Självskydd inriktat för kvinnor

Skribent
Självskydd inriktat för kvinnor

Kan inte riktigt hålla mig ifrån bloggandet, dessutom är det internationella kvinnodagen så jag skriver något från sängen. Det tragiska med att vara sängliggande är att solen äntligen är framme, vi har inte sett den på ungefär 70 dagar här uppe i norr. Kanske proppar i mig någon alvedon och går en promenad senare. Hittade i alla fall det här på nätet när jag fastnade i youtube-loopen efter att ha kollat upp några tekniker i BJJ

Har själv hållit självförsvar för tjejer och felet många andra gör när de har sådana kurser är att förlita sig på ordet "nej" och spark mellan benen. Visserligen funkar det senare rätt bra, men blir du överbemannad så är det inte säkert du kommer åt att sparka eller ens slå. Egentligen så är bästa försvaret att uppmärskamma omgivningen och minimera chansen att bli utsatt genom att ta upplysta gator t.ex. Hamnar man dock i en situation där du måste försvara dig så blir det oftast någon form av David mot Goliat scenarion, då den kvinnliga parten oftast är mindre. Därav måste teknikerna funka för de som är mindre mot de som är större.

Tror dessa kurser är baserade från någon Krav Maga klubb i Skellefteå och de verkar i alla fall på videon ha fattat vad som behövs. Undrar just om det varvas med teori, för det är lika viktigt. Gillar också hur de verkar ha verkliga fullkontaktssituationer där deltagarna får gå lös på den som attackerar. När det handlar om självförvar på det där viset kommer man långt om man kan kombinera rent och skärt rage med teknik och samtidigt hålla huvudet kallt.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Självskydd inriktat för kvinnor

Tufft

Medlem

En grym idé, såklart! Alla har rätten till självförsvar, stor som liten, man som kvinna

Kunde (som man) inte låta bli att skratta (i rent medhåll!) åt hur mycket av grejerna i videon som riktas mot skrevet. Det funkar sjukt bra, och skrevet är väl dessutom den operativa delen för en våldtäktsman.

Hela situationen blir liksom dråplig på något plan, dåren försöker i praktiken exponera sin svaga punkt.

Skribent
Skrivet av KatOne:

Hela situationen blir liksom dråplig på något plan, dåren försöker i praktiken exponera sin svaga punkt.

Ja, det är lite ironi på något vis när man tänker efter


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Slå mot adamsäpplet(om det är en man) peta ut ögon, spark mot skrev. Första två kan ge i tryck av övervåld, men i en våldtäktssituation så får offret bruka rejält med självförsvar, likaså om någon försöker ta livet av en(man som kvinna).

Våld får ju brukas proportionerligt och måste vara försvarbart(så om någon försöker våldta en eller ha ihjäl en är det applicerbart), och de poliser jag har pratat med förespråkade de första två. Kvinnor tenderar ju att ha naglar som funkar rätt bra mot ögon.

Medlem

Knä i skrevet funkar bra om man träffar rätt. Men sällan blir man attackerad av någon med benen brett isär. Och om vi nu ska vara lite jämställda så kan ju förövaren faktiskt vara kvinna och inte lika känslig på den punkten. Felet med många kurser är just att du i en kurslokal aldrig kan få ett realistiskt scenario, oavsett hur mycket du försöker.

Att vi ens behöver lära ut kampsporter i självförsvarssyfte är ju även ett tecken på ett större problem som inte kan lösas med våld mot skrevet.

Jag kom lite skämtsamt att tänka på den här gamla videon med Jim Carrey som visar vad som kan hända när teori blir viktigare än praktik i självförsvar.

Medlem

Själv använder jag mig bara av Dr Steve Brule's "Last Resort"-system för självförsvar;

Medlem

Ingen mängd teknik kommer hjälpa 90% av tjejerna i den filmen. Bättre att lära sig risk minimera som du säger. Och gadgets såklart!

Medlem
Skrivet av ItisI:

Och gadgets såklart!

Helt klart!

Som t.ex. en Desert Eagle, kanske med ett stilrent animal print?

Inaktiv

<- så är det man gör

Skribent

Bas is the man, såede


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar