MMA-kritiker behöver inte titta

Skribent
MMA-kritiker behöver inte titta

Så skriver MMA-utövaren och kampsportaren Musse Hasselvall i en krönika. Jag tycker själv krönikan är väl skriven och den tala väldigt mycket för mig själv som är kampsports intresserad. MMA är givetvis inte en sport för alla och den kan se världigt våldsam ut. Många säger till och med att det inte är en sport utan bara en ursäkt att få slåss lagligt.

Att MMA ligger i hetluften är inte så konstigt med tanke på vår egen MMA- och UFC-stjärna Alexander Gustafsson. UFC-matchen i lördags visades till och med fritt på TV4-sport och det rapporterades nästan mer om den dagen efter än om melodifestival. Jag har själv följt MMA sen det ansågs vara en undergroundsport. Har sett PRIDE försvinna och set UFC bli en global organisation som i nuläget är MMAs svar på NHL. Sporten är hård och kan se våldsam ut. Men det är tränade atleter som vet vad de håller på med. Bakom varje match de går ligger en träning som de tar lika seriöst som vilken annan idrottsman (eller kvinna) som helst. Bosse Ringholm hade ju en drive om att förbjuda alla kampsporter med fullkontakt. Dock bet det honom i baken och istället för förbud blev allt tillåtet, men noga kontrollerat av en kommission. Det har pratas om skaderisker och hjärnskador. Jag tänker inte gå igenom hela den debatten igen. Men sanningen är ju att alla sporter har skador när det kommer till elitnivå. Det handlar trots allt om att pusha sin kropp till det yttersta. Musse skriver i alla fall en bra krönika och alla som känner honom från Rallarsving vet att det är en riktigt skön prick. Bilden av muskelbergen som bara vill ha våld och blod är rätt långt ifrån honom. Jag som kampsportare kan säga att de flesta jag träffat som utövat någon kampsport är mer lik Musse än schablon bilden av en MMA-utövare. Sen givetvis finns de där andra också, men de representerar inte sporten speciellt bra. Tittar man på UFC så ser man att de flesta är seriösa atleter med hög respekt för sporten och för sina motståndare. Alexander är ju ett lysande exempel. Eller Umeåsonen Tor Troéng för den delen. Kontentan, jag kan förstå att folk inte gillar MMA, men valet finns att inte slå på TV:n. Det är egentligen bara så enkelt. Sen givetvis som Musse säger, kritik och att man diskuterar är bra det hjälper oss att förbättra sporten.

länk till krönikan: [http://blogg.svt.se/debatt/2014/03/11/mma-kritiker-behover-in...]

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem
MMA-kritiker behöver inte titta

sålänge ingen av dem i framtiden förväntar sig subventionerad blomkålskorrigering så är det fritt fram att odla intresset för min del iaf.

sk proffsboxning bör däremot totalförbjudas snarast. av alla möjliga mer eller mindre relevanta orsaker.

Skribent

Tror det är lugnt, alla kampsportare bär sina blommiga öron med pride

Det är ju typ inne i USA, folk som vill verka tuffa mosar ju sina öron trots att de inte har satt sin fot på mattan.


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem
Skrivet av Johlor:

Det är ju typ inne i USA, folk som vill verka tuffa mosar ju sina öron trots att de inte har satt sin fot på mattan.

ibland tycker jag att jag borde bli förvånad, men inte ens nu..

det tål då också att spekuleras i risken med det då den här passiva associationen med våldsutövandet kan orsaka mer skador utanför ringen än vad de i den gör. antar att detta gränsar till speldebatt, men jag tror iof det ligger lite i det med.

Medlem
Skrivet av ZF:

sålänge ingen av dem i framtiden förväntar sig subventionerad blomkålskorrigering så är det fritt fram att odla intresset för min del iaf.

sk proffsboxning bör däremot totalförbjudas snarast. av alla möjliga mer eller mindre relevanta orsaker.

"sk proffsboxning"? Alla problem som finns inom boxning finns även inom MMA, så det är otroligt dubbelmoraliskt att förespråka MMA över boxning. Snarare bör boxningsreglerna ändras gällande antalet nedslagningar, men även inom MMA förekommer exempelvis såkallade "andra hjärnskakningar" som är mycket farliga.

Ska tilläggas att jag är en uttövare av båda sporterna, och att jag älskar kampsport.

Edit: Stavning

Medlem

Jag har aldrig haft intresse av kampsporter, speciellt inte av det extrema som förekommer i MMA.

Samtidigt är jag inte emot det. Om två vuxna män eller kvinnor vill banka skiten ur varandra så är det inte min sak att peka finger om våldet.

Skrivet av ZF:

sålänge ingen av dem i framtiden förväntar sig subventionerad blomkålskorrigering så är det fritt fram att odla intresset för min del iaf.

Subventionerad blomkålskorrigering låter ju skoj. Men vi kan dra det ett steg längre och fråga vem som betalar när en MMA-fighter med grava (självförvållade) hjärnskador behöver assistanshjälp 7 dagar i veckan. Förhoppningsvis någon form av försäkring som omfattar alla utövare av sporten, men det är väl inte så troligt.

Medlem

beror på organisation om det finns extra försäkring annars är det upp till personen själv att ha rätt täckning.

Personligen har jag alltid varit intresserad av kampsport, var inre speciellt förtjust i första ufc eventen , för det var mer "tough man competion" med minimalt med regler.

Killen som fick mig att verkligen börja med att kolla på mma var "Bas Rutten" under hans pancrase tid:)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag har aldrig haft intresse av kampsporter, speciellt inte av det extrema som förekommer i MMA.

Samtidigt är jag inte emot det. Om två vuxna män eller kvinnor vill banka skiten ur varandra så är det inte min sak att peka finger om våldet.

Skrivet av ZF:

sålänge ingen av dem i framtiden förväntar sig subventionerad blomkålskorrigering så är det fritt fram att odla intresset för min del iaf.

Subventionerad blomkålskorrigering låter ju skoj. Men vi kan dra det ett steg längre och fråga vem som betalar när en MMA-fighter med grava (självförvållade) hjärnskador behöver assistanshjälp 7 dagar i veckan. Förhoppningsvis någon form av försäkring som omfattar alla utövare av sporten, men det är väl inte så troligt.

Samtidigt, om vi ska sträcka det så långt så behöver vi förbjuda många andra sporter och fritidsintressen; alkohol(extremt mycket större pengaläcka för samhället än någon kampsport), rökning, ishockey, fotboll(behandling av knäskador är rätt omfattande), ridning(av alla idrottare jag känner är ryttare mest skadebenägna av alla, med benbrott och tappad känsel i muskulatur något inte helt ovanligt).

Listan kan fortsätta, men du förstår nog min poäng, det räcker inte med att hävda att "kampsport == hjärnskador och hjärnskador är dyrt så därför måste vi förbjuda det", om man tänker samhällsekonomiskt så är den utgiften väldigt liten kontra allt annat som skulle kunna förbjudas men som vi har kvar på grund av att allt helt enkelt inte kan förbjudas.

Edit: Stavning

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av ZF:

sålänge ingen av dem i framtiden förväntar sig subventionerad blomkålskorrigering så är det fritt fram att odla intresset för min del iaf.

sk proffsboxning bör däremot totalförbjudas snarast. av alla möjliga mer eller mindre relevanta orsaker.

"sk proffsboxning"? Alla problem som finns inom boxning finns även inom MMA, så det är otroligt dubbelmoraliskt att förespråka MMA över boxning. Snarare bör boxningsreglerna ändras gällande antalet nedslagningar, men även inom MMA förekommer exempelvis såkallade "andra hjärnskakningar" som är mycket farliga.

Ska tilläggas att jag är en uttövare av båda sporterna, och att jag älskar kampsport.

Edit: Stavning

Ger man sig in i leken.

Ifall man nu vill proffs boxas, och har tagit sig så långt. Så antar jag väl att man sitter på informationen om vad som kan gå snett.

Om man nu tycker att det är för dyrt för oss skattebetalare att ta hand om människor som skadats, så kan man väl tänka en snutt på det skatt-finansierade super bröllopet prinsessan viktoria hade, och ställa sig frågan, vad får dom egentligen göra med min hårt intjänade skattepeng.

Också en jävla dubbelmoral där, ifall man nu har den åsikten.

ZF
Medlem
Skrivet av Bennii:

Subventionerad blomkålskorrigering låter ju skoj. Men vi kan dra det ett steg längre och fråga vem som betalar när en MMA-fighter med grava (självförvållade) hjärnskador behöver assistanshjälp 7 dagar i veckan. Förhoppningsvis någon form av försäkring som omfattar alla utövare av sporten, men det är väl inte så troligt.

oftast är det ju nån annan som orsakar skadorna i kampsporter. du tänker på skidåkning eller alkoholintag kanske? (gärna i kombination)

att göra en försäkringsfråga av det fungerar nog inte så bra av flera anledningar. som tex vilken gruppen (sociokonomi) det oftast skulle beröra samt hur vårdbehov bedöms och sedan finansieras här.

Skrivet av Athaleos:

Samtidigt, om vi ska sträcka det så långt så behöver vi förbjuda många andra sporter och fritidsintressen; alkohol(extremt mycket större pengaläcka för samhället än någon kampsport), rökning, ishockey, fotboll(behandling av knäskador är rätt omfattande), ridning(av alla idrottare jag känner är ryttare mest skadebenägna av alla, med benbrott och tappad känsel i muskulatur något inte helt ovanligt).

Listan kan fortsätta, men du förstår nog min poäng, det räcker inte med att hävda att "kampsport == hjärnskador och hjärnskador är dyrt så därför måste vi förbjuda det", om man tänker samhällsekonomiskt så är den utgiften väldigt liten kontra allt annat som skulle kunna förbjudas men som vi har kvar på grund av att allt helt enkelt inte kan förbjudas.

Edit: Stavning

mycket av alkoholens kostndasberäkningar innefattar iof även både våldsutdelande och motagande som har en olustig tendens att följas åt. men två fel gör inte det tredje mer rätt, annat än relativt. samma argument dras upp vad det än gäller. "alkohol skulle aldrig ha legaliserats idag"

visst många sporter drar med sig skador, man måste ändå dra gränsen för vad som anses uppenbart skadligt nånstans. hade fotboll huvudsakligen spelat med knäna och bollen varit en sån där härlig "medicinboll" som alla sadistiska idrottslärare älskar så hade jag kanske hållit med om att de skulle likställas proffsboxning. själva skadeorsakandet på knoppen är en såpass stor del av syftet med den, vilket inte på nått vis är i närheten jämförbart med de andra sporter du tar som exempel. den har det inte ens gemensamt med nån annan kampsport i princip.

se nu där vad boxningen ställt till med.

Skrivet av Loltron:

Ifall man nu vill proffs boxas, och har tagit sig så långt. Så antar jag väl att man sitter på informationen om vad som kan gå snett.

Om man nu tycker att det är för dyrt för oss skattebetalare att ta hand om människor som skadats, så kan man väl tänka en snutt på det skatt-finansierade super bröllopet prinsessan viktoria hade, och ställa sig frågan, vad får dom egentligen göra med min hårt intjänade skattepeng.

Också en jävla dubbelmoral där, ifall man nu har den åsikten.

nej, den kognitiva förmågan minskar ju gradvis av utövandet så när du väl är proffs är du helt okritisk.

nu var det ju iof hovstaten som betalade kalaset. sen kan man naturligtvis ha synpunkter på hur mycket den ska tilldelas, eller om den ska finansieras med offentliga medel alls då det inte ens är en demokratiskt påverkbar utgiftspost.

nja, men kungen var åtminstone ett bra exempel på faran med våld mot huvudet.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Bennii:

Jag har aldrig haft intresse av kampsporter, speciellt inte av det extrema som förekommer i MMA.

Samtidigt är jag inte emot det. Om två vuxna män eller kvinnor vill banka skiten ur varandra så är det inte min sak att peka finger om våldet.

Skrivet av ZF:

sålänge ingen av dem i framtiden förväntar sig subventionerad blomkålskorrigering så är det fritt fram att odla intresset för min del iaf.

Subventionerad blomkålskorrigering låter ju skoj. Men vi kan dra det ett steg längre och fråga vem som betalar när en MMA-fighter med grava (självförvållade) hjärnskador behöver assistanshjälp 7 dagar i veckan. Förhoppningsvis någon form av försäkring som omfattar alla utövare av sporten, men det är väl inte så troligt.

Samtidigt, om vi ska sträcka det så långt så behöver vi förbjuda många andra sporter och fritidsintressen; alkohol(extremt mycket större pengaläcka för samhället än någon kampsport), rökning, ishockey, fotboll(behandling av knäskador är rätt omfattande), ridning(av alla idrottare jag känner är ryttare mest skadebenägna av alla, med benbrott och tappad känsel i muskulatur något inte helt ovanligt).

Listan kan fortsätta, men du förstår nog min poäng, det räcker inte med att hävda att "kampsport == hjärnskador och hjärnskador är dyrt så därför måste vi förbjuda det", om man tänker samhällsekonomiskt så är den utgiften väldigt liten kontra allt annat som skulle kunna förbjudas men som vi har kvar på grund av att allt helt enkelt inte kan förbjudas.

Edit: Stavning

Det är inte på långa vägar samma sak att jämföra skadorna i ishockey med MMA. Spelare blir skadade i hockey, precis som i alla idrotter. Men i MMA är skadorna sporten. Mitt mål när vi möts i ringen är att slå på dig, tills du inte kan ta mer och tvingas ge upp eller tills du ligger medvetslös på golvet. Slagsmål förekommer i hockey, framförallt i NHL men det är ovanligt att man ser någon knockas i ett slagsmål och det är aldrig målet med en match att jag ska slå ner någon. Om jag däremot slår dig medvetslös i en MMA-ring med kraftig hjärnskakning som följd så vinner jag och publiken jublar.

Och ja, jag vet att kampsport är mer än knock-outer. Jag vet att det finns en teknisk aspekt och ett underhållningsvärde i att se två personer ge sitt yttersta. Men man kan inte sopa under mattan att många mer extrema kampsporter är brutala på ett sätt som inte förekommer i någon annan sport, med svåra skador som följd.

Som jag skrev tidigare så är jag inte emot kampsport av något slag. Jag tycker att man själv kan välja om man vill puckla på någon inför publik. Och jag är heller inte emot det av en ekonomisk anledning. Jag tror att proffsidrott genererar mer pengar än den kostar. Men samtidigt, för att förtydliga det som jag skrev tidigare, borde kanske en organisation som tjänar enorma summor pengar på att folk slår varandra även hjälpa till med allvarliga skador som i värsta fall kan förstöra livet för en utövare efter karriären. Det är något som även utövarna borde vara intresserade av.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Bennii:

Subventionerad blomkålskorrigering låter ju skoj. Men vi kan dra det ett steg längre och fråga vem som betalar när en MMA-fighter med grava (självförvållade) hjärnskador behöver assistanshjälp 7 dagar i veckan. Förhoppningsvis någon form av försäkring som omfattar alla utövare av sporten, men det är väl inte så troligt.

oftast är det ju nån annan som orsakar skadorna i kampsporter. du tänker på skidåkning eller alkoholintag kanske? (gärna i kombination)

Om jag går in i en MMA-ring och blir knockad med min åttonde hjärnskakning som följd så är det en självförvållad skada. Ja, det är någon annan som slår men jag hade knappast förväntat mig ett kafferep när jag klev in i ringen. Jag visst vad som väntade.

Skribent
Skrivet av Bennii:

Det är inte på långa vägar samma sak att jämföra skadorna i ishockey med MMA. Spelare blir skadade i hockey, precis som i alla idrotter. Men i MMA är skadorna sporten. Mitt mål när vi möts i ringen är att slå på dig, tills du inte kan ta mer och tvingas ge upp eller tills du ligger medvetslös på golvet. Slagsmål förekommer i hockey, framförallt i NHL men det är ovanligt att man ser någon knockas i ett slagsmål och det är aldrig målet med en match att jag ska slå ner någon. Om jag däremot slår dig medvetslös i en MMA-ring med kraftig hjärnskakning som följd så vinner jag och publiken jublar.

Och ja, jag vet att kampsport är mer än knock-outer. Jag vet att det finns en teknisk aspekt och ett underhållningsvärde i att se två personer ge sitt yttersta. Men man kan inte sopa under mattan att många mer extrema kampsporter är brutala på ett sätt som inte förekommer i någon annan sport, med svåra skador som följd.

Som jag skrev tidigare så är jag inte emot kampsport av något slag. Jag tycker att man själv kan välja om man vill puckla på någon inför publik. Och jag är heller inte emot det av en ekonomisk anledning. Jag tror att proffsidrott genererar mer pengar än den kostar. Men samtidigt, för att förtydliga det som jag skrev tidigare, borde kanske en organisation som tjänar enorma summor pengar på att folk slår varandra även hjälpa till med allvarliga skador som i värsta fall kan förstöra livet för en utövare efter karriären. Det är något som även utövarna borde vara intresserade av.

Jag kan hålla med om ditt resonemang om intentionen i sporterna. Samtidigt så är ju till trots skadorna ungefär det samma i Hockey, om man jämför med MMA. Det handlar om hjärnskakningar och brutna ben och leder. Jag tror också en hockeyspelare drar på sig fler hjärnskakningar än en MMA-utövare under din proffkarriär. Så intentionerna går ju mer in på den moraliska aspekten.

Men det är svårt, ett rätt hårigt resonemang när man bryter ned allt. Dock som Musse säger, värt att ta upp till debatt för allas parter.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:
Skrivet av Bennii:

Det är inte på långa vägar samma sak att jämföra skadorna i ishockey med MMA. Spelare blir skadade i hockey, precis som i alla idrotter. Men i MMA är skadorna sporten. Mitt mål när vi möts i ringen är att slå på dig, tills du inte kan ta mer och tvingas ge upp eller tills du ligger medvetslös på golvet. Slagsmål förekommer i hockey, framförallt i NHL men det är ovanligt att man ser någon knockas i ett slagsmål och det är aldrig målet med en match att jag ska slå ner någon. Om jag däremot slår dig medvetslös i en MMA-ring med kraftig hjärnskakning som följd så vinner jag och publiken jublar.

Och ja, jag vet att kampsport är mer än knock-outer. Jag vet att det finns en teknisk aspekt och ett underhållningsvärde i att se två personer ge sitt yttersta. Men man kan inte sopa under mattan att många mer extrema kampsporter är brutala på ett sätt som inte förekommer i någon annan sport, med svåra skador som följd.

Som jag skrev tidigare så är jag inte emot kampsport av något slag. Jag tycker att man själv kan välja om man vill puckla på någon inför publik. Och jag är heller inte emot det av en ekonomisk anledning. Jag tror att proffsidrott genererar mer pengar än den kostar. Men samtidigt, för att förtydliga det som jag skrev tidigare, borde kanske en organisation som tjänar enorma summor pengar på att folk slår varandra även hjälpa till med allvarliga skador som i värsta fall kan förstöra livet för en utövare efter karriären. Det är något som även utövarna borde vara intresserade av.

Jag kan hålla med om ditt resonemang om intentionen i sporterna. Samtidigt så är ju till trots skadorna ungefär det samma i Hockey, om man jämför med MMA. Det handlar om hjärnskakningar och brutna ben och leder. Jag tror också en hockeyspelare drar på sig fler hjärnskakningar än en MMA-utövare under din proffkarriär. Så intentionerna går ju mer in på den moraliska aspekten.

Men det är svårt, ett rätt hårigt resonemang när man bryter ned allt. Dock som Musse säger, värt att ta upp till debatt för allas parter.

Nu tror jag inte att antalet hjärnskador i hockey är i samma klass som när det gäller kampsport. Det går inte att bestrida att framförallt proffsboxare sedan länge varit starkt överrepresenterade i statistiken.

Det stora problemet i hockeyn är snarare att spelarna ibland kan pushas av sina klubbar att spela skadade (t.o.m med hjärnskakning vilket kan vara livsfarligt). Men det är ett annat problem som måste lösas.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Bennii:

Jag har aldrig haft intresse av kampsporter, speciellt inte av det extrema som förekommer i MMA.

Samtidigt är jag inte emot det. Om två vuxna män eller kvinnor vill banka skiten ur varandra så är det inte min sak att peka finger om våldet.

Skrivet av ZF:

sålänge ingen av dem i framtiden förväntar sig subventionerad blomkålskorrigering så är det fritt fram att odla intresset för min del iaf.

Subventionerad blomkålskorrigering låter ju skoj. Men vi kan dra det ett steg längre och fråga vem som betalar när en MMA-fighter med grava (självförvållade) hjärnskador behöver assistanshjälp 7 dagar i veckan. Förhoppningsvis någon form av försäkring som omfattar alla utövare av sporten, men det är väl inte så troligt.

Samtidigt, om vi ska sträcka det så långt så behöver vi förbjuda många andra sporter och fritidsintressen; alkohol(extremt mycket större pengaläcka för samhället än någon kampsport), rökning, ishockey, fotboll(behandling av knäskador är rätt omfattande), ridning(av alla idrottare jag känner är ryttare mest skadebenägna av alla, med benbrott och tappad känsel i muskulatur något inte helt ovanligt).

Listan kan fortsätta, men du förstår nog min poäng, det räcker inte med att hävda att "kampsport == hjärnskador och hjärnskador är dyrt så därför måste vi förbjuda det", om man tänker samhällsekonomiskt så är den utgiften väldigt liten kontra allt annat som skulle kunna förbjudas men som vi har kvar på grund av att allt helt enkelt inte kan förbjudas.

Edit: Stavning

Det är inte på långa vägar samma sak att jämföra skadorna i ishockey med MMA. Spelare blir skadade i hockey, precis som i alla idrotter. Men i MMA är skadorna sporten. Mitt mål när vi möts i ringen är att slå på dig, tills du inte kan ta mer och tvingas ge upp eller tills du ligger medvetslös på golvet. Slagsmål förekommer i hockey, framförallt i NHL men det är ovanligt att man ser någon knockas i ett slagsmål och det är aldrig målet med en match att jag ska slå ner någon. Om jag däremot slår dig medvetslös i en MMA-ring med kraftig hjärnskakning som följd så vinner jag och publiken jublar.

Och ja, jag vet att kampsport är mer än knock-outer. Jag vet att det finns en teknisk aspekt och ett underhållningsvärde i att se två personer ge sitt yttersta. Men man kan inte sopa under mattan att många mer extrema kampsporter är brutala på ett sätt som inte förekommer i någon annan sport, med svåra skador som följd.

Som jag skrev tidigare så är jag inte emot kampsport av något slag. Jag tycker att man själv kan välja om man vill puckla på någon inför publik. Och jag är heller inte emot det av en ekonomisk anledning. Jag tror att proffsidrott genererar mer pengar än den kostar. Men samtidigt, för att förtydliga det som jag skrev tidigare, borde kanske en organisation som tjänar enorma summor pengar på att folk slår varandra även hjälpa till med allvarliga skador som i värsta fall kan förstöra livet för en utövare efter karriären. Det är något som även utövarna borde vara intresserade av.

Givetvis borde organisationerna ha ett ansvar över sina fighters, som kastas bort som trasiga vantar efter att karriären är slut. Jag håller inte med dig om att "MMA är värre" för att skadorna tillfogas medvetet, i exempelvis ishockey finns det starka incitament för att krossa motståndaren mot sargen, det skiljer sig inte nämnvärt. Jag pratade dessutom ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, där är alla kontaktsporter lika dåliga i princip. Men de har ett underhållningsvärde, och jag älskar kampsport, jag vet att jag riskerar framtida problem om jag skulle välja att gå mycket matcher men jag vet också att kampsport är något som lugnar mig otroligt mycket i övrigt, fungerar som incitament att tycka om resten av livet liksom. Man måste ta med sådana aspekter när man tänker på om fritidsintressen som kontaktsporter borde förbjudas eller inte, jag tycker inte att det borde vara något förbud mot någon av de större konventionella sporterna vi har idag.

Medlem

Nog ingen som förnekar att skador uppstår. sånt man får räkna med men regelverket i dagens mma är ju mycket säkrare än vad det förr.

Största problemet enligt min mening är osanktionerade events där kan skadorna blir större.
Sen 2001 så har tror jag 4personer dött av diverse skador efter en fight i sanktionera events, och vad jag vet var det en som dog pgr av en skada i huvudet , men där är jag inte säker att han var helt frisk heller.

jag personligen ser ingen skillnad på skada som uppstår direkt eller indirekt inom sport.

Man måste ta bort moralen för att man ska kunna ha en hälsosam diskussion vilket känns som omöjligt.

Man får höra hela tiden att om du blir slagen i huvudet så är det värre än att ex nån blir tacklad i hockey o kör huvudet rakt i isen. eller ramlar av en häst o far i backen.

Annorlunda träff yta i huvudet möjligtvis. Men gör det till en mindre farlig skada inte alls.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

ZF
Medlem
Skrivet av Bennii:

Om jag går in i en MMA-ring och blir knockad med min åttonde hjärnskakning som följd så är det en självförvållad skada. Ja, det är någon annan som slår men jag hade knappast förväntat mig ett kafferep när jag klev in i ringen. Jag visst vad som väntade.

njae.. ett risktagande är det ju givetvis. men ska vi dra in såna såna bedömningar så är kanske inte steget alltför långt till att också avfärda vissa brottsoffer efter vad de har haft på sig eller har för läggning osv.

Skrivet av Johlor:

Samtidigt så är ju till trots skadorna ungefär det samma i Hockey, om man jämför med MMA. Det handlar om hjärnskakningar och brutna ben och leder. Jag tror också en hockeyspelare drar på sig fler hjärnskakningar än en MMA-utövare under din proffkarriär.

fast i hockey så har ju de flesta hjälmar med specialfunktioner för att undvika den typen av skador som är målet att framkalla i vissa kampsporter, och i proffspoxning särskilt då.

sen skiljer sig även hockeyn åt i Sverige lite i synen på vikten av både tacklingar och boxningsavbrott, om man ska hålla sig till en regional fråga om vad som bör vara tillåtet eller inte.

Skrivet av Athaleos:

Givetvis borde organisationerna ha ett ansvar över sina fighters, som kastas bort som trasiga vantar efter att karriären är slut.

men jag vet också att kampsport är något som lugnar mig otroligt mycket i övrigt, fungerar som incitament att tycka om resten av livet liksom. Man måste ta med sådana aspekter när man tänker på om fritidsintressen som kontaktsporter borde förbjudas eller inte,

mycket bra tanke. som jag sa tidigare så är det inget som man kan lägga på uttövare av många anledningar, så att de professionella organisatörerna skulle behöva ta fullt ansvar för vad de mer direkt är ansvariga för ser jag som betydligt mindre långsökt än att fotbollföreningar ska vara ansvariga för vad publiken har för sig.

haha, ja kanske det går att räkna fram det exakta värdet i den positiva aspekten i att Athaleos inte i frustration efter en hård dag på jobb kör mot flera rödljus och därav under en tid inte kan kan bidra till lönen åt de som opererar skallar på de där andra som också behövde ventilera.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Bennii:

Om jag går in i en MMA-ring och blir knockad med min åttonde hjärnskakning som följd så är det en självförvållad skada. Ja, det är någon annan som slår men jag hade knappast förväntat mig ett kafferep när jag klev in i ringen. Jag visst vad som väntade.

njae.. ett risktagande är det ju givetvis. men ska vi dra in såna såna bedömningar så är kanske inte steget alltför långt till att också avfärda vissa brottsoffer efter vad de har haft på sig eller har för läggning osv.

Nej, det är inte samma sak, på långa vägar. Om en kvinna går på en gata på natten och blir våldtagen så är det ett brott som inte kan förväntas av den utsatte. Hon kan inte stå hemma och tänka på att hon kanske blir våldtagen om hon går i kort kjol för det borde inte hända.

Men en MMA-fighter VET när han går in i ringen att någon kommer slå honom jäkligt hårt och att vissa slag kommer träffa honom i huvudet. Han VET att han inte har skydd på sig för att förhindra hjärnskakning. Han VET (om han inte är korkad) att hårda slag mot huvudet ofta resulterar i hjärnskakning. Motsvarande situation skulle vara att en kvinna tittar ut från sitt fönster, ser en våldtäkt på gatan, klär sig slampigt och springer ner och ålar sig mot våldtäktsmannen när han är klar med sitt första offer. Då skulle till och med du säga att hennes våldtäkt var självförvållad, precis som en MMA-fighters skador är självförvållade.

ZF
Medlem
Skrivet av Bennii:

Nej, det är inte samma sak, på långa vägar. Om en kvinna går på en gata på natten och blir våldtagen så är det ett brott som inte kan förväntas av den utsatte. Hon kan inte stå hemma och tänka på att hon kanske blir våldtagen om hon går i kort kjol för det borde inte hända.

Men en MMA-fighter VET när han går in i ringen att någon kommer slå honom jäkligt hårt och att vissa slag kommer träffa honom i huvudet. Han VET att han inte har skydd på sig för att förhindra hjärnskakning. Han VET (om han inte är korkad) att hårda slag mot huvudet ofta resulterar i hjärnskakning. Motsvarande situation skulle vara att en kvinna tittar ut från sitt fönster, ser en våldtäkt på gatan, klär sig slampigt och springer ner och ålar sig mot våldtäktsmannen när han är klar med sitt första offer. Då skulle till och med du säga att hennes våldtäkt var självförvållad, precis som en MMA-fighters skador är självförvållade.

eftersom det är ungefär lika väl känt (och ev lika statistiskt sannolikt) att det kan hända som att man kan få hjärnskakning av boxning (eller att kanota i fors) så bör man naturligtvis förvänta sig att det skulle kunna hända. målet när du går in i en boxningsring är ju knappast att få hjärnskakning heller liksom, det idealiska är ju när nån annan får det.

möjligt, även om jag naturligtvis hoppades vara så progressiv att jag inte anser att en slutsuit är nått som ska anses som frikort för våldtäkt. men jag skulle nog framförallt säga att det var en enastående korkad och tidödande metod att avleda uppmärksamhetan. ronden skulle förmodligen vara över innan hon krånglat sig ner för trapporna, vilket åas är det perfekta sättet att undvika problem, att inte blanda sig i vare sig våldtäkter eller ge sig in i MMA-ringar.

1
Skriv svar