XCOM: Enemy Unknown avklarat

Flakmonkey
XCOM: Enemy Unknown avklarat

Sådär då har man till slut tagit sig igenom #XCOM: Enemy Unknown. "Tagit sig igenom" är iofs ett extremt dåligt ordval då det låter som om det var något jobbigt och det var det verkligen inte. Visst tog det lång tid och det var inte alltid superkul, men på det stora hela så var det en härlig upplevelse som tog mig tillbaka till de känslor jag hade när jag lirade Microprose original.

Eftersom det knappast är ett nytt spel tar jag för givet att alla känner till det och jag tänker inte gå in i någon större detalj om hur spelmekanik och liknande detaljer. Vill man läsa mer om det så kan jag ju varmt rekommendera FZ:s recension. Här tänkte jag istället fokusera på en helt subjektiv rant om vad jag älskade, vad jag hatade och lite om det därimellan.

På det stora hela tycker jag att #Firaxis har lyckats bra med balansgången mellan nytt och gammalt. Visst är saker och ting annorlunda och till stora delar handlar det om förenklingar, men personligen har jag svårt att se det negativa i det. Att något är mer komplext behöver inte nödvändigtvis innebära att det är bättre. Så länge det inte är alltför simpelt och det skulle jag verkligen inte påstå att Xcom är. Beståndsdelarna finns där med basbyggande, forskning, etc så vad det handlar om i min mening är mer om ett mer användarvänligt spel än ett enklare.

Grunden med turbaserade strider är intakt och det är för mig spelets stora behållning och det som gör att jag fortsätter spela det. Det är något speciellt med att placera ut sina soldater på ett så klurigt sätt att utomjordingarna inte har något annat val än att springa in i fällan. Visst är det frustrerande när man springer fram med den sista gubben och upptäcker nya fiender som då får attackera först, eller när man missar tre raka skott med 80% träffsäkerhet. Då kan det vara rejält irriterande men det är något man får ta helt enkelt. Antingen så beror det på din egen klantighet eller så handlar det om sannolikhetslära och det har en tendens att jämna ut sig. Du minns ju inte alla gånger du sätter skott som bara har 20% chans att träffa.

Andra plus för mig är micromanagement-bitarna. Nej det är inte lika "finstilt" som i originalspelen men det är fyller mitt behov. Det går fortfarandet att designa sin bas, välja vad du ska forska fram eller bygga och skräddarsy dina soldater i tillräckligt hög grad med både egenskaper och utrustning. Soldaterna som i sig är förresten kanske det jag gillar mest med Xcom-serien. Har svårt att komma på något spel där jag blivit så fäst vid karaktärer som inte har någon form av personlighet eller egentligen roll i spelet. Det är inte som att de säger någonting som gör att jag tycker om dem, men när mördarmaskinen du haft i 40 uppdrag dör så är det stor sorg.

Jag nämnde tidigare att striderna var det som gjorde att jag tog mig igenom #Xcom: Enemy Unknown och det är för att jag inte fann något som helst intresse i handlingen. Kanske finns det något där bakom men jag blev inte engagerad för fem öre. Känns som att de hade kunnat göra mer av det och det bästa med den är tveklöst att det är det enda riktigt negativa jag kan komma på. Andra irritationsmoment finns såklart men de är såpass små att de inte är värda att ta upp.

[video=12608]

Online-läge ska visst också finnas. Har dock inte orkat testa det och jag har inga planer på att göra det heller vilket naturligtvis gör det omöjligt för mig att säga något vettigt om det. Jag väljer också att utelämna några djupare åsikter kring presentationen. Den är okej helt enkelt, varken mer eller mindre.

Som helhet är dock den här nystarten väldigt mycket mer än okej. Det är mycket mycket bra. Jag vill inte jämföra det med de klassiska föregångarna eftersom det är på tok för många nostalgiska minnen kring dem för mig, men det råder ingen som helst tvekan om att det här är något som alla bör ge en chans.

Själv ska jag nu besluta mig för om jag ska spela #Bioshock: Infinite eller #Metro: Last Light. Någon som har några åsikter kring det?

#blogg

Medlem
XCOM: Enemy Unknown avklarat

Jag har svårt att rekommendera Bioshock eftersom jag fann det riktigt tråkigt, VÄLDIGT vackra miljöer däremot!

Medlem

Får ta mig an Xcom snart, har det både på iPadoch PCn. Har du testat det på paddan? Från vad jag har hört ska det göra sig ganska bra.

Jag hade valt Bioshock. Jag tyckte att det var underhållande, skön känsla, vackra miljöer, och en story som är åtminstone är klart godkänt. Det tar dessutom inte supermånga timmar att ta sig igenom, vilket är en fördel när du ska jobba dig igenom din backlog.

Testpilot

Hoppas du spelade med Enemy Within DLC/Addon , spelet blir ofantligt mycket bättre då.

Bioshock är snyggt och har en cool story , men kör det på svårighetsgrad Easy eller nåt för spelmekaniskt suger spelet.

Då rekommenderar jag Last Light mera , nackdelen med last light är att det var rätt buggigt då det släpptes , hoppas de patchat bort det nu.

Medlem

Jag är väldigt sugen på att testa XCOM men tiden räcker inte till just nu. Det kanske blir mitt sommarspel det här året. Något som jag kan roa mig med när semestern och varma sommardagar blir tråkiga.

För övrigt: Kör du på Normal?? HA! (Nej, skämt åsido, jag gör vanligtvis detsamma)

Medlem

Grats!

Älskade det spelet

Skribent
Skrivet av zAjben:

Får ta mig an Xcom snart, har det både på iPadoch PCn. Har du testat det på paddan? Från vad jag har hört ska det göra sig ganska bra.

Har det på paddan också, men efter senaste uppdateringen är spelet helt trasigt. Det krashar konstant i cutscenes och savegame blir corrupted. Fungerade dock bra innan :/ Sen andra nackdelen är attman inte har Enemy Within expansionen, som faktiskt tillför en hel del.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kan varmt rekommendera Metro: Last Light. Utan tvekan det bästa singleplayer-FPS 2013 om jag får säga mitt


signatur

no remorse

Flakmonkey

Lirade varianten som kom gratis med Playstation Plus vilket är den utan enemy within. Frågan är om man kan köpa det till den varianten?

Verkar ju som om det blir Metro: Last Light härnäst då

Medlem

Kanske bör köra Metro 2033 innan ifall du ej gjort det.
Ett tips, läs böckerna också. Riktigt bra!

1
Skriv svar