Komplett glömde koppla in hdd:arna, var ska jag koppla dem?

Medlem
Komplett glömde koppla in hdd:arna, var ska jag koppla dem?

Jag skickade härom veckan in min burk på garanti-support till Komplett. Fick tillbaks den och när jag ska starta den inser jag att de har glömt koppla hårddiskarna till moderkortet innan de skickade tillbaks den (misstänker att de har kopplat ur dem för att köra CPU-tester och kontrollera övriga kompontenter).

Istället för att börja skicka tillbaks grejerna tänkte jag att det enklaste borde vara att jag helt enkelt trycker i sladdarna i moderkortet själv. Enda problemet är att jag aldrig har meckat med en dator tidigare. Finns det några risker jag bör vara uppmärksam på (förutom typ statisk elektricitet) eller är det ett riskfritt ingrepp jag planerar?

Och, framför allt, vilka uttag ska jag använda?

Följande komponenter har jag:

Intel 330 SSD 120GB 2.5" SATA 3.0
WD Desktop Green 1TB SATA 3.0

MSI Z77A - G43, Socket - 1155

Hittar 4 st, två vita och två svarta, nere till höger (under grafikkortet) märkta med "SATA" - kan det vara rätt?

Ursäkta mina totala nybörjarfrågor! Jag skulle aldrig ge mig på något mer komplicerat ingrepp - men att sätta i två sladdar känns relativt harmlöst...

Tack på förhand!


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Det är ganska strait forward. Du tar först sata sladdarna och trycker in i sata uttagen. Så här ska sladdarna se ut. http://www.sierra-cables.com/Cables/Images/SATA-Signal-Cable-...

Du ser ganska lätt var dem får plats. Sedan så tar du SATA ström sladden: http://cache.gawkerassets.com/assets/images/4/2008/08/sata33.... och kopplar in i hårddisken och så bör det funka.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Yes. Sladdarna sitter redan i båda hårddiskarna efter vad det verkar. Både sata-sladdarna och strömsladdar.

Den andra änden av sata-sladdarna är det som hänger fritt, alltså änden som ska in i moderkortet. I moderkortet finns som sagt fyra uttag märkta med SATA1, SATA2 (vita), SATA3 och SATA4 (svarta). Är det där jag ska stoppa in dem, och spelar det någon roll vilka uttag jag väljer isåfall?

(Det finns också SATA5 och SATA6), men de är kopplade till DVD-enheten och någon annan komponent uppe vid reset-knappen).


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Enligt MSI's sida ska du ha sex SATA uttag på moderkortet, två SATA 3 och fyra SATA 2. Om jag var du skulle jag koppla hårddiskarna i SATA 3 uttagen.

Har du något annat kopplat till SATA, till exempel dvd-läsare, kopplar du den till SATA 2.

Såg nu att du i ditt andra inlägg skrev att du hade två till som redan var använda. Då kopplar du in hårddiskarna i de två vita, har du fyra svarta måste de vara SATA 2.

Medlem

Sedärja, fantastiskt! SSD-disken snurrade igång hur fint som helst och jag kom in i Windows precis som jag ville

Den andra sata-sladden tycks emellertid ha fått sig en smäll, antingen nere hos Komplett eller i frakten... Den lilla metallflärpen på sidan och en liten plastbit hade brutits av och satt kvar i uttaget på moderkortet. Ska jag försöka trycka dit sladden ändå, eller bör jag begära ett nytt moderkort från Komplett? :S Är inte helt sugen på att skicka iväg datorn direkt igen, men om det inte är värt att försöka trycka dit den så ja...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Klfh:

Sedärja, fantastiskt! SSD-disken snurrade igång hur fint som helst och jag kom in i Windows precis som jag ville

Den andra sata-sladden tycks emellertid ha fått sig en smäll, antingen nere hos Komplett eller i frakten... Den lilla metallflärpen på sidan och en liten plastbit hade brutits av och satt kvar i uttaget på moderkortet. Ska jag försöka trycka dit sladden ändå, eller bör jag begära ett nytt moderkort från Komplett? :S Är inte helt sugen på att skicka iväg datorn direkt igen, men om det inte är värt att försöka trycka dit den så ja...

Svårt att säga utan att se det själv men om du kan få ut bitarna från moderkortet behöver du bara en ny sladd. Metallbiten på sladden är bara där för att hålla sladden på plats, men sitter den bra utan den ska det inte vara några problem.

Medlem

Är det en bit av SATA kablen är det väl bara använda något litet för att ta bort det, ta kort eller något. Fråga komplett ifall dom kan skicka en ny SATA kabel.

Medlem

På en del kort är hastigheten på SATA-portarna olika. Så om det är en SSD-disk, koppla den till 3.0. Dom brukar oftast vara vita.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hmm... Jag har mailat deras support och frågat om de tror att det räcker med att byta SATA-sladd och om de isåfall vill skicka en. Hur känsliga är SATA-portarna på moderkortet? Min största oro just nu är att den har tagit stryk och inte funkar längre. Isåfall har jag bara en SATA3-port kvar (den som SSD:n är kopplad till). Om så skulle vara fallet - är det möjligt att koppla den fysiska disken till en SATA2-port, och hur mycket hastighet skulle jag förlora på det?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Well, om du har en sladd som är hel och en annan disk, koppla då in den andra disken med den sladden. Även om du inte kan boota till windows så ser du ändå när datorn bootar om datorn hittar disken och om den går att läsa ifrån.

Så om du kopplar den disken du vill testa med sladden som fungerar och i porten som fungerar så kan du se om disken också fungerar eller inte.

Samma sak med det andra, koppla med fungerade sladd och disk i en port som du vill testa. Helst skulle du testa så att den mekaniska fungerar först. Om den gör det, använd då den som testdisk för portarna sedan, även om jag inte tror att en trasig port skulle pajja en disk.

Om du kopplar en långsammare disk till en snabbare port, eller tvärt om, så går det inte sönder. Det enda som händer är att du förlorar i prestanda.

En SATA3-port är väl 6 GB/s medans en SATA2 är bara på 3 GB/s eller ngt. Så om du kopplar din SSD till en SATA2 så kommer porten göra att du inte får max ut av diskens hastighet. Kopplar du en mekanisk till en SATA3 så händer inget mer än att du har en port som klarar mer än disken... men det kommer inte att gå sönder eller så.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Du kommer inte märka skillnad på att ha disken i Sata 2 eller Sata 3.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Komplett skickar en ny sladd. Jag testar att få loss den lilla biten och koppla den mekaniska till den då - om det inte funkar kör jag den i ett SATA2-uttag.

Stort tack för hjälpen allihop!


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

1
Skriv svar