Tråkig och sexistisk artikel om Judo

Skribent
Tråkig och sexistisk artikel om Judo

Nu är visserligen artikeln något år gammal, men det känns verkligen tråkigt att det under 2000-talet har skrivits artiklar som denna. Det är en mans åsikt, men samtidigt så bakåtsträvande att jag själv som kampsportare skäms för mitt eget kön. Dessutom i bakvattnet av att ha tränat med en sådan klippa som Janni Larsson så blir jag verkligen bedrövad.

[http://blogs.telegraph.co.uk/news/andrewmcfbrown/100174361/wo...]

Vi har berört ämnet förra veckan, men jag trodde vi faktiskt hade kommit lite längre i synen på kvinnor i sport och kampsport. Sammanfattningsvis så handlar artikeln om Gemma Gibson, hon som tog Storbritanniens första judomedalj på 12 år. Om ni läser så verkar inte denna Andrew M Brown ha så mycket för kvinnor inom judon. Han tycker det ser för våldsamt ut för tjejer. Om man skulle ta bort tjejer ur ekvationen så vet jag ärligt inte riktigt vad han tittar på, men judo som så är knappast våldsamt. Det borde vi alla kunna komma överens om, fysiskt visst, men det är ju hockey också. Det är så mycket fel i denna lilla artikel som jag blir rent arg över. Han jämför det bland annat med att titta på två fulla tjejer som slåss på gatan, vilket är en förolämpning till både de tävlande och sporten i sig. Nu ska jag säga att jag inte själv har så mycket för olympisk judo just för att den har blivit förstörd genom för många regler. Traditionell judo liknar BJJ i stort, men den variant som man ser i OS tar i princip bort hela markmomentet och bara inriktar sig på kast. Det blir lite som om man bara skulle ge poäng för jabbar i boxning. Men jag respekterar alla som tävlar, de är grymma atleter.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Tråkig och sexistisk artikel om Judo

Det här är ett typiskt exempel på hur väldigt många tror att de menar väl, när de egentligen kränker ett helt kön. Andrew M Brown lyckas till och med med konststycket att utöver det kränka en hel sport med den där "fylle-jämförelsen".

Kan tänka mig att den här mannen är så indoktrinerad med bilden av kvinnan som något skört, ömtåligt prydnadsstycke att han inte ens själv tänker på vad det egentligen är han sitter och skriver. Eller så är han fullt medveten om vad han skriver, och därmed en fullblods-misogynist. I vilket fall är det lika hemskt, för det visar vilken snedvriden värld vi lever i.

Medlem

Kan ingenting om judo så kan egentligen inte säga någonting. Tänkte dock anmärka på det du sa om dam-hockeyn och den är ju inte alls lika våldsam som herrarnas då dem flesta former av checking är förbjudna. Så jag vet inte riktigt om det är det bästa exemplet för det du ville ha sagt?

Medlem

Som BeeJac säger för damerna knappt röra i varandra i hockey utan att få sitta i utvisningsbåset.

Kanske därför svenska kvinnor är så dåliga på hockey för att dom inte kan ta närkamperna lika bra som tjejerna från amerika.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skribent

Ni har visserligen rätt med damhockeyn. Men jag menade generellt. Svårt att se något våldsamt i judo, herr eller dam. Kan förstå om man tycker MMA och boxning är våldsamt. Men OS judon är fan snällare än en katt utan klor


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det var för att de ledande nationerna steamrollade de andra, då förbjöds tacklingar i damhockeyn.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

1
Skriv svar