Cosmos - A Spacetime Odyssey

Medlem
Cosmos - A Spacetime Odyssey

Det har äntligen hänt. Neil deGrass Tyson gör en ny version av Carl Sagans vetenskapsserie, Cosmos. Sagan är en av anledningarna till varför Tyson är den han är, så ingen annan hade varit lika passande för rollen som honom. I denna serie får vi ta del av hur vi kom fram till våra fysiska lagar samt rymd och tid. Kan aldrig bli för mycket av det.

Téet är kokat och klart, time for science!

#blogg

Medlem
Cosmos - A Spacetime Odyssey

Fantastisk. Vilken berättare. Sen den personliga kopplingen till Carl Sagan i slutet, det är såna människor som verkligen kan inspirera en att göra ett tidigt vägval i livet.

edit: Så typiskt, sekunden (!) efter att jag kommenterade så blockades klippet. Där har vi den andra sidan av myntet, d v s handlingar som genom en ren anti-effekt kan ha samma verkan...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Thumbs up! Såg också att detta hade premiär nyligen. Kul att de hedrar Carl Sagan på detta sätt. Båda är fenomenala berättare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ja, det verkar som att de har blockerat alla klipp nu.

Skrivet av 73mpl4R:

Ja, det verkar som att de har blockerat alla klipp nu.

Man kan nog hitta det på... andra, hm, kanaler


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:

Ja, det verkar som att de har blockerat alla klipp nu.

Man kan nog hitta det på... andra, hm, kanaler

Pff! Köper den när den kommer ut istället.

Medlem

Såg just första avsnittet. Har sett och sett om hela originalserien Cosmos: A Personal Voyage runt fem gånger.

Tyson gör ett otroligt bra jobb. Jag är väldigt taggad på de kommande avsnitten!

Jag behövde seriöst ett badlakan för att torka mina tårar under avsnittets gång. The sheer awesomeness...

(Spoiler alert!) Dem feels: http://imgur.com/gallery/dpooi

Medlem
Skrivet av KatOne:

Såg just första avsnittet. Har sett och sett om hela originalserien Cosmos: A Personal Voyage runt fem gånger.

Tyson gör ett otroligt bra jobb. Jag är väldigt taggad på de kommande avsnitten!

Jag behövde seriöst ett badlakan för att torka mina tårar under avsnittets gång. The sheer awesomeness...

(Spoiler alert!) Dem feels: http://imgur.com/gallery/dpooi

Japp, en riktigt underbar historia.

Wow, ja, fin historia. Något liknande hände mig faktiskt för ett par år sedan. Jag och en mycket känd svensk konstnär spenderade en lördag i Malmö, gick på museum och filosoferade över kreativitet och livet. Det kändes oerhört fint att han tog sig tid.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Enda sen jag började kolla på The Universe så har Neil varit min absoluta favoritastronom, följt av Carl Sagan med Cosmos som var en riktigt underbar serie. Riktigt fin berättelse om hans träff med Sagan.

Det här kändes som en spirituell uppföljare (eller remake) till Sagans Cosmos, som Niels sätt att tacka och hedra Sagan.

Jag såg det första avsnittet nyss, och jag är lite golvad över hur bra det var. Vet inte om ni såg det, men den gamle Star Trek producenten och regissören Brannon Braga är involverad. Han hade regisserat det här första avsnittet.

Jag har nog aldrig sett så mycket special-effekter i en TV-serie tidigare, men när det är bra gjort lyfter det hela innehållet.

En blivande klassiker. Missa inte det här!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det behöver du inte säga två gånger. Allt med Neil är en given klassiker.

Skrivet av 73mpl4R:

Det behöver du inte säga två gånger. Allt med Neil är en given klassiker.

Jag gör det ändå:

"En blivande klassiker. Missa inte det här"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:

Det behöver du inte säga två gånger. Allt med Neil är en given klassiker.

Jag gör det ändå:

"En blivande klassiker. Missa inte det här"

Ha! Ditt misstag; du sa det inte, du skrev det! Det vill säga om du inte tolkar det som att du pratar med din skriftliga förmåga eller om du säger det samtidigt som du skriver det.

Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:

Det behöver du inte säga två gånger. Allt med Neil är en given klassiker.

Jag gör det ändå:

"En blivande klassiker. Missa inte det här"

Ha! Ditt misstag; du sa det inte, du skrev det! Det vill säga om du inte tolkar det som att du pratar med din skriftliga förmåga eller om du säger det samtidigt som du skriver det.

Egentligen så tänkte jag det, skrev det i tankarna, sedan plockade fingarna upp tanken och skrev den på keyboarden som på något sätt skickade över informationen till nätet. Ibland är det kusligt hur saker funkar


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:

Det behöver du inte säga två gånger. Allt med Neil är en given klassiker.

Jag gör det ändå:

"En blivande klassiker. Missa inte det här"

Ha! Ditt misstag; du sa det inte, du skrev det! Det vill säga om du inte tolkar det som att du pratar med din skriftliga förmåga eller om du säger det samtidigt som du skriver det.

Egentligen så tänkte jag det, skrev det i tankarna, sedan plockade fingarna upp tanken och skrev den på keyboarden som på något sätt skickade över informationen till nätet. Ibland är det kusligt hur saker funkar

Touché. Fast å andra sidan, vad är en tanke?

Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:

Det behöver du inte säga två gånger. Allt med Neil är en given klassiker.

Jag gör det ändå:

"En blivande klassiker. Missa inte det här"

Ha! Ditt misstag; du sa det inte, du skrev det! Det vill säga om du inte tolkar det som att du pratar med din skriftliga förmåga eller om du säger det samtidigt som du skriver det.

Egentligen så tänkte jag det, skrev det i tankarna, sedan plockade fingarna upp tanken och skrev den på keyboarden som på något sätt skickade över informationen till nätet. Ibland är det kusligt hur saker funkar

Touché. Fast å andra sidan, vad är en tanke?

Det är nog en selektiv abstraktion, eller konkretisering av ett koncentrat av förmodade scenarion som man (människan) väljer att acceptera eller ignorera. Men vad vet jag, jag är ingen expert på området.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:

Det behöver du inte säga två gånger. Allt med Neil är en given klassiker.

Jag gör det ändå:

"En blivande klassiker. Missa inte det här"

Ha! Ditt misstag; du sa det inte, du skrev det! Det vill säga om du inte tolkar det som att du pratar med din skriftliga förmåga eller om du säger det samtidigt som du skriver det.

Egentligen så tänkte jag det, skrev det i tankarna, sedan plockade fingarna upp tanken och skrev den på keyboarden som på något sätt skickade över informationen till nätet. Ibland är det kusligt hur saker funkar

Touché. Fast å andra sidan, vad är en tanke?

Det är nog en selektiv abstraktion, eller konkretisering av ett koncentrat av förmodade scenarion som man (människan) väljer att acceptera eller ignorera. Men vad vet jag, jag är ingen expert på området.

Och rent fysiskt så är det kemiska reaktioner och elektriska impulser. Vi är biologiska robotar!

1
Skriv svar