Kulturarv.

Inaktiv
Kulturarv.

Det var en gång... en tid utan internetfunktioner, en tid då flerspelarlägen endast fungerade offline när man befann sig i samma rum med endast en maskin, utan achievements eller dlc's. En tid då kulturen kring spelande var utformad av din bekantskapskrets och ditt eget spelande. Det var en gång...

Självklart har utvecklingen fört med sig mycket positivt, men det får bli ett ämne till en annan gång. Personligen tycker jag att det mest negativa med dagens onlinespelande är kulturen som skapats, nivån många sjunkit till. Det är hetsk stämning, glåpord och en enorm brist på kamratskap där man vill hjälpa varandra och förgylla tiden man spelar med varandra. Det är oftast inte som när man satt med polaren framför tv'n och tipsade varandra om vart man skulle gå och vad man skulle göra, utan istället så ges det kommandon eller skriks när någon spelar spelet på sitt eget sätt. Onlinespelandet blir som att befinna sig ute i trafiken, alla tycker just dom kör bäst och resten får flytta på sig.

Nu menar inte jag att det endast finns den här typen av människor som spelar online, det är en generalisering av vad jag själv och folk i min omgivning råkat ut för.

Det finns ju två stora förklaringar till varför många, säkerligen inte alla, beter sig såhär online. Ett, många är osnutna unga pojkar som hävdar sig. Två, det blir likadant som på internet, ingen ser dig bakom ditt nick och man behöver inte stå till svars för det man säger och gör. Det är ju så enkelt att stänga ner eller gå ur om någon säger ifrån.

Men det som fascinerar mig är varför det fortsätter att vara såhär, med tanke på att dom flesta jag känner avskyr klimatet och önskar att det var en mer avslappnad upplevelse att spela online med folk man inte känner. Och likt någon som predikar om att vi bara lånar planeten av våra barn, vad är det för spelkultur vi lämnar efter oss?

Vi gör ju alla det vi gillar/älskar, och väljer att göra det tillsammans med andra. Många gånger betalar vi till och med för att ta del av det.

Tycker bara att det är synd att det ska behöva vara sån dålig stämning många gånger. Visst, man kan inte komma överens med alla, men man behöver inte vara ett typexempel av d-bag för den sakens skull. Skulle jag höra mina söner prata på det sättet med folk online när dom blir äldre, då blir det en svingad handkontroll i huvudet! Ok, kanske inte riktigt så illa, ska inte påstå att barnaga är rätt väg. Men dom skulle få en extremt förbannad morsa! Så hoppas utvecklingen stannar av och vänder åt "rätt" håll.

Vad tycker ni om att spela online? Var det bättre förr vad det gäller multiplayer?

#blogg


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Kulturarv.

Spelade inte så mycket online i begynnelsen, det var roligare att sitta ned med polarna i soffan, käka snask, och lira oärligt som "Ghosting" och kontrollryck. Det var liksom MP för mig, fortfarande när allt kommer omkring.

Men jag har ingen större lust att lira online om jag inte är bekant med dem jag spelar, att bara kasta mig in i spel som inte har, åtminstone en Mute player funktion, är något jag sällan gör utan övertalning.

Och det är tack vare den oftast upplevda låga nivån som du nämner, till varför jag har det så. Det har funnits underbara online ögonblick i SWTOR, men generellt sett till alla spel jag har lirat online har andra spelare förstört upplevelsen för mig.

För varje positiv stund har jag upplevt minst dubbelt så många där jag kastar mig över Mute player eller byter server.
Och några kanske tycker att det beror mer på mig, att jag skulle vara överkänslig eller något. Men om jag kunde visa upp de stunder jag upplevt, så skulle den kritik snabbt tysta och gå över till ursäkter och bortförklaringar.

Jag vill spela mer online, möta fler härliga spelare och upptäcka att fler spel faktiskt är förbannat roliga när det kommer till själva spelet.

En gång i tiden skämdes jag lite för att säga att jag spelar spel på grund av att det inte var lika stort som nu. men idag skämms jag lite för att säga att jag spelar spel på grund av andra spelare. Vill liksom säga "I'm not one of those people".

Mer glädje och fler glädjespridare online är vad jag önskar.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

ZF
Medlem

när det enda som spelades online var Quake fanns det naturligtvis varken tid för att läsa eller skriva några rage rant mellan den tid av 10 sekunder som maximalt han löpa mellan en fraggel av eller från nån till spawn. kanske blev man även mindre upprörd av att det aldrig behövdes nån promenad på 5 minuter tillbaka till samma ställe förra fraggeln blev liggandes. kort sagt, det som upprör är nog bortslösad tid. bästa sättet att spara tid och inte bli upprörd är att göra nått annat än att spela.

Inaktiv
Skrivet av Traveller in time:

En gång i tiden skämdes jag lite för att säga att jag spelar spel på grund av att det inte var lika stort som nu. men idag skämms jag lite för att säga att jag spelar spel på grund av andra spelare. Vill liksom säga "I'm not one of those people".

Mer glädje och fler glädjespridare online är vad jag önskar.

Spot on! Det känns verkligen som man måste försvara sig åt andra hållet idag.

Tycker som sagt att det är så synd att det ska behöva vara så mycket "hat" mellan spelare. Liksom jag tycker att det är synd att det ska finnas så hatande på internet överhuvudtaget. Önskar folk kunde få sitt behov av att hävda sig tillfredsställt någon annanstans, och inte där det finns chans att man faktiskt sårar eller förstör för någon annan.

Peace, love and understanding ;P


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

1
Skriv svar