Haters gonna hate.

Medlem
Haters gonna hate.

Jag har talat från hjärtat och blottat min själ för tusentals människor nu. Dels genom att i P3 Spel prata om hur jobbigt det var att växa upp som kvinnlig gamer. Men jag har även pratat om mina diagnoser och utvalda delar av mitt liv i Psykpodden.

Jag blir nervös bara av att tänka på det. Jag känner mig modig. Samtidigt är jag rädd för att folk ska sluta ta mig seriöst, tro att det påverkar mina texter och att jag är galen. Jag känner att jag gjort något bra. Än så länge har jag dessutom fått fantastiskt stöd, och detta har öppnat upp dörrar jag inte visste fanns. Jag är ett exempel på någon som fungerar, jobbar och är driven trots att mitt psyke stundtals är emot mig. Därför tycker jag det är viktigt att kliva ut ur min trygghetszon och bli det exemplet offentligt.

På grund av medfödda problem och traumatisk barndom har jag haft psykiska problem så länge jag kan minnas. Det har inte direkt blivit lättare när jag dessutom föddes med fysiska problem, som gjort att jag fått vistas på sjukhus väldigt ofta.

Allt detta har gjort mig till den jag är idag. Folk frågar mig hur jag lyckas stå ut med nätmobbningen. Jag brukar svara att jag är van vid att bli mobbad. 10 år av det i grundskolan har satt sina spår, men även gjort att jag har fått krokodilskinn på näsan. Jag är van vid att vara utsatt och hatad - på ont och på gott. Aftonbladets sajt är bland de värsta ställena att skriva för. Jag har blivit mordhotat, fått obehagliga mail av aktiva Sverigedemokrater-politiker samt fått Avpixlat, Fria Tider och Flashback efter mig. För att jag ifrågasätter maktstrukturer och sådant som folk inte är vana vid i spelrecensioner.

Jag har starka åsikter. Jag skriver sällan långt om teknik utan fokuserar gärna på upplevelsen och är samhällskritiskt inriktad. Jag har som motto att om tekniken inte är ovanligt bra, dålig eller innovativ är det onödigt att ta upp allt på det lilla utrymmet jag får. Det passar inte alla (uppenbarligen), och folk vill mer än gärna tysta mig. Samtidigt får jag mycket beröm och stöd för det jag gör. Vilket har fått mig att orka fortsätta vara mig själv och gå min egna väg som spelskribent. Så ni blir inte av med mig, tyvärr!

I kommentarsfälten får jag ofta höra att jag hatar spel och inte borde recensera. Det stämmer inte. Tv-spel och hårdrock räddade mitt liv. Med spel kunde jag fly undan den brutala verkligheten, och med metal med dystra texter lärde jag mig att jag inte var ensam med mina problem. Jag ÄLSKAR spel. Annars skulle jag inte ha valt detta yrke. Även om jag kritiserar många på ett negativt sätt kan det ändå vara sådana jag inte kan lägga ner för att de är så roliga. Men jag är SPELKRITIKER. Jag sväljer inte naivt allt som spelutvecklare ger mig. Även om mina texter sällan når utvecklarna vill jag ändå belysa de problem som många spel har. Jag kritiserar dem inte för att jag känner att jag måste eller för att jag vill skapa shitstorms. Utan för att det är jag, för att jag vill göra skillnad.

Jag har reflekterat mycket över varför både svensk och internationell speljournalistik har sett så lika ut under alla dess år, och har kommit fram till att en logisk förklaring är att den från grunden har byggts upp av spelentusiastiska västerländska medelklasspojkar. Ni vet - de som nu är i 30årsåldern och har inspirerats av varandra. Jag kommer från en annan värld. Det är därför jag tänker så annorlunda. Jag är kvinna, jag växte upp i förorten som fattigt arbetarklassbarn, är blodröd politiskt (som många nog har listat ut), är uppfostrad av en utländsk mamma som kom hit från Filippinerna när hon var 26. Jag har haft en extremt trasslig barndom och blivit utsatt för många orättvisor. Dessutom har jag en kandidatexamen med blandade ämnen som etnologi, journalistik- och filmvetenskap. Allt detta påverkar hur jag upplever spel. Det kanske inte märks att alla skribenter påverkas av sina livsbagage. Men det är för att många kommer från liknande bakgrunder och har tillsammans byggt den rådande spelrecensionsmallen. Därmed kommer jag alltid att sticka ut, vare sig jag vill det eller ej. Nej, jag hatar inte vita män och har aldrig gjort det. Och nej, alla vita medelklassmän tänker inte exakt likadant. Menar snarare att mångfalden inom speljournalistiken är läskigt dålig.

När jag mådde riktigt dåligt för 2 1/2 år sedan beslutade jag mig för att tatuera in "Hindi ako susuko" på armen. Tagalog (Filippinska) för "Jag ger inte upp". Jag kämpar vidare. För varje år blir det lättare, även om jag har mina dippar. Jag tänker inte sluta skriva om spel för det är ju min passion. Jag har full förståelse för att mina texter inte passar alla. Ni har till och med rätt att avsky dem. Men passar de inte finns det en uppsjö av andra att läsa. Jag vägrar bli tystad. För jag förtjänar att finnas.

Det var allt, gott folk!

#blogg


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Haters gonna hate.

Har personligen väldigt svårt för dina recensioner, denna information kommer inte att ändra min uppfattning. Men modigt av dig att ventilera dig offentligt, eller dumdristigt. Antar att du redan är väl medveten om vad detta öppnar upp för.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Har personligen väldigt svårt för dina recensioner, denna information kommer inte att ändra min uppfattning. Men modigt av dig att ventilera dig offentligt, eller dumdristigt. Antar att du redan är väl medveten om vad detta öppnar upp för.

Inte meningen att folk ska ändra uppfattning heller. Menar bara att min röst inte borde tystas bara för att jag är annorlunda.

Både medveten och förvånad. Absolut är det både modigt och dumdristigt. Tror vissa kommer dra sig för att anställa mig, tro jag är galen och opålitlig. Samtidigt bidrar jag till att andra ser att det går att leva ett någorlunda normalt liv.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

Jag undrar hur dom som vet att dom inte gillar det du skriver tänker när dom fortsätter att läsa recensionerna. Kanske har dom ett behov av nått nytt men är rädda för förändring. Eller så är dom beroende av att bli upprörda och förbannade.

I vilket fall så är du tydligen viktig nog att dom ska lägga ner en massa energi på det hela. Så fortsätt skriv inte bara för oss som gillar vad du har att säg.

Medlem

Jag tycker att dina recensioner är bland de bästa som finns att läsa på svenska. De är både analyserande ur ett traditionellt speljournalist-perspektiv men också ur ett genus-perspektiv. Jag tycker också att det är väldigt bra och modigt att berätta om sina psykiska problem, fortsätt skriv och backa aldrig för hatarna, oavsett om de är SD, FT, flashback eller något annat.

Tack för den energi du lägger på att göra spelvärlden(och den riktiga) en bättre plats!

Medlem

Jag har aldrig läst det du skrivit på Aftonbladet (eftersom jag bojkottar Aftonbladets journalistik) men uppskattar mycket av det du skriver här på FZ.

Jag hade också en svår familjesituation periodvis under min uppväxt och spelen blev min verklighetsflykt på många sätt.

Fortsätt skriva på FZ för det du skriver är bra och på vissa sätt unikt. Och kom ihåg att en hatare hörs alltid mer än 1000 seriösa läsare.

Inaktiv

Jag tycker personligen att genus tar alldeles för mycket plats i dagens speljournalistik och det finns många exempel på då det gått helt överstyr. Det senaste på kotaku var väl om att Dracula är sexistisk och glorifierar våldtäkter när han suger blod. Inte bra!

Men självklart ska inte någon behöva bli trakasserad och mordhotad för sina åsikter så stå på dig Det är människor som inte vet hur man argumenterar som gör personangrepp så du har säkert debatterat ut dem redan.

Vad har du fått för hat som kvinnlig gamer annars? Ingen tjej jag känner som spelar spel har någonsin blivit utsatt just för att hon är en tjej förutom de vanliga hoten alla blir utsatta för som någonsin lirat dota typ.

Testpilot

Visst vore världen en jäkligt tråkig plats om alla tyckte likadant.

Fortsätt med det du gör , att få folk att tänka till och försöka sätta sig in i nån annan situation är vad som man som medmänniska bör göra för att få folk att tänka till.

Det svåra är att göra den saken utan att folk går i automatisk försvarsställning.

Rock on!

Medlem

Jag tycker det är väldigt bra att du vågar prata om de problem du har. Det kan få andra som har liknande problem att våga öppna upp sig och inte skämmas, det ska du ha cred för.

Vad gäller dina recensioner och texter blandar du enligt mig briljant med lågvattenmärken. Det jag oftast reagerar på, inte bara från dig, utan från många journalister där genusfrågor är en het potatis, är bristen på nyansering. Allt är svart eller vitt och minsta grej i ett spel uppfattas som kvinnoförnedrande, osv. Självklart ska man ha åsikter kring det i spel, men när det tar över fullständigt i kombination med att allt övertolkas och feltolkas blir det inte bra alls.

Exempel på en bra recension: Year Walk
http://www.fz.se/artiklar/recension/20130223/year-walk

Exempel på en dålig recension: Lego City Undercover
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/recensioner/artic...

Jag kommer aldrig förstå hatet från folk dock. Bara för att vi har olika åsikter så behöver man inte bli tokförbannad och skriva en massa onödiga saker.

Medlem

Jag har skrivit det mesta i e-postformat redan, men jag upprepar mig gärna.

Jag tycker det är strongt av dig att berätta om det du upplever som sina problemområden och om din uppväxt. Och jag inte kan inte tillräckligt nog påtala hur lite jag märker av det i de mediala sammanhang du medverkar i, du ger ett säkert intryck utåt sett i alla fall. När du skriver att du är rädd hur det ska uppfattas när du "blottar dig" så tycker jag snarare att det ger en mer dimension till dina texter.

När dina (och andras) texter och recensioner började komma för några år sedan hade jag svårt att identifiera mig med dem, vilket jag tror främst beror på det klimat jag själv växte upp i med mitt spelintresse på sena 80-talet och stora delar av 90-talet. Det sågs som extremt töntigt och verklighetsflyende att spela dator- och tv-spel, och inte sällan stod tjejerna i skolan längst fram när man skulle få olika mindre smickrande epitet som gamer. Så jag skulle kanske kunna opponera mig hårdare mot begreppet "västerländska medelklasspojkar", som låter som att det skulle ha varit en skyddad verkstad fri från konflikter, men jag väljer ändå linjen att genusdebatten är viktig alla dagar i veckan. Det handlar om olika strömmar i samhället, där varje ström (inklusive den om hur kvinnor framställs i spel och hur de behandlas vid onlinespelande) har ett ansvar för ett bättre samhälle i det stora.

För egen del är det extra enkelt, då jag bara behöver titta på min 2-åriga dotter för att förstå att jag självklart vill att hon ska få samma möjligheter som sina jämnåriga pojkar när hon växer upp. Och personligen skulle jag gärna kunna spela spel som Mafia II utan att behöva känna mig genererad för att det ligger Playboy-tidningar med barbröstade pinuppor utspridda lite varstans.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Varje röst som gör sig hörd gör att vi förstår världen och människorna i den bättre. Fortsätt låta markören glöda och skriva på


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag är ungefär på samma nivå som Eight08; det där med nyansering är något som verkligen inte fungerar allmänt i mediala sammanhang på sistone, dock så tycker jag att det är rätt att bära fram sina åsikter i en recension. Håller jag med är det okej, håller jag inte med är det också okej. Det blir i alla fall intressant läsning från en kompetent recensent och det tycker jag att du är.

Det är synd med alla påhopp - det finns säkert olika orsaker till folks beteende men det gör ju inget för att ändra skadan verbala attacker kan åsamka. Det är ett av dagens samhällsproblem...

Slutligen, lycka till i skrivandet; vi lär fortsätta läsa.

Medlem

Keep it real!

Medlem

Jättemodigt av dig att öppna dig så här, våga berätta om de trassliga förhållanden som formade dig och dina tankar och hur du ser på världen samt din eskapism till spelvärlden och rocken. En värld som tagit emot dig i dina svåraste stunder på gott och ont:)

Sedan undrar jag lite allmänt om det är det något fel att vara Sverigedemokrat med dagens politik? Jättetråkigt om du har blivit förföljd tidigare!

SD- det är dem dumma & onda har jag lärt mig efter djup indoktrinering! Ändå är det spännande får jag erkänna när vänsterfolket skriker ut sina slagord om dem: Nazister, rasister och fascister och allt de kan tänkas vara. Utan SD själva får komma till tals och få säga sin politik istället skall de bemötas av en arg antidemokratisk pöbel som slänger gatustenar och tårtor i ansiktet på dem.
Kanske är det, det som gjort dem så stora att när de väl får chansen att yttra sig så har de något vettigt att komma med i den stiltje som råder mellan de övriga partierna, vad vet jag...

Du får ta hand om dig!

Medlem

Men jag förstår inte! Hat och hot mot kvinnliga speljournalister som ifrågasätter sexism i spel existerar ju inte enligt antifeminster. Jag vet inte vem jag ska tro på längre.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Svinstarkt av dig att ha kommit så här långt, och fortsätta framåt trots din svåra bakgrund, en bakgrund som inte på något sätt fråntar trovärdighet från dina texter eller dig som skribent. Om något så höjs trovärdigheten, då du verkar ha upplevt och sett saker som många annars skulle vara blinda inför.

Skulle folk dessutom koncentrera sig mer på vad som faktiskt skrivs och inte vem det skrivs av, så skulle de nog se att dina artiklar är av samma kvalitet som andra duktiga speljournalister. Men tyvärr kan folk bete sig som idioter när de konfronteras med något främmande, något de växt upp med och valt att ignorera.

Så du ska ha ett stort jäkla tack för att du fortsätter som du gör, och FZ har enligt mig blivit bra mycket intressantare sedan du började recensera här, både tack vare dina egna texter och din påverkan på "klimatet". För, som du skriver, haters gonna hate, men det märks att du bidragit till att fler vågar ta del i debatten! Och det om något, är ju otroligt viktigt.

Moderator | Testpilot

Tycker mycket du skrev på Aftonbladet var ren smörja och det har vi gått igenom både där och här på FZ förut.

Däremot så känns det som att det blivit "bättre" när du börjat skriva mer här. Vet inte vad det är men sedan du kom hit så gick du från att för mig vara en mycket avskydd person (när det kommer till att läsa din text, inget annat) till att vara en människa vars text jag inte vill missa.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ish
Medlem

Vad andra tycker om en har man inget med att göra.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Jag håller inte alltid med om det du skriver i dina recensioner men gillar dig skarpt som person och tycker att det du skriver ändå behövs. Man måste inte hålla med, men det du skriver ger än ändå en tankeställare. Det var också väldigt intressant att lyssna på din berättelse i Psykpodden. Tack för att du finns!

Tänk så tråkigt om alla hade skrivit likadant, om ingen stack ut. Ingen pallade ta upp ämnen som ändå är viktiga. Kör hårt Kerstin!

Fl3xus:
Vänta nu här, folk som är kritiska mot SD är antidemokratiska? Tycker ofta att det som kommer från SD's håll låter allt annat än demokratiskt. Varje gång man läser dravel från Avpixlat och liknande, eller tweets/uttalande från random SD politiker (inte sällan högt uppsatta SD politiker) blir man ju mörkrädd. Mer verklighetsfrånvända människor får man leta efter. Väntar fortfarande att SD ska komma med nåt vettigt. Än så länge har de inte lyckats iallafall.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Fl3xus:
Vänta nu här, folk som är kritiska mot SD är antidemokratiska? Tycker ofta att det som kommer från SD's håll låter allt annat än demokratiskt. Varje gång man läser dravel från Avpixlat och liknande, eller tweets/uttalande från random SD politiker (inte sällan högt uppsatta SD politiker) blir man ju mörkrädd. Mer verklighetsfrånvända människor får man leta efter. Väntar fortfarande att SD ska komma med nåt vettigt. Än så länge har de inte lyckats iallafall.

Kan du ge mig ett konkret exempel? Det är lätt att förfaras när man bara löser aftonlögnens rubriker istället för att gå till kärnan? Visst händer det att SD levererar sanningssägande citat, men det krävs för få folk skall vakna och reflektera över vad som händer med deras land. Som övergår till allt mer degenererat skick dessvärre...

Detta sammanfattar den vanliga bilden vad som sker för SD i offentligheten!
Reinfeldt legitimerar våld mot SD http://www.youtube.com/watch?v=5bGn6ocOoaY
http://www.youtube.com/watch?v=qxJ32mn7fUk
http://www.expressen.se/kvp/bombattentat-hos-sd-politiker-i-a...
http://www.expressen.se/gt/knivattackerad---nu-lamnar-han-pol...
http://avpixlat.info/2013/12/27/sduare-misshandlad/
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/sd-politiker...

SD stoppade alliansens förslag om förhöjd brytpunkt trots att det har liten andel röster i riksdagen men förblev ändå vågmästare
http://www.di.se/artiklar/2013/12/11/skattesankningen-stoppad...

Vi har Demokrati i Sverige idag, men inte för alla eller? Demokratur

Jämför t ex aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18461349.ab med denna "hatsajt" http://www.exponerat.info/aftonbladet-svart-invandrare-kan-va...

Vilken ger mest sanningsenlig information, och varför skall en så stor tidning som aftonbladet, mörka härkomst på individen samt dennes indentitet som utfört detta fruktansvärda bestialiska dåd, fast det kanske ligger i konflikt med sin agenda för vad man vill visa för Svensson! Varför alltid denna mörkläggning, mystiskt:)

Detta korrupta Sverige skrämmer mig.

Medlem
Skrivet av Fl3xus:

varför skall en så stor tidning som aftonbladet, mörka härkomst på individen samt dennes indentitet som utfört detta fruktansvärda bestialiska dåd

Av flera anledningar. Till att börja med för att mannen inte dömts för brottet. I väldigt få fall avslöjas en förövares identitet innan personen har dömts för ett brott. Man är, som uttrycket säger, oskyldig till dess att motsatsen bevisats i en domstol.

Och sen är det även så att mannen är svensk medborgare. Då ska han dömas enligt samma lagar som Anders Andersson från Lidingö. Ras och härkomst ska inte spela in när man utreds för brott. Vårt rättssystem ska behandla alla svenska medborgare lika. Det är en av stöttepelarna i demokrati.

Medlem
Skrivet av Tunguska:

Jag undrar hur dom som vet att dom inte gillar det du skriver tänker när dom fortsätter att läsa recensionerna. Kanske har dom ett behov av nått nytt men är rädda för förändring. Eller så är dom beroende av att bli upprörda och förbannade.

I vilket fall så är du tydligen viktig nog att dom ska lägga ner en massa energi på det hela. Så fortsätt skriv inte bara för oss som gillar vad du har att säg.

Det är tydligen mycket lättare att visa hat än uppskattning. Man vet ju aldrig hur de mår mentalt själva. Men deras beteende hjälper inte någon. Om man nu måste skriva av sig - varför inte bara komma med konstruktiv kritik. "Hej Kerstin. Jag tycker att du tog upp för mycket om saker som inte hör till spelet. Skulle du kunna förklara mer ingående hur kontrollen fungerar? Tack!"

Om folk inte vill att man ska fortsätta skriva gaddar de gärna ihop sig och försöker tysta en. Så har det varit i alla år. Många har gett upp, men jag vägrar. Det är så fantastiskt att se hur många har ändrat inställning till mig. Dels för att det nu har gått upp för dem vad det är jag faktiskt skriver om. Men även för att jag har hunnit hitta mig själv och min skribentröst. Kan förstå att mina recensioner var som slag i ansiktet när jag började. För att de var något helt annat än vad vissa vant sig vid men även för att jag inte alls brydde mig om teknik då (något jag har försökt ändra på).


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Jag tycker att dina recensioner är bland de bästa som finns att läsa på svenska. De är både analyserande ur ett traditionellt speljournalist-perspektiv men också ur ett genus-perspektiv. Jag tycker också att det är väldigt bra och modigt att berätta om sina psykiska problem, fortsätt skriv och backa aldrig för hatarna, oavsett om de är SD, FT, flashback eller något annat.

Tack för den energi du lägger på att göra spelvärlden(och den riktiga) en bättre plats!

Wow! vad glad jag blir av att läsa detta! Det känns mäktigt. Det är just när de är från SD, FT och Flashback som man INTE ska backa. Tack själv för att du läser. Utan dig och mina andra läsare hade jag ju inte kunnat fortsätta.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag har aldrig läst det du skrivit på Aftonbladet (eftersom jag bojkottar Aftonbladets journalistik) men uppskattar mycket av det du skriver här på FZ.

Jag hade också en svår familjesituation periodvis under min uppväxt och spelen blev min verklighetsflykt på många sätt.

Fortsätt skriva på FZ för det du skriver är bra och på vissa sätt unikt. Och kom ihåg att en hatare hörs alltid mer än 1000 seriösa läsare.

Frågan är om du ens skulle gilla det jag skriver där vad många inte förstår är att en god skribent anpassar sina texter efter sina läsare. AB är en kvällstidning och inte en renodlad spelsajt, recensionerna ser ut därefter. Jag har funnit min plats både på FZ och AB nu. Spel var verkligen den perfekta eskapismen. Man kunde få vara någon annan och ta del av ett episkt äventyr istället. Jag tänker fortsätta här Och ja! Tysta majoriteten osv.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Varje röst som gör sig hörd gör att vi förstår världen och människorna i den bättre. Fortsätt låta markören glöda och skriva på

Jo, jag tycker detsamma. Variation är sällan dåligt. Det ska jag

Skrivet av Harakiri:

Visst vore världen en jäkligt tråkig plats om alla tyckte likadant.

Fortsätt med det du gör , att få folk att tänka till och försöka sätta sig in i nån annan situation är vad som man som medmänniska bör göra för att få folk att tänka till.

Det svåra är att göra den saken utan att folk går i automatisk försvarsställning.

Rock on!

Det vore den verkligen. När jag växte upp försökte jag med både Super Play och Level. Inga som helst fel på tidningarna. Men jag kände alltid att de inte riktade sig till mig. Så när jag började skriva tänkte jag: "Vad skulle JAG vilja läsa?" Jo, det är nog naturligt att folk går i försvarsställning. Åtminstone inte de som från början är mottagliga. Men nu när jag har hållit på ett tag har jag märkt att många har öppnat upp och ändrat inställning. Så det gäller att inte ge upp. Många vänner säger "men bry dig inte om dem". Men även om det är jäkligt tufft tror jag på att föra dialoger med läsare. Det är riktigt effektivt och många förstår mig bättre då.

Skrivet av 73mpl4R:

Keep it real!

I shall!


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av bleak:

Jag tycker personligen att genus tar alldeles för mycket plats i dagens speljournalistik och det finns många exempel på då det gått helt överstyr. Det senaste på kotaku var väl om att Dracula är sexistisk och glorifierar våldtäkter när han suger blod. Inte bra!

Men självklart ska inte någon behöva bli trakasserad och mordhotad för sina åsikter så stå på dig Det är människor som inte vet hur man argumenterar som gör personangrepp så du har säkert debatterat ut dem redan.

Vad har du fått för hat som kvinnlig gamer annars? Ingen tjej jag känner som spelar spel har någonsin blivit utsatt just för att hon är en tjej förutom de vanliga hoten alla blir utsatta för som någonsin lirat dota typ.

Så tänker jag också. Kan de inte komma med konstruktiv kritik har de inte förstått mina argument tillräckligt för att motbevisa. Utan reagerar impulsivt på grund av att visa ord används. Just som kvinnlig gamer eller skribent? Gamer är något lättare, det är när man som tjej börjar tycka saker som folk blir arga. Det är mer utanförskap som gamer, och att killar automatiskt tror att man är dålig alternativt mest vill ligga med en pga ens intresse. Utanförskap som i att jag aldrig har kunnat hänga med på spelkvällar för att de alltid har varit grabbkvällar. Som att jag knappt kunde gå in på Game som tonåring utan att butikspersonalen kom fram till mig, böjde sig ner, började prata bebisspråk och rekommenderade Hello Kitty-spel. Jag har hela tiden behövt bevisa mig genom att kunna mer om spel eller spela bättre.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Eight08:

Jag tycker det är väldigt bra att du vågar prata om de problem du har. Det kan få andra som har liknande problem att våga öppna upp sig och inte skämmas, det ska du ha cred för.

Vad gäller dina recensioner och texter blandar du enligt mig briljant med lågvattenmärken. Det jag oftast reagerar på, inte bara från dig, utan från många journalister där genusfrågor är en het potatis, är bristen på nyansering. Allt är svart eller vitt och minsta grej i ett spel uppfattas som kvinnoförnedrande, osv. Självklart ska man ha åsikter kring det i spel, men när det tar över fullständigt i kombination med att allt övertolkas och feltolkas blir det inte bra alls.

Exempel på en bra recension: Year Walk
http://www.fz.se/artiklar/recension/20130223/year-walk

Exempel på en dålig recension: Lego City Undercover
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/recensioner/artic...

Jag kommer aldrig förstå hatet från folk dock. Bara för att vi har olika åsikter så behöver man inte bli tokförbannad och skriva en massa onödiga saker.

Jo jag har märkt det. Många som har tackat mig, säger att de nu vågar prata om det mer öppet och dessutom ser ljuset i tunneln.

Tro det eller ej, men jag tar inte ens upp hälften av sådant jag reagerar på. Är det så att det verkligen stör min spelupplevelse så skriver jag om det. Annars släpper jag många gånger taget. Sen har jag även märkt att just när jag skriver genusrelaterade texter (vad kan det vara... var 10e text) så hakar många upp sig på just de bitarna. Ytterst få recensioner har genomgående enbart handlat om genus. Ibland tar jag upp det i en eller två stycken. Ändå menar folk att hela texten behandlar ämnet. Stämmer icke.

Exempel på bra och dålig recension enligt dig förstås är nöjd med Year Walk. Lego City är inte min bästa. Men oj vad mycket ris och ros jag fick för Lego-texten. Förutom hatmail fick jag massvis med tackmail där folk skrev att det var bland det bästa de läst. Haha!

Skrivet av toern:

Jag är ungefär på samma nivå som Eight08; det där med nyansering är något som verkligen inte fungerar allmänt i mediala sammanhang på sistone, dock så tycker jag att det är rätt att bära fram sina åsikter i en recension. Håller jag med är det okej, håller jag inte med är det också okej. Det blir i alla fall intressant läsning från en kompetent recensent och det tycker jag att du är.

Det är synd med alla påhopp - det finns säkert olika orsaker till folks beteende men det gör ju inget för att ändra skadan verbala attacker kan åsamka. Det är ett av dagens samhällsproblem...

Slutligen, lycka till i skrivandet; vi lär fortsätta läsa.

Här på FZ är det nog... 2-4 texter där jag fokuserat på genus tror jag. På AB ska man hålla en röd tråd. Och det är dessutom en kvällstidning där man inte behöver hålla tillbaka eller fokusera mycket på teknik.

"Håller jag med är det okej, håller jag inte med är det också okej."

Ja men precis! Det måste iofs inte vara okej om jag skriver något som faktiskt gör dig upprörd men i så fall kan man argumentera för sin sak istället för att barnsligt slå till med personangrepp. Jag funderar på hur många av hatarna som mår bra irl. De tänker inte på att jag är en individ, men det är svårt att inte begå det misstaget när kommentarerna blir så många (ibland upp till 400 st). Men kul att du tycker att jag är kompetent och att texterna blir intressant läsning Det är det viktigaste för mig. Även om man inte håller med kan man börja fundera.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Tycker mycket du skrev på Aftonbladet var ren smörja och det har vi gått igenom både där och här på FZ förut.

Däremot så känns det som att det blivit "bättre" när du börjat skriva mer här. Vet inte vad det är men sedan du kom hit så gick du från att för mig vara en mycket avskydd person (när det kommer till att läsa din text, inget annat) till att vara en människa vars text jag inte vill missa.

Haha, ouch! Då var jag ny och hade inte riktigt lärt mig att anpassa mina texter till mina läsare. Det märktes väl när jag hamnade här. Svårt att avsky som person när du inte känner mig kanske. Jag har iaf fått höra att jag är snäll och lite blyg.

Värmer verkligen! Jätteroligt att du tycker så nu. Jag känner att jag har hittat min plats här på FZ. Ni är ju inte samma läsare som de som vecklar upp kvällstidningen hemma i soffan liksom. Så jag har växt som skribent genom att få skriva för så olika typer av media.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag har skrivit det mesta i e-postformat redan, men jag upprepar mig gärna.

Jag tycker det är strongt av dig att berätta om det du upplever som sina problemområden och om din uppväxt. Och jag inte kan inte tillräckligt nog påtala hur lite jag märker av det i de mediala sammanhang du medverkar i, du ger ett säkert intryck utåt sett i alla fall. När du skriver att du är rädd hur det ska uppfattas när du "blottar dig" så tycker jag snarare att det ger en mer dimension till dina texter.

När dina (och andras) texter och recensioner började komma för några år sedan hade jag svårt att identifiera mig med dem, vilket jag tror främst beror på det klimat jag själv växte upp i med mitt spelintresse på sena 80-talet och stora delar av 90-talet. Det sågs som extremt töntigt och verklighetsflyende att spela dator- och tv-spel, och inte sällan stod tjejerna i skolan längst fram när man skulle få olika mindre smickrande epitet som gamer. Så jag skulle kanske kunna opponera mig hårdare mot begreppet "västerländska medelklasspojkar", som låter som att det skulle ha varit en skyddad verkstad fri från konflikter, men jag väljer ändå linjen att genusdebatten är viktig alla dagar i veckan. Det handlar om olika strömmar i samhället, där varje ström (inklusive den om hur kvinnor framställs i spel och hur de behandlas vid onlinespelande) har ett ansvar för ett bättre samhälle i det stora.

För egen del är det extra enkelt, då jag bara behöver titta på min 2-åriga dotter för att förstå att jag självklart vill att hon ska få samma möjligheter som sina jämnåriga pojkar när hon växer upp. Och personligen skulle jag gärna kunna spela spel som Mafia II utan att behöva känna mig genererad för att det ligger Playboy-tidningar med barbröstade pinuppor utspridda lite varstans.

Japp, jag är usel som fortfarande inte har skickat iväg mailet. Kom upp i typ 2 A4 och sen har jag inte tagit upp tråden.

Just ja, det minns jag att du skrev. När jag skulle läsa upp P3 Spel-krönikan fick jag ta 5 minuter i studion där jag försökte få mig att sluta skaka i kroppen och darra på rösten. Usch. Menar absolut inte att västerländska medelklasspojkar har levt skyddade. Utan mer att det är de som har byggt upp speljournalistiken och att den därmed har sett ut som det gjort. Jag hoppas på att det jag gör snarare välkomnar tjejer in i spelens värld, att det tar bort en del av fördomarna från deras håll. Haha, tur att jag inte har spelat Maffia II då


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Fl3xus:

Jättemodigt av dig att öppna dig så här, våga berätta om de trassliga förhållanden som formade dig och dina tankar och hur du ser på världen samt din eskapism till spelvärlden och rocken. En värld som tagit emot dig i dina svåraste stunder på gott och ont:)

Sedan undrar jag lite allmänt om det är det något fel att vara Sverigedemokrat med dagens politik? Jättetråkigt om du har blivit förföljd tidigare!

SD- det är dem dumma & onda har jag lärt mig efter djup indoktrinering! Ändå är det spännande får jag erkänna när vänsterfolket skriker ut sina slagord om dem: Nazister, rasister och fascister och allt de kan tänkas vara. Utan SD själva får komma till tals och få säga sin politik istället skall de bemötas av en arg antidemokratisk pöbel som slänger gatustenar och tårtor i ansiktet på dem.
Kanske är det, det som gjort dem så stora att när de väl får chansen att yttra sig så har de något vettigt att komma med i den stiltje som råder mellan de övriga partierna, vad vet jag...

Du får ta hand om dig!

Jo, oavsett vad vissa säger så betyder spel så otroligt mycket för mig. Och jag har varit riktigt bitter över att kulturformen inte har tagits på allvar så länge nu. Det ska det bli ändring på, och det har redan börjat. Modigt eller dumdristigt som någon skrev här ovan vi får väl se vart detta leder mig. Men än så länge bara positiv respons.

Med tanke på var jag står politiskt och att min mamma är invandrare har jag svårt att inte ogilla SD. Men anledningen till att jag tog upp dem var för att det var just dem jag fick hotmail av. En person flaggade dessutom med sin politiska bakgrund som "Sverigevänlig". Sen vad jag tycker om SD mer ingående orkar jag inte riktigt rabbla upp här. Kanske i ett mail? Jag kan verkligen inte stå för och skäms över visa vänstermänniskors agerande. SD ska inte mötas med sådant lågt agerande. För det är inte så jäkla svårt att genomskåda dem med sakliga argument. När de väl har fått yttra sig så har de ju bara varit pinsamma enligt mig. Men kanske har jag missat något. Men invandringsfrågan är ju het, och problemet är nog att inget annat parti vågar ta tag i frågan.

Detsamma!


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Men jag förstår inte! Hat och hot mot kvinnliga speljournalister som ifrågasätter sexism i spel existerar ju inte enligt antifeminster. Jag vet inte vem jag ska tro på längre.

Kanske ska tro tjejer som faktiskt har varit med om det? Vi är jävligt många nämligen.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

12
Skriv svar