Sova eller inte sova

Flakmonkey
Sova eller inte sova

Sitter hemma framför datorn efter att ha ätit en pitaburgare till lunch och funderar på om jag ska gå och lägga mig eller inte. Ingen vanlig situation för mig att ställa mig den frågan halv tolv på en tisdag men det är en jag måste ställa mig efter att ha jobbat hela natten och morgonen under ett servicefönster. Jag har frågat runt lite bland de som är mer vana vid det här och det tycks finna två skolor.

Dels har du den kategori som jag nog i grunden tillhör nämligen de som tycker att har man varit vaken så här länge kan man lika gärna vara vaken tills det är dags att lägga sig en vanlig dag. Om man lägger sig innan kommer det bara bli svårt att somna på kvällen/natten och då är dygnsrytmen helt fel.

Å andra sidan har jag de som sagt åt mig att det bara är att lägga sig och sova ett par timmar. Då får man tillräckligt med energi för att kunna "leverera" samtidigt som man inte kommer ha några problem att somna på kvällen. Det krävs mer än bara ett sånt här tillfälle för att rucka på den dygnsrytm som man är inne i 97,6 % av dagarna.

I slutändan kommer jag troligen göra som jag brukar göra och bara flyta med. Tänkte nu sätta mig och spela lite Xcom och om tröttheten faller över mig så är det bara att lägga sig och känner jag inte att jag måste sova så måste jag inte det. Behöver inte göra en större sak av det än så antar jag. Mjo det var nog den bästa planen hittills. Bara låta kroppen bestämma utan att pusha den åt något håll. Behöver den verkligen sömn så kommer jag nog märka det.

#blogg

ZF
Medlem
Sova eller inte sova

intensivt eller engagerande spelande kan iof ge en felaktig återkoppling om hur trött man egentligen är. det är först när du sitter framför burken och kollar på en dokumentär om hundfrisörer som den (hjärnan) inser hur trött den är.

sen är funktionen för kompensationen av sömnbrist rätt individuell. funkar inte alls för min del att ladda med de standardiserade åtta efter en längre upptid än normalt. så du vet inte förrän du prövat olika modeller rejält.

Flakmonkey
Skrivet av ZF:

intensivt eller engagerande spelande kan iof ge en felaktig återkoppling om hur trött man egentligen är. det är först när du sitter framför burken och kollar på en dokumentär om hundfrisörer som den (hjärnan) inser hur trött den är.

sen är funktionen för kompensationen av sömnbrist rätt individuell. funkar inte alls för min del att ladda med de standardiserade åtta efter en längre upptid än normalt. så du vet inte förrän du prövat olika modeller rejält.

Blev att stanna upp till 21-tiden. Gick ju bra så länge jag höll mig sysselsatt och det känns bra idag. Så jag antar att det var rätt melodi för mig

Medlem

Satt och räknade lite och kom fram till att det längsta jag varit vaken helt utan sömn är 41 timmar.

OBS.. Kan även tillägga att inga droger, utom koffein, var inblandat.

1
Skriv svar