Det här med rustning

Skribent
Det här med rustning

Jag tänkte lite smått prata om rustningar i spel. Mest för att det nog är den mest påtaglig saken som gör skillnad på en man och en kvinna i ett spel. Jag inriktar mig främst då mot fantasyspel då påtagligheten där är störst.

Ämnet är säkert omtalat och debatterat men jag tänkte gräva lite djupare i det från en mer praktisk synvinkel. Nu förstår jag att spel är spel och det finns rum för att inte allt ska vara så realistiskt som möjligt. Sen så förekommer det även magi och annat i de flesta fantasyspel så jag kan godta vissa utsvävningar. Dock finns det vissa exempel då jag faktiskt stör mig på hur rustningarna i stort sätt blir icke-rustningar på högre nivåer.

För det första är en rustning till för att skydda de mest vitala delarna av kroppen och tittar man på rustningar för kvinnor i spel så blottar de flesta magregionen och större delen av underkroppen. Övre delen däremot består oftast av någon form av stålbikini eller i bästa fall en harnesk som då är gjuten för brösten. Visserligen skulle harnesken skydda hjärtat, men att ha den formgjuten för de kvinnliga formerna är ingen bra idé. För att få rustningen att sitta så skulle den måsta vara kroppsnära och det skulle inte skydda mot shock-skadan speciellt bra. Dessutom skulle det vara svårt att andas med en rustningstopp så tight mot kroppen. Till och med läder skulle vara obekvämt, även om det skulle vara görbart då man faktiskt kan gjuta dem som en korsett. Att dessutom markera ut brösten skulle ta bort en del av idéen med rustningen, dvs att låta huggen glida av inte absorbera.

Detta är ett exempel på en rätt ologisk rustning som inte alls skyddar magregionen. Nu är det från Hellgate London, så man kan argumentera att det är framtiden och att magen är skyddad av någon from av superkevlar. Men då skulle ju inte resterande delar av rustningen var nödvändig, det skulle bara vara otypligt.

Då känns denna från Guild Wars 2 mer logisk, även om den också har markerade bröst. Men den ska ha ett stort plus för att den manliga och kvinnliga varianten är i stortsätt likadan. Nu finns det ju långt värre rustningar, främst från japanska och koreanska utvecklare. Dessa har nog de flesta sett i diverse MMORPG. I regel tycker jag de västerlänska utvecklare är mer sansade vad gällande just personligt skydd och rustning. Sen givetvis om allt i spel skulle vara enbart funktionellt så skulle det bli rätt tråkig design. Men det går faktiskt att göra rustningar som är snygga men även skullle vara effektiva i strid.

Här är en rustning som skulle vara fungerande, den har mer utrymme för brösten men markerar inte ut dem. Framför allt så täcker den de vitala delarna på kroppen.

Denna skulle också vara fungerande men är mer prålig, kanske ett exempel på en snyggare typ av rustning.

Sen att det är klart att det finns uppvisningsrustningar som är menat för ceremonier och officiella sammanhang snarare än strid. Dessa har traditionellt varit utformade lite efter tycke och smak med en massa prål och detaljer, kanske till och med att de kunde ha markerade bröst i bröstplåten. Men inget någon skulle ta på sig i strid.

Min poäng är att det går att göra rustningar till kvinnliga karaktärer som är snygga utan att de för den skulle ska ha stålbikini. De går även göra feminina om man nu vill det. Sen givetvis när man pratar om fantasy så kanske en barbartjej inte bär så mycket rustning, lika lite som en manlig barbar. Även så skulle man kunna argumentera för att tight läder skulle vara fungerande för en lönmördare eller någon som behöver röra sig snabbt. Däremot så är inte metalbikinis direkt gångbara hur än man än vänder och vrider på det. När jag spelade WoW så var det ju ett nöje att skaffa en rustning som var så stor och utstuderad som möjligt, blir ju besviken om rustningsdelar faller av snarare än byggs på när man får en högre level på utrustningen.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Det här med rustning

Guild Wars 2 är intressant då det både finns de typer av rustningar som du visade (och bröstpartiet är mindre tydligt i spelet än på konceptskissarna imo) och de som faller mer åt de typiska bikinirustningarna.

De ger en ett val om vad man vill ha, din karaktär får se ut som du vill. Huruvida det är bra/dåligt att ge folk bikinivalet får någon annan argumentera kring men så länge det finns motsvarande saker för de manliga karaktärerna tycker jag det är ok.

Sen kanske det är lite fler opraktiska rustningar hos de kvinnliga karaktärerna men männen är inte helt utan.

Edit: Värt att notera är också att det finns ingen av designerna som är strikt bättre när det kommer till spelmekanik och "stats".

Medlem

Tycker dock att man inte BARA ska tänka i logiska banor i rustningsdesign till spel. Blir ju mer designsvariationer då. Logiskt eller ej.

Tycker man gärna får göra lite konstiga, "naken" rustningar.

Och då förstås för båda könen.


signatur

Everybody needs help.

Skribent

Håller med om att man inte alltid behöver tänka praktiskt, ett spel är ett spel. Men jag tycker de tar enkla vägen ut ibland när de designar rustningar för kvinnor. Går ju göra så mycket snyggt som faktiskt ser ut som en full plate anpassad för en kvinnlig kropp.

Det jag dock kan störa mig på är när det bara sitter en liten metal hit här och en liten metal bit där. Hade karaktären lika gärna kunnat springa naken.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Citat:

Min poäng är att det går att göra rustningar till kvinnliga karaktärer som är snygga utan att de för den skulle ska ha stålbikini.

Det är väl ingen som har hävdat motsatsen.

Citat:

Däremot så är inte metalbikinis direkt gångbara hur än man än vänder och vrider på det. När jag spelade WoW så var det ju ett nöje att skaffa en rustning som var så stor och utstuderad som möjligt, blir ju besviken om rustningsdelar faller av snarare än byggs på när man får en högre level på utrustningen.

Ja, för att springa runt på ett slagfält i wow-utrustning hade säkert varit jättefunktionellt och logiskt. Iofs, motståndarna hade kanske dött av skratt? ;D

ZF
Medlem
Citat:

Sen att det är klart att det finns uppvisningsrustningar som är menat för ceremonier och officiella sammanhang snarare än strid. Dessa har traditionellt varit utformade lite efter tycke och smak med en massa prål och detaljer, kanske till och med att de kunde ha markerade bröst i bröstplåten. Men inget någon skulle ta på sig i strid.

nu finns det egentligen ingen praktiskt anledning till att inte ha en prålig rustning i strid heller, snarare tvärtom. för krig förr, särskilt inte den typ där rustningar var inblandade fungerade inte som idag. alltså var det ingen nackdel med en rustning polerad till så nära chrome det nu går att komma med svartstål. det skulle rent av kunna vara en fördel att blända motståndaren, bildligt såväl som rent bokstavligt.

sen förkom det inga kvinnliga riddare heller, rent officiellt ivf. så de få som ändå möjligen fanns använde naturligtvis manliga rustningar. Jean dArc är ett undantag säger säkert nån nu, men det är ytterst omtvistat huruvida hon aktivt verkligen deltog i verkligt stridande, men oavsett vilket så är det åas ganska troligt att hon som enda undantag bar en specialrustning just för att göra en poäng. (marknadsföring/fanservice)

de kvinnliga slagskämpar som i västvärlden det finns viss historiska belägg för var uteslutande gladiatorer, och bland dessa var delvis täckande rustningar vanligt förekommande av flera anledningar. förutom att den täckande biten, vanligen axel motsatt sida svärd/spjut/nät-handen samt nedre delar av benen, alltså de som inte lätt kan blockeras av av nått annat. även här kan inte uteslutas att en stor del av utformningen för båda könen var fanservice.

sant är dock att enbart skydda tuttarna (eller hjärtat) blir ganska meningslöst när det är lika sannolikt att dö av ett hugg i benet.

Medlem
Medlem

Nu sitter man iofs med morgonkaffe i hand så det lär bli fel her och var; till att börja med måste jag säga att jag generellt kan tycka att vissa designval är tråkiga osv. Det viktiga är dock att man får välja, och inte blir påprackad, i mina ögon.

Man kan diskutera hur praktisk en rustning är i timtal, dock... som bilden från Hellgate: London. Jag håller faktiskt inte med om att den är opraktisk; närstridsklasserna i HG:L var ju relativt rörliga, och då funkar inte metallskenor osv. Den ger visst skydd i magregionen utan att helt ta bort smidigheten. Mer logiskt att ha pansar på de lemmar som hamnar i skottelden då de svingar svärd, dvs armar och skuldror, samt ben, resten av ytan har vapen eller sköld emellan. Och då har vi inte ens börjat diskutera hur tunga vapen hon skulle kunna använda utan att rustningen blir menlös. För att inte tala på naturens inverkan...

Nej, så länge det finns val är jag nöjd. Nuförtiden tycker jag ändå MMOs har varit ganska bra på att få till en balans, iaf de jag spelar - det finns nog tråkiga exempel. Det enda som jag tycker är synd är att de inte är lika generösa med valfrihet för männen.

Medlem

Det som är det lustiga när man kommer in i diskussionen kring detta ämne är att det finns så många halvhjärtade ursäkter som inte tar i omtanke något av det spelet i fråga faktiskt innehåller.

Jag kan ta några exempel:

1.) "Under medeltiden hade inte kvinnor rustning."
Svar: Ska spelet inte vara historiskt korrekt spelar detta ingen som helst roll.

2.) "Det vore opraktiskt med tung rustning när kvinnan ska utföra sina akrobatiska konster."
Svar: Men hennes manlige motsvarighet kan ha detta på sig och fortfarande utföra samma saker?

3.) "Kvinnor är inte lika fysiskt starka, och skulle därför inte kunna bära tunga rustningar!"
Svar: Men alla kan fortfarande svinga 5m stora svärd, bära sköldar stora som dörrar och krossa saker med hammare vars huvud är lika stort som ett skrivbord? Snälla du. Använd fantasin, som det heter.
Svar 2: Om man nu ska ta "verkligheten" till hjälp ändå, så kändes inte en rustning särskilt tung då vikten fördelades jämnt över hela kroppen. Du underskattar även hur skickliga smederna var då de kunde konstruera leder som gjorde att bäraren nästintill obehindrat kunde röra armar, ben, händer, fingrar m.m. Det var först när ringhuva och hjälm skulle på som det blev riktigt jobbigt, men det har mer teknik att göra än styrka, då man måste öva upp sin hållning snarare än styrka för att hålla huvudet på rätt sätt.

Formsmidda rustningar skulle heller inte vara till någon nytta, då halva skyddet ligger under plåten, i.o.m. ringbrynjan, läderklädnad och undergarment. Med alla dessa lager på eliminerades till slut all antydan till kroppsform, så några former var det inte tal om.

Som avslut vill jag bara säga att lättklädda hjältinnor gärna får existera, men då tycker jag att det ska finnas lika många lättklädda hjältar. Men att komma med massa dåliga ursäkter till varför det alltid är kvinnan som ska se ut som en strippa, det håller inte.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Det som är det lustiga när man kommer in i diskussionen kring detta ämne är att det finns så många halvhjärtade ursäkter som inte tar i omtanke något av det spelet i fråga faktiskt innehåller.

Jag kan ta några exempel:

1.) "Under medeltiden hade inte kvinnor rustning."
Svar: Ska spelet inte vara historiskt korrekt spelar detta ingen som helst roll.

2.) "Det vore opraktiskt med tung rustning när kvinnan ska utföra sina akrobatiska konster."
Svar: Men hennes manlige motsvarighet kan ha detta på sig och fortfarande utföra samma saker?

3.) "Kvinnor är inte lika fysiskt starka, och skulle därför inte kunna bära tunga rustningar!"
Svar: Men alla kan fortfarande svinga 5m stora svärd, bära sköldar stora som dörrar och krossa saker med hammare vars huvud är lika stort som ett skrivbord? Snälla du. Använd fantasin, som det heter.
Svar 2: Om man nu ska ta "verkligheten" till hjälp ändå, så kändes inte en rustning särskilt tung då vikten fördelades jämnt över hela kroppen. Du underskattar även hur skickliga smederna var då de kunde konstruera leder som gjorde att bäraren nästintill obehindrat kunde röra armar, ben, händer, fingrar m.m. Det var först när ringhuva och hjälm skulle på som det blev riktigt jobbigt, men det har mer teknik att göra än styrka, då man måste öva upp sin hållning snarare än styrka för att hålla huvudet på rätt sätt.

Formsmidda rustningar skulle heller inte vara till någon nytta, då halva skyddet ligger under plåten, i.o.m. ringbrynjan, läderklädnad och undergarment. Med alla dessa lager på eliminerades till slut all antydan till kroppsform, så några former var det inte tal om.

Som avslut vill jag bara säga att lättklädda hjältinnor gärna får existera, men då tycker jag att det ska finnas lika många lättklädda hjältar. Men att komma med massa dåliga ursäkter till varför det alltid är kvinnan som ska se ut som en strippa, det håller inte.

Men verkligheten är ganska simpel. Spelen är gjorda av primärt män, för män. Svårare än så är det inte.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xzander:

Det som är det lustiga när man kommer in i diskussionen kring detta ämne är att det finns så många halvhjärtade ursäkter som inte tar i omtanke något av det spelet i fråga faktiskt innehåller.

Jag kan ta några exempel:

1.) "Under medeltiden hade inte kvinnor rustning."
Svar: Ska spelet inte vara historiskt korrekt spelar detta ingen som helst roll.

2.) "Det vore opraktiskt med tung rustning när kvinnan ska utföra sina akrobatiska konster."
Svar: Men hennes manlige motsvarighet kan ha detta på sig och fortfarande utföra samma saker?

3.) "Kvinnor är inte lika fysiskt starka, och skulle därför inte kunna bära tunga rustningar!"
Svar: Men alla kan fortfarande svinga 5m stora svärd, bära sköldar stora som dörrar och krossa saker med hammare vars huvud är lika stort som ett skrivbord? Snälla du. Använd fantasin, som det heter.
Svar 2: Om man nu ska ta "verkligheten" till hjälp ändå, så kändes inte en rustning särskilt tung då vikten fördelades jämnt över hela kroppen. Du underskattar även hur skickliga smederna var då de kunde konstruera leder som gjorde att bäraren nästintill obehindrat kunde röra armar, ben, händer, fingrar m.m. Det var först när ringhuva och hjälm skulle på som det blev riktigt jobbigt, men det har mer teknik att göra än styrka, då man måste öva upp sin hållning snarare än styrka för att hålla huvudet på rätt sätt.

Formsmidda rustningar skulle heller inte vara till någon nytta, då halva skyddet ligger under plåten, i.o.m. ringbrynjan, läderklädnad och undergarment. Med alla dessa lager på eliminerades till slut all antydan till kroppsform, så några former var det inte tal om.

Som avslut vill jag bara säga att lättklädda hjältinnor gärna får existera, men då tycker jag att det ska finnas lika många lättklädda hjältar. Men att komma med massa dåliga ursäkter till varför det alltid är kvinnan som ska se ut som en strippa, det håller inte.

Men verkligheten är ganska simpel. Spelen är gjorda av primärt män, för män. Svårare än så är det inte.

Sant. Likväl ett problem, då det finns en stor mängd kvinnliga spelare, och en stor mängd manliga spelare som alla är trötta på denna typ av designval. Så frågan är hur länge till "av män, för män" stämmer.

Dessutom blir jag, som man, konfunderad över hur företagen/karaktärsdesigners tänker om mig, som man. Är kuken mitt enda "tänkande" organ? (Ursäkta språket)

Medlem
Skrivet av Xzander:

Sant. Likväl ett problem, då det finns en stor mängd kvinnliga spelare, och en stor mängd manliga spelare som alla är trötta på denna typ av designval. Så frågan är hur länge till "av män, för män" stämmer.

Dessutom blir jag, som man, konfunderad över hur företagen/karaktärsdesigners tänker om mig, som man. Är kuken mitt enda "tänkande" organ? (Ursäkta språket)

Jag tror att det kommer fortgå så länge spelen efterfrågas. Jag ser dock inte vad själva problemet är.

Varför gör man så stor skillnad mellan att uppskatta lättklädda damer, kontra våld? Båda styrs väl till stor del av det limbiska systemet, och torde vara nära förknippat med människans driftpräglade beteenden.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xzander:

Sant. Likväl ett problem, då det finns en stor mängd kvinnliga spelare, och en stor mängd manliga spelare som alla är trötta på denna typ av designval. Så frågan är hur länge till "av män, för män" stämmer.

Dessutom blir jag, som man, konfunderad över hur företagen/karaktärsdesigners tänker om mig, som man. Är kuken mitt enda "tänkande" organ? (Ursäkta språket)

Jag tror att det kommer fortgå så länge spelen efterfrågas. Jag ser dock inte vad själva problemet är.

Varför gör man så stor skillnad mellan att uppskatta lättklädda damer, kontra våld? Båda styrs väl till stor del av det limbiska systemet, och torde vara nära förknippat med människans driftpräglade beteenden.

För att det är just lättklädda damer, aldrig (eller väldigt sällan) herrar. Våldet däremot är oftast könsneutralt, om än inte kanske neutralt när det kommer till nationalitet eller religion. Men det är en helt annan diskussion, och förhindrar inte på något sätt att kvinnosynen kan förbättras.

Medlem
Skrivet av Xzander:

För att det är just lättklädda damer, aldrig (eller väldigt sällan) herrar. Våldet däremot är oftast könsneutralt, om än inte kanske neutralt när det kommer till nationalitet eller religion. Men det är en helt annan diskussion, och förhindrar inte på något sätt att kvinnosynen kan förbättras.

Men det beror ju på att det oftast är män som gör spelen. Om kvinnor vill göra spel med lättklädda män så får de jättegärna göra det för mig.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xzander:

För att det är just lättklädda damer, aldrig (eller väldigt sällan) herrar. Våldet däremot är oftast könsneutralt, om än inte kanske neutralt när det kommer till nationalitet eller religion. Men det är en helt annan diskussion, och förhindrar inte på något sätt att kvinnosynen kan förbättras.

Men det beror ju på att det oftast är män som gör spelen. Om kvinnor vill göra spel med lättklädda män så får de jättegärna göra det för mig.

Du verkar dels inte ha läst det jag skrev innan...

Skrivet av Xzander:

Dessutom blir jag, som man, konfunderad över hur företagen/karaktärsdesigners tänker om mig, som man. Är kuken mitt enda "tänkande" organ?

... och dels är inte spelbranschen särskilt inbjudande för kvinnor, med rådande kvinnosyn i åtanke. Det är så lätt att bara tänka från sitt eget perspektiv, eller hur?

Inaktiv
Skrivet av Xzander:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xzander:

För att det är just lättklädda damer, aldrig (eller väldigt sällan) herrar. Våldet däremot är oftast könsneutralt, om än inte kanske neutralt när det kommer till nationalitet eller religion. Men det är en helt annan diskussion, och förhindrar inte på något sätt att kvinnosynen kan förbättras.

Men det beror ju på att det oftast är män som gör spelen. Om kvinnor vill göra spel med lättklädda män så får de jättegärna göra det för mig.

Du verkar dels inte ha läst det jag skrev innan...

Skrivet av Xzander:

Dessutom blir jag, som man, konfunderad över hur företagen/karaktärsdesigners tänker om mig, som man. Är kuken mitt enda "tänkande" organ?

... och dels är inte spelbranschen särskilt inbjudande för kvinnor, med rådande kvinnosyn i åtanke. Det är så lätt att bara tänka från sitt eget perspektiv, eller hur?

På vilket sätt är inte spelbranchen inbjudande för kvinnor? Jag känner flera som jobbar i den branchen och de välkomnar gärna kvinnor som har rätt utbildning.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Du verkar dels inte ha läst det jag skrev innan...

Skrivet av Xzander:

Dessutom blir jag, som man, konfunderad över hur företagen/karaktärsdesigners tänker om mig, som man. Är kuken mitt enda "tänkande" organ?

... och dels är inte spelbranschen särskilt inbjudande för kvinnor, med rådande kvinnosyn i åtanke. Det är så lätt att bara tänka från sitt eget perspektiv, eller hur?

Tillgång och efterfrågan. Senran Kagura Burst låg (ligger kanske fortfarande) etta på amerikanska eShop för 3DS. Det ligger också etta på webhallens förbokningstopp för 3DS-spel.

Varför behöver kvinnor bjudas in för att de ska börja göra spel? Om de kräver en formell inbjudan för att börja göra spel så kanske de inte är särskilt motiverade till att börja med.

Förövrigt så tycker jag att det perspektivet är förminskande mot kvinnor. Det implicerar att kvinnor måste ha männens välsignelse för att klara av att göra något själva.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xzander:

För att det är just lättklädda damer, aldrig (eller väldigt sällan) herrar. Våldet däremot är oftast könsneutralt, om än inte kanske neutralt när det kommer till nationalitet eller religion. Men det är en helt annan diskussion, och förhindrar inte på något sätt att kvinnosynen kan förbättras.

Men det beror ju på att det oftast är män som gör spelen. Om kvinnor vill göra spel med lättklädda män så får de jättegärna göra det för mig.

Du verkar dels inte ha läst det jag skrev innan...

Skrivet av Xzander:

Dessutom blir jag, som man, konfunderad över hur företagen/karaktärsdesigners tänker om mig, som man. Är kuken mitt enda "tänkande" organ?

... och dels är inte spelbranschen särskilt inbjudande för kvinnor, med rådande kvinnosyn i åtanke. Det är så lätt att bara tänka från sitt eget perspektiv, eller hur?

På vilket sätt är inte spelbranchen inbjudande för kvinnor? Jag känner flera som jobbar i den branchen och de välkomnar gärna kvinnor som har rätt utbildning.

På det sätt den porträttera kvinnor. Kul att du känner folk som välkomnar kvinnor in i branschen, men dels är detta Sverige, och dels så är personligt välkomnande och yttre välkomnande två helt olika saker. Spelen idag representerar tyvärr hela genren på flera sätt, medans ett fåtal personer på en viss spelstudio inte gör det.

Sälj grej med tjej kan vara relevant för diskussionen, för det är exakt detta "av män, för män" försvarar.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xzander:

Du verkar dels inte ha läst det jag skrev innan...

Skrivet av Xzander:

Dessutom blir jag, som man, konfunderad över hur företagen/karaktärsdesigners tänker om mig, som man. Är kuken mitt enda "tänkande" organ?

... och dels är inte spelbranschen särskilt inbjudande för kvinnor, med rådande kvinnosyn i åtanke. Det är så lätt att bara tänka från sitt eget perspektiv, eller hur?

Tillgång och efterfrågan. Senran Kagura Burst låg (ligger kanske fortfarande) etta på amerikanska eShop för 3DS. Det ligger också etta på webhallens förbokningstopp för 3DS-spel.

Varför behöver kvinnor bjudas in för att de ska börja göra spel? Om de kräver en formell inbjudan för att börja göra spel så kanske de inte är särskilt motiverade till att börja med.

Förövrigt så tycker jag att det perspektivet är förminskande mot kvinnor. Det implicerar att kvinnor måste ha männens välsignelse för att klara av att göra något själva.

Jag har inte skrivit någonstans att det ska komma någon "formell inbjudan" eller "välsignelse" från spelbranschen till kvinnor, så det vet jag inte var du får det ifrån mer än din egen misstolkning? Jag syftar på att t.ex. jag själv inte hade varit sugen på att hoppa in i en bransch som porträttera exempelvis gamers på ett korkat sätt.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Jag har inte skrivit någonstans att det ska komma någon "formell inbjudan" från spelbranschen till kvinnor, så det vet jag inte var du får det ifrån. Jag syftar på att t.ex. jag själv inte hade varit sugen på att hoppa in i en bransch som porträttera exempelvis gamers på ett korkat sätt.

Men om de inte är intresserade av (eller sugna på) att utveckla spel själva så får de väl finna sig i situationen.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xzander:

Jag har inte skrivit någonstans att det ska komma någon "formell inbjudan" från spelbranschen till kvinnor, så det vet jag inte var du får det ifrån. Jag syftar på att t.ex. jag själv inte hade varit sugen på att hoppa in i en bransch som porträttera exempelvis gamers på ett korkat sätt.

Men om de inte är intresserade av (eller sugna på) att utveckla spel själva så får de väl finna sig i situationen.

"Men om judarna inte ville flytta från Tyskland och Polen så fick de väl finna sig i situationen".

Det hela handlar om kränkning och förnedring av en grupp människor. Vare sig det säljer eller inte hör inte till denna diskussion, då det berör moral och etik mer än något annat.

Inaktiv
Skrivet av Xzander:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xzander:

Jag har inte skrivit någonstans att det ska komma någon "formell inbjudan" från spelbranschen till kvinnor, så det vet jag inte var du får det ifrån. Jag syftar på att t.ex. jag själv inte hade varit sugen på att hoppa in i en bransch som porträttera exempelvis gamers på ett korkat sätt.

Men om de inte är intresserade av (eller sugna på) att utveckla spel själva så får de väl finna sig i situationen.

"Men om judarna inte ville flytta från Tyskland så fick de väl finna sig i situationen".

Vad vill du göra då? Kvotera eller censurera? Inget av de alternativen är speciellt bra. Marknaden kommer att slussa in mer kvinnor i branchen då fler kvinnor söker sådana jobb i större utsträckning och då kommer vi se fler spel som har annan story med kanske bättre utvecklade kvinnor och mindre fokus på deras utseende.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xzander:

Jag har inte skrivit någonstans att det ska komma någon "formell inbjudan" från spelbranschen till kvinnor, så det vet jag inte var du får det ifrån. Jag syftar på att t.ex. jag själv inte hade varit sugen på att hoppa in i en bransch som porträttera exempelvis gamers på ett korkat sätt.

Men om de inte är intresserade av (eller sugna på) att utveckla spel själva så får de väl finna sig i situationen.

"Men om judarna inte ville flytta från Tyskland så fick de väl finna sig i situationen".

Vad vill du göra då? Kvotera eller censurera? Inget av de alternativen är speciellt bra. Marknaden kommer att slussa in mer kvinnor i branchen då fler kvinnor söker sådana jobb i större utsträckning och då kommer vi se fler spel som har annan story med kanske bättre utvecklade kvinnor och mindre fokus på deras utseende.

Kvotering finns i väldigt många andra och liknande branscher, men skulle på sin höjd fungera som en tillfällig halvlösning. Censur är inget jag förespråkar, så det går fetbort. Självklart är det inte en lätt process att få in fler kvinnor i en bransch, det är ju just därför kvotering uppstått, även om det som sagt inte är en hållbar lösning. Och självklart kommer problemet bli mindre ju fler kvinnor som kommer in i branschen.

Men jag kan tycka att det redan nu kunde göras något åt. Har inte männen som redan nu sitter i spelbranschen bättre kvinnosyn än så här? Jag menar, jag är själv man, designer och illustratör, och det skulle aldrig falla mig in att porträttera kvinnor på det sätt de porträtteras i spel.

Reklambranschen, den bransch som jag har mest anknytningar till, har ju länge haft (och tyvärr har fortfarande) problem av samma typ. Samtidigt känner jag flera som ser ner på och skrattar åt "Sälj grej med tjej", men det förhindrar inte att det görs sådan reklam. Men i spelbranschen är det så mycket mer accepterat att man objektifierar kvinnan, vilket i mina ögon är vanvettigt.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Men det går faktiskt att göra rustningar som är snygga men även skullle vara effektiva i strid.

Nej nu är du helt ute och cyklar.

Rustningarna kom till sin perfektion mot slutet av sin tid innan krutets tid.
När rustningarna var så bra som dom kunde bli var det inte lika tungt och otypligt som det var tidigare och riddarna kunde nu slåss till fots utan större problem.

Bilden du visar på rustningar som är "snygga" och kan fungera är såna med stora prydnader på axlarna och extra bepansringar överallt skulle göra det för tungt och göra det omöjligt att röra en eller två armar flexibelt.

Vad är det du egentligen har något emot? Att kvinnors rustningar i spel är till stora delar plåtbikini medans killarnas ser ut som en 80-tals toppmatad tvättmaskin?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Från ESRB, lite intressant statistik.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Det jag dock kan störa mig på är när det bara sitter en liten metal hit här och en liten metal bit där. Hade karaktären lika gärna kunnat springa naken.

Håller inte med dig här alls.

Finns spel som Age of Conan som har jävligt snygg design på många rustningar och en hel del visar mycket naket.
Där skäms dom inte över kvinnorna och behöver täcka över varje del utan låter kreativiteten flöda.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Xzander:

"Men om judarna inte ville flytta från Tyskland och Polen så fick de väl finna sig i situationen".

Det hela handlar om kränkning och förnedring av en grupp människor. Vare sig det säljer eller inte hör inte till denna diskussion, då det berör moral och etik mer än något annat.

Är du seriös när du jämställer sexualisering i dator- och tv-spel med massdeportationen av judar under andra världskriget eller försöker du slå rekord i ojämlika analogier?

Varför är sexualisering av fiktiva personer kränkande/förnedrande?

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xzander:

"Men om judarna inte ville flytta från Tyskland och Polen så fick de väl finna sig i situationen".

Det hela handlar om kränkning och förnedring av en grupp människor. Vare sig det säljer eller inte hör inte till denna diskussion, då det berör moral och etik mer än något annat.

Är du seriös när du jämställer sexualisering i dator- och tv-spel med massdeportationen av judar under andra världskriget eller försöker du slå rekord i ojämlika analogier?

Varför är sexualisering av fiktiva personer kränkande/förnedrande?

Det var ett överdrivet exempel, men jag uppfattade din kommentar som minst lika ignorant.

För att spelkaraktärer, precis som filmkaraktärer eller karaktärer inom litteraturen, är så mycket mer än vad ordet fiktiv kan definiera. Det är en representation, och därför är det underligt att man väljer att representera kvinnan som knappt mycket mer än ett sexobjekt, medan mannen gärna får representeras på massa olika sätt, men framför allt som stark och "cool".

Jag kan fråga dig också: Varför måste kvinnor nödvändigtvis vara lättklädda i spel?

Medlem
Skrivet av Xzander:

Det var ett överdrivet exempel, men jag uppfattade din kommentar som minst lika ignorant.

För att spelkaraktärer, precis som filmkaraktärer eller karaktärer inom litteraturen, är så mycket mer än vad ordet fiktiv kan definiera. Det är en representation, och därför är det underligt att man väljer att representera kvinnan som knappt mycket mer än ett sexobjekt, medan mannen gärna får representeras på massa olika sätt, men framför allt som stark och "cool".

Jag kan fråga dig också: Varför måste kvinnor nödvändigtvis vara lättklädda i spel?

Okej, men på vilket sätt är det kränkande/förnedrande?

Och nej, det är inte underligt. Som jag sagt två gånger tidigare, spelen görs huvudsakligen av män, det är därför föga förvånande. Tredje gången gillt nu!

Jag har aldrig sagt att de nödvändigtvis måste vara det.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xzander:

Det var ett överdrivet exempel, men jag uppfattade din kommentar som minst lika ignorant.

För att spelkaraktärer, precis som filmkaraktärer eller karaktärer inom litteraturen, är så mycket mer än vad ordet fiktiv kan definiera. Det är en representation, och därför är det underligt att man väljer att representera kvinnan som knappt mycket mer än ett sexobjekt, medan mannen gärna får representeras på massa olika sätt, men framför allt som stark och "cool".

Jag kan fråga dig också: Varför måste kvinnor nödvändigtvis vara lättklädda i spel?

Okej, men på vilket sätt är det kränkande/förnedrande?

Och nej, det är inte underligt. Som jag sagt två gånger tidigare, spelen görs huvudsakligen av män, det är därför föga förvånande. Tredje gången gillt nu!

Jag har aldrig sagt att de nödvändigtvis måste vara det.

Wow. Bara en sådan sak som att du ställer den frågan visar ju på att något är rubbat med många spelares kvinnosyn. Du ser därmed ärligt talat inte ensidig sexualisering/objektifiering som ett problem?

Jasså, och bara för att det är mestadels män i branschen, så måste det pumpas ut sliskig rustningsdesign? Det påståendet om något kränker ju det manliga könet.

Men då borde du ju inte ha något emot att jag och flera andra reagerar negativt mot kvinnlig karaktärsdesign i spel... ändå sitter du och försvarar just det faktum att kvinnliga spelkaraktärer i stor mån inte har mer än tygtrasor på sig? Om ditt mål med det hela var att förvirra mig ang. din ställning i denna debatt, så har du sannerligen lyckats.

12
Skriv svar