Veckans pr-chock - om Bioshock
Om spelföretaget får bestämma hittar vi alla sanningar i öppna brev och pressmeddelanden. I veckans krönika ger sig Arnroth ut på jakt efter sanningen mellan raderna.
#pac-man-museum, #namco-bandai, #rockstar, #ea-sports, #starbreeze-studios, #gta-5-2, #plants-vs-zombies-garden-warfare, #dice, #battlefield-4, #mirrors-edge-2, #star-wars-battlefront, #irrational-games, #take-2, #bioshock, #bioshock-infinite, #tomb-raider
Intressant som alltid även om det inte är någon hemlighet att alla pr-meddelanden som vi bombarderas med är tillrättalagd smörja från början till slut.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Intressant!
Tänker en hel del på Hideo Kojima när jag läst om Ken Levine senaste veckan. Han har ofta gjort uttalanden om att han skulle vilja göra mindre projekt men sanningen är att Metal Gear serien är så pass älskad och säljer så då skulle stora delar av hans team inte ha något jobb. Att han sedan får kritik för att hela tiden hålla sig till Metal Gear må vara legitimt men man får tänka på att det är mycket som spelar in.
Dessutom är de alltid tråkigt att höra att det blir allt svårare för AAA-spel att klara sig ekonomiskt. Multiplayer och mindre projekt (för att inte tala om Free to Play) tar en allt större plats. Jag älskar verkligen indie-scenen och de mindre produktioner som finns nuförtiden men jag älskar storslagna AAA-spel likväl. Exempelvis Tomb Raider var en av mina mest minnesvärda spel förra året och att höra att det går så tungt för det är tråkigt när det bevisligen är ett så pass kvalitativt spel.
Jämför man "Bioshock: Infinite" med exempelvis "GTA V", är det onekligen en flopp, men så är det ett helt anna spel med en mycket känslomässig och intellektuell vinkling. Det vänder sig till en helt annan publik än just GTA V.
Jag förstår nog att TAKE 2 var besvikna på siffrorna, och spelet kommer inte sälja mer i framtiden för att Ken vill strukturera om. Det är kanske bra att de går vidare.
Var det någon som trodde de stänger ner en studio bara för att han vill gå vidare i livet? Studios med så många anställda stänger för att det inte finns pengar.
Folk som Ken Levine kan inte gå och jobba i en liten skala - tillbaka till sina rötter, för de har kommit så långt i karriären.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Intressant krönika. Tack! Skulle vara kul att få veta ännu mer exempel på hur pressreleaser används för att släta över problem eller hajpa spel. Sker det uppenbara synkroniseringar av pressreleaser för att maximera skriverier? Sker det pressreleaser av kontroverser, som man normalt hade förväntat sig företagen inte hade slagit på stora trumman för, med syfte att skapa intresse och gratis reklam?
Sjukt intressant krönika, tack för inblicken Thomas Arnroth!
Dock är det synd...
Inte så mycket kontrovers den här gången va?
Inte så mycket kontrovers den här gången va?
Thomas glömde slänga in en brandfackla i texten. Jag förlitar mig helt på att det kommer en nästa vecka.
Är det inte dags snart för en krönika om gnälliga krönikor?
... att folk orkar gnälla om ämnen från gamla krönikor som är totalt irrelevanta för den krönika vars kommentarsfält vi ser på nu.
Give Thomas a break. Please.
En bra och välskriven krönika Thomas. Jag håller till stor del med om vad du skriver. Dock finns det ett men....
Bolag som är börsnoterade får inte ge ut information, som kan anses vara kurspåverkande, till journalister eller andra. De skulle då kunna köpa eller sälja aktier i bolaget för att sedan välja att skriva en recension eller en krönika som kan påverka bolagets värdering. Det gör att många bolag blir tvungna att kommunicera främst via pressreleaser.
Att du tar med Starbreeze kan jag förstå då de är usla med viss kommunikation tex gällande kommande spel etc. Men å andra sidan är det nog det bolag som har mest kommunikation med sina spelare t ex via steamforumen etc.
Trevlig läsning var det i vilket fall som helst, tack för det!
En ypperligt välskriven krönika precis som vanligt, Arnroth. Lyssna nu noga, Fz: anställ den här mannen på heltid! Inte nog med att han har intressanta analyser och bra sätt att formulera sig på, han genererar dessutom enormt mycket visningar på allt han skriver just eftersom alla kränkta män som börjar böla så fort han skriver något som ens insinuerar att människors lika värde är någonting bra.
Tråd rensad, avstängning utdelad.
Intressanta synpunkter, litet blandad kompott hur jag själv ställer mig till sådant här...
Dock fick ett avsnitt i texten mig att associera till en tanke som återkommer nu och då, nämligen hur frustrerande det kan vara med det där med rubriksläsning på större sajter som konsument. Man hamnar ofta i en slags chansning nuförtiden - om jag klickar här, får jag då en fördjupning i det rubriken antyder, eller klickar jag på en rent kriminell ordvitsrubrik ledande till en nonsensartikel som genererar inkomst och uppmuntrar fler på samma linje?
Det är ju kanske inte helt sajtens fel, utan det hänger ju ihop med det där att man använder pressmeddelanden eller skvaller så snabbt man bara kan för att få ut mer läsmaterial. Som tur är finns det sajter där det fortfarande är lätt att hitta sina intresseområden, som FZ.
Ja, nu tolkar du ju pressmeddelandet om att all produktion avstannat tills buggarna var fixade i BF4 på ett udda sätt.
Det som framgick var att det gällde DLC till BF4.
Inget om de andra spelen under produktion.
Så att pressmeddelanden tolkas på olika sätt av den som läser dem är väl självklart. Visst kan man önska att de vore tydligare emellanåt.
Pressmeddelanden är ett bra sätt för företag oavsett nisch och marknad att förmedla viktig information till sina målgrupper.
Acta Non Verba - Verba Non Acta
Det som förvånar mig mest är att Bioshock: Infinite kostade så mycket att göra, för det märks ju verkligen inte. En urtråkig korridorshooter á la CoD, fast med något bättre story, ska inte behöve kosta 700 miljoner.
Tid är pengar. Tar spelet lång tid att göra och om man eventuellt måste börja om eller göra om något (Duke Nukem...) så börjar pengarna flyga iväg.
Det som förvånar mig mest är att Bioshock: Infinite kostade så mycket att göra, för det märks ju verkligen inte. En urtråkig korridorshooter á la CoD, fast med något bättre story, ska inte behöve kosta 700 miljoner.
Tid är pengar. Tar spelet lång tid att göra och om man eventuellt måste börja om eller göra om något (Duke Nukem...) så börjar pengarna flyga iväg.
Jo, men man tycker ju någonstans att när det gått tre år och miljonerna rullar ut och man fortfarande är flera år från färdig produkt, och börjar se att man måste sälja 5+ miljoner exemplar för att spelet ska gå med vinst så bör någon sätta ned foten.
Det som förvånar mig mest är att Bioshock: Infinite kostade så mycket att göra, för det märks ju verkligen inte. En urtråkig korridorshooter á la CoD, fast med något bättre story, ska inte behöve kosta 700 miljoner.
Smaken är som baken, delad. Själv tyckte jag Bioshock: Infinite var det bästa spel jag körde igenom 2013. Sen att spelet kanske inte sålde som de hoppats visar ju visserligen att inte alla håller med mig.
Håller dock med om att slutresultatet inte borde ha tagit 5 år att utveckla men känner inte till varför det tog sådan tid. Finns det skrivet om någonstans?