Spel som berör med känslor

Skribent
Spel som berör med känslor

Jag lyssnade på P3-spel igår och de pratade om spel som berör med känslor. Det mesta handla om Journey, som jag än inte fått chansen att spela tyvärr. Men det fick mig att tänka efter vilka spel som faktiskt har berört mig på ett emotionellt vis.

Det jag spelade senast som faktiskt gjorde att jag fick en klump i halsen var "To the moon". Tror de flesta har hört talas om det vid det här laget. Men det är fint hur ett spel med pixelgrafik kan framkalla sådana känslor. Sen kanske spelet är mer en interaktivstory med lite spelande. Men åt andra sidan, spel i sig är ju just det, interaktiva berättelser. Men ett väldigt fint litet spel med mysig grafik och otroligt bra musik som passar. Det måste helt enkelt upplevas av alla.

Givetvis måste jag nämna Josef Fares "Brothers - Tale of two sons". Även det spelet skapar känslor och är mästerligt på just det viset. Fares har verkligen lyckats göra något som berör. Både spelmekanik, berättande och mijöerna gifter sig på ett vis inget annat spel har lyckats med. Spelet var verkligen värd BAFTA-priset för bästa innovation. Tänker inte spoila något, så jag säger bara att alla ska spela spelet.

Ett annat spel som faktiskt berörde mig men inte egentligen är ett jätte bra spel som så. Det är Final Fantasy X. Jag tycker Tidus är en rätt dryg karaktär men hans relation med Yuna på något vis växte för mig. Nu blir det lite spoilers, men spelet är så gammalt så jag tycker det borde vara ok. Scenen i vattnet till tonerna av Suteki Da Na bet faktiskt tag i mitt hjärta. Sen när slutet på spelet kom så fick det faktiskt mig att fälla en tår. Än idag när jag hör stycket så får jag en klump i halsen. Egentligen är spelet inte speciellt välskrivet, inte heller karaktärerna. Men hela kärlekshistorien är fint inramad på något vis, sen är det ett fantastiskt bra soundtrack. Musiken är faktiskt en av spelets high points enligt mig.

Har även tagit upp det tidigare, men Spec Ops - the Line är värt att nämnas då de också spelar på känslor. Inte fina känslor, men känslor av olustighet och att något inte är helt rätt. Det är som att någon tvingar en att göra saker man egentligen inte borde. Väldigt speciellt faktiskt.

Silent Hill 2 minns jag fick mig att känna ångest. Det spelet har också något som biter fast och man får den där olustiga känslan av att något inom dig är helt fel. Skräcken i spelet är just att allting i spelet har en mening och det skapar den där känslan. Det förstärks sen av slutet. Ett av mina favoritspel som jag egentligen inte vill spela igen just för att det fick mig att må lite dåligt inombords.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Spel som berör med känslor

Last of Us mot slutet.

Bioshock Infinite mot slutet.

Heavy Rain är laddat rakt igenom hela spelet.

Finns mindre scener i många spel som tex. Sniper Wolf i MGS.

Walking Dead hade några mindre scener och någon stor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skribent

Last of Us har jag tyvärr inte hunnit spela :/

Bioshock är ett bra spel med en bra story, men jag tycker inte det berörde mig så där djup i slutet.

MGS har du rätt i, tänkte på slutet i 3an nu. Hela slutstriden är rätt emotionell.

Heavy Rain och Walking Dead är också givna givetvis.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Kan komma på 3 sorgsna ögonblick såhär spontant.

Slutet på Mafia 1 var väldigt ledsamt. Tyckte enormt synd om
Tommy : /

Final Fantasy VI - hela spelet igenom. Den fantastiska musiken kan ha förstärkt minnet men men,,

Zelda link`s awakening. Slutet var fasen tragiskt när man spelade det som liten knatte.

Skribent
Skrivet av bleak:

Zelda link`s awakening. Slutet var fasen tragiskt när man spelade det som liten knatte.

Ja det spelet har också ett emotionellt slut, nog det mest tragiska Zelda-spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem

det mest unika och spektakulära med Journey är att det lyckas med saken utan att ha en handling som i sig berör, när det räcker med stämningen i sig för att känna för den märkliga tygstruten som är ute på väg mot.. ja nått, som man ändå anar eller kan tolka lite fritt runt.

Medlem

Last of Us, kändes som att kolla på en riktigt bra film. Mellansekvenserna ryckte inte ut en ur inlevelsen, snarare tvärtom då de var så sjukt välgjorda på så många sätt.

Shadow of the Colossus. Herregud, bara stämningen i det spelet gav mig oräkneliga feels.

Gears of War 2, trots allt testosteron-osande, steroid-pumpade och muskel-flexande blev jag berörd av när Dom hittade Maria död.

Sist men inte minst:
Dragon Age: Origins gjorde faktiskt något med mig som inget annat spel någonsin lyckats med... det påverkade mig till den grad att jag aldrig kunnat spela det igen. Och troligtvis kommer jag aldrig heller kunna det. Inte ens Awakening kunde jag fortsätta med. Man kan jämföra det med att läsa en bok som på ett så perfekt sätt berättar en historia, att du inte vågar läsa om den ifall det skulle förstöra eller ändra upplevelsen.

Måste prova Journey någon gång... verkar otroligt intressant!

Medlem

Har precis börjat spela Last Of Us och berördes mycket av inledningen då Joels dotter,,,,,,, (ni som spelat vet vad som hände ). Tyckte det spelet har ett ruggigt gripande inledning.

1
Skriv svar