En god gärning

Flakmonkey
En god gärning

På det stora hela kan jag inte kalla mitt liv för något annat än väldigt bra. Jag har ett bra jobb som jag trivs med (även om det självklart inte alltid är en dans på rosor) som ger mig tillräckligt bra betalt för att jag ska kunna köpa både det jag behöver och det jag vill ha. Ingenting direkt extravagant visserligen, men jag kan köpa några spel i månaden och gå ut några kvällar varje månad utan att behöva oroa mig för att pengarna ska räcka vid månadens slut.

Normalt sett så är inte det något jag direkt tänker på. Jag lever bara mitt liv utan att bry mig särskilt mycket om andra. Det ska jag vara ärlig med att säga. De flesta skulle visserligen klassa mig som en snäll snubbe som bryr sig om mina nära och kära, men jag är inte en person som brinner för något "solidariskt". Visserligen ger jag pengar till Greenpeace som kanske kan klassas som bra (även om jag inte håller med i allt de gör) men det har mer att göra med att tjejen som sålde in det för 15 år sedan var både snygg och trevlig.

Jag ger extremt sällan pengar till tiggare eller köper Situation Stockholm (en tidning där pengar går till hemlösa i Stockholm). Jag är inte med i Amnesty och jag har inte något fadderbarn i Afrika. Jag är nog som de flesta andra helt enkelt. Detta ger mig allt som oftast dåligt samvete. Jag borde ju kunna göra mer som medmänniska. Tyvärr är det dock en känsla som går över relativt fort, precis som för de flesta andra också skulle jag tro.

Sedan mår jag ännu sämre eftersom jag låter känslan gå över, tills den går över igen och sen igen och igen... Ja ni fattar...

Därför känns det så otroligt bra när man faktiskt gör någonting åt saken. Det behöver inte vara någonting stort och jag tror att alla kan göra det. Jag gjorde det idag tack vare min flickväns initiativ. Hon har länge varit intresserad av en grupp människor som skänker matkassar till "vanliga" personer som behöver hjälp. De får anmäla sitt intresse och sen får de som vill skänka matkassar med det som personen kan behöva. Givetvis sköts det hela på Facebook. Var annars?

I vårt fall var det en ensamstående trebarnsmor i södra Stockholm som behövde lite basprodukter, kläder, etc. Efter lite sms:ande fram och tillbaka kom flickvännen och kvinnan överens om att vi skulle lämna över sakerna idag så sagt och gjort åkte vi dit efter jobbet med tre matkassar med allt från toapapper via müsli till kläder som vi inte behöver längre. Ingenting märkvärdigt för oss men otroligt mycket för den familjen.

Nu ska man kanske inte erkänna att det känns bra att göra något sånt här. Du ska ju inte skänka bort saker för att stilla det eget samvete, men det var något otroligt skönt att få göra en sån här sak. Speciellt när det var så direkt. Det är en sak att skänka 10 kr till cancerfonden genom att rösta på Alcazar i Melodifestivalen men det är en helt annat att hjälpa en människa så konkret och direkt.

Kan verkligen rekommendera det och jag tror nog att de flesta här kan göra någonting för någon medmänniska som har viktigare saker att bry sig om än vilken konsol som är bäst eller om DICE är sellouts som slutat bry sig om oss stackars gamers...

Giving People

#blogg

ZF
Medlem
En god gärning

fast indirekt i ett par led så betalar du alltså enbart för sex.

så, nu går det bra att må dåligt igen!

skämt åt sidan. tror ingen klandrar den som tycker det är bättre att ge om det ger nått känslomässigt abstrakt tillbaka, eller den som vill känna att det går till "rätt" saker. särskilt inte efter allt som kommit fram om de professionella kanalerna de senaste åren. man bör dock vara medveten om att det kan lägga en kännbarare belastning på mottagaren, även om det naturligtvis varierar med denne.

Medlem

Personligen har man ju precis blivit anställd som värvare hos Läkare Utan Gränser. Jag är jädrans glad över att jag hamnat här. Det är inte ett jobb där företaget enda ändanmål är att tjäna mer pengar så att någon snubbe högst upp i pyramiden kan fortsätta leva sitt extravaganta liv.

Det är ett jobb som har betydelse. Ett jobb som räddar liv.


signatur

Everybody needs help.

1
Skriv svar