Hela datorn blir laggig

Medlem
Hela datorn blir laggig

Nu dom två senaste dagarna har en mycket konstig sak börjat hända.
Hela windows blir helt "efterblivet", alltså om jag flyttar fönster så känns det som att det är ungefär 15FPS på allting.
Även spel såsom Minecraft eller BF4 blir skitjobbiga att spela.

Det som jag också märker är att graffikortet går upp i varv, fläkten alltså.
Om jag ser på GPU usage på MSI afterburner så bumpar den plötsligt upp till 100%
Jag har trott att det har kunnat vara den där benchmarken som uppdaterar Prestandainformation på Kontrollpanelen där... Men hittar ingen sådan process.

Jag MÅSTE få reda på vad som orsakar detta.
Det måste vara något program som kör igång, för det händer helt plötsligt

Några ideer?

Medlem

Det uppstår inte i samband med att du gör något i full-screen?

Hade ett gammalt grafikkort som gick sönder, första tecknet var att jag kunde inte göra nånting i fullscreen; dvs spela spel, oavsett om det så bara var en snes-emulator, så fort det var i fullscreen så gick grafikkortet upp i 100% och allt laggade ihop. Men testade jag däremot något annat nytt, krävande spel i windowed mode så var det inga problem.
Även om jag såg film i fullscreen så uppstod samma problem, så inte bara spelrelaterat. Kan vara något liknande på gång med ditt grafikkort.

Medlem

Nope, inget relaterat till full screen.

Har vidaresökt i detta och trott att det har varit csrss.exe, eftersom jag har två processer av den med exakt samma namn.
Letade som fan efter anti-virus/snabbsökningar av datorn som skulle ta bort sådana problem, på vägen så hittade diverse program lite småskit här och där. Men inget som tog bort detta enorma lagget.

Sen så av en ren tillfällighet så såg jag att chrome.exe låg uppe även fast jag inte hade chrome igång.
Sen började jag bli misstänksam när jag såg att den processen hade startats ifrån

Användare>*jag>Roaming>InkScape

DÄR inne låg en chromeprocess, direkt när jag dödade den processen så försvann lagget.
Och därav tog jag direkt bort den mappen InkScape med, och nu är lagget HELT borta.

Mycket troligenvis något virus... Men jag har haft en efarenhet av att det är inte SÅHÄR lätt att bli av med dem, utan nu hittar nog viruset någon ny process att infektera

Inaktiv

Jag fick samma sak i förrgår efter att ha surfat på existenz tror jag. Hela datorn blev sjukt seg och det var som att processorn höll på att krackelera. Efter att ha sett över temperaturer, många olika spyware, anti-virusprogram osv så antog jag att det nog är ett virus.

Efter att ha formaterat datorn nu så spinner den som en katt igen : )

Medlem

är man inne på existenz så är det inte bara en sak som kan gå fel.. nog sakt. ^^

Medlem

Vad är temperaturen på komponenter ?
Vad är åldern på datorn ?
Har du byggt själv eller köpt ihopbygd ?
Hur ofta rengör du det inre i datorn ?

Ifall vi snackar hådrvaru fel, skulle jag tippa på att kylpastan har torkat.
Eller att processorn helt enkelt har gått sönder på något sätt.

Använd aldrig dammsugare i den.

1
Skriv svar