27 anställda tvingas lämna Thief-studion

Robot
27 anställda tvingas lämna Thief-studion

Tråkigt besked drabbade många anställda på Eidos Montreal.

#eidos-montreal, #thief, #square-enix


zsm
Medlem
27 anställda tvingas lämna Thief-studion

Det är väl helt normalt att studior avskedar folk när ett spel skeppats? Annars blir det en massa folk som sitter på tummarna och inte har något att göra, och det blir bara en stor kostnad för företaget. Varför är detta ens en nyhet?

Medlem

Tråkigt att det blir så här.

Samtidigt sitter någon mupp och håvar in pengar för skit som "Candy crush" eller den där andra skiten "Clash of the clans" eller vad det nu heter.

Medlem

Ja man undrar ju hur mänskligheten ska lyckas överleva det här..

Medlem

många har projektanställningar..

inge ovanligt, det är som att gråta att entreprenör får gå hem när bygget är klart..

Medlem

"Det är väl helt normalt att studior avskedar folk när ett spel skeppats?"

Möjligen i dagens tråkiga och gråa vardag, där bara pengar räknas, såhär var det inte förr tack och lov, och det skall ni vara glada för, annars hade vi säkerligen inte ens varit födda.

Medlem
Skrivet av Zpartan:

"Det är väl helt normalt att studior avskedar folk när ett spel skeppats?"

Möjligen i dagens tråkiga och gråa vardag, där bara pengar räknas, såhär var det inte förr tack och lov, och det skall ni vara glada för, annars hade vi säkerligen inte ens varit födda.

Var det inte?

Du kanske har 10 core personaler till ett projekt, resten är inhyrda.. det är vanligt inom olika branscher.

Medlem
Skrivet av Zpartan:

"Det är väl helt normalt att studior avskedar folk när ett spel skeppats?"

Möjligen i dagens tråkiga och gråa vardag, där bara pengar räknas, såhär var det inte förr tack och lov, och det skall ni vara glada för, annars hade vi säkerligen inte ens varit födda.

Nej för förr fick man jobb för dagen. Man gick till arbetsgivaren på morgonen så plockade de ut folket de ville ha. Sen jobbade man och när dagen var slut fick man betalt i handen. Var det bättre menar du?

Medlem

Så är det väl nästan alltid.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Subzero199:

Tråkigt att det blir så här.

Samtidigt sitter någon mupp och håvar in pengar för skit som "Candy crush" eller den där andra skiten "Clash of the clans" eller vad det nu heter.

Det är ju inte muppen som är skurken. Skulle ju vara som att bli arg på NRJ för man tycker de spelar skitmusik. Faktum är ju att den stora massan (eller I alla fall de 0,5%, eller vad det nu var, som betalar) gör detta till lönsam business. Deal with it.

eld
Medlem
Skrivet av Ztreek:

många har projektanställningar..

inge ovanligt, det är som att gråta att entreprenör får gå hem när bygget är klart..

Nej,
många är kontraktanställda med hopp om att det ska fortsätta alternativt att det ska gå över till fulltid. Ingen vill bli av med jobbet och även om det händer så är det aldrig normalt.

Medlem

Stulit för mycket pennor från jobbet?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Gissningsvis handlar detta om heltidsanställda och inte projektanställda. Det skrivs aldrig om folk som är projektanställda som får gå efter ett projekt är klart, då hade det varit betydligt fler än tjugosju som fått gå (och detta vet jag för jag varit med på sex AAA spel och sett många (!) projektanställda som fått gå utan att det stått någonting om det online.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Första Thief-spelet jag har spelat. Det var frukvanstvärt, sådan slöseri på tid. Usch, usch usch och nej =/ Känns som att man måste tvätta av sig efter att ha spelat sådant sk*t.

Medlem

Så dåligt är det väl inte!


signatur

Furo - Kind Soul

Det är praxis, de flesta jobb är ju i projekt form som någon skrev ovan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Sanazin:

Första Thief-spelet jag har spelat. Det var frukvanstvärt, sådan slöseri på tid. Usch, usch usch och nej =/ Känns som att man måste tvätta av sig efter att ha spelat sådant sk*t.

Menar du Looking Glass klassiker: "Thief: The Dark Project"?

Ja, ett spel som gamers fortfarande spelar och älskar 16 år efter sin släpp måste onekligen vara skit, detsamma är det ganska dumt att det går att modda och har moddats sedan år 1998.

Varför inte välja och vraka mellan 1009 andra äventyr om du inte gillade originalet:

Thief-Missions: http://goo.gl/qesYdA

En fråga, vilket är ditt favoritspel?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Sanazin:

Första Thief-spelet jag har spelat. Det var frukvanstvärt, sådan slöseri på tid. Usch, usch usch och nej =/ Känns som att man måste tvätta av sig efter att ha spelat sådant sk*t.

Menar du Looking Glass klassiker: "Thief: The Dark Project"?

Ja, ett spel som gamers fortfarande spelar och älskar 16 år efter sin släpp måste onekligen vara skit, detsamma är det ganska dumt att det går att modda och har moddats sedan år 1998.

Varför inte välja och vraka mellan 1009 andra äventyr om du inte gillade originalet:

Thief-Missions: http://goo.gl/qesYdA

En fråga, vilket är ditt favoritspel?

Vad i hela friden ... ?
"Första Thief-spelet jag har spelat." syftar givetvis på Thief 2014 i och med att nyheten kretsar kring detta spel samt studion bakom detta spel.

Medlem

Första Thief spelet jag spelat och jag tycker det är fruktansvärt kul.


signatur

Furo - Kind Soul

Skrivet av Sanazin:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Sanazin:

Första Thief-spelet jag har spelat. Det var frukvanstvärt, sådan slöseri på tid. Usch, usch usch och nej =/ Känns som att man måste tvätta av sig efter att ha spelat sådant sk*t.

Menar du Looking Glass klassiker: "Thief: The Dark Project"?

Ja, ett spel som gamers fortfarande spelar och älskar 16 år efter sin släpp måste onekligen vara skit, detsamma är det ganska dumt att det går att modda och har moddats sedan år 1998.

Varför inte välja och vraka mellan 1009 andra äventyr om du inte gillade originalet:

Thief-Missions: http://goo.gl/qesYdA

En fråga, vilket är ditt favoritspel?

Vad i hela friden ... ?
"Första Thief-spelet jag har spelat." syftar givetvis på Thief 2014 i och med att nyheten kretsar kring detta spel samt studion bakom detta spel.

OK, "första"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Intressant - jag körde med samma taktik när jag spelade Sid Meiers Pirates!. Just innan jag delade upp looten så sålde jag av ett skepp så att besättningen blev mindre och andelen per huvud blev högre...

Medlem

Som sagt så är det väl helt normalt med avsked för många när ett projekt är avslutat samtidigt som man inte har något nytt inplanerat under den närmaste framtiden.

Vissa har ju även sådana jobbavtal... så de vet vad som gäller.

Medlem

Hade inte betalat fullt pris för det i.e 600kr-ish, men för 200kr är det ett säkert köp

Medlem

Och folk tycker det är så konstigt att många studios drar ut på utvecklingstiden, vet ju själv hur snabbt man hade jobbat om man visste att kicken väntade så fort projektet var slut

1
Skriv svar