Offlineläget i Simcity är snart här

Robot
Offlineläget i Simcity är snart här
Offlineläget i Simcity är snart här

Bra, snart kan spelet klassas nästan färdigt(bara stora kartor kvar men det borde vara relativt lätt för moddare att fixa).

Medlem

Jag trodde ett offline-läge var en omöjlighet?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Jag trodde ett offline-läge var en omöjlighet?

Dom har gjort det omöjliga! Det är ett mirakel! Praise the developers!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Puscifer:

Jag trodde ett offline-läge var en omöjlighet?

Lies. EA always lies.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Jag trodde ett offline-läge var en omöjlighet?

Jag brukar vanligen citera mig själv så fort den här frågan dyker upp;

Skrivet av KatOne:

Värt att notera är det att sen dag 1 så har crack legat ute som fungerar via en s.k. dummy server, som skickar och tar emot data från spelet men utan att faktiskt göra några beräkningar. Den trafiken som själva spelet skickar är med avsikt inlagd av utvecklarna för att likt med tentakler binda spelet till en relativt onödig online-komponent.

Detta vet vi bland annat eftersom att reverse engineering av servermjukvaran gick så ofantligt fort (till skillnad från äkta piratservermjukvara som utvecklas i åratal) - allt crackarna behövde göra var att få sin dummy server att ge samma paket tillbaka som svar för att få igenom det - obehandlat. Som ett plank som returnerar tennisbollar.

Så servrarnas enda funktion är under själva spelandet att utan hjärna nicka ja till (på klientsidan) redan färdigprocessad information.

Med andra ord, detta tröskverk i laggighet och ohälsosam dataövevikt lades på för att försvara "alltid online"-läget, "alltid online"-läget var alltså inte inkluderat för att försvara något faktiskt behov av servertrafik (utöver DRM, mikrotransaktionsförsäljning och dylikt).

Vilket såklart bidrar till att förklara sammanbrottet av servrarna vid launch. De hade inte investerat i ordentliga servrar eftersom majoriteten av trafiken (utöver logins, achivement tracking m.m.) var ren junk data som bara ska speglas eller möjligen stämplas med några bytes först. Varför hyra/köpa dyra serverparker till skräpdata? Så vad som hände var att de föll i sin egen grävda grop, de blev DDoSade av sin egen helt onödiga UDP-trafik.

Gratulerar, EA. Gratulerar.

Medlem

Må en moddare göra stora maps så skall jag spela detta igen.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Puscifer:

Jag trodde ett offline-läge var en omöjlighet?

Jag brukar vanligen citera mig själv så fort den här frågan dyker upp;

Skrivet av KatOne:

Värt att notera är det att sen dag 1 så har crack legat ute som fungerar via en s.k. dummy server, som skickar och tar emot data från spelet men utan att faktiskt göra några beräkningar. Den trafiken som själva spelet skickar är med avsikt inlagd av utvecklarna för att likt med tentakler binda spelet till en relativt onödig online-komponent.

Detta vet vi bland annat eftersom att reverse engineering av servermjukvaran gick så ofantligt fort (till skillnad från äkta piratservermjukvara som utvecklas i åratal) - allt crackarna behövde göra var att få sin dummy server att ge samma paket tillbaka som svar för att få igenom det - obehandlat. Som ett plank som returnerar tennisbollar.

Så servrarnas enda funktion är under själva spelandet att utan hjärna nicka ja till (på klientsidan) redan färdigprocessad information.

Med andra ord, detta tröskverk i laggighet och ohälsosam dataövevikt lades på för att försvara "alltid online"-läget, "alltid online"-läget var alltså inte inkluderat för att försvara något faktiskt behov av servertrafik (utöver DRM, mikrotransaktionsförsäljning och dylikt).

Vilket såklart bidrar till att förklara sammanbrottet av servrarna vid launch. De hade inte investerat i ordentliga servrar eftersom majoriteten av trafiken (utöver logins, achivement tracking m.m.) var ren junk data som bara ska speglas eller möjligen stämplas med några bytes först. Varför hyra/köpa dyra serverparker till skräpdata? Så vad som hände var att de föll i sin egen grävda grop, de blev DDoSade av sin egen helt onödiga UDP-trafik.

Gratulerar, EA. Gratulerar.

Se där, tack för inlägget!
Snacka om att skjuta sig själva i foten.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

På Army of two kan man inte lira online för att EA servrarna är nere och på Simcity kan man inte lira offline (än).

Bra jobbat Electronic Farts

Medlem

Äntligen!!!!.......fast ne.
Kommer aldrig starta skiten ändå.

Medlem

Härligt. SimCity måste ha varit en av mina värsta köp på senare år.

Inaktiv
Skrivet av b0ne:

Må en moddare göra stora maps så skall jag spela detta igen.

Ja, jag fick chansen att prova spelet från en väns konto och bara efter en halv dags lekande så kände jag att ytorna var på tok för små.

Jag köper gärna det här spelet om det erbjuds större ytor att spela på.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Jag trodde ett offline-läge var en omöjlighet?

Detta bevisar ju bara hur snabbt spelutvecklingen går framåt. Vem hade kunnat tro att offline-läge skulle vara möjligt redan 2014?

Medlem

skulle det varit såhär från början så hade man kanske fortfarande haft det installerat!

Och moddar låter ju sjukt bra.

Medlem

ja, det tog bara mer än ett år då. De arbetar verkligen effektivt och lyssnar på sina kunder snabbt. Om de hade ett offline-läge i deras förra simcity-spel så borde det väl inte vara några problem att införa det i det nya heller. Kunskapen och tekniken borde väl finnas där då, kan man tycka.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Har inte haft problem men spelade 3 dagar och tröttnade sedan. För små kartor.


signatur

Det var detta...

Inaktiv

Lika stor bluff som att det "behövs" högre pensionsålder.

Avinstallerade (konsolspelet) SimCity och tänker inte installera det igen.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

offline större städer och ett map creator verktyg skulle sitta fint.
Något som trogna Sim city nördar ska kunna kräva av ett spel
i sin favorit genre.

I mars förra året bestämde jag mig för att inte skaffa SimCity 2013 och varje nyhet som kommer från spelet påminner en om vilket bra beslut det var.
Det tråkiga är ju såklart att vi aldrig fick den värdiga uppföljaren vi hade hoppats på.


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem

Saknar fortfarande teraforming och större områden!
EA har förstört den bästa franchisen i spelhistorien, blir inte bättre med offline-mode!

Medlem

Offline var hett 1998... skärp er för fan EA!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

De väljer alltså att fortsätta med denna daterade PR-Katastrof istället för att tysta/lägga ner och lägga allt krut på.. göra om göra rätt. ..ok.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

offline gör ju inget med spelet... ? är ju samma spel som det alltid varit... suck

Medlem

too late EA skulle jag säga

Medlem

Bra att de försöker men det känns som att det är för lite och för sent. Hoppas mer på att Citybound blir av och inte överges halvvägs.

Medlem

Jag tar inte ens i detta med tång innan de förstått att stadsytan behöver bli större. MYCKET större.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Bra, snart kan spelet klassas nästan färdigt(bara stora kartor kvar men det borde vara relativt lätt för moddare att fixa).

Hoppas de FIXAR till spelet innan de bryr sig om andra saker.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jag tar inte ens i detta med tång innan de förstått att stadsytan behöver bli större. MYCKET större.

Det är fortfarande ett av de minsta problemen i spelet...

Medlem

För att vara ärlig, tror jag att vi som köpte spelet redan har ett offline-läge, ett permanent sådant

Medlem

Cities of tomorrow lägger ju till MegaTowers, vilket innebär rent av bygge på höjden... Och för min del så ökade det glädjen av SimCity ganska mycket när man fick såpass mycket mer plats för både bostäder och andra sevärdheter.

Men såklart. Det borde ha varit fucking gratis.
Kan bara hoppas nu på att det finns några vettiga modders som ger 110% för att få detta spelet spelvärt igen

Medlem

För sent.
Och jag trodde att offline-mode var omöjligt, haha, tards.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

12
Skriv svar