Moderater och spel

Skribent
Moderater och spel

Egentligen tänkte jag inte beröra ämnet då det har figurerar på tusentals andra ställen de senaste dagarna. Men sen kände jag att det ändå var så stor grej att jag måste skriva några personliga åsikter om det.

Jag tänker inte bli politisk eller prata om vad moderaterna gör fel, eller inte fel. Att moderaterna gör detta för att vinna väljare är ju kanske ingen nyhet. Men politik är minerad mark och jag tänker bespara mig den debatten. Utan jag tänker prata om det här med spel i allmänhet och skolan. Oavsett om nu detta är tänkt som valfläsk av moderaterna så är det väldigt oigenomtänkt på många vis. Att svenska skolan har problem och att svenska elever har sämre studieresultat överlag, det är ingen nyhet. Däremot gör man det lätt för sig genom att skylla på en enskild sak. De borde istället titta på hur skolan ser ut idag. Resurser, lärare och läroplaner är vad som borde fokuseras på. Vad gällande lärarprogramet på Universitetet så kan jag med egen erfarenhet säga att det i stort sätt är ett skämt, det är nästan svårare att misslyckas än att lyckas. Det är en av de utbildningar du kan dra fötterna igenom och ändå få ut din examen. Intagningen på utildningen var väl förra året 0.3 eller något på Högskoleprovet och det säger en del. Det är enbart när man går hos andra instutitioner och läser ämnesdelarna som det faktiskt kan kännas utmanande och givande (men det beror givetvis på ämnen). Skärp till intagningskraven och gör om utbildningen så man får en kvalité snarare än kvantitet. Sen om man börjar snacka om kommunala skolan så är jag glad att jag inte går i högstadiet eller gymnasiet idag. Som med vården så är det knivar och osthyvlar som gäller för att kunna karva och skära ned, vilket i längre utsträckning innebär fler elever på färre lärare och lärare utan de verktyg de behöver. Elever som behöver extra hjälp faller mellan stolarna och elever som behöver utmanas mer får inte heller de möjligheterna. Om man bortser från allt detta så kanske datorspelen har ett inflytande på elevers studieresultat? Men sanningen är att det är en enkel ursäkt att använda, på samma vis som hårdrocken, eller skräckfilmerna, eller rollspelen. Historia upprepar sig själv och att skylla på något som är populärt bland ungdomar har historiskt varit en enkelt utväg.

Sen ska man inte blunda för de som faktiskt har problem med spelandet. MMORPG-spel kan vara beroendeframkallande, men det är många saker som kan det. Att ungdomar får problem med spel tror jag också kan stå för något helt annat och det är att många ungdomar inte mår bra idag. Att då fly in i en annan värld som man inte kan lämna är kanske inte så konstigt. Poängen är att jag tror man attackerar problemen från fel håll. Att ungdomar får problem med spel tror jag är produkten av alla krav som ställs på redan i tidig ålder. Jag tror det är lätt att man känner sig nedtyngd och bara vill skita i allt och fly till något bättre ställe. Barn måste få vara barn och ungdomar måste få vara ungdomar, idag ska alla växa upp och bli vuxna så snabbt. Så jag säger, istället för att attackera ungdomars intressen, titta på helheten. Spelen som så är knappast problemet.

och då har jag inte ens pratat om positiva effekter av dator- och tvspel....

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Moderater och spel

Fast om man bara tar ett steg tillbaks och tittar på det ur neutrala ögon så är det rätt uppenbart att spelandet idag är ETT av problemen kring dom fallande betygen. Det är ingen som har sagt att det är det enda problemet. Det gäller alla intressen som tar för mycket tid från studerandet, jag önskar själv att jag inte spelat så mycket jag gjorde under tiden jag gick i gymnasiet.

Skribent
Skrivet av Svanberg:

Fast om man bara tar ett steg tillbaks och tittar på det ur neutrala ögon så är det rätt uppenbart att spelandet idag är ETT av problemen kring dom fallande betygen. Det är ingen som har sagt att det är det enda problemet. Det gäller alla intressen som tar för mycket tid från studerandet, jag önskar själv att jag inte spelat så mycket jag gjorde under tiden jag gick i gymnasiet.

Fast jag tycker jag har ganska neuatrala ögon på saker. Framförallt så har jag gått igenom en utbildning som ska ta fram vår lärarkår, en utbildning som i stort är ett skämt. Detta är frukten av den utbildningen, plus nedskärningar i skola och omsorg. Spel kan vara ett problem, men att shifta över fokusen från allt annat och sätt det på spel blir bakvänt.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Läste en intressant studie där man kommit underfull med att skolornas budget inte har så stor effekt på elevernas betyg. Det jag kommer ihåg ifrån min egen skolgång, så var det att få i klassen som tog skolan seriöst. Jag tror vi har blivit sämre på att motivera ungdomar samt det att det finns mycket fler distraktioner idag.


signatur

The definition of insanity?

Skribent
Skrivet av matte89:

Läste en intressant studie där man kommit underfull med att skolornas budget inte har så stor effekt på elevernas betyg. Det jag kommer ihåg ifrån min egen skolgång, så var det att få i klassen som tog skolan seriöst. Jag tror vi har blivit sämre på att motivera ungdomar samt det att det finns mycket fler distraktioner idag.

Tror det beror på hur man räknar budget också, indirekt så blir det färre anställda lärare och då blir det större klasser. Sen i utsträckning så är det lärarnas jobb att motivera elever och det blir svårare i större klasser. Göra undervisning intressant istället för att stå där framme som ett lik. Tyvärr får man inte några sådana verktyg överhuvudtaget på lärarprogramet. Vi fick faktiskt inte ens lära oss hur man sätter betyg.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Fast någonstans måste det ju finnas det personliga ansvaret för ens utbildning, gymnasiet är trots allt frivilligt.
Jag håller helt med om att man borde göra undervisningen intressantare, men men i slutändan är det ändå varje individs ansvar att ta tillvara på sin utbildning på bästa sätt, det spelar ingen roll hur rolig undervisningen är eller hur bra läraren är.

Skribent

Absolut, det håller jag definitivt med om. Gymnasiet är frivilligt men har du redan haltande kunskaper när du kommer dit så får du problem, vilket jag tror är ett problem. Finns fall där man upptäcker att elever inte kan läsa när de går i 6e klass. Någonstans där borde lärarna eller skolan ha uppmärksammat problemet.

Men ett annat problem är ju att man kanske skjuter över för mycket på skolan och glömmer att föräldrar också har ett ansvar. "Vi" lärare kan inte ensamma göra allt jobb, speciellt inte om klasserna börja bli 30 elever.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Att påstå att spel inte påverkar många elever negativt låter väldigt naivt. Ja det finns fördelar med spel också men det är ingen tvekan om att många ungdomar spelar på tok för mycket idag

Sen är det bullshit att snacka om att skolan inte har tillräckligt mycket pengar i Sverige. Många länder har betydligt mindre budget till skolan och ändå kan de leverera bättre resultat

Medlem

För mycket spelande är definitivt ett problem om det tar tid ifrån viktigare bestyr. Men detsamma gäller andra fritidssysslor, och det är det som frustrerar mig personligen så mycket... att det minsann är spelens fel, och spelens fel endast.

Sedan är det självklart att större klasser är svårare att som ensam lärare handskas med, för ju större en grupp barn är desto mer trotsig blir den. Hatar att använda orden, men kanske behövs lite disciplin och auktoritet. Dock ska man akta sig för att gå tillbaka till någon sorts konservativ "gammelundervisning" med hårda bestraffningar och annat skit.

Men får man in lite disciplin, så är det därefter också lättare att göra undervisningen intressant, tror jag. Som sagt, det fungerar inte särskilt bra att bara stå vid katedern och babbla. Man måste aktivera eleverna, engagera dem i ämnet och låta dem prova nya sätt att ta sig an problem. Hur man gör det är ju dock en svårlöst fråga, så risken är att jag låter riktigt oinsatt nu, men då får någon gärna påpeka detta och förklara.

Men bland mina bekanta har jag en grundskolelärare vars skola valde att ge alla elever varsin iPad, för att "underlätta undervisninge". Problemet var dock att lärarna inte fick någon utbildning eller tid på sig att lära känna verktygen själva, och det fick heller inte någon egen platta att använda. Dessutom hade eleverna fri tillgång till internet, samt var tvungna att ta med plattan hem. Vi pratar om elever på lågstadiet här.

Tror ni dessa plattor hjälpte eller stjälpte undervisningen.

Om du gissade det förstnämnda ska du ha en stor medalj, grattis! Du hade fel.

Snabbt var konton skapade, spel nerladdade, porr (haha, det börjas tidigt) framsurfat och mycket annat som är mångt mer spännande än ämnet för lektionen. Allt detta under omorganiseringen till "Det nya klassrummet", där klassrum skulle fyllas med soffor och saccosäckar och undervisningen skulle vara "mobil och flytande", alltså att barnen fick sitta för sig själva om de ville och var som helst, inte bara i klassrummet heller.

Jag anser att detta låter horribelt, och som en arbetsmiljö jag personligen aldrig hade pallat med. Och det var precis det min lärarbekanta tyckte.

Sådant här kanske borde ses över innan man lägger skulden på elevernas fritidssysslor. Man kanske dessutom skulle se över läxor som undervisningssystem också, då det i alla tider varit en för eleverna avskydd företeelse och som jag tror föräldrar har allt mindre tid till att hjälpa sina barn med. Kanske är det fel tillvägagångssätt? Men då krävs såklart fler lärare, och därmed mer resurser.

Medlem

Det är definitivt ett problem att man förväntar sig att skolan och lärarna ska ta allt ansvar, föräldrar måste också vara delaktiga, i vart fall innan gymnasiet. Det är svåra frågor med inga lätta svar, men något måste förändras ifall Sverige ska fortsätta utvecklas i rätt riktning.

ZF
Medlem
Skrivet av Svanberg:

Det är definitivt ett problem att man förväntar sig att skolan och lärarna ska ta allt ansvar, föräldrar måste också vara delaktiga, i vart fall innan gymnasiet. Det är svåra frågor med inga lätta svar, men något måste förändras ifall Sverige ska fortsätta utvecklas i rätt riktning.

isf kunde vi ju likaväl göra hemundervisning till hela skolformen. för tanken med skola är att det ska vara en väg för likformig och rättvis kunskapsfördelning oavsett hemmet. att då envisas med att förlita sig på just detta motverkar hela syftet, och att det dessutom friskt basuneras ut att den bör öka är rent idiotiskt. anledning till allt:

skolan liksom allt annat har lidit av den olyckliga kombinationen ökad byråkratisering och inkompetens under generation flum. alltså

40-50-talisterna

. de lyssnade på Stones och rökte sig genom skolan och sen tilldelades de en arbetsplats oavsett kompetens eller lämplighet tack vare obefintlig konkurrens eller krav. självfallet havererade gradvis hela samhället totalt och repade sig aldrig efter det.

Medlem
Skrivet av Cane:

Sen är det bullshit att snacka om att skolan inte har tillräckligt mycket pengar i Sverige. Många länder har betydligt mindre budget till skolan och ändå kan de leverera bättre resultat

Det gör dom tack vare mer disciplin, kunskap värdesätts väldigt högt i samhället, mindre barngrupper, lärare översvämmas ej i pappersarbete, mer timmar till planering istället för att spendera all tid du har i barngrupp. Aldrig negativt att vara i barngrupp men när man ej har tid att planera lektionerna så blir det ofta pannkaka, det finns ett väldigt utbrett fenomen där lärare, i all ålderskategorier, samlar på sig stencilmaterial för att klara dagarna.

Är utbildad och examinerad lärare, har jobbat som lärare och fritidspedagog. Svenska skolan är ute på väldigt hal is just nu och det blir inte bättre, men förändringarna måste komma först från samhället i stort. Disciplin från hemmet och kunskap måste börja värderas högre av både samhället i stort och av föräldrar.

Jobbar dock inte inom svenska skolan just nu, fick erbjudande om tjänster inom en annan bransch. Nu tjänar man 10.000 kronor mer i månaden efter skatt och har 14 dagar ledigt i snitt per månad. Var inte värt det att vara kvar i svenska skolan.

elllller så kanske ung jävlarna skulle sluta bete sig som apor i skolan och driva lärarna till vansinne..mobiler mp3 spelare i skolsalarna och uppkäfftiga spydiga snor ungar som struntar i allt vad vett och etikett heter i skolan


signatur

New life, New hope

Inaktiv
Skrivet av kalle.lindestrom:

elllller så kanske ung jävlarna skulle sluta bete sig som apor i skolan och driva lärarna till vansinne..mobiler mp3 spelare i skolsalarna och uppkäfftiga spydiga snor ungar som struntar i allt vad vett och etikett heter i skolan

Insikten med vett & etikett kommer väl knappast naturligt för en skara samlade tonåringar som testar gränser. Mycket av det här ligger hos föräldrar men det kan ju vara rätt förödande för lärare som inte får/vågar sätta gränser.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Alliansen letar ursäkter för att få sitta i spakarna igen. Tråkiga är att dom kört landet i botten och det kan bara bli sämre.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag säger bara det. Björklund, håll dig ifrån skolan!

ZF
Medlem
Skrivet av marcus8958:

Alliansen letar ursäkter för att få sitta i spakarna igen. Tråkiga är att dom kört landet i botten och det kan bara bli sämre.

skolhaveriet började långt innan M fick sin första smak på maktruset på runt 50 år, och den riktiga katastrofen infördes under en S-regering. (dock ivrigt påhejad av merparten av högern)

men att nån av deras idiotlösningar nu inte skulle lyckas förvärra än mer är åas ändå närmast självskrivet. Björklund, generations flums sladdrigaste plakat.

Skrivet av kalle.lindestrom:

elllller så kanske ung jävlarna skulle sluta bete sig som apor i skolan och driva lärarna till vansinne..mobiler mp3 spelare i skolsalarna och uppkäfftiga spydiga snor ungar som struntar i allt vad vett och etikett heter i skolan

nu blire både kvar sittning och hem läxa!!!!!!!!

1
Skriv svar