Skype-notifieringar hamnar under kanten på skärmen

Medlem
Skype-notifieringar hamnar under kanten på skärmen

Tjo.

Jag kör två skärmar, den högra är 1920x1080 och den vänstra 1280x1024.

Höger är min Primary, men Skypes notifications dyker upp på den vänstra. De beter sig dock som om de var på den högra, med högre upplösning, och hamnar således under kanten på skärmen.. Det är iallafall så jag tolkat orsaken till problemet.

Det innebär att jag bara ser den färgade överkanten på notifieringen, och alltså inte ser alls vad som står i den.

Jag har googlat, och många andra har haft problemet, men vad jag hittar bara på linux. Jag har Windows 8. Problemet uppstod för ... två veckor sedan? Och jag har inte medvetet uppdaterat Skype inom den tidsramen.

Hur löser jag problemet?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

En kollega hade ett problem med två skärmar för ett tag sedan. Det hade också med att göra att skärmarna var olika och körde på olika upplösning. Beroende på inställning, så kan man t ex välja att köra med lägsta upplösning på båda, eller olika upplösningar. För att det sedan skall visas korrekt så kan man antingen skala upp den mindre bilden, eller skala ned den större, beroende på vilken skärm som är Primary.

Börja med att kontrollera hur bilden skalas, om den nu skalas. I värsta fall kan den inte skala alls, utan det som kommer på bilden fast utanför skärmen klipps bort.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Test 1 = Dra upp fönstret en bit på skärmen, stäng det och avsluta skype "riktigt" innan du hinner få en ny notifiering. Starta det igen.
Test 2 = Dra upp fönstret en bit på skärmen, avsluta skype "på riktigt". Starta det igen.
Test 3 = Koppla ur sekundära skärmen, gör Test 1 + 2 på första skärmen. Koppla in sekundära skärmen och se hur det blir.
Test 4 = Skärmkablarna på datorns ingångar och ändra sedan primary till den andra ingången så det blir höger skärm igen. Detta för att röra till det lite i window-placement inställningarna. Gör Test 1 & 2 igen.

Lycka till, att röra till det lite för datorn brukar hjälpa. Popuprutor brukar vara lite bökiga och trilskas med att poppa på fel skärm, antar Skypes notifieringsfält beter sig likadant. När jag haft problem med detta har det oftast varit applikationer över citrix kopplade över extra usb-grafikkort eller att jag på vissa datorer haft sekundära grafikutgången nyttjad som primary skärm. Antar mjukvarorna är lite funky kodade och skickar upp popupen på första skärmutgången men blandar ihop lite upplösning osv. med primary.

Medlem

Vilket fönster vill du att jag ska dra upp? Skype? Det lär inte hjälpa mycket, då det är placerat på olika platser hela tiden, och trots det dyker notifieringen upp på samma ställe varje gång.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Det kanske är ngt med att om huvudfönstret är minimerat på skärm 2, så går den efter skärm 2 vid popupsen, även om det är på skärm 1 som popupsen visas... vilket då ställer till det om inte skärmarna har samma upplösning osv. (Kanske det som sCaz var lite inne på?)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Edit: Nope, det hjälpte inte.

Kollade även scaling som jag fick i tips, att den kunde stå på 125% istället för 100% i Windows, men icke.

Fler idéer?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Kolla denna länken .

Det finns mer på det forumet om man söker efter det, men det är ganska så spritt när det kommer till vilket OS dom har osv, så deras lösningar kanske inte fungerar för dig.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Såg den tråden, tyvärr var det inte så många lösningar som workarounds där..

Jag måste ha taskbar på vänster skärm och primary på höger. Hade jag kunnat ändra det hade problemet varit enklare löst. :/


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Uhm. Är det inte lättare att bara byta plats på skärmarna? Alltså, fysiskt flytta på dom och sedan ändra en del av inställningarna som går att ändra på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Njaej. Jag har ju en 19" och en 22". Har haft de såhär så länge nu att det inte skulle fungera vidare bra att byta plats på de.

Edit: Jag har nu lyckats identifiera hur notifieringen fungerar iallafall. Den är bunden till tast-baren, inte till skärmen. Jag har just nu min taskbar på min secondary screen, högst upp på skärmen. Detta har fungerat utmärkt förut, men inte längre. Det verkar som att Skype har ändrat hur popups beter sig.

Flyttar jag min task bar till primary-skärmen så syns popups som de ska. Flyttar jag ner taskbaren till botten av min secondary, eller sidorna, så syns inte popupen alls.

Idéer baserat på den informationen?

Nej, jag vill inte flytta min taskbar.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar