Thief - Min åsikt.

Testpilot
Thief - Min åsikt.

Såja , äntligen nåt att sätta tänderna i.

Thief , klassikern i ny skepnad. Jag har spelat alla thief såklart , minns de första spelet där jag har ett starkt minne av att plundra ett hus precis i början och att jag hade hur kul som helst.

Minns också frustrationen med fällor och de robotfiender man stängde av med vattenpilar i Metal Age samt den ofattbara skräcken i The cradle. Det är goda minnen som jag har av de gamla spelen.
Nu då man tittar lite på youtube videos så blir man förskräckt av hur tafflig grafiken ser ut.
Men så är det alltid då man tittar bakåt på spel , man minns dem med glädje men att spela dem igen det bör man inte göra.

Nu till den nya inkarnationen , thief reboot deluxe.

Nackdelar.
Största nackdelen som jag ser det är de små och sönderhuggna nivåerna.
Särskilt märks det på där du kommer igenom en dörr eller liknande och plötsligt kan du inte gå tillbaka.
Du är fast , du utforskade ett galler och vips är du fast nere i källaren.
Detta är negativt då de vill ju att man skall plocka allt byte man hittar , men pga detta så går det inte det utan att ladda om tidigare saves. Kommer tyvärr ofta enkelriktade nivåövergångar som man i de flesta fall inte har en aning om förrän de hänt.
Hela slutet av spelet är en enda lång slussning av nivåer som man är inlåst i och i många fall har bara en enda väg att gå , tyvärr.

En annan grej är de onödiga och stängda nivåladdningarna som känns väldigt gammalt , du kliver in igenom ett fönster och vips laddas en ny level , sen kom man på att man ville tillbaka , ja då är fönstret tillbommat och man får bryta upp fönstret IGEN trots att man 10 sekunder tidigare tog sig in i samma fönster.

På samma sätt påverkas den ”öppna” staden ganska lite av det du gör , du knockar vakter & släcker facklor för att sedan hoppa genom ett par nivå-laddningar och då du är tillbaka igen är vakterna tillbaka och alla eldar du släckt är tända igen.
Tur nog verkar spelet minnas där du sätter ut rope-arrows , hade de klantat sig med den biten hade jag blivit vansinnig.

Nivåerna är byggda ganska bra men ändå känns det dåligt , man har en karta och att ta sig fram genom staden är instängt och forcerat.
Man kan bara hoppa på vissa punkter , sätta rep på vissa ställen och grindar/dörrar och portar är låsta och stängda för alltid. (En mästertjuv skall ju kunna öppna låsta dörrar)

På tok för många rum har en enda hemlig ingång & en textur som visar en dörr som är den riktiga ingången , men den kan du aldrig öppna för att ta dig vidare.

Man känner sig besviken för man vet att det kunnat göras så mycket bättre med en öppen modern spelmotor men blir besviken av de begränsningar de blivit tvungna att göra pga spelmotorn.

Nackdelen nummer 2 är ljudet .
De har inte lyckats speciellt bra med detta , där är de gamla spelen överlägsna.
Spelet har lite av Skyrim fenomenet för sig , vakterna kutar runt o muttrar sina fraser om och om igen , samma fraser man hört 20ggr , ibland råkar man trigga en annan ljud-loop då man smyger runt och plötsligt har man en kakfoni av ljud att lyssna på samtidigt.
De hade kunnat vinna lite på att ticka av fraser och inte låta dem upprepas inom X antal minuter eller nåt liknande för att inte tjata hål i huvudet på aspirerande tjuvar.

Sen avståndsbedömningen av ljud verkar buggad , ibland tror man nån står bredvid dig men rösten är från nån man gick förbi 50 meter bort som babblar på i nån minut trots man redan är långt bort. Påminner en del om det skumma stämningsljudet i Metro Last light där man trodde fienden var 1 meter bort men då de bara körde ljudet för stämningen.

Storyn är en soppa , men ärligt talat så skiter jag i vad de försöker berätta med storyn , jag vill kuta runt i en öppen stad och tjuva åt mig så mycket saker som möjligt.
Där är en story ganska meningslös och då de har en relativt öppen värld i spelet så spelar den mindre roll.

Fördelar
Trots allt gnäll är Thief ett bra spel , nivåerna är snygga och omväxlande , skuggor , dimma och känslan då de byggt staden är på topp.
Dyrkningssystemet är grymt bra , spelet är mjukt och trots höga grafikinställningar slår jag ofta i taket på 120Fps vilket är ju finfint.
Då man har en snabb SSD disk är laddningstiderna inget att tänka på.
Den enorma valfriheten på inställningar gör att man kan ställa in svårigheten precis som man vill.

Jag har givetvis dragit på svårigheten till max och sen lite till för att få tillbaka den där gamla Thief känslan men ändå behålla moderniteter som en okej karta och focus mode för att hitta allt smaskigt på nivåerna.

Det är mysigt att smyga runt och leta hemliga platser i stan och att fundera ut taktiker att ta sig runt besvärliga klumpar av vakter som patrullerar.

Bäst är att sitta i ett hörn och lista ut bästa metoden att ta sig förbi vakter och civilpersoner för att plundra ett hus totalt på alla värdesaker , allt helst utan att synas.
Just det är där kärnan i spelet och det är roligare än någonsin.

Smyger man runt och verkligen är en tjuv , ja då kan man bränna många timmar i spelet särskilt då det finns en ganska ansenlig mängd med små miniuppdrag där man ska tjuva sig fram i staden.

Slutsatsen är iallafall att det är ett bra spel, jag knäckte hela spelet på 43 timmar och då utforskade jag allt jag orkade och gjorde alla uppdrag i staden.

Rekommenderas till alla aspirerande tjuvar !

Kiri OUT

#blogg

Thief - Min åsikt.

Ändrade från 64 till 32bit och blev av med de största performance problemen, men ljudet, har inget emot om de upprepar sig, men när de upprepar sig själva flertalet gånger om innan de talat klart den första gången. Mina stackars öron.

Ljudet måste fixas, det bara måste.

Men annars är Thief definitivt mitt favorit spel såhär långt in på 2014. tror inget annat spel det här året kan toppa spänningen man får i magen när man, som då säger, planerar sina rörelser och sen slår till med precision.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Jag jämför det inte med de gamla spelen och då är det njutbart, men man känner tyvärr ingen "nu måste jag bara se hur det går", för det vet man liksom på förhand.

Det mest negativa som jag kan se är "sitta på huk", "ta sats" och "hoppa"-jäkelskapet. Det tillför bara irritation.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Testpilot

Störde mig inte direkt på hoppandet även om jag trillade dit ett par gånger då man hoppade helt åt skogen.

Men det hade ju varit 100ggr bättre om man inte varit låst i var man kunde hoppa och klättra eller sätta rope arrows.

1
Skriv svar