Vad är en åsikt?

Skribent
Vad är en åsikt?

@Kerstin Alex skrev ett inlägg nyligen (igår när jag skriver detta) om det här med nätmobbing, men också allt hon fått gå igenom under livet. Det är ett väldigt blottande inlägg och fick mig att fundera över min egen situation. Mitt liv har varit lätt i jämförelse med hennes och det får mig att uppskatta saker och ting desto mer. Ger en lite perspektiv helt enkelt. Sen berör hon det här med nätmobbing och hat, som jag också berört i tidigare inlägg tidigare.

Men vad är en bra recension och en bra åsikt? Kerstin får ta en del stryk för sina recensioner på Aftonbladet, ska själv erkänna att jag också var tveksamma till dem i början. Har dock insett att de faktiskt är en frisk fläkt på ett vis då de är rätt unika av sitt slag. Det verkar som många har åsikter om vad en bra recension ska innehålla, själv vet jag inte om det egentligen finns en mall till vad eller hur man ska skriva en recension annat än en åsikt om produkten? Men varför jag kan tycka att Kerstins recensioner är en frisk fläkt är precis vad andra kritiserar henne för. Dvs att hon inte tar upp spelmekanik och de grafiska. Detta kan man läsa om i vilken annan recension som helst på nätet. Eller det räcker kanske med att kolla lite klipp på youtube för att få en bild av just det grafiska och spelmekanik. Så jag tycker recensioner som gräver i annat, om det nu är genus eller bara allmänt berättande är bra och fyller en funktion i kombination med allt det andra. För mig så är det bra om olika recensenter har olika ingångar till vad de tittar på. Jag kollar sällan bara på en recension när jag ska kolla upp ett spel. Det är bra med mångfalld helt enkelt. Jag tycker inte heller man kan hoppa på personer eller skribenter för att de går in med en annan vinkel och annan åsikt. Du behöver visserligen inte hålla med, men deras åsikt är lika mycket värd som din egen vilket många i kommentarerna ser ut att glömma bort.

Sen är det lätt att slänga ur sig saker på nätet, det vet vi alla. Men många kanske glömmer bort att även ord på en datorskärm kan såra. Nu får man väl som recensent också skaffa sig ett tjockt krokodilskinn som Kerstin säger. Men när allt kommer omkring är vi alla människor. Sen verkar det som om många tar saker och ting så personligt på nätet om man kritiserar deras favorit spel. Detta ser man ju även i kommentarerna till konsolnyheter. Om en artikel lägger fram något kritiskt om PS4an då kan man se på kommentareran att skribenten plötsligt är en sony fanboy (idiotiskt begrepp enligt mig). Samma sak gäller om det skrivs något om Xbox One eller någon annan konsol. Verkar som många har svårt att se saker nyanserat, inget är perfekt och allt har sina problem.

Jag skrev om att vara en gejmer/gamer tidigare och det var roligt att P3-spel tog upp precis samma ämne i senaste avsnittet. De nämde även en intressant sak. Kanske är det så att vara tvspelare och datorspelare har inneburit att vi alltid varit i satta i ett fack. Nu när det är mer mainstream så är det viktigt för många spelare att visa att vi faktiskt tillhörde denna krets redan när det var "nördigt" (i brist på ord). Detta i utsträckning kanske också gör att många blir väldigt defensiva när spel kritiseras. Vi har varit så vana att försvara vårt favorit intresse att all kritik blir av ondo och taggarna automatiskt kommer ut. Samtidigt ser man dock att alla kan samlas enat när ett utomstående hot kommer. Tänker då på moderaternas senaste utfall mot tvspel och datorspel förra veckan.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Vad är en åsikt?

Folk blir aldrig helt nöjda, och är det inte jämställdhet det handlar om så är det diskussion kring "objektivitet" i recensioner, vilket jag personligen finner otroligt löjligt. Hela poängen med recensioner är ju samma som varför vi frågar en kompis: "Vad tyckte du om filmen/spelet/showen?", bara att det här publiceras och därmed är lättillgängligt för en större mängd folk.

Men så fort något blir offentligt, så verkar den allmänna uppfattningen bli den att det även då är fritt fram att kritisera hur som helst. Kritik är bra, men bara om den är konstruktiv och välriktad. Jimmy Kimmels "Mean Celebrity Tweets" är en nyttig och dessutom humoristisk serie youtubeklipp som rör detta ämne. Kanske får folk att tänka till lite innan de slänger ur sig en arg kommentar på nätet bara för att de råkar ha en viss åsikt.

Hela fadäsen med moderaterna vs spel visar ju på att det fortfarande finns en snedvriden och föråldrad syn på vårt kära medium. Ser man spelande som ännu en hobby istället, precis som t.ex sport och musik, så har ju alla samma problem: de tar tid, och i det här fallet från läxläsning. Men självklart ska spelande målas ut som den största boven, då vissa fortfarande tycker det ligger utanför "normen".

Inaktiv
Skrivet av Xzander:

Folk blir aldrig helt nöjda, och är det inte jämställdhet det handlar om så är det diskussion kring "objektivitet" i recensioner, vilket jag personligen finner otroligt löjligt. Hela poängen med recensioner är ju samma som varför vi frågar en kompis: "Vad tyckte du om filmen/spelet/showen?", bara att det här publiceras och därmed är lättillgängligt för en större mängd folk.

Men så fort något blir offentligt, så verkar den allmänna uppfattningen bli den att det även då är fritt fram att kritisera hur som helst. Kritik är bra, men bara om den är konstruktiv och välriktad. Jimmy Kimmels "Mean Celebrity Tweets" är en nyttig och dessutom humoristisk serie youtubeklipp som rör detta ämne. Kanske får folk att tänka till lite innan de slänger ur sig en arg kommentar på nätet bara för att de råkar ha en viss åsikt.

Hela fadäsen med moderaterna vs spel visar ju på att det fortfarande finns en snedvriden och föråldrad syn på vårt kära medium. Ser man spelande som ännu en hobby istället, precis som t.ex sport och musik, så har ju alla samma problem: de tar tid, och i det här fallet från läxläsning. Men självklart ska spelande målas ut som den största boven, då vissa fortfarande tycker det ligger utanför "normen".

Jag tycker att spel och andra medier måste ha någon sorts grund som rescensioner baseras på.

En spelrescension som inte tar upp grafik, ljud, kontroller, handling osv utan att väljer att snöa in sig på t,ex nåt genustänk är inte en bra rescension rent objektivt sett.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:

Folk blir aldrig helt nöjda, och är det inte jämställdhet det handlar om så är det diskussion kring "objektivitet" i recensioner, vilket jag personligen finner otroligt löjligt. Hela poängen med recensioner är ju samma som varför vi frågar en kompis: "Vad tyckte du om filmen/spelet/showen?", bara att det här publiceras och därmed är lättillgängligt för en större mängd folk.

Men så fort något blir offentligt, så verkar den allmänna uppfattningen bli den att det även då är fritt fram att kritisera hur som helst. Kritik är bra, men bara om den är konstruktiv och välriktad. Jimmy Kimmels "Mean Celebrity Tweets" är en nyttig och dessutom humoristisk serie youtubeklipp som rör detta ämne. Kanske får folk att tänka till lite innan de slänger ur sig en arg kommentar på nätet bara för att de råkar ha en viss åsikt.

Hela fadäsen med moderaterna vs spel visar ju på att det fortfarande finns en snedvriden och föråldrad syn på vårt kära medium. Ser man spelande som ännu en hobby istället, precis som t.ex sport och musik, så har ju alla samma problem: de tar tid, och i det här fallet från läxläsning. Men självklart ska spelande målas ut som den största boven, då vissa fortfarande tycker det ligger utanför "normen".

Jag tycker att spel och andra medier måste ha någon sorts grund som rescensioner baseras på.

En spelrescension som inte tar upp grafik, ljud, kontroller, handling osv utan att väljer att snöa in sig på t,ex nåt genustänk är inte en bra rescension rent objektivt sett.

Jag håller med, men våra åsikter skiljs nog där då jag tycker genus är lika viktigt som t.ex. röstskådespelare. Spelet som sådant kan vara riktigt bra ändå, men inlevelsen förstörs rejält om röstskådespelarna rekryterades direkt från ett AA-möte, och samma sak gäller om kvinnorna skrevs och designades av Bingo Rimer. Har nog dessutom aldrig läst en recension där genus varit enda ämnet.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:

Folk blir aldrig helt nöjda, och är det inte jämställdhet det handlar om så är det diskussion kring "objektivitet" i recensioner, vilket jag personligen finner otroligt löjligt. Hela poängen med recensioner är ju samma som varför vi frågar en kompis: "Vad tyckte du om filmen/spelet/showen?", bara att det här publiceras och därmed är lättillgängligt för en större mängd folk.

Men så fort något blir offentligt, så verkar den allmänna uppfattningen bli den att det även då är fritt fram att kritisera hur som helst. Kritik är bra, men bara om den är konstruktiv och välriktad. Jimmy Kimmels "Mean Celebrity Tweets" är en nyttig och dessutom humoristisk serie youtubeklipp som rör detta ämne. Kanske får folk att tänka till lite innan de slänger ur sig en arg kommentar på nätet bara för att de råkar ha en viss åsikt.

Hela fadäsen med moderaterna vs spel visar ju på att det fortfarande finns en snedvriden och föråldrad syn på vårt kära medium. Ser man spelande som ännu en hobby istället, precis som t.ex sport och musik, så har ju alla samma problem: de tar tid, och i det här fallet från läxläsning. Men självklart ska spelande målas ut som den största boven, då vissa fortfarande tycker det ligger utanför "normen".

Jag tycker att spel och andra medier måste ha någon sorts grund som rescensioner baseras på.

En spelrescension som inte tar upp grafik, ljud, kontroller, handling osv utan att väljer att snöa in sig på t,ex nåt genustänk är inte en bra rescension rent objektivt sett.

Fast grunden för en recension är ju själva mediet (spelet, filmen, boken etc) och sen finns det ju en mall som man ska/kan utgå ifrån.

Kort sagt så ska en recension beskriva produkten och dess innehåll och så ska recensenten komma med egna åsikter och slutsatser. Har läst journalistik själv i skolan och vi höll på rätt mycket med sånt då.

Exempel på vad en bokrecension kan innehålla: http://skrivtips.blogspot.se/2007/02/skriv-en-bokrecension.ht...

Sen ifall skribenten väljer att snöa in på diverse genustänk är ju skit samma egentligen för en recension är INTE och ska INTE vara objektiv utan ska spegla recensentens egna åsikter och uppfattningar om produkten.

Sen kan man givetvis tycka att vissa recensioner mer eller mindre är dåliga, eller som du säger att de inte tar upp den delen av spelen som man är intresserad av eller som man tycker är betydelsefull.

Dock ser jag inte riktigt problemet. Ser hellre olika slags recensioner än att alla ska vara likadana, även om jag inte gillar dem så blir det väldigt tråkigt om alla ska skriva recensioner på samma sätt. Ifall jag inte gillar en specifik recension så brukar jag leta efter en annan recension på annat håll för det finns ju hur många spelsidor och betygssidor som helst att tillgå.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Nowly:

Fast grunden för en recension är ju själva mediet (spelet, filmen, boken etc) och sen finns det ju en mall som man ska/kan utgå ifrån.

Kort sagt så ska en recension beskriva produkten och dess innehåll och så ska recensenten komma med egna åsikter och slutsatser. Har läst journalistik själv i skolan och vi höll på rätt mycket med sånt då.

Exempel på vad en bokrecension kan innehålla: http://skrivtips.blogspot.se/2007/02/skriv-en-bokrecension.ht...

Sen ifall skribenten väljer att snöa in på diverse genustänk är ju skit samma egentligen för en recension är INTE och ska INTE vara objektiv utan ska spegla recensentens egna åsikter och uppfattningar om produkten.

Sen kan man givetvis tycka att vissa recensioner mer eller mindre är dåliga, eller som du säger att de inte tar upp den delen av spelen som man är intresserad av eller som man tycker är betydelsefull.

Dock ser jag inte riktigt problemet. Ser hellre olika slags recensioner än att alla ska vara likadana, även om jag inte gillar dem så blir det väldigt tråkigt om alla ska skriva recensioner på samma sätt. Ifall jag inte gillar en specifik recension så brukar jag leta efter en annan recension på annat håll för det finns ju hur många spelsidor och betygssidor som helst att tillgå.

Spot on!

Medlem

Vad jag inte kan förstå är varför man ens drar in exempelvis genus i en recension. För mig så tillför det ingenting av det jag vill veta om spelet. Personligen tycker jag att det ö.h.t inte har någon plats alls i hur bra spelet är eftersom det inte beskriver någonting om underhållningsvärdet.

Vad jag söker är om hur gameplay är, hur bra storyn är etc etc. En "klassisk" recension ifall man nu vill säga så.

Kan vara jag som är allergisk mot just ordet "genus" och allt vad det innebär eftersom man blir MATAD med det på Sveriges universitet idag.

EDIT: Inte meningen att låta hätsk eller bitter. Bara mitt personliga tyckande.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Vad jag inte kan förstå är varför man ens drar in exempelvis genus i en recension. För mig så tillför det ingenting av det jag vill veta om spelet. Personligen tycker jag att det ö.h.t inte har någon plats alls i hur bra spelet är eftersom det inte beskriver någonting om underhållningsvärdet.

Vad jag söker är om hur gameplay är, hur bra storyn är etc etc. En "klassisk" recension ifall man nu vill säga så.

Kan vara jag som är allergisk mot just ordet "genus" och allt vad det innebär eftersom man blir MATAD med det på Sveriges universitet idag.

EDIT: Inte meningen att låta hätsk eller bitter. Bara mitt personliga tyckande.

Olika spel har ju typ olika kvinno-och mansroller och olika stereotyper eller hur man nu ska säga och till en viss del så speglar det ett ideal som existerar i dagens samhället. Exempelvis smal midja, breda höfter och stora bröst. Eller den vältränade/muskulösa mannen. Även om det också finns spel som inte passar i den stereotypiska mallen för kvinnor eller män i spel.

Sen är det ju rätt självklart för mig att t.ex. ett spel som ska vara historietroget så kanske det inte finns några kvinnliga huvudkaraktärer alls eftersom kvinnans roll i historien inte har varit lika framträdande som mannens även om det funnits en del starka kvinnor med makt.

Det jag däremot kan störa mig på är om man t.ex. gör ett verklighetstroget spel med soldater där männen får se ut som riktiga soldater medans kvinnorna får springa runt i push up bh och urringat och ja.. för mig så är det där långt ifrån hur en kvinnlig soldat ser ut.

http://www.eurogamer.net/articles/2013-10-09-female-soldiers-...

Ja, spel är bara fantasi och inte på riktigt och det är upp till de som designar och utvecklar spelet att bestämma själva hur de vill att sina karaktärer ska se ut. Men det blir så fjantigt när spelet ska vara verklighetstroget och så får alla män se ut som riktiga soldater när det kommer till kläderna men så fort det är en tjej med så ska det vara så lättklätt som möjligt. Och jag vet att Crytek sen sa att de hade designat kvinnorna i "Warface" på ett sånt sätt för att spelarna ska ha krävt det.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Nowly:
Skrivet av Kleptomaniac:

Vad jag inte kan förstå är varför man ens drar in exempelvis genus i en recension. För mig så tillför det ingenting av det jag vill veta om spelet. Personligen tycker jag att det ö.h.t inte har någon plats alls i hur bra spelet är eftersom det inte beskriver någonting om underhållningsvärdet.

Vad jag söker är om hur gameplay är, hur bra storyn är etc etc. En "klassisk" recension ifall man nu vill säga så.

Kan vara jag som är allergisk mot just ordet "genus" och allt vad det innebär eftersom man blir MATAD med det på Sveriges universitet idag.

EDIT: Inte meningen att låta hätsk eller bitter. Bara mitt personliga tyckande.

Olika spel har ju typ olika kvinno-och mansroller och olika stereotyper eller hur man nu ska säga och till en viss del så speglar det ett ideal som existerar i dagens samhället. Exempelvis smal midja, breda höfter och stora bröst. Eller den vältränade/muskulösa mannen. Även om det också finns spel som inte passar i den stereotypiska mallen för kvinnor eller män i spel.

Sen är det ju rätt självklart för mig att t.ex. ett spel som ska vara historietroget så kanske det inte finns några kvinnliga huvudkaraktärer alls eftersom kvinnans roll i historien inte har varit lika framträdande som mannens även om det funnits en del starka kvinnor med makt.

Det jag däremot kan störa mig på är om man t.ex. gör ett verklighetstroget spel med soldater där männen får se ut som riktiga soldater medans kvinnorna får springa runt i push up bh och urringat och ja.. för mig så är det där långt ifrån hur en kvinnlig soldat ser ut.

http://www.eurogamer.net/articles/2013-10-09-female-soldiers-...

Ja, spel är bara fantasi och inte på riktigt och det är upp till de som designar och utvecklar spelet att bestämma själva hur de vill att sina karaktärer ska se ut. Men det blir så fjantigt när spelet ska vara verklighetstroget och så får alla män se ut som riktiga soldater när det kommer till kläderna men så fort det är en tjej med så ska det vara så lättklätt som möjligt. Och jag vet att Crytek sen sa att de hade designat kvinnorna i "Warface" på ett sånt sätt för att spelarna ska ha krävt det.

Okej, nu håller jag med om att det i det fallet såg väldigt konstigt ut. Dock så är detta ingenting jag alls reflekterar över när jag spelar. Jag kan dock inte påminna mig om att det alls är någonting sådant i de spel som jag personligen föredrar att spela. Det jag dock är rädd för är att fokus kommer att flyttas FRÅN just det "klassiska" sakerna inom specrecension och istället flytta det till hur väl karaktärerna är komponerade, hur könsfördelningen ser ut eller whatever.

"Spelet är bra och mekaniken är bra, men kvinnosynen är kass. 1/5"


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:
Skrivet av Nowly:
Skrivet av Kleptomaniac:

Vad jag inte kan förstå är varför man ens drar in exempelvis genus i en recension. För mig så tillför det ingenting av det jag vill veta om spelet. Personligen tycker jag att det ö.h.t inte har någon plats alls i hur bra spelet är eftersom det inte beskriver någonting om underhållningsvärdet.

Vad jag söker är om hur gameplay är, hur bra storyn är etc etc. En "klassisk" recension ifall man nu vill säga så.

Kan vara jag som är allergisk mot just ordet "genus" och allt vad det innebär eftersom man blir MATAD med det på Sveriges universitet idag.

EDIT: Inte meningen att låta hätsk eller bitter. Bara mitt personliga tyckande.

Olika spel har ju typ olika kvinno-och mansroller och olika stereotyper eller hur man nu ska säga och till en viss del så speglar det ett ideal som existerar i dagens samhället. Exempelvis smal midja, breda höfter och stora bröst. Eller den vältränade/muskulösa mannen. Även om det också finns spel som inte passar i den stereotypiska mallen för kvinnor eller män i spel.

Sen är det ju rätt självklart för mig att t.ex. ett spel som ska vara historietroget så kanske det inte finns några kvinnliga huvudkaraktärer alls eftersom kvinnans roll i historien inte har varit lika framträdande som mannens även om det funnits en del starka kvinnor med makt.

Det jag däremot kan störa mig på är om man t.ex. gör ett verklighetstroget spel med soldater där männen får se ut som riktiga soldater medans kvinnorna får springa runt i push up bh och urringat och ja.. för mig så är det där långt ifrån hur en kvinnlig soldat ser ut.

http://www.eurogamer.net/articles/2013-10-09-female-soldiers-...

Ja, spel är bara fantasi och inte på riktigt och det är upp till de som designar och utvecklar spelet att bestämma själva hur de vill att sina karaktärer ska se ut. Men det blir så fjantigt när spelet ska vara verklighetstroget och så får alla män se ut som riktiga soldater när det kommer till kläderna men så fort det är en tjej med så ska det vara så lättklätt som möjligt. Och jag vet att Crytek sen sa att de hade designat kvinnorna i "Warface" på ett sånt sätt för att spelarna ska ha krävt det.

Okej, nu håller jag med om att det i det fallet såg väldigt konstigt ut. Dock så är detta ingenting jag alls reflekterar över när jag spelar. Jag kan dock inte påminna mig om att det alls är någonting sådant i de spel som jag personligen föredrar att spela. Det jag dock är rädd för är att fokus kommer att flyttas FRÅN just det "klassiska" sakerna inom specrecension och istället flytta det till hur väl karaktärerna är komponerade, hur könsfördelningen ser ut eller whatever.

"Spelet är bra och mekaniken är bra, men kvinnosynen är kass. 1/5"

Jag tror dock inte att det är någon stor risk för det för även om det finns de recensenter som tycker det är viktigt med genus och jämställdhet i spel så är fortfarande majoriteten av de som spelar och recenserar spel sådana som tycker gameplay, storyn, spelmekaniken och grafiken är viktigare

Och visst finns det givetvis spel som fått sämre betyg pga. kvinnosyn men det säger ju inte så mycket mer än att recensenten inte gillade den delen i spelet. Jag brukar som jag skrev i några inlägg ovan söka mig till andra sidor för att leta recensioner ifall jag inte kände att en viss recension inte sa någonting eller så kollar jag gameplay videor på youtube etc.

Jag tror inte det är sånt man noterar ifall det inte är något man aktivt tänker på. Min sambo har spelat sen han var typ 6 år på både konsol och PC och har spelat det mesta, men han har inte heller börjat märka och tänka på sånt förrän på senare år när jag har påpekat någon gång i spel som ska vara någorlunda verklighetstrogna, där männen får springa runt i normala kläder medans kvinnorna springer runt lättklädda och urringat haha.

Jag fattar ju själv exempelvis att stripporna i GTA är lättklädda, det känner jag inte som ett direkt problem men i såna situationer där det bara känns malplacerat och som att kvinnorna är lättklädda bara för att, inte för att de har något med karaktären eller spelet i storyn att göra tycker jag känns lite sisådär.

Jag orkar inte lägga ner tid på det alla gånger (men kan störa mig ibland) för då skulle jag inte kunna spela exempelvis RPG/fantasy spel där många kvinnliga karaktärer springer runt i boob armor och minimalt med kläder, såklart är det inte så i alla spel heller.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Vad jag inte kan förstå är varför man ens drar in exempelvis genus i en recension. För mig så tillför det ingenting av det jag vill veta om spelet. Personligen tycker jag att det ö.h.t inte har någon plats alls i hur bra spelet är eftersom det inte beskriver någonting om underhållningsvärdet.

Vad jag söker är om hur gameplay är, hur bra storyn är etc etc. En "klassisk" recension ifall man nu vill säga så.

Kan vara jag som är allergisk mot just ordet "genus" och allt vad det innebär eftersom man blir MATAD med det på Sveriges universitet idag.

EDIT: Inte meningen att låta hätsk eller bitter. Bara mitt personliga tyckande.

Varje recensent har ju sin egna målgrupp, det är upp till dig att avgöra om du tycker som recensenten och får ut något av dess tyckande.

Även i fall där man inte tycker som recensenten kan det dock vara intressant att läsa för de kanske hatar något som du älskar i ett spel och då har de ju faktiskt hjälpt dig genom att lyfta det.

Medlem
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av Kleptomaniac:

Vad jag inte kan förstå är varför man ens drar in exempelvis genus i en recension. För mig så tillför det ingenting av det jag vill veta om spelet. Personligen tycker jag att det ö.h.t inte har någon plats alls i hur bra spelet är eftersom det inte beskriver någonting om underhållningsvärdet.

Vad jag söker är om hur gameplay är, hur bra storyn är etc etc. En "klassisk" recension ifall man nu vill säga så.

Kan vara jag som är allergisk mot just ordet "genus" och allt vad det innebär eftersom man blir MATAD med det på Sveriges universitet idag.

EDIT: Inte meningen att låta hätsk eller bitter. Bara mitt personliga tyckande.

Varje recensent har ju sin egna målgrupp, det är upp till dig att avgöra om du tycker som recensenten och får ut något av dess tyckande.

Även i fall där man inte tycker som recensenten kan det dock vara intressant att läsa för de kanske hatar något som du älskar i ett spel och då har de ju faktiskt hjälpt dig genom att lyfta det.

Vad gällande recensenten så är det bara det att jag i stort sett lyssnar på TB och FZ när det kommer till vilka spel som jag ska köpa. Jag känner att de två ovannämnda är de som jag litar på till 100 % och ifall det nu, för diskussionens skull bara, började att hagla genus i deras recensioner så skulle jag knappt veta vad jag skulle ta mig till. Men som sagt, nu var det mer Aftonbladet som var på tapeten. Återigen, inte meningen att låta bitter eller nåt sånt, måste bara få ventilera lite


signatur

Submission is for the weak

1
Skriv svar