Inte skapad för skräckspel

Flakmonkey
Inte skapad för skräckspel

Ligger här i TV-soffan och pustar ut efter en halvtimme av #Outlast. Inte särskilt lång tids spelande vilket man skulle kunna tolka som att det var ett dåligt spel jag lirade, men det är faktiskt precis tvärtom. Jag klarade nämligen inte av mer, eller rättare sagt klarade inte mina nerver av mer. Egentligen borde jag inte bli förvånad eftersom jag aldrig varit någon superfantast av saker som har med skräck att göra.

Somliga tycker att det inte finns något bättre än att bli skrämd och jag kan förstå varför. Det är något speciellt att känna hur pulsen går upp i takt med att stämningen blir tätare och med det vetskapen om att det snart kommer hända något. Eller den mer ögonblickliga skrämselhickan som infaller sig när du överraskas helt av något skrämmande. Jag förstår det verkligen, men jag klarar inte av det under några längre stunder. Det är psykiskt jobbigt och #Outlast är värre än de flesta spelen där ute.

Det gör ju det där som inte alla "skräckspel" inte vågar nämligen att inte slänga in dig bland en massa monster med diverse skjutvapen i högsta hugg. För mig försvinner mycket av "rädslan" i takt med att antalet monster och eldkraft växer. Nej det är betydligt mer skrämmande när du hela tiden tror att du ska bli attackerade utan att du blir det och att flykt är den bästa (och kanske den enda) vägen mot överlevnad.

Att #Outlast inte är ensamt om detta vet jag och det här inlägget handlar egentligen inte #Red Barrels alster utan speltypen i sig. Svenska #Frictional Games har ju tex gjort sig ett stort namn (relativt sett) med Amnesia-serien. Det är en typ av spel som jag gillar och uppskattar, men som jag samtidigt inte klarar av i mer än korta spelsessioner. Något annat vore självplågeri.

#blogg

Medlem
Inte skapad för skräckspel

Finns några saker jag hade vilja se till PS4 versionen av Outlast och det är viskningar och annat i kontrollen för att kittla nerverna ytterligare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Nosnos:

...det är betydligt mer skrämmande när du hela tiden tror att du ska bli attackerade utan att du blir det och att flykt är den bästa (och kanske den enda) vägen mot överlevnad.

Förlåt men jag kunde bara inte låta bli att tänka på DayZ när jag läste detta (även om det finns diverse skjutvapen i det).

Jag älskar det spelet men mina nerver klarar inte av långa sessioner av det då man är konstant paranoid över att det ska sitta en krypskytt i varenda buske. Sen när det väl händer något så blir man alltid lika tagen på sängen varenda jäkla gång.

Medlem

Själv har jag svårt för skräckspel men inte för att jag blir skrämd utan ofta tvärtom. Många skräckspel misslyckas totalt med att bygga upp en ihållande atmosfär av skräck. Istället blir det bara en massa jump scares mixat med transportsträckor. Outlast lyckades väldigt bra med skräckkänslan men var istället ett fruktansvärt tråkigt spel. Kort sagt, jag och skräckspel går sällan bra ihop.

1
Skriv svar