Vattenkylning till grafikkort

Medlem
Vattenkylning till grafikkort

Hejsan, Köpte ett R9 290x får någon månad sedan och tycker jag får rätt så kass FPS i vissa spel och jag misstänker det är för att kortet ständigt ligger på 95 grader.

Funderat ett tag på att köpa vattenkylning till grafikkortet med hopp om bättre prestanda. Men fortfarande livrädd för att det ska gå sönder då man ska flytta på datorn te.x till ett LAN. Hur ofta går vattenkylningar sönder? Kan man verkligen lita på dem om man ska flytta datorn?

Medlem

95 grader är normalt värde för R9 serien vad jag läst. AMD beslutade att korten kan hålla högre temperatur istället för att fläkten på kortet ska låta som en hårtork.
Här kan du se att under belastning så går R9 med ca 95 grader.
http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

OM du nu är intresserad så kan NZXT Kraken kanske vara intressant. Ett slutet vattenkylningssystem för grafikkort (290X etc etc).
http://www.sweclockers.com/nyhet/17953-nzxt-slapper-kraken-g1...

Medlem

urgh.. livslängden på det där kortet är en aningen kortare. Inte som att vattenkyling går sönder då man flyttar datorn.. Eller tjaaa, du kanske slänger omkring din dator då du är påväg till ett lan!

Medlem
Skrivet av Codreanu:

Hejsan, Köpte ett R9 290x får någon månad sedan och tycker jag får rätt så kass FPS i vissa spel och jag misstänker det är för att kortet ständigt ligger på 95 grader.

Funderat ett tag på att köpa vattenkylning till grafikkortet med hopp om bättre prestanda. Men fortfarande livrädd för att det ska gå sönder då man ska flytta på datorn te.x till ett LAN. Hur ofta går vattenkylningar sönder? Kan man verkligen lita på dem om man ska flytta datorn?

De nyare färdigbyggda kylningssystemen är hermetiskt tillslutna från fabrik så jag har svårt att tro att de skulle gå sönder mekaniskt så att säga. Du behöver inte själv göra något utom att stoppa det i burken och de har inga vätsketankar eller liknande som skulle kunna springa läck.

Däremot har jag märkt att mitt H50 har börjat leverera lite sämre efter snart 5 år men det är kanske vad man kan förvänta sig.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Codreanu:

Hejsan, Köpte ett R9 290x får någon månad sedan och tycker jag får rätt så kass FPS i vissa spel och jag misstänker det är för att kortet ständigt ligger på 95 grader.

Funderat ett tag på att köpa vattenkylning till grafikkortet med hopp om bättre prestanda. Men fortfarande livrädd för att det ska gå sönder då man ska flytta på datorn te.x till ett LAN. Hur ofta går vattenkylningar sönder? Kan man verkligen lita på dem om man ska flytta datorn?

De nyare färdigbyggda kylningssystemen är hermetiskt tillslutna från fabrik så jag har svårt att tro att de skulle gå sönder mekaniskt så att säga. Du behöver inte själv göra något utom att stoppa det i burken och de har inga vätsketankar eller liknande som skulle kunna springa läck.

Däremot har jag märkt att mitt H50 har börjat leverera lite sämre efter snart 5 år men det är kanske vad man kan förvänta sig.

Jo dessvärre så är det så. Datorhobbyn är ganska dyr Mycket som alltid ska bytas

1
Skriv svar