Utomjordingen är en smart jägare i Alien: Isolation
Tvivlar starkt på att det är samma team som sitter med både Rome och Alien. Rome-killarna håller ju på med Hannibal och Alien har redan varit under utveckling i ett par år.
Tror detta kan bli ruggigt bra om de lyckas med vad de försöker göra.
Jag jobbar i "mjukvaru-branschen", så jag kan väl ge viss insikt i hur det där fungerar. Det är visserligen inte spel, men det är ändå samma typ av leveranser som vi gör rätt många gånger om året för diverse mjukvaror och jag känner igen mig från både BF4/DICE och TW2/CA. De mönster som jag ser ser är att när vi tvingas leverera en buggfest så är det för att rutiner saknas, och chefers förmåga att se behovet av rutiner också saknas. De misslyckas med att säkerställa att rutinerna följs. Kunskapen att lösa en bugg finns alltid där hos samtliga anställda. Men det är alltså helt enkelt orutinerat arbete som orsakar buggarna. Det finns en myriad olika anledningar till att rutiner saknas. Folk slutar, är på semester, vabbar, mamma/pappa-lediga, man tar in konsulter (läs: ja-sägare), praktikanter eller diverse sopor som kanske kan koda men som aldrig jobbat i en leveransprocess förut. Men generellt sett så kan man säga att de saboterar en process i något skede, även om det är högst oavsiktligt.
Det är lite som en fabrik som producerar skruv. Om man ska leverera en ny typ av skruv så måste tester utvecklas utefter de löften som man levererar till kund, miljöer sättas upp för att facilitera testerna och testerna ska utföras. Därefter kan man säga att man är redo för launch. Detta utöver själva produktionen av skruven (kodandet).
När rutiner saknas så blir tids-estimaten vimsiga och optimistiska. Det blir en brist av "action -> consequence" beteende. Dvs, man implementerar prylar som ingen tänkt att man kanske ska testa. Allt medans man har en deadline som börjar närma sig, och helt plötsligt vaknar ens chef och tänker släcka bränder. Det som händer är två saker. 1. Man skeppar buggar som man inte känner till eftersom man inte testat brett nog eller tillräckligt länge. Dom stöter man på först i forum eller via direkt kundfeedback. 2. Man skeppar buggar som man vet finns där.
Eftersom man inte vill sänka acceptansen av produkten så nämner man inte punkt 2. Och man erkänner aldrig att testprocessen är skit.
Kort och gott, problemet är inte att CA är dåliga kodare eller att deras testare är dåliga på testprocedurer. Det handlar om att de är orutinerade och det är ett organisatoriskt problem. Och vad jag förstått så har CA levererat skit många gånger förut, och det tyder på att de inte lär sig eller inte bryr sig på chefsnivån. Vilket också innebär att de kommer fortsätta leverera skit.
TL;DR Det är mer troligt att det är chefernas fel.
Har de släppt ett enda spel som inte varit en buggfylld röra?
går att fråga inom många företag, fast du kanske ser förbi dom?
Skulle det vara en ursäkt? Om allal bilföretag sålde bilar som gick sönder efter en månad, skulle då bara rycka på axlarna och säga "alla gör ju så, så man ska inte klaga"?
Låter som snacket inför Rome 2. Spelets A.I skulle vara bättre än någonsin (ribban satt inte så högt från början) men resultatet, var som alla vet som provat spelet en katastrof. En fullkomlig härdsmälta, jag har inget förtroende för CA på förhand. Jag kommer vara mycket skeptisk och vänta på reaktionerna innan ett eventuellt köp.
Jag vill att detta spel ska bli bra, det skulle vara fantastiskt att få återuppleva en av mina favorit filmer.
Har de släppt ett enda spel som inte varit en buggfylld röra?
går att fråga inom många företag, fast du kanske ser förbi dom?
Skulle det vara en ursäkt? Om allal bilföretag sålde bilar som gick sönder efter en månad, skulle då bara rycka på axlarna och säga "alla gör ju så, så man ska inte klaga"?
får jag be dig sluta tolka saker på ditt egna sätt?
Har de släppt ett enda spel som inte varit en buggfylld röra?
går att fråga inom många företag, fast du kanske ser förbi dom?
Skulle det vara en ursäkt? Om allal bilföretag sålde bilar som gick sönder efter en månad, skulle då bara rycka på axlarna och säga "alla gör ju så, så man ska inte klaga"?
får jag be dig sluta tolka saker på ditt egna sätt?
Hur ska man INTE tolka saker på sitt eget sätt? Ska man tolka dem på någon annans sätt? :S
Med Creative Assembly lär det väl släppas i alpha-fas.
Jå bara för att dom har släppt ett spel som inte är helt färdigt vid release (:
Det är inte bara ett utan flera.
Can it wait for a bit? I'm in the middle of some calibrations.
Med Creative Assembly lär det väl släppas i alpha-fas.
Jå bara för att dom har släppt ett spel som inte är helt färdigt vid release (:
Det är inte bara ett utan flera.
Det är inte bara Flera utan nästan samtliga Total War spel.
Empire Total War var nästan i sämre skick än Rome 2 när det kom ut, knappt spelbart än utan modar.
Tvivlar starkt på att det är samma team som sitter med både Rome och Alien. Rome-killarna håller ju på med Hannibal och Alien har redan varit under utveckling i ett par år.
Tror detta kan bli ruggigt bra om de lyckas med vad de försöker göra.
Jag jobbar i "mjukvaru-branschen", så jag kan väl ge viss insikt i hur det där fungerar. Det är visserligen inte spel, men det är ändå samma typ av leveranser som vi gör rätt många gånger om året för diverse mjukvaror och jag känner igen mig från både BF4/DICE och TW2/CA. De mönster som jag ser ser är att när vi tvingas leverera en buggfest så är det för att rutiner saknas, och chefers förmåga att se behovet av rutiner också saknas. De misslyckas med att säkerställa att rutinerna följs. Kunskapen att lösa en bugg finns alltid där hos samtliga anställda. Men det är alltså helt enkelt orutinerat arbete som orsakar buggarna. Det finns en myriad olika anledningar till att rutiner saknas. Folk slutar, är på semester, vabbar, mamma/pappa-lediga, man tar in konsulter (läs: ja-sägare), praktikanter eller diverse sopor som kanske kan koda men som aldrig jobbat i en leveransprocess förut. Men generellt sett så kan man säga att de saboterar en process i något skede, även om det är högst oavsiktligt.
Det är lite som en fabrik som producerar skruv. Om man ska leverera en ny typ av skruv så måste tester utvecklas utefter de löften som man levererar till kund, miljöer sättas upp för att facilitera testerna och testerna ska utföras. Därefter kan man säga att man är redo för launch. Detta utöver själva produktionen av skruven (kodandet).
När rutiner saknas så blir tids-estimaten vimsiga och optimistiska. Det blir en brist av "action -> consequence" beteende. Dvs, man implementerar prylar som ingen tänkt att man kanske ska testa. Allt medans man har en deadline som börjar närma sig, och helt plötsligt vaknar ens chef och tänker släcka bränder. Det som händer är två saker. 1. Man skeppar buggar som man inte känner till eftersom man inte testat brett nog eller tillräckligt länge. Dom stöter man på först i forum eller via direkt kundfeedback. 2. Man skeppar buggar som man vet finns där.
Eftersom man inte vill sänka acceptansen av produkten så nämner man inte punkt 2. Och man erkänner aldrig att testprocessen är skit.
Kort och gott, problemet är inte att CA är dåliga kodare eller att deras testare är dåliga på testprocedurer. Det handlar om att de är orutinerade och det är ett organisatoriskt problem. Och vad jag förstått så har CA levererat skit många gånger förut, och det tyder på att de inte lär sig eller inte bryr sig på chefsnivån. Vilket också innebär att de kommer fortsätta leverera skit.
TL;DR Det är mer troligt att det är chefernas fel.
Och hur förklarar du att en grundläggande funktion som KILL CAM försvinner i en patch?
Allt du skriver är acceptabelt på något sätt, det som händer med DICE och EA spel är helt oacceptabelt. Bara i spel industrin kommer man ren ut från sådana fuck ups.
Har de släppt ett enda spel som inte varit en buggfylld röra?
går att fråga inom många företag, fast du kanske ser förbi dom?
Skulle det vara en ursäkt? Om alla bilföretag sålde bilar som gick sönder efter en månad, skulle då bara rycka på axlarna och säga "alla gör ju så, så man ska inte klaga"?
Men nu är det en ganska dålig jämförelse då bilföretag tar ut en ganska saftig summa för att fixa din bil och i spelvärlden lagar dom spelen med patcher, som inte kostar oss ett öre.
I want to play a game.
Har de släppt ett enda spel som inte varit en buggfylld röra?
går att fråga inom många företag, fast du kanske ser förbi dom?
Skulle det vara en ursäkt? Om alla bilföretag sålde bilar som gick sönder efter en månad, skulle då bara rycka på axlarna och säga "alla gör ju så, så man ska inte klaga"?
Men nu är det en ganska dålig jämförelse då bilföretag tar ut en ganska saftig summa för att fixa din bil och i spelvärlden lagar dom spelen med patcher, som inte kostar oss ett öre.
Jag skulle nog tro att dom tar igen priset på patchar och liknande på något sätt.
Ökade priser, mer DLCs etc. Klart dom får tillbaka pengarna på något sätt, dom patchar inte spelen för att vara snälla tro mig.
Har de släppt ett enda spel som inte varit en buggfylld röra?
går att fråga inom många företag, fast du kanske ser förbi dom?
Skulle det vara en ursäkt? Om alla bilföretag sålde bilar som gick sönder efter en månad, skulle då bara rycka på axlarna och säga "alla gör ju så, så man ska inte klaga"?
Men nu är det en ganska dålig jämförelse då bilföretag tar ut en ganska saftig summa för att fixa din bil och i spelvärlden lagar dom spelen med patcher, som inte kostar oss ett öre.
Jag skulle nog tro att dom tar igen priset på patchar och liknande på något sätt.
Ökade priser, mer DLCs etc. Klart dom får tillbaka pengarna på något sätt, dom patchar inte spelen för att vara snälla tro mig.
En glad spelare köper mer. Så de patchar för att göra oss glada och nöjda.
Med Creative Assembly lär det väl släppas i alpha-fas.
Jå bara för att dom har släppt ett spel som inte är helt färdigt vid release (:
Det är inte bara ett utan flera.
Det är inte bara Flera utan nästan samtliga Total War spel.
Empire Total War var nästan i sämre skick än Rome 2 när det kom ut, knappt spelbart än utan modar.
Då kan vi inte ha spelat samma spel, jag har spelat alla samtliga speld vid release sen medieval 2 och har inte haft nå problem alls?
Tvivlar starkt på att det är samma team som sitter med både Rome och Alien. Rome-killarna håller ju på med Hannibal och Alien har redan varit under utveckling i ett par år.
Tror detta kan bli ruggigt bra om de lyckas med vad de försöker göra.
Jag jobbar i "mjukvaru-branschen", så jag kan väl ge viss insikt i hur det där fungerar. Det är visserligen inte spel, men det är ändå samma typ av leveranser som vi gör rätt många gånger om året för diverse mjukvaror och jag känner igen mig från både BF4/DICE och TW2/CA. De mönster som jag ser ser är att när vi tvingas leverera en buggfest så är det för att rutiner saknas, och chefers förmåga att se behovet av rutiner också saknas. De misslyckas med att säkerställa att rutinerna följs. Kunskapen att lösa en bugg finns alltid där hos samtliga anställda. Men det är alltså helt enkelt orutinerat arbete som orsakar buggarna. Det finns en myriad olika anledningar till att rutiner saknas. Folk slutar, är på semester, vabbar, mamma/pappa-lediga, man tar in konsulter (läs: ja-sägare), praktikanter eller diverse sopor som kanske kan koda men som aldrig jobbat i en leveransprocess förut. Men generellt sett så kan man säga att de saboterar en process i något skede, även om det är högst oavsiktligt.
Det är lite som en fabrik som producerar skruv. Om man ska leverera en ny typ av skruv så måste tester utvecklas utefter de löften som man levererar till kund, miljöer sättas upp för att facilitera testerna och testerna ska utföras. Därefter kan man säga att man är redo för launch. Detta utöver själva produktionen av skruven (kodandet).
När rutiner saknas så blir tids-estimaten vimsiga och optimistiska. Det blir en brist av "action -> consequence" beteende. Dvs, man implementerar prylar som ingen tänkt att man kanske ska testa. Allt medans man har en deadline som börjar närma sig, och helt plötsligt vaknar ens chef och tänker släcka bränder. Det som händer är två saker. 1. Man skeppar buggar som man inte känner till eftersom man inte testat brett nog eller tillräckligt länge. Dom stöter man på först i forum eller via direkt kundfeedback. 2. Man skeppar buggar som man vet finns där.
Eftersom man inte vill sänka acceptansen av produkten så nämner man inte punkt 2. Och man erkänner aldrig att testprocessen är skit.
Kort och gott, problemet är inte att CA är dåliga kodare eller att deras testare är dåliga på testprocedurer. Det handlar om att de är orutinerade och det är ett organisatoriskt problem. Och vad jag förstått så har CA levererat skit många gånger förut, och det tyder på att de inte lär sig eller inte bryr sig på chefsnivån. Vilket också innebär att de kommer fortsätta leverera skit.
TL;DR Det är mer troligt att det är chefernas fel.
Och hur förklarar du att en grundläggande funktion som KILL CAM försvinner i en patch?
Allt du skriver är acceptabelt på något sätt, det som händer med DICE och EA spel är helt oacceptabelt. Bara i spel industrin kommer man ren ut från sådana fuck ups.
För att besvara din fråga direkt. Det är någon som glömt backporta kod till stable branch i koden eller så har dom triggat en annan bugg för att dom gjort en komplex ändring och inte riktigt förstår konsekvenserna av kodändringen.
Det finns ett par typer av tester som man generellt sett alltid ska genomföra. Acceptanstest, som är för nya grejer. Regressionstest för att se att gamla grejer fortfarande fungerar. Troligtvis är det regressionstesterna som inte utförts. Som sagt, det finns utanför spelbranschen också. Dock så uppmärksammas det antagligen ganska mycket pga vilken klientel som företagen har. Oftast barn upp till och med unga vuxna. Över 40+ så är det nog inte så himla många. I den branschen där jag jobbar är det precis tvärtom. Vårat klientel är äldre. Och därför vänder dom sig ofta direkt till oss, vilket förstås är uppskattat.
Vad gäller DICEs fortsatta arbete. Det är ingen som acceptanstestat den nya assault-bössan från naval strike. AR160 tror jag den heter. Den är trasig. Animationen saknas för "långsam omladdning" där man tidigare tömt hela magasinet. Punkter där attachmnent ska sitta hamnar på helt fel ställen osv. Sätt en angled foregrip på den och titta på gubben i spawnmenyn när han håller i den t.ex. Snubben håller i ett magasin som sitter framför geväret. Sätt en m320 som attachment och aktivera den när du spelar så täcks hela skärmen av armarna. Man får i princip vara 100% lagligt blind för att missa dom där grejerna, så den enda slutsatsen jag kan dra är att det inte är testat.
Vad gäller kill cam så är det regressionstesterna som inte fungerat.
Det jag funderar på är om hela testavdelningen på DICE sagt upp sig på en gång och att de inte har några kvar.