An average Barbie

Skribent
An average Barbie

Nu är min dotter ingen som direkt leker med dockor, hon har valt björnar och mjukisdjur framför plastdockorna. Pappa är glad för valet, men mest för att dockor är fan creepy! Men jag blev lite glad när jag snubblade på detta videoklipp. Barbiedockan har ju varit rätt omtalad för konstruktionen, formerna och midjan. Blev ju även en massa snack i år när Mattel valde att göra ett sammarbete med Sports Illustrated där Barbie sattes på framsidan av deras 2014 swimsuit edition. Kritiken riktades mest mot hur detta sågs som ett desperat försök av Mattel att göra Barbie till ett sexobjekt för män, snarare än leksak för flickor. Personligen tycker jag bara hela den idéen var lite creepy och olustig.

Tillbaka till klippet, jag stötte i alla fall på det här. Det är en snubbe vid namn Nickolay Lamm som blev less på Barbie och hennes något orealistiska former. Så han gjorde lite studier och skapade en docka som har realistiska proportioner av en 19-års tjej. Dessutom är lederna mer röliga så dockan kan utföra mer aktiviteter än sin någon stelar Barbie, som kanske med god vilja skulle kunna hålla en bricka. Påminner mig om när jag fick min första Action Force gubbe (Gi-Joe) och den kunde böja armbågar och knän. Det fick mina Star Wars gubbar att framstå som stelopererade. Videon nedan förklarar det mest. Men jag gillar idéen och jag hoppas då kanske vi får en mer realistisk "Ken" docka då också? Det jag kan kritisera är kanske att kalla henne "average", hon är väl snarare "normal" i mina ögon?

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

phi
Medlem
An average Barbie

Average är en synonym till normal i engelskan. Så inga konstigheter där.

I övrigt så är det helt klart vettigt med en Lammily-docka. Sen hur stor skillnad det faktiskt gör går väl att diskutera.

Medlem

Bra initiativ, även om jag som phi tänker att det går att spekulera kring skillnaden det gör.

Men "många bäckar små" som man säger. Men denna bäck kanske är större än jag vet?

Medlem

Tycker det är förjävligt att samhället fortfarande har problem med anorexia, bulimi och andra typer av ätstörningar. Kvinnor ska inte behöva känna sig pressade och må dåligt över sin kropp.

Dock skyller jag inte dessa problem på barbiedockor, utan problemet kommer från annat håll som är verklighetsförankrat. T.ex. klädkataloger, modetidningar, filmer, dokusåpor osv. Jag tror nog att de flesta unga flickor fattar att barbiedockor inte är proportionellt korrekta och att man inte ska se ut så.

Precis som att vi pojkar fattade att män inte ska se ut så här.

Skribent

Tycker bara att just det faktum att den har rörliga leder borde sälja den mer än klassiska Barbie

Det är rätt, Average är en synonym. Kanske inte finns något bättre ord egentligen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Tycker det är förjävligt att samhället fortfarande har problem med anorexia, bulimi och andra typer av ätstörningar. Kvinnor ska inte behöva känna sig pressade och må dåligt över sin kropp.

Dock skyller jag inte dessa problem på barbiedockor, utan problemet kommer från annat håll som är verklighetsförankrat. T.ex. klädkataloger, modetidningar, filmer, dokusåpor osv. Jag tror nog att de flesta unga flickor fattar att barbiedockor inte är proportionellt korrekta och att man inte ska se ut så.

Precis som att vi pojkar fattade att män inte ska se ut så här.
http://www.examiner.com/images/blog/EXID2239/images/ex_heman....

Dockor är definitivt bara en liten del av ett mycket större problem, men kommer man på en lösning inom ett område är det bättre än att skita i att göra något alls. Det funkar inte med argumentet "Vi påverkas ju inte, varför gör ni det?". Folk uppmärksammar tydligen saker som dessa, och då skadar det väl inte att testa något nytt och se om det hjälper?

Medlem
Skrivet av Xzander:
Skrivet av Bojkott:

Tycker det är förjävligt att samhället fortfarande har problem med anorexia, bulimi och andra typer av ätstörningar. Kvinnor ska inte behöva känna sig pressade och må dåligt över sin kropp.

Dock skyller jag inte dessa problem på barbiedockor, utan problemet kommer från annat håll som är verklighetsförankrat. T.ex. klädkataloger, modetidningar, filmer, dokusåpor osv. Jag tror nog att de flesta unga flickor fattar att barbiedockor inte är proportionellt korrekta och att man inte ska se ut så.

Precis som att vi pojkar fattade att män inte ska se ut så här.
http://www.examiner.com/images/blog/EXID2239/images/ex_heman....

Dockor är definitivt bara en liten del av ett mycket större problem, men kommer man på en lösning inom ett område är det bättre än att skita i att göra något alls. Det funkar inte med argumentet "Vi påverkas ju inte, varför gör ni det?". Folk uppmärksammar tydligen saker som dessa, och då skadar det väl inte att testa något nytt och se om det hjälper?

Att det gjorts en proportionerlig barbiedocka är så klart bra, men jag tycker fokus borde ligga på andra saker än en leksak då komplex oftast kommer i tonåren, och då har man slutat lekt med barbiedockor för länge sen. En sak som är jättebra och som vuxit de senaste åren är att avslöja alla Photoshop-tricks där man exempelvis plockar bort fettvalkar, celluliter, gör huden slätare m.m. Jag tycker att det borde införas en lag om att bilder som manipulerats ska ha varningstext, eller åtminstone införa någon form av KRAV-märkning som talar om i fall bilden är i naturligt skick.

Sånt här är verkligen inte okej, och är utan tvekan den största orsaken till dagens unga kvinnors dåliga självförtroende.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Xzander:
Skrivet av Bojkott:

Tycker det är förjävligt att samhället fortfarande har problem med anorexia, bulimi och andra typer av ätstörningar. Kvinnor ska inte behöva känna sig pressade och må dåligt över sin kropp.

Dock skyller jag inte dessa problem på barbiedockor, utan problemet kommer från annat håll som är verklighetsförankrat. T.ex. klädkataloger, modetidningar, filmer, dokusåpor osv. Jag tror nog att de flesta unga flickor fattar att barbiedockor inte är proportionellt korrekta och att man inte ska se ut så.

Precis som att vi pojkar fattade att män inte ska se ut så här.
http://www.examiner.com/images/blog/EXID2239/images/ex_heman....

Dockor är definitivt bara en liten del av ett mycket större problem, men kommer man på en lösning inom ett område är det bättre än att skita i att göra något alls. Det funkar inte med argumentet "Vi påverkas ju inte, varför gör ni det?". Folk uppmärksammar tydligen saker som dessa, och då skadar det väl inte att testa något nytt och se om det hjälper?

Att det gjorts en proportionerlig barbiedocka är så klart bra, men jag tycker fokus borde ligga på andra saker än en leksak då komplex oftast kommer i tonåren, och då har man slutat lekt med barbiedockor för länge sen. En sak som är jättebra och som vuxit de senaste åren är att avslöja alla Photoshop-tricks där man exempelvis plockar bort fettvalkar, celluliter, gör huden slätare m.m. Jag tycker att det borde införas en lag om att bilder som manipulerats ska ha varningstext, eller åtminstone införa någon form av KRAV-märkning som talar om i fall bilden är i naturligt skick.

Sånt här är verkligen inte okej, och är utan tvekan den största orsaken till dagens unga kvinnors dåliga självförtroende.
http://d1ax9dx3gero0.cloudfront.net/wp-content/uploads/2013/1...

Menar du på fullaste allvar att bilder på män inte retuscheras precis lika mycket som på kvinnor? Och i så fall varför klagas det så sällan på det? Har du nånsin sett en manlig modell utan sex pack, mer eller mindre perfekt käkben och hår?

Tror nog att de flesta kvinnor är intelligenta nog för att se bortom allt photoshoppande...

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Xzander:
Skrivet av Bojkott:

Tycker det är förjävligt att samhället fortfarande har problem med anorexia, bulimi och andra typer av ätstörningar. Kvinnor ska inte behöva känna sig pressade och må dåligt över sin kropp.

Dock skyller jag inte dessa problem på barbiedockor, utan problemet kommer från annat håll som är verklighetsförankrat. T.ex. klädkataloger, modetidningar, filmer, dokusåpor osv. Jag tror nog att de flesta unga flickor fattar att barbiedockor inte är proportionellt korrekta och att man inte ska se ut så.

Precis som att vi pojkar fattade att män inte ska se ut så här.
http://www.examiner.com/images/blog/EXID2239/images/ex_heman....

Dockor är definitivt bara en liten del av ett mycket större problem, men kommer man på en lösning inom ett område är det bättre än att skita i att göra något alls. Det funkar inte med argumentet "Vi påverkas ju inte, varför gör ni det?". Folk uppmärksammar tydligen saker som dessa, och då skadar det väl inte att testa något nytt och se om det hjälper?

Att det gjorts en proportionerlig barbiedocka är så klart bra, men jag tycker fokus borde ligga på andra saker än en leksak då komplex oftast kommer i tonåren, och då har man slutat lekt med barbiedockor för länge sen. En sak som är jättebra och som vuxit de senaste åren är att avslöja alla Photoshop-tricks där man exempelvis plockar bort fettvalkar, celluliter, gör huden slätare m.m. Jag tycker att det borde införas en lag om att bilder som manipulerats ska ha varningstext, eller åtminstone införa någon form av KRAV-märkning som talar om i fall bilden är i naturligt skick.

Sånt här är verkligen inte okej, och är utan tvekan den största orsaken till dagens unga kvinnors dåliga självförtroende.
http://d1ax9dx3gero0.cloudfront.net/wp-content/uploads/2013/1...

Menar du på fullaste allvar att bilder på män inte retuscheras precis lika mycket som på kvinnor? Och i så fall varför klagas det så sällan på det? Har du nånsin sett en manlig modell utan sex pack, mer eller mindre perfekt käkben och hår?

Tror nog att de flesta kvinnor är intelligenta nog för att se bortom allt photoshoppande...

Du menar att sexpacket på manliga modeller är photoshoppade? Tror det är lättare att hitta män med riktiga sexpack i stället. Nu vet jag i och för sig inte vart jag skrev att bilder på män aldrig manipuleras. Klart att det förekommer även bland manliga modeller. Alla bilder manipuleras mer eller mindre inom modebranschen, men det är betydligt vanligare att man gör det mer extremt bland kvinnliga modeller då män har en fastare kropp och i stort sätt aldrig får celluliter då vi har betydligt mindre underhudsfett. Att det är sån här kontrast hjälps inte direkt av det faktum att kvinnor är mer sårbara än män när det kommer till utseendekomplex.

ZF
Medlem
Skrivet av phi:

Average är en synonym till normal i engelskan. Så inga konstigheter där.

njae. "average" är naturligtvis motsvarat av just "genomsnittlig" medan "normal" är "normal" även på engelska.

"average Joe" översätts inte "normale Sven" trots allt, utan "medelsven". medelvärde är mer likt vad du får med average. men för en genomsnittlig representation av en kroppstyp här så gissar jag att man höftat. så kanske är det rent av en "median Jane" det är fråga om.

ZF
Medlem
Skrivet av Cane:

Har du nånsin sett en manlig modell utan sex pack, mer eller mindre perfekt käkben och hår?

en här har tom 12-pack:

kanske han som vägrade ta av tröjan som är undantaget som bekräftar.

Medlem

Började inte barbie som serie för män eller något sånt?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

phi
Medlem
Skrivet av ZF:

https://www.youtube.com/embed/5qrGOi41iwE

Skrivet av phi:

Average är en synonym till normal i engelskan. Så inga konstigheter där.

njae. "average" är naturligtvis motsvarat av just "genomsnittlig" medan "normal" är "normal" även på engelska.

"average Joe" översätts inte "normale Sven" trots allt, utan "medelsven". medelvärde är mer likt vad du får med average. men för en genomsnittlig representation av en kroppstyp här så gissar jag att man höftat. så kanske är det rent av en "median Jane" det är fråga om.

Njae. Det är fortfarande en synonym.

average  
      n  
1    common run, mean, medium, midpoint, norm, normal, par, rule, run, run of the mill, standard  

Medlem
Skrivet av phi:

Njae. Det är fortfarande en synonym.

average  
      n  
1    common run, mean, medium, midpoint, norm, normal, par, rule, run, run of the mill, standard  

Visst, men det är inte normal de syftar på, utan genomsnittlig. Viktigt däremot att veta att "average" har inte en negativ konnotation i engelsktalande länder, eftersom det bara är vi i Sverige som får fnatt om man försöker insinuera att någon inte är en special snowflake.

Jfr "she was of average height" eller "he's an average student" - inga värderingar, bara fakta.

phi
Medlem
Skrivet av Stephan:
Skrivet av phi:

Njae. Det är fortfarande en synonym.

average  
      n  
1    common run, mean, medium, midpoint, norm, normal, par, rule, run, run of the mill, standard  

Visst, men det är inte normal de syftar på, utan genomsnittlig. Viktigt däremot att veta att "average" har inte en negativ konnotation i engelsktalande länder, eftersom det bara är vi i Sverige som får fnatt om man försöker insinuera att någon inte är en special snowflake.

Jfr "she was of average height" eller "he's an average student" - inga värderingar, bara fakta.

Givetvis är det så

Medlem
Skrivet av Bojkott:

men det är betydligt vanligare att man gör det mer extremt bland kvinnliga

Har du några som helst fakta eller bevis för detta påstående eller är det bara tyckande och anekdotisk bevisföring?

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Bojkott:

men det är betydligt vanligare att man gör det mer extremt bland kvinnliga

Har du några som helst fakta eller bevis för detta påstående eller är det bara tyckande och anekdotisk bevisföring?

Som jag skrev innan så är den manliga kroppen i mindre behov av manipulering för att klassas som acceptabelt inom modebranschen. Det finns inga fettvalkar eller celluliter att ta bort och huden är tillåten att vara sträv då det anses vara manligt. Det man oftast nöjer sig med är smink, och det man ändrar i datorn är oftast bara ljussättning.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det man oftast nöjer sig med är smink, och det man ändrar i datorn är oftast bara ljussättning.

ok, yet again, några som helst belägg för detta än anekdotisk bevisföring eller personligt tyckande och tänkande?

Antar att du aldrig någonsin har öppnat en random tidning för fitness eller body building, bilderna är alltid uppenbart manipulerade utöver bara ljussättning.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Bojkott:

Det man oftast nöjer sig med är smink, och det man ändrar i datorn är oftast bara ljussättning.

ok, yet again, några som helst belägg för detta än anekdotisk bevisföring eller personligt tyckande och tänkande?

Antar att du aldrig någonsin har öppnat en random tidning för fitness eller body building, bilderna är alltid uppenbart manipulerade utöver bara ljussättning.

Har kollat i en hel del tidningar, och har även varit på body building-tävlingar och kan säga att det stämmer bra överens. Jag har en ganska bra insyn i branschen då jag själv jobbar som fotograf och har många kontakter i branschen över hela världen. Den ställer betydligt högre krav på den kvinnliga kroppen då den i "normalt" skick ses som osexig, något jag inte håller med om. Och detta leder till att man manipulerar kvinnor mer än män. Det är inget det finns konkreta bevis för, men ett tränat öga ser direkt om bilden är manipulerad eller inte och i vilken omfattning då man har vetskap om hur den generella kroppen är formad.

Tittar du exempelvis på den här bilden så ser man klart och tydligt att huden är utslätad i efterhand. Man märker det framför allt längs hårfästet och övergången från armar till händer. Man ser även att lemmar, midja och håret har fått sig en omgång.

Såna här drastiska åtgärder hade inte varit nödvändigt på en manlig modell. Utan som mest tar man bort födelsemärken, fula ärr eller eventuella skador och finnar. Man är sällan inne och pillar på konturerna då manliga modeller har lättare att påverka det på egen hand genom träning.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Bojkott:

Det man oftast nöjer sig med är smink, och det man ändrar i datorn är oftast bara ljussättning.

ok, yet again, några som helst belägg för detta än anekdotisk bevisföring eller personligt tyckande och tänkande?

Antar att du aldrig någonsin har öppnat en random tidning för fitness eller body building, bilderna är alltid uppenbart manipulerade utöver bara ljussättning.

Har kollat i en hel del tidningar, och har även varit på body building-tävlingar och kan säga att det stämmer bra överens. Jag har en ganska bra insyn i branschen då jag själv jobbar som fotograf och har många kontakter i branschen över hela världen. Den ställer betydligt högre krav på den kvinnliga kroppen då den i "normalt" skick ses som osexig, något jag inte håller med om. Och detta leder till att man manipulerar kvinnor mer än män. Det är inget det finns konkreta bevis för, men ett tränat öga ser direkt om bilden är manipulerad eller inte och i vilken omfattning då man har vetskap om hur den generella kroppen är formad.

Tittar du exempelvis på den här bilden så ser man klart och tydligt att huden är utslätad i efterhand. Man märker det framför allt längs hårfästet och övergången från armar till händer. Man ser även att lemmar, midja och håret har fått sig en omgång.

http://southernxposuremodels.com/wp-content/uploads/2010/07/B...

Såna här drastiska åtgärder hade inte varit nödvändigt på en manlig modell. Utan som mest tar man bort födelsemärken, fula ärr eller eventuella skador och finnar. Man är sällan inne och pillar på konturerna då manliga modeller har lättare att påverka det på egen hand genom träning.

Uppenbarligen ljuger du eller så är du väldigt dålig på ditt jobb. Bilden nedanför har blivit utsatt för precis samma "misshandel" som den du länkade.

Tänker inte diskutera detta längre då du endast fortsätter att kasta ur dig anekdotiska "bevis".

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Bojkott:

Det man oftast nöjer sig med är smink, och det man ändrar i datorn är oftast bara ljussättning.

ok, yet again, några som helst belägg för detta än anekdotisk bevisföring eller personligt tyckande och tänkande?

Antar att du aldrig någonsin har öppnat en random tidning för fitness eller body building, bilderna är alltid uppenbart manipulerade utöver bara ljussättning.

Har kollat i en hel del tidningar, och har även varit på body building-tävlingar och kan säga att det stämmer bra överens. Jag har en ganska bra insyn i branschen då jag själv jobbar som fotograf och har många kontakter i branschen över hela världen. Den ställer betydligt högre krav på den kvinnliga kroppen då den i "normalt" skick ses som osexig, något jag inte håller med om. Och detta leder till att man manipulerar kvinnor mer än män. Det är inget det finns konkreta bevis för, men ett tränat öga ser direkt om bilden är manipulerad eller inte och i vilken omfattning då man har vetskap om hur den generella kroppen är formad.

Tittar du exempelvis på den här bilden så ser man klart och tydligt att huden är utslätad i efterhand. Man märker det framför allt längs hårfästet och övergången från armar till händer. Man ser även att lemmar, midja och håret har fått sig en omgång.

http://southernxposuremodels.com/wp-content/uploads/2010/07/B...

Såna här drastiska åtgärder hade inte varit nödvändigt på en manlig modell. Utan som mest tar man bort födelsemärken, fula ärr eller eventuella skador och finnar. Man är sällan inne och pillar på konturerna då manliga modeller har lättare att påverka det på egen hand genom träning.

Uppenbarligen ljuger du eller så är du väldigt dålig på ditt jobb. Bilden nedanför har blivit utsatt för precis samma "misshandel" som den du länkade.

http://bilder4.egmont.se/cache/35/354c/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOj...

Tänker inte diskutera detta längre då du endast fortsätter att kasta ur dig anekdotiska "bevis".

Har den blivit utsatt för Photoshop? Ja. Lika extremt? Knappast. Vecken i armhålan skulle t.ex. aldrig accepteras på en kvinna, samma sak gäller rynkorna i ansiktet. Sen kan jag säga att Fredrik Jönsson, mannen på bilden, är en riktig biff i verkligheten. Inget behov av Photoshop där inte.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har den blivit utsatt för Photoshop? Ja. Lika extremt? Knappast. Vecken i armhålan skulle t.ex. aldrig accepteras på en kvinna, samma sak gäller rynkorna i ansiktet. Sen kan jag säga att Fredrik Jönsson, mannen på bilden, är en riktig biff i verkligheten. Inget behov av Photoshop där inte.

http://www.sizeandsymmetry.com/project/files/images/athletes/...

Har den blivit utsatt för Photoshop? Ja. Lika extremt? Knappast. Vecken i armhålan skulle t.ex. aldrig accepteras på en man, samma sak gäller rynkorna i ansiktet. Sen kan jag säga att kvinnorna på bilden, är riktig biffar i verkligheten. Inget behov av Photoshop där inte.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar