The Elder Scrolls Online Beta Recension

Medlem
The Elder Scrolls Online Beta Recension

The Elder Scrolls Online Beta Recension

Mitt första mmo spel var Star Wars The Old Republic. Visst har jag testat wow men då hade det några år på nacken och jag kunde verkligen inte ta till mig spelet.
Så för att snabbt kasta mig in i spelet. Man börjar med att installera och ladda ner klienten vilket ligger på ca 20 gb något. Sett folk klaga över storleken. Men snälla det är väl inget.
När man väl installerat spelet börjar man med att skapa sin karaktär. Man har 3 factions att välja på Daggerfall Covenant (där jag skapade min första karaktär), Aldmeri Dominion och Ebonheart Pact.

Jag valde ras som var en breton vilket är en människo typ. Min klass blev Dragonknight. Där finns ganska mycket inställningar för att göra så du får din karaktär att se ut som du vill. Det här steget kan jag varken säga om det är bätte eller sämre än något annat mmo.
Man börjar spelet i ett fängelse och sen får man en inledande story som är typ av introduktion av vilka kontroller mm. När man väl kommer ut i världen börjar man på en liten mindre del. Takten i inledningen kan vara lite slö och visa upplever den delen som tråkigt. Men man får se det som att lära sig hur man slåss och kanske se hur man gör lite olika saker.

Combat

Om jag går in på hur man slåss till att börja med. Det är ganska simpelt att slå med ett musklick och man skyddar och interuptar med den andra. Så inte något specielt avancerat. Dock måste jag tilläga att det känns mer levande att slåss i teso om man jämför med tex swtor. Nu körde jag närstrid med sköld och svärd för det mesta och kan inte säga hur distans dps kändes som. För att komma till vad man mer använder så är det krafter. Och man har typ 5 stycken du kan sätta ut och använda, senare i spelet tror jag man kan ha dubbla uppsättningar som man kan hoppa mellan. Jag tycker det räcker med att bara ha så begränsat med krafter.

Man kan slå och skjuta på mål genom att sikta och behöver inte taba. Detta gillar jag skarpt. Det finns en tab funktion som underlättar att träffa dit mål om du väljer det. Bra att ha om du skjuter på en klunga med flera och vill vara säker på att träffa rätt mål.

Miljöer och grafik

Rakt av kan jag säga att spelet ser bra ut. Ljuseffekterna är de bästa jag sett i mmo väg. Det flytter bra på 3 skärmar på max med några år gammal hårdvara. Här kan man inte klaga, även om att någon i sin recension jämförde grafiken med wow vilken jag inte förstår alls. ( Något synfel måste personen ha..)
Jag spela med 2 karaktärer en på Daggerfall och en på Aldmeri. Här finns det ju markanta skillnader i miljövall. Aldmeri är en alvisk nyans av färjer och arkitektur vilket jag blev ganska betagen av. Att se den låga solen som håller på att gå ner samtidigt som du får strålarna mot dig och ser hur det glittrar i vattendraget nedanför.
Natten kan kännas lång, men det ger något att se framemot.

Världen man utforskar.

Efter den första inledande ön så befinner man sig på en betydligt större karta. Man börjar med att man får sina uppdrag och mål på kartan. Alla uppdragen läser prydligt upp av skådisar medan en ganska tam utryckslös karaktär tittar på dig. Här har alltid elder scrolls spelen lidit. Föräntar du dig filmiska övergångar med väldig inlevelse så är det bara inte så. Rösterna är bra men de kunde lagt mer tid på animatoner i uppläsandet, men som jag sa det är hela spelserien som lider av det.
Spelet är annars av ett klassikt rpg typ. Man gör uppdrag, levlar upp och får ny förmågor och krafter. Men är det lika linjärt som tex swtor. Det kan jag inte påstå. Jag och min vän spelade på enligt vad vi fått i uppdrag till vi helt plötsligt märkte att vi var ganska underlevlade för att göra de uppdragen vi hade på vår karta. Nu skall tilläggas att det var bugg i något uppdrag som gjorde att det inte gick att slutföra. Men vi stod stilla och funderade en stund på hur vi skulle gå vidare. Vi tittade på kartan och mindes en liten by vi passerat mot ett annat quest. Vi tog turen dit igen och gissa vad vi fann fler uppdrag. Och så fortlöpper spelet. Man måste utforska för att inte gå miste om något uppdrag. Detta för egen del gör det mer intressant och levande.

Crafting

Man måste ha material för att göra saker samt recept eller förmågor på diverse område. Vad jag har förstått ska man satsa på ett yrke för att man kan inte bli bäst i alla för man använder ju poäng för att göra vissa saker lättar att ta fram. Jag riktade in mig smed i ett yrke där jag behöver järn för att tillverka saker. Detta finns runt om i världen som små brons stenar som du måste hacka på för att få. Det var ganska kul att leta när man väl förstod hur de såg ut.

PVP och försättning följer.

För bilder från betan gå in på eyeofdarkness.enjin.com

Medlem

Trevlig läsning, hoppas en till BETA kommer innan släpp så att man får läsa lite mer (och självklart spela då).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det hintas om att det kommer vara beta helg denna vecka..så bara hålla tummarna.

Medlem

Japp, kommer en ny och fler nycklar finns här på FZ.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Lirade några timmar nu i helgen som var och kan då för min egna åsikt säga att jag nog inte har spelat ett MMO med samma atmosfär och härliga känsla som ESO har fått till.
Miljöerna är vackra och känns levande, musiken är mysig och ljudet i övrigt är helt fantastiskt bra!

De quest jag hunnit testa har också varit betydligt mer intressanta än något jag stött på i andra MMO, dock gick de flesta quests inte att avsluta pga diverse buggar

Det känns som att spelet hittat en bra balans mellan casual och hardcore, man får en hel del valfrihet, men behöver inte oroa sig för att förstöra sina framtida möjligheter. Det går att teleportera sig kors och tvärs (något jag är väldigt emot i alla MMO) men inte utan att det ibland krävs en promenad igenom de fina miljöerna och man får en chans att sluka i sig stämningen!

Jag har inte hunnit med varken PvP eller Crafting, men av vad jag sett/läst så verkar det riktigt bra (förbisett buggar och andra problem det lider/led av i betan) och ger spelaren en anledning att fortsätta.

Sist jag var såhär sugen på att få börja lira ett mmorpg var nog inför Neocron för åratal sedan.
Och efter en lång rad besvikelser så kan jag inte annat än hoppas på att ESO blir framgångsrikt då det verkar vara ett spel i min smak.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar