Låt min sexism vara i fred, hädare!

Medlem
Låt min sexism vara i fred, hädare!

FZ publicerade kl 09:00 Arnroths nya krönika. Den handlar om pressmeddelanden och hur man som journalist (men även läsare) ska ta allt med en nypa salt. Sjukt intressant!

Och om jag hade varit sådan hade jag även "sluppit" läsa om jämställdhet och sexism i spelbranschen (Man kan ju dock välja att inte klicka på krönikan, men tvångstankar är ingen lätt sak att bli av med har jag hört).

Men likväl ska det ta-mig-fan gnällas bland kommentarerna. Gnällas om innehållet på Arnroths föregående krönikor, och gnällas om "gnället" och gnälla på gnället kring gnället angående gnället.

Därför måste jag få gnälla lite nu. Med tanke på allt gnäll.

Det handlar inte längre om att folk tycker olika. Nu har Arnroth blivit en måltavla, nu har han som person blivit föremål för klagomål. Vilket är rent sorgligt.

Jag försöker att förespråka jämställdhet, men är själv ingen perfekt "feminist". Jag vill inte använda mig utav ordet feminism, då det har en oerhört laddad och negativ klang idag. Dock är det på grund av ett missförstånd, då feminism (enligt min uppfattning) i grunden ju handlar om jämställdhet. Men det är inte många som vill förstå, och därför måste man hitta andra vägar att kommunicera fram detta budskap för att ens ha en chans till sansad respons.

Vi behandlar varandra på olika sätt och vis, så är det bara. Redan innan vi pratat med personen föreställer vi oss hur vi ska bete oss: Är denne ett barn eller vuxen? Vuxen eller äldre? Bekant eller främling? Kvinna eller man? Allt det är bara naturligt, vi har olika sätt att handskas med olika typer av människor... och tur är väl det, annars hade världen blivit en väldigt förutsägbar och tråkig plats.

Men du skulle inte behandla någon annan nedvärderande p.g.a. dessa saker hoppas jag? Känner du att du är en person som gör det, eller tycker att det är din rätt att kränka andra människor? Bemöda dig då inte ens att läsa vidare, än mindre kommentera. Jag har inte mycket till övers för rasister och liknande pack.

Till er andra, vettiga människor:

Du skulle väl inte behandla någon kränkande p.g.a. hudfärg?
Du skulle väl inte behandla någon kränkande p.g.a. religion?
Du skulle väl inte behandla någon kränkande p.g.a. ålder?

Då skulle du väl inte heller behandla någon kränkande p.g.a. kön?

...

Men uppenbarligen är det många som minsann skulle kunna svara ja på den sista frågan. Och precis som i många andra sammanhang och branscher sker kränkningar mot kvinnor även i spelbranschen. Jag skulle gå så långt som att säga att spelbranschen är värre än många (märk väl: inte alla) andra branscher, då den är väldigt mansdominerad, samt med tanke på att fiktiva karaktärer i denna bransch gestaltas på så många olika plan; visuellt, i skrift, personlighet, beteende o.s.v. Jag upplever dessutom att detta multipliceras med 10 när man kollar på asiatiska spel som jag i stor mån märkt inte tilltalar, eller rent utav äcklar, mig. Tyvärr.
I vilket fall försöker jag bidra till en vettig diskussion i ämnet könsroller i spelbranschen, då diskussion är nyttigt. Det är bra och upplysande, för alla parter.

Men nu vet jag fan inte om jag orkar bry mig längre. Ett fåtal gånger kan man få till en vettig, bra diskussion där båda parter kan hålla god ton och komma med logiska, genomtänkta argument utan att kalla varandra idioter, använda sig utav billig härskarteknik eller på annat sätt kringgå det egentliga ämnet.

Så fort Arnroth lägger ut en krönika, eller så fort Kerstin Alex lägger upp en recension, så vet man... the bajsoväder är inkommande. Och allt som oftast är det ett oväder av ovidkommande, personliga påhopp... ingen reson, ingen bakomliggande tanke, bara rent hat. Det pågår säkert en hel del trollande också men det är uppenbart att majoriteten av kommentarerna kommer från själen. Det är inte trevligt att läsa, och det är säkerligen inte trevligt för nämnda skribenter att bemötas utav.

Och så när det idag publicerades en krönika utan att i det minsta innehålla något gällande jämställdhet, så kan man tro att folk ska bedöma krönikan efter dess innehåll, dess budskap. För det är ju trots allt det dom folk tagit ton mot förr... men nej. Nu väljer man att gå på skribenten, ignorera texten, och hugga direkt mot dennes åsikter och värderingar. Det är, om inte annat, respektlöst.

Så nej, jag vet inte om jag pallar längre. Jag har själv gjort mig skyldig till en del hårda kommentarer i kommentarsfälten, men inget i närheten av flertalet grodor som hoppar ur fingrarna, genom tangentbordet och in bland FZ:as kommentarer. Och visst, folk får skriva vad de vill. Yttrandefrihet är en vacker sak som ska tas tillvara på. Men det här är inte att ta tillvara, det här är missbruk. Ett missbruk som i varje fall jag inte pallar bry mig om längre.

Over, and out.

PS: Nej, jag beklagar, jag kommer nog inte sluta kommentera här på FZ, eller upphöra denna blogg. Men jag kanske inte kommer orka engagera mig, så för dig som läser detta och ogillar mig eller mina inlägg: A winner is you! For now...

#blogg

Medlem
Låt min sexism vara i fred, hädare!

Väl skrivet och formulerat, jag håller helt med dig.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Skribent

Håller med dig. Är själv förvånad att min egen blogg inte tagit så mycket hetta för ämnena jag skriver. Men jag tycker du ska fortsätta förkunna jämställdhet, det är viktigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Håller med dig. Är själv förvånad att min egen blogg inte tagit så mycket hetta för ämnena jag skriver. Men jag tycker du ska fortsätta förkunna jämställdhet, det är viktigt.

Kan nog bero på att det är den mer engagerad och i mina ögon mognare delen av communityn som läser Fz´s bloggar.


signatur

Everybody needs help.

Skribent
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Johlor:

Håller med dig. Är själv förvånad att min egen blogg inte tagit så mycket hetta för ämnena jag skriver. Men jag tycker du ska fortsätta förkunna jämställdhet, det är viktigt.

Kan nog bero på att den mer engagerad och i mina ögon mognare delen av communityn som läser Fz´s bloggar.

Kan mycket väl stämma, är tacksam i alla fall. Får hela sidan att kännas mognare än de andra ställena jag har huserat på tidigare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kul att få medhåll, för mig ett bevis på att FZ fortfarande är lite av en oas i den stora öken vi kallar internet.

Skrivet av Johlor:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Johlor:

Håller med dig. Är själv förvånad att min egen blogg inte tagit så mycket hetta för ämnena jag skriver. Men jag tycker du ska fortsätta förkunna jämställdhet, det är viktigt.

Kan nog bero på att den mer engagerad och i mina ögon mognare delen av communityn som läser Fz´s bloggar.

Kan mycket väl stämma, är tacksam i alla fall. Får hela sidan att kännas mognare än de andra ställena jag har huserat på tidigare.

Stämmer nog som Apministern skrev, vilket är riktigt skönt. Det märks överallt på nätet att mognad kan ge bättre förutsättningar för en trevligare webbplats, men tyvärr kan även äldre häva ur sig ogenomtänkta kommentarer.

För övrigt är din blogg, Johlor, en personlig favorit och oerhört välbehövlig. Alltid trevligt att kika in och få läsa välformulerade tankar kring ett ämne man själv är passionerad kring!

Skribent

Xzander: Jag tackar och bockar för de fina orden


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag förstår dock inte grejen med att gå till personangrepp för att man inte har samma åsikter eller inte håller med personen ifråga? Och en del ämnen verkar vara väldigt känsliga att diskutera på denna sida... helst ska man inte tänka någonting alls kring ett spel (om det inte har med grafik, spelmekanik, story etc), utan det man får höra då är typ "håll såna diskussioner någon annanstans! Det är bara fantasi och inte verklighet."

Ungefär som att man inte får ha en åsikt och att man förolämpar de personligen för att man diskuterar spel som råkar vara ett stort intresse de har. Jag älskar att spela och även om jag inte håller med i alla diskussioner som pågår här och åsikter (t.ex. jämställdhet i spel etc), så ser jag inget problem med att folk diskuterar saker kring spel.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Nowly:

Jag förstår dock inte grejen med att gå till personangrepp för att man inte har samma åsikter eller inte håller med personen ifråga? Och en del ämnen verkar vara väldigt känsliga att diskutera på denna sida... helst ska man inte tänka någonting alls kring ett spel (om det inte har med grafik, spelmekanik, story etc), utan det man får höra då är typ "håll såna diskussioner någon annanstans! Det är bara fantasi och inte verklighet."

Ungefär som att man inte får ha en åsikt och att man förolämpar de personligen för att man diskuterar spel som råkar vara ett stort intresse de har. Jag älskar att spela och även om jag inte håller med i alla diskussioner som pågår här och åsikter (t.ex. jämställdhet i spel etc), så ser jag inget problem med att folk diskuterar saker kring spel.

Mycket sunt tänkt, och väl skrivet! Det är just det som är problemet i många sammanhang, och särskilt när det kommer till jämställdhetsdebatten, att folk blir grovt otrevliga så fort någon tänker annorlunda. Alla ska få ha en egen åsikt, och håller man inte med om någons kan man ju tala om det på ett schysst sätt istället för att gå till personangrepp, bli förbannad eller liknande. Kul att fler inser detta!

Medlem

Väl formulerade inlägg! Själv är jag mest trött på alla som hatar...

Jag har inga långa meningar att bidra med så här dags, men kort sagt så håller jag med er

Medlem

Jag ogillar också ordet feminism. Det ordet borde inte behövas eftersom det redan omfattas av begreppet jämställdhet. Jag är för jämställdhet, men jag skulle aldrig kalla mig feminist.

Jag har vuxit upp i en familj med en ensamstående mamma och tre systrar så jag vet vad kvinnlig styrka är. Samtidigt vill många feminister dra alla över en kant och sätta ett likhetstecken mellan män och kvinnor. Det är fel att närma sig problemet på det viset. Vi är inte lika och vi måste skilja på jämställda (lika mycket värda) och identiska (lika på alla sätt och vis). Annars hamnar vi snett i vårt tankesätt.

Just hur kvinnor målas upp i spel är en fars som kanske i första hand inte har med jämställdhet att göra utan bara en konstig kvinnosyn. Men den går lika bra att applicera på män i spel. Hur många killar på forumet kan till exempel känna igen sig i Duke Nukem? Eller någon annan lika stereotypisk actionhjälte?

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag ogillar också ordet feminism. Det ordet borde inte behövas eftersom det redan omfattas av begreppet jämställdhet. Jag är för jämställdhet, men jag skulle aldrig kalla mig feminist.

Jag har vuxit upp i en familj med en ensamstående mamma och tre systrar så jag vet vad kvinnlig styrka är. Samtidigt vill många feminister dra alla över en kant och sätta ett likhetstecken mellan män och kvinnor. Det är fel att närma sig problemet på det viset. Vi är inte lika och vi måste skilja på jämställda (lika mycket värda) och identiska (lika på alla sätt och vis). Annars hamnar vi snett i vårt tankesätt.

Just hur kvinnor målas upp i spel är en fars som kanske i första hand inte har med jämställdhet att göra utan bara en konstig kvinnosyn. Men den går lika bra att applicera på män i spel. Hur många killar på forumet kan till exempel känna igen sig i Duke Nukem? Eller någon annan lika stereotypisk actionhjälte?

Ordet feminism som sådant ser jag inget fel på, och egentligen inte rörelsen heller. Men folk vill så gärna skilja på feminism och jämställdhet att jag lika gärna skiter i att använda det ordet tills den dag då det inte gör något, eller spelar någon roll längre.

Att vi är olika är ett faktum, ett vetenskapligt och empiriskt sådant. Men det är även bara ett konstaterande, precis om att en person är mörkhyad, en annan är vit o.s.v. Man borde inte behandla varandra annorlunda p.g.a. detta. Precis som du skriver, vi är lika mycket värda, men inte identiska. Det svåra är att många har svårt att se skillnad på detta, vare sig det är med mening eller per automatik.

Jag vill nog säga att kvinnosynen i vilken kulturell bransch som helst har med jämställdhet att göra, då så väldigt många personer dagligen tar intryck av den. En sund kvinnosyn är enligt mig en förutsättning för jämställdhet, och finns inte den byggstenen i grunden så rasar allting.

Jag håller, som väldigt många andra, med dig om att gestaltningen av män i spel ofta kan vara lika ytlig. Men skillnaden enligt mig är att män oftast gestaltas på ett ändå positivt sätt, som "coola", starka och aktiva. Kvinnor får här väldigt ofta bara ett huvudattribut: sexighet. Särskilt en sådan sak som att män minsann får vara fullmunderade i allt från modernt kamouflage till medeltida plåtrustningar, medans kvinnan får nöja sig med en ytterst opraktisk bikini, vagt anpassad efter temat. Jag ska visa några jämförelser, kan vara lite lättare för mig att göra mig förstådd på det sättet:

Här tror jag knappast jag behöver lägga upp en jämförande bild på Snake, då jag antar att de flesta vet hur han ser ut.

Tera Online. Och det finns mångt mycket värre exempel

Skillnaden är alltså att i spelets kontext, där får den manlige karaktären attribut som passar in. Vad för nytta har en kvinna av att visa halva rumpan, brösten eller i vissa extrema fall könet mitt i en strid med ett monster? Eller i någon relevant situation för den delen?

Det är dessa skillnader i gestaltning jag tycker är orättvisa, och ett inpräntat problem som tydligen är sjukt svårt att gnugga bort.

Medlem

Inte ska vi täcka upp kvinnorna i rustning! Vi ska rusta av männen istället

Jag är bara lite avis på er gynosexuella som får massa booty hela tiden!

Seriöst dock, jag håller med dig.

Relaterat. Kolla på svenska eller svensk-relaterade youtube-filmer - i 75 % eller så av fallen blir kommentarfälten invandrardebatter eller hetsande över feminister. Vad är det för folk som orkar hålla på. Känns lite som en liten klubb som har som uppgift att täcka internet med bajs. The Bajs Club.

Hur orkar de? Seriöst, skulle vilja ha energin som de lägger på andra människors business.

Medlem
Skrivet av Figurlig:

Inte ska vi täcka upp kvinnorna i rustning! Vi ska rusta av männen istället

Jag är bara lite avis på er gynosexuella som får massa booty hela tiden!

Seriöst dock, jag håller med dig.

Relaterat. Kolla på svenska eller svensk-relaterade youtube-filmer - i 75 % eller så av fallen blir kommentarfälten invandrardebatter eller hetsande över feminister. Vad är det för folk som orkar hålla på. Känns lite som en liten klubb som har som uppgift att täcka internet med bajs. The Bajs Club.

Hur orkar de? Seriöst, skulle vilja ha energin som de lägger på andra människors business.

Jag har inget emot lite booty, men kan det inte vara på lika villkor i sådant fall? Och dessutom inte göras så osmakligt? Sex och sexighet tillhör vår verklighet, och det finns tid, rum och plats för det, men då får det passa in i kontexten och inte vara så enkelspårigt som det är idag. Det är väl min syn på det hela.

Gällande svenska yt-kommentarer kan det nog vara p.g.a. att detta är heta och känsliga ämnen i Sverige just nu. Kollar man dock på våra grannar på andra sidan Atlanten käbblas det lika mycket om andra ämnen, som abort och religion som där borta är ständigt aktuella. Men det är mer ork som folk borde lägga i sina kommentarer anser jag, då det kortaste och snabbaste kommentarerna oftast är de otrevligaste. Kvalitet för kvantitet, alla dagar.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Jag har inget emot lite booty, men kan det inte vara på lika villkor i sådant fall? Och dessutom inte göras så osmakligt? Sex och sexighet tillhör vår verklighet, och det finns tid, rum och plats för det, men då får det passa in i kontexten och inte vara så enkelspårigt som det är idag. Det är väl min syn på det hela.

Gällande svenska yt-kommentarer kan det nog vara p.g.a. att detta är heta och känsliga ämnen i Sverige just nu. Kollar man dock på våra grannar på andra sidan Atlanten käbblas det lika mycket om andra ämnen, som abort och religion som där borta är ständigt aktuella. Men det är mer ork som folk borde lägga i sina kommentarer anser jag, då det kortaste och snabbaste kommentarerna oftast är de otrevligaste. Kvalitet för kvantitet, alla dagar.

Jo, i många fall är det rätt 'snuskigt' och uppenbart vad de har för syn på människor. Osmakligt ja. I vissa spel så ser ju kvinnorna ut som små flickor dessutom. D:

Medlem
Skrivet av Figurlig:
Skrivet av Xzander:

Jag har inget emot lite booty, men kan det inte vara på lika villkor i sådant fall? Och dessutom inte göras så osmakligt? Sex och sexighet tillhör vår verklighet, och det finns tid, rum och plats för det, men då får det passa in i kontexten och inte vara så enkelspårigt som det är idag. Det är väl min syn på det hela.

Gällande svenska yt-kommentarer kan det nog vara p.g.a. att detta är heta och känsliga ämnen i Sverige just nu. Kollar man dock på våra grannar på andra sidan Atlanten käbblas det lika mycket om andra ämnen, som abort och religion som där borta är ständigt aktuella. Men det är mer ork som folk borde lägga i sina kommentarer anser jag, då det kortaste och snabbaste kommentarerna oftast är de otrevligaste. Kvalitet för kvantitet, alla dagar.

Jo, i många fall är det rätt 'snuskigt' och uppenbart vad de har för syn på människor. Osmakligt ja. I vissa spel så ser ju kvinnorna ut som små flickor dessutom. D:

Just därför jag gjort ett personligt val att bojkotta "asiatiska" spel, då jag ser en trend där som jag inte klarar av eller vill stödja.

Ok, det kan även vara lite att jag inte heller tål hela "Nu ska alla vara så extreeemt glada, gulliga och skrikiga, samt använda 2179042 olika smileys"-kulturen. Haha, insåg vilken torr människa jag måste låta som- vit, gravallvarlig, svensk (egentligen inte men det är en annan story) kille med intresse för genus och spel. Nåja, det hör inte till ämnet, men håller helt med dig ang. porträtteringen av kvinnorna i många av dessa spel, det är för mig ingen personlig favorit och jag kan få lite pedofil-vibbar av det hela. Dock kan man argumentera för att många män porträtteras på liknande sätt, alltså som pojkar. Det är ju en typ av manga-stil, chibi tror jag närmare bestämt det heter, och därmed inte något jag fördömer, utan något jag personligen inte intresseras utav.

1
Skriv svar