen ingenstans man kan "bjuda in" eller nått sånt? Har installerat betan och allt..

Jag hade också kraftiga problem att hitta hur man gjorde överhuvudtaget i betan.

Det slutade med att jag ändå inte hittade hur man gjorde, trots att jag följde alla officiella guider från Steams admins och forum mods osv. Och jag är dessutom både IT-proffs och gamer

I terorin behöver datorerna inte finnas på samma fysiska plats. Man delar ut till ett annat steamkonto, och detta görs (eller gjordes i betan) under Account > Family Sharing.

Lycka till =P

Efter vidare efterforskning verkar det som att det inte kommer att få förens i september och då måste man först ha gått med i någon grupp, å sen bli utvald vilket handlade om 1000 chanser att bli med.. Mao, kommer det inte ske på ett tag.. Om jag inte helt missupfattade. Vilket är en sannolikhet.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av SithSon:
Skrivet av Ish:

Jag fattar inte.. Om jag vill dela mitt konto med min bror, måste datorn vara i samma hushåll? Hittar nämligen ingenstans man kan "bjuda in" eller nått sånt? Har installerat betan och allt..

Jag hade också kraftiga problem att hitta hur man gjorde överhuvudtaget i betan.

Det slutade med att jag ändå inte hittade hur man gjorde, trots att jag följde alla officiella guider från Steams admins och forum mods osv. Och jag är dessutom både IT-proffs och gamer

I terorin behöver datorerna inte finnas på samma fysiska plats. Man delar ut till ett annat steamkonto, och detta görs (eller gjordes i betan) under Account > Family Sharing.

Lycka till =P

Efter vidare efterforskning verkar det som att det inte kommer att få förens i september och då måste man först ha gått med i någon grupp, å sen bli utvald vilket handlade om 1000 chanser att bli med.. Mao, kommer det inte ske på ett tag.. Om jag inte helt missupfattade. Vilket är en sannolikhet.

Det där gällde betan. de kraven ska mig veterligen inte längre gälla. Det man behöver göra är att godkänna datorn som man vill dela ut ens bibliotek till.

k3m
Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av k3m:
Skrivet av PcGamer:

Det finns spel som är helt fria från DRM på Steam. Anledningen till att Steam däremot betraktas som ett DRM är att spelen som laddas ner från Steam kräver att Steam är igång oavsett om de har DRM eller inte.

http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Med DRM-fritt så går det att kopiera en fil utan krav om att man behöver "verifiera" detta mot en server eller liknande.

Steam betraktas inte som drm. Det är bl.a. drm. Och alla steamspel har drm. Att folk inte kan förstå det. Köp på gog.com om ni vill ha drm fria spel. Alltså äga dpelen ni köper.

DRM innebär någon form av skydd för kopiering (förr var detta en viss rad i en manual, kom senare att ersättas av s.k cd-nycklar). Merparten av spelen jag länkar till ovan är helt fria från DRM. Paradox har själva sagt att alla spel de gör är fria från DRM och även en del som de ger ut.

Bara för att det är fritt från DRM så innebär det inte att man äger det, det rör sig fortfarande om en licens och jag kan inte sälja ett spel jag köpt på GOG eller ens ge bort det såvida jag inte väljer att ge bort det när jag köper det.

Du vet inte vad du pratar om. Steam är bl.a. ett drm. Googla steam software drm. Spelen från gog.com äger du och kan göra vad du vill med de. Fast sälja de.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av k3m:
Skrivet av PcGamer:

Det finns spel som är helt fria från DRM på Steam. Anledningen till att Steam däremot betraktas som ett DRM är att spelen som laddas ner från Steam kräver att Steam är igång oavsett om de har DRM eller inte.

http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Med DRM-fritt så går det att kopiera en fil utan krav om att man behöver "verifiera" detta mot en server eller liknande.

Steam betraktas inte som drm. Det är bl.a. drm. Och alla steamspel har drm. Att folk inte kan förstå det. Köp på gog.com om ni vill ha drm fria spel. Alltså äga dpelen ni köper.

DRM innebär någon form av skydd för kopiering (förr var detta en viss rad i en manual, kom senare att ersättas av s.k cd-nycklar). Merparten av spelen jag länkar till ovan är helt fria från DRM. Paradox har själva sagt att alla spel de gör är fria från DRM och även en del som de ger ut.

Bara för att det är fritt från DRM så innebär det inte att man äger det, det rör sig fortfarande om en licens och jag kan inte sälja ett spel jag köpt på GOG eller ens ge bort det såvida jag inte väljer att ge bort det när jag köper det.

Du vet inte vad du pratar om. Steam är bl.a. ett drm. Googla steam software drm. Spelen från gog.com äger du och kan göra vad du vill med de. Fast sälja de.

Du får inte sälja vidare dina spel från GOG, det bryter mot deras ToS om de inte ändrat den nyligen.
Det blir ett upphovsrättsbrott.

Fast du köper spelet så har du ingen rätt att distribuera licensen.

k3m
Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av k3m:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av k3m:
Skrivet av PcGamer:

Det finns spel som är helt fria från DRM på Steam. Anledningen till att Steam däremot betraktas som ett DRM är att spelen som laddas ner från Steam kräver att Steam är igång oavsett om de har DRM eller inte.

http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Med DRM-fritt så går det att kopiera en fil utan krav om att man behöver "verifiera" detta mot en server eller liknande.

Steam betraktas inte som drm. Det är bl.a. drm. Och alla steamspel har drm. Att folk inte kan förstå det. Köp på gog.com om ni vill ha drm fria spel. Alltså äga dpelen ni köper.

DRM innebär någon form av skydd för kopiering (förr var detta en viss rad i en manual, kom senare att ersättas av s.k cd-nycklar). Merparten av spelen jag länkar till ovan är helt fria från DRM. Paradox har själva sagt att alla spel de gör är fria från DRM och även en del som de ger ut.

Bara för att det är fritt från DRM så innebär det inte att man äger det, det rör sig fortfarande om en licens och jag kan inte sälja ett spel jag köpt på GOG eller ens ge bort det såvida jag inte väljer att ge bort det när jag köper det.

Du vet inte vad du pratar om. Steam är bl.a. ett drm. Googla steam software drm. Spelen från gog.com äger du och kan göra vad du vill med de. Fast sälja de.

Du får inte sälja vidare dina spel från GOG, det bryter mot deras ToS om de inte ändrat den nyligen.
Det blir ett upphovsrättsbrott.

Fast du köper spelet så har du ingen rätt att distribuera licensen.

Och det struntar jag fullständigt i. Det är samma med film, folk har skänkt/sålt/visat hyr/köp -filmer i alla tider. Fastän man inte får göra det. Köper man något ska man ha rätten att göra vad man vill med det.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av k3m:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av k3m:
Skrivet av PcGamer:

Det finns spel som är helt fria från DRM på Steam. Anledningen till att Steam däremot betraktas som ett DRM är att spelen som laddas ner från Steam kräver att Steam är igång oavsett om de har DRM eller inte.

http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Med DRM-fritt så går det att kopiera en fil utan krav om att man behöver "verifiera" detta mot en server eller liknande.

Steam betraktas inte som drm. Det är bl.a. drm. Och alla steamspel har drm. Att folk inte kan förstå det. Köp på gog.com om ni vill ha drm fria spel. Alltså äga dpelen ni köper.

DRM innebär någon form av skydd för kopiering (förr var detta en viss rad i en manual, kom senare att ersättas av s.k cd-nycklar). Merparten av spelen jag länkar till ovan är helt fria från DRM. Paradox har själva sagt att alla spel de gör är fria från DRM och även en del som de ger ut.

Bara för att det är fritt från DRM så innebär det inte att man äger det, det rör sig fortfarande om en licens och jag kan inte sälja ett spel jag köpt på GOG eller ens ge bort det såvida jag inte väljer att ge bort det när jag köper det.

Du vet inte vad du pratar om. Steam är bl.a. ett drm. Googla steam software drm. Spelen från gog.com äger du och kan göra vad du vill med de. Fast sälja de.

Du får inte sälja vidare dina spel från GOG, det bryter mot deras ToS om de inte ändrat den nyligen.
Det blir ett upphovsrättsbrott.

Fast du köper spelet så har du ingen rätt att distribuera licensen.

Och det struntar jag fullständigt i. Det är samma med film, folk har skänkt/sålt/visat hyr/köp -filmer i alla tider. Fastän man inte får göra det. Köper man något ska man ha rätten att göra vad man vill med det.

Rätt svar från dig hade varit:

"Å fan, där ser man, man lär sig något nytt varje dag."

Det är OK att erkänna att man har fel.
Det måste vara väldigt frustrerande för dig att diskutera med folk som inte förstår din världsbild.
Om din utgångspunkt av verkligheten är din egen åsikt så har du ju per definition alltid rätt, vilket är trevligt för dig.
Synd bara att du inte utgår från gällande lagar och regelverk då det hade gjort en diskution intressant, nu blir det bara du som trollar.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Xbox One är en konsol där folk i stor utsträckning köper spel på skivor, medan Steam är en digital plattform där man tankar hem spelen. Ganska stor skillnad att ha i åtanke när man avgör om människors reaktioner är rimliga eller ej.

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Så nån kompis kan alltså spela alla spel jag spelat klart men som jag har på steam. Samtidigt som jag spelar ett annat steam spel?

Låter för bra haha

Nä, bara en person åt gången kan spela på kontot. Inte ett perfekt system, men utan den restriktionen hade det nog kunnat missbrukas alldeles för mycket.

Det där med skivor tror jag kommer ändras med xbox one. Jag äger inte ett enda spel på skiva till den. Har bara köpt online.
För övrigt tycker jag inte det spelar någon roll ifall spelet är köpt på skiva eller digitalt ifall man vill dela det med andra över internet.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av k3m:
Skrivet av PcGamer:

Det finns spel som är helt fria från DRM på Steam. Anledningen till att Steam däremot betraktas som ett DRM är att spelen som laddas ner från Steam kräver att Steam är igång oavsett om de har DRM eller inte.

http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Med DRM-fritt så går det att kopiera en fil utan krav om att man behöver "verifiera" detta mot en server eller liknande.

Steam betraktas inte som drm. Det är bl.a. drm. Och alla steamspel har drm. Att folk inte kan förstå det. Köp på gog.com om ni vill ha drm fria spel. Alltså äga dpelen ni köper.

DRM innebär någon form av skydd för kopiering (förr var detta en viss rad i en manual, kom senare att ersättas av s.k cd-nycklar). Merparten av spelen jag länkar till ovan är helt fria från DRM. Paradox har själva sagt att alla spel de gör är fria från DRM och även en del som de ger ut.

Bara för att det är fritt från DRM så innebär det inte att man äger det, det rör sig fortfarande om en licens och jag kan inte sälja ett spel jag köpt på GOG eller ens ge bort det såvida jag inte väljer att ge bort det när jag köper det.

Fast ändå så valde de att göra in steamworks i EUIV och därmed göra det extremt låst till steam, tidigare titlar hade inget steamkrav men EUIV har det, Magicka har även det steamkrav har jag för mig. Lycka till att spela de spelen utan steam igång som man kunde med deras tidigare titlar.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

k3m
Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av k3m:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av k3m:
Skrivet av PcGamer:

Det finns spel som är helt fria från DRM på Steam. Anledningen till att Steam däremot betraktas som ett DRM är att spelen som laddas ner från Steam kräver att Steam är igång oavsett om de har DRM eller inte.

http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Med DRM-fritt så går det att kopiera en fil utan krav om att man behöver "verifiera" detta mot en server eller liknande.

Steam betraktas inte som drm. Det är bl.a. drm. Och alla steamspel har drm. Att folk inte kan förstå det. Köp på gog.com om ni vill ha drm fria spel. Alltså äga dpelen ni köper.

DRM innebär någon form av skydd för kopiering (förr var detta en viss rad i en manual, kom senare att ersättas av s.k cd-nycklar). Merparten av spelen jag länkar till ovan är helt fria från DRM. Paradox har själva sagt att alla spel de gör är fria från DRM och även en del som de ger ut.

Bara för att det är fritt från DRM så innebär det inte att man äger det, det rör sig fortfarande om en licens och jag kan inte sälja ett spel jag köpt på GOG eller ens ge bort det såvida jag inte väljer att ge bort det när jag köper det.

Du vet inte vad du pratar om. Steam är bl.a. ett drm. Googla steam software drm. Spelen från gog.com äger du och kan göra vad du vill med de. Fast sälja de.

Du får inte sälja vidare dina spel från GOG, det bryter mot deras ToS om de inte ändrat den nyligen.
Det blir ett upphovsrättsbrott.

Fast du köper spelet så har du ingen rätt att distribuera licensen.

Och det struntar jag fullständigt i. Det är samma med film, folk har skänkt/sålt/visat hyr/köp -filmer i alla tider. Fastän man inte får göra det. Köper man något ska man ha rätten att göra vad man vill med det.

Rätt svar från dig hade varit:

"Å fan, där ser man, man lär sig något nytt varje dag."

Det är OK att erkänna att man har fel.
Det måste vara väldigt frustrerande för dig att diskutera med folk som inte förstår din världsbild.
Om din utgångspunkt av verkligheten är din egen åsikt så har du ju per definition alltid rätt, vilket är trevligt för dig.
Synd bara att du inte utgår från gällande lagar och regelverk då det hade gjort en diskution intressant, nu blir det bara du som trollar.

att skriva att någon trollar är manipulering. det gör man för att misskreditera den andra. har oxå kört det och det är lågt att göra så. visst har du kanske rätt i att man inte enligt lag får dela på spel/film. men som jag skrev så struntar många i just de lagarna. inklusive jag. Jag har fortfarande rätt om steam, och om gog och film vet du var jag står.

Medlem
Skrivet av k3m:

att skriva att någon trollar är manipulering. det gör man för att misskreditera den andra. har oxå kört det och det är lågt att göra så. visst har du kanske rätt i att man inte enligt lag får dela på spel/film. men som jag skrev så struntar många i just de lagarna. inklusive jag. Jag har fortfarande rätt om steam, och om gog och film vet du var jag står.

Bra svar, tackar.
Steam och deras policys har jag ingen åsikt om.
Angående trollningskommentaren så kom den av att dina inlägg skrevs som de är fakta, inte åsikt om vad du tycker borde vara rätt. Dessa kan lätt misstolkas och resultatet ( utifrån lagar / regler ) blir att du manipulerar tråden för att matcha din åsikt i sakfrågan.

Svarar du på trådar med tex, jag tycker / anser / borde det inte vara så att osv osv så tydliggör du att det handlar om dina åsikter och det blir mer givande samtal.

För övrigt så kan jag till en viss del hålla med dig i sakfrågan att man borde ha rätt att sälja sin licens vidare i andra, tredje hand osv

12
Skriv svar