Mini-Displayport dödade min skärm/graffe?

Medlem
Mini-Displayport dödade min skärm/graffe?

Jag har 3 skärmar inkopplade, en DVI-D, en HDMI och den nyaste mDP (DP - mDP) mitt grafikkort är ett HD 7950 på WIndows 7 64bit. Helt plötsligt en dag så får inte mDP skärmen någon signal efter datorn vaknat från sleep. Dra ur och i kontakten samt strömmen till skärmen fixar det inte. En omstart av datorn gör ingen skillnad. CCC visar en popup på mina andra skärmar som läser:

"The system has detected a link failure and cannot set the requested resolution and refresh rate on your DisplayPort display. Your display might not support the requested resolution or there may be an issue with the cable connecting the display to your computer"

Jag kan fortfarande se skärmen när jag försöker ändra upplösning i Windows men den är grå markerad och tillåter mig bara att sätta den som "disabled". Något konstigt jag märkte under i och urdragningen var att om jag rörde bakplåten på graffet med mDP kontakten så slocknar alla skärmar, fläktarna börjar susa som fanken och datorn fryser tills jag håller in power knappen.

Den enda ledtråd jag har är olika forum inlägg och en hemsida som säger att dom flesta mDP kablar görs inte efter VESA standard vilket innebär att pin 20 i kablarna försöker leverera ström till datorn medan datorn försöker göra vice versa, vilket skapar problem. Att hitta och köpa en VESA certifierad kabel verkade både svårt, dyrt och tidsödande. En lösning som förslogs var att blockera pin 20 så strömmen inte när fram men efter jag provat det så blev det ingen skillnad. Täckte över pinnen med eltejp och det stoppade kabeln från att frysa datorn när jag vidrör bakplåten men likväl är skärmen död. Kan notera att den får bild när jag manuellt trycker på "on" men det är då bara startup sekvensen för skärmen. Den verkar i alla fall inte brickad.

Guide för att blockera pin 20 hittade jag här: http://sepczuk.com/techblog/2013/07/displayport-sleep-resume-...

Några förslag eller ska man bita i det sura äpplet och skaffa VESA kabel och hoppas på det bästa? Kan notera att jag köpte nurvarande kabel på Kjell&Co för 120kr så den är förhoppningsvis inte lika dassig som vissa ebay grejjer för 10kr.

Medlem

Mätte alla pins i kabeln med en multimeter och det verkar som 4st andra pins förutom pin 20 kör någon slags ström genom sig, vetti fan hur jag ska tolka det.

Enda sättet att säkert få en riktigt kabel verkar vara att hitta dom som är listade här: http://www.displayport.org/products-database/

Tryck i filter boxen för "Cables". Endast en längst ner har DP-mDP och dom skeppar inte utanför USA så lär bli jaga skiten på ebay eller nått.

Det konstiga är att det här hände efter jag haft skärmen ett antal veckor och hade inte mixtrat med varken dator eller kablar när den slocknade.

Medlem
Skrivet av Svenpa:

Det konstiga är att det här hände efter jag haft skärmen ett antal veckor och hade inte mixtrat med varken dator eller kablar när den slocknade.

Jag har tyvärr ingen lösning på problemet, men kan bara tillägga att elektronik är ju lite lurigt på punkten ovan. Om det matas med fel spänning så kan det fungera normalt ett tag, men sedan, när komponenten har "fått nog" så lägger den till slut av.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Fick ett udda svar från en annan sida som sa att han hade liknande problem med lämnade bara skärmen urpluggad ett dygn eller två och när han provade igen med allt kopplat så gick det plötsligt !

Lite desperat provade jag samma grej och hoppla, datorn vaknade auto från sleep när kablarna hade åkt in och bilden uppenbarar sig över windows.

Skummaste teknik problem jag nånsin varit med om.

1
Skriv svar