Jämställdhet eller feminism

Skribent
Jämställdhet eller feminism

De som följer bloggen vet att jag ibland snöar in mig på genus och skriver av mig en del om det ämnet inom spel. Många kanske stör sig, andra tycker det är roligt. Jag tycker att oavsett vad NI tycker så uppskattar jag att ni läser det jag skriver. Om ni tar er igenom mina texter så är det ju till trots något som lockar, hat eller medhållande må vara. Tänkte ta tjuren vid hornen här och skriva av mig lite om jämställdhet och feminism.

Feminism, bara ordet vet jag är väldigt laddat och jag själv vill egentligen inte kalla mig det just för att folk blir negativa innan de ens har hört vad jag haft att säga. Egentligen är det bara ett ord, men det skapar så många åsikter och känslor. Däremot så har jag alltid varit för jämställdhet. Nu menar jag inte att allt ska vara 50/50 i samhället, men att alla ska kunna börja med samma förutsättningar och lika chanser. Sen vad man gör av saker och ting, det är en helt annan fråga. Givetvis är det möjligen en utopi, men likväl något bra att sträva efter. Detta gäller alla, oavsett kön, hudfärg eller vad det nu kan vara. Har fått det påpekat för mig, att det är just detta som är feminism. Så jag antar väl att jag är det? Fast då har vi väl det här med grupptillhörigheter igen?

Saken är den att jag har själv haft väldigt dåliga erfarenheter av just genus och feminism. När jag läste på lärarprogramet så hade vi en föreläsare som skulle hålla en föreläsning om konflikthantering och mobbing. Så långt låter ju allt bra. Men denna föreläsare visade sig vara en av de mest extrema människor jag träffat. Hon inleder med att säga att flickor egentligen inte mobbar, utan de tar efter vad pojkarna gör. Bara där hördes det ett sus från den manliga delen av åhörarna. Sen fortsatte det med att hon egentligen skyllde allt vad gällande konflikter och mobbing i klassrummet på pojkarna. Hon slutade första delen av föreläsningen med att hon pekade ut i föreläsningssalen och sa följande ord "Ni killar måste veta om att ni har kollektivt ansvar för allt ont som hänt kvinnorna genom hela världshistorien". Kan säga att det inte var en enda kille som kom tillbaka efter kafferasten. Givetvis var hon en av de som stolt kallar sig "feminist" och därav fick jag också en väldigt negativ bild av ordet.

Men jag har sen insett att det egentligen finns två typer av feminister. Ena är de där som jag egentligen vill kalla "manshatare". De pekar ned på allt ont som hänt kvinnorna genom historien och vill att kvinnorna ska få ge igen idag. Men sen finns det de andra som egentligen bara strävar efter ett mer jämställt samhälle. Jag hade en kollega som jag jobbade natt med och vi hade många trevliga samtal under de nätter vi jobbade. Hon tillhörde feminist-typ nr. 2. Egentligen är det väl vad vi alla vill, att samhället ska vara jämställt. Givetvis så måste arbeten och annat bygga på kompetens, men i grund ska lika jobb ge lika lön oavsett kön och riktigt så är det inte idag. Själv jobbar jag inom vården och det räknas som ett klassisk kvinnoyrke. Hårt jobb men rätt dåligt betalt, nu räknare jag detta utifrån vilka tider och vilket ansvar man har. Jag jämför det inte med något annat yrke. Många säger till mig de gånger jag klagar om våra löner, "Men du har valt det jobbet, byt om du vill ha högre lön eller skyll dig själv". Visserligen skulle jag kunna det, men om alla tänkte så och faktiskt bytte jobb. Då skulle vi inte ha någon vårdpersonal kvar. Vilka ska då ta hand om de som faktiskt blir sjuka? Men nu ska jag inte göra detta till någon löneblogg så jag lämnar det där.

Vad gällande jämställdhet i spelmediet så vill jag att min dotter ska kunna ha lika kul som mig med tvspel, detta utan att behöva känna att hon hålls tillbaka för att hon är flicka. Det må kanske vara ett långt mindre problem i det stora globala. Även kanske många anser att genus är ett litet problem gentemot det stora. Men jag anser att alla problem är problem, oavsett storlek så behöver de lösning och det finns egentligen ingen köordning.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Jämställdhet eller feminism

Mycket har som sagt med kultur och historia att göra. Såg ett intressant reportage ifrån Ukraina för en tid sedan där många kvinnor rent kulturellt tycker synd om männen p.g.a landets historia.

Det påminner om att det inte alltid varit enkelt för mannen heller, samtidigt som krig och konflikter stämplas som något av dess eget påhitt.

Det är något irriterande att det alltid uttrycks oro för framtiden eller att ett kön förtrycks så fort genus kommer upp. Är inte målet att sluta kategorisera? Om ett kön alltid förespeglas behöva skydd från samhället och det ena inte så blir det också helt fel.

Genus frågan är ur tiden, nu finns tillfället för kvinnor att bli statsminister, soldat, spelutvecklare, advokat o.s.v. Men saker och ting kommer ta sin tid, för 35 år sedan var det fortfarande lagligt att slå sina barn. Allt kommer inte ske på en generation.

Letar man efter brister, orättvisa och förtryck kommer man att hitta det överallt. Visst ska vi gå framåt, men med gap & oro istället för verkstad så blir det bara uttjatat och fler kommer att sluta bry sig.

Min ställning är lite som skådisen Morgan Freeman på rasism. https://www.youtube.com/watch?v=z2d2SzRZvsQ


signatur

The definition of insanity?

ZF
Medlem

påminde föreläsaren ifråga möjligen i nån grad om Walters jonglör?

Medlem

Feminism betyder i själva fallet jämställdhet och har inget med kön att göra.

Medlem

Höj lönerna på jobb så som ingen vill ha och sänk på jobben som alla vill ha.
Löser problemen med för lite lärare och vårdpersonal och ger mer pengar åt företagen när vdn har en mänsklig lön.

Då skulle du inte behöva byta jobb eller fundera över vem som gör jobbet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Bra skrivet! Det finns nog extremister i alla grupper och tyvärr så blir det ganska tråkigt eftersom det ger en orättvis bild av att alla i gruppen skulle vara så.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Ariae:

Feminism betyder i själva fallet jämställdhet och har inget med kön att göra.

Första stycket, kom du ens så långt?

Bra skrivet, kunde varit längre

Jag följer den debatt nu som handlar just om feminism, jämställdhet och manshatare.
Väldigt intressant faktiskt, psykologi och mänskligt beteende är en hobby, jag läser mycket fanboy krig även om det mest gör mig deprimerad och tittar på debatter mellan ateister och religösa främst i usa.

Men
Ta bara det faktum att kvinnor idag får jobb före män som hade varit bättre lämpade för jobbet, fick det enbart för att dom var kvinna, och detta kallas sen för jämställdhet,
ingen höjer ögonbrynen för detta såklart

Vill inte att det ska låta som jag är sur för att någon har gjort detta mot mig, men det hände en kompis till mig för inte allt för länge sen och är ett vanligt tema på just det företaget.

Jag jobbar också på ett kvinnodominerat yrke med 50+ anställde och vi är 4 killar med en chef som också är kvinna, helt ok med vad jag gör, faktum är för att vi så få killar, man har en del förmåner. Tycker att jag som kille blir särbehandlad, för mig positivt, Folk lyssnar på vad man säger och tycker, ställer upp och hjälper gärna till, vissa vågar inte komma med kritik, vilket när den är riktad till min kvinnliga kamrater enligt mig ofta är obefogad, när jag bytte ställe som jag var på fick jag hör att det var tråkigt att jag flyttade, av en person som jag knappt pratat med som hatade alla andra ungefär.
Lönesamtalet jag hade behövde jag bara hålla med, allt var bra och fick mycket positiv feedback, hade blivit en hel del tandgnissel om kollegorna hade hört samtalet, säkert inte från alla.

Nog om mig, poängen är att särbehandling sker på båda sidor, men in the name of feminism så får kvinnor mycket "oförkänt" gratis, och visst är det fall och tillfällen så inte är fallet, men feminism är något som mer och mer blir förknippat med extremism, och jag tror som man så bör man nog bli uppmärksam på det för mycket skit släpps igenom, till exempel som hur kan den talaren ens bjudas in, folk har inte uppmärksammat detta ens som ett problem, och tro mig, detta är bara början.

Så jag säger som du, jag är för jämställdhet. Feminism har idag flera betydelser.

Medlem

Hos dagens feminism och genus-"vetenskap" ligger ren sexism nära till hands tyvärr, som i exemplet med föreläsaren som du tog upp. Som liberal och för jämställdhet på riktigt så kan jag bli oerhört irriterad på hyckleriet, hatet och sexismen som finns bland avarterna av feminismen. Därför skulle det inte falla mig in att kalla mig feminist.

Medlem

Än en gång säger jag att "Feminism" betyder "jämställdhet" och det är enbart dessa hycklare och idioter som använder det som nån form av kvinnokampsord, när de i själva verket vill att det ska vara mannens "tur" att stå i skamvrån.

Anledningen till att många kvinnor får jobb i dagens läge är att de när de kunskapsmässigt ligger jämsides med mannen med samma kunskap, antagligen har fått jobba extra hårt för det.
Om jag vore arbetsgivare så tar jag ju självklart de som jobbar hårt och har drivkraft än medelmåttiga medelålders män. Sen är det ju inte så att alla medelålders män är medelmåttiga, men det händer betydligt oftare. Det är bara en fråga om kompetens.

Ps. Det är bara män som påstår att feminism är ett laddat ord, undra varför?

Medlem
Skrivet av Ariae:

Än en gång säger jag att "Feminism" betyder "jämställdhet"

Och jag kan nog tala för alla här när jag säger,, VI VET...

Skrivet av Ariae:

och det är enbart dessa hycklare och idioter som använder det som nån form av kvinnokampsord, när de i själva verket vill att det ska vara mannens "tur" att stå i skamvrån.

Smått paff över denna mening, jaha och,?.. tänker man.. vad ville tillföra? det existerar då menar du? du håller till viss del med?

Skrivet av Ariae:

Anledningen till att många kvinnor får jobb i dagens läge är att de när de kunskapsmässigt ligger jämsides med mannen med samma kunskap, antagligen har fått jobba extra hårt för det.

Läst denna bit nu ett par gånger, och blir mer och mer förvirrad? "får jobb" brett neutralt, uttryck, intet sägande, om dom låg efter skulle dom inte få några jobb alls?

"kunskapsmässigt ligger jämsides med mannen med samma kunskap"
Denna meningen är intressant.

" antagligen har fått jobba extra hårt för det."
Kvinnor, om man tror på genus forskningen, har lättare att utveckla sig akademiskt, med tanke på att dom får jobba hårdare för samma kunskap. om du menar för att få jobbet, hade jag kunnat hålla med, för generaliserat uttryckt.

Men ska man läsa mellan raderna, jag har en släng av ordblindhet så jag läser igenom det jag skriver minst 3 gånger för annars skulle ingen förstå vad jag skriver, gjorde du det en gång?

Jag antar nu att du menar att kvinnor får jobben för dom är lika bra som män, och sen slänger du att dom får jobba hårdare för det, vilket jag är osäker på vad du menar med det, som ett extra tryck, fungerat nog bättre om du sagt det till mig på fyllan.
Men jag köper inte detta, då jag sett många fall där kvinnor som haft sämre kunskap fått jobb för att dom just varit kvinnor, och när jag vet att kvinnor som tar upp detta, att det faktiskt existerar, som också jobbar med detta, så tar jag nog dom mer på orden än dig.

Skrivet av Ariae:

Om jag vore arbetsgivare så tar jag ju självklart de som jobbar hårt och har drivkraft än medelmåttiga medelålders män. Sen är det ju inte så att alla medelålders män är medelmåttiga, men det händer betydligt oftare. Det är bara en fråga om kompetens.

Självklart. eller?

Skrivet av Ariae:

Ps. Det är bara män som påstår att feminism är ett laddat ord, undra varför?

Laddat ord? jag tror mig förstå vart du vill komma, men det låter lite löjligt, du menar väl att man inte vill kalla sig feminist? bara män, du är otrolig, du kanske skulle vidga dina vyer lite och inte bara vad dina kompisar sagt.

Googla Karen Straughan, hon är en av flera kvinnor som har kritiserat feminismen, och pratar om just det som nämnts här, hittade en sak jag inte sett med henne nu när jag kolla lite, så det ska jag titta på nu,
ha`re

Inaktiv
Skrivet av Ariae:

Feminism betyder i själva fallet jämställdhet och har inget med kön att göra.

Feminismen i Sverige har kidnappat ordet jämställdhet och nu blir man dessvärre uthängd som sexist eller gris om man inte kallar sig för feminist (som han VD,n som blev det nyligen i aftonbladet)

Om någon säger att de är feminist så har det blivit så likt religion nu att man måste fråga ut dem vad de tror på och varför då det finns så många förgreningar i det ordet.

Varför kallar ni er inte för humanist och är för jämlikhet för båda könen utan massa nonsens som patriarkat och sådant menlöst?

Medlem
Skrivet av Ariae:

Det är bara män som påstår att feminism är ett laddat ord, undra varför?

Så är det ju inte, det finns ju massor av kvinnor som bara skakar på huvudet när de hör ordet feminism. Min fru till exempel. Hon känner inte alls igen sig i bilden av att hon skulle tillhöra ett förtryckt kollektiv.

Medlem

Bra skrivet, håller med på alla punkter då det överensstämmer så sjukt väl med min egen uppfattning om jämställdhet. Det må i vårt eget samhälle vara ett mindre problem än t.ex. arbetslöshet, kriminalitet, korruption o.s.v. men precis som du skriver är det likväl ett problem. Vi är ju dock på väg åt rätt håll verkar det som, och det är väl tur det.

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av Ariae:

Än en gång säger jag att "Feminism" betyder "jämställdhet"

Och jag kan nog tala för alla här när jag säger,, VI VET...

Skrivet av Ariae:

och det är enbart dessa hycklare och idioter som använder det som nån form av kvinnokampsord, när de i själva verket vill att det ska vara mannens "tur" att stå i skamvrån.

Smått paff över denna mening, jaha och,?.. tänker man.. vad ville tillföra? det existerar då menar du? du håller till viss del med?

Skrivet av Ariae:

Anledningen till att många kvinnor får jobb i dagens läge är att de när de kunskapsmässigt ligger jämsides med mannen med samma kunskap, antagligen har fått jobba extra hårt för det.

Läst denna bit nu ett par gånger, och blir mer och mer förvirrad? "får jobb" brett neutralt, uttryck, intet sägande, om dom låg efter skulle dom inte få några jobb alls?

"kunskapsmässigt ligger jämsides med mannen med samma kunskap"
Denna meningen är intressant.

" antagligen har fått jobba extra hårt för det."
Kvinnor, om man tror på genus forskningen, har lättare att utveckla sig akademiskt, med tanke på att dom får jobba hårdare för samma kunskap. om du menar för att få jobbet, hade jag kunnat hålla med, för generaliserat uttryckt.

Men ska man läsa mellan raderna, jag har en släng av ordblindhet så jag läser igenom det jag skriver minst 3 gånger för annars skulle ingen förstå vad jag skriver, gjorde du det en gång?

Jag antar nu att du menar att kvinnor får jobben för dom är lika bra som män, och sen slänger du att dom får jobba hårdare för det, vilket jag är osäker på vad du menar med det, som ett extra tryck, fungerat nog bättre om du sagt det till mig på fyllan.
Men jag köper inte detta, då jag sett många fall där kvinnor som haft sämre kunskap fått jobb för att dom just varit kvinnor, och när jag vet att kvinnor som tar upp detta, att det faktiskt existerar, som också jobbar med detta, så tar jag nog dom mer på orden än dig.

Skrivet av Ariae:

Om jag vore arbetsgivare så tar jag ju självklart de som jobbar hårt och har drivkraft än medelmåttiga medelålders män. Sen är det ju inte så att alla medelålders män är medelmåttiga, men det händer betydligt oftare. Det är bara en fråga om kompetens.

Självklart. eller?

Skrivet av Ariae:

Ps. Det är bara män som påstår att feminism är ett laddat ord, undra varför?

Laddat ord? jag tror mig förstå vart du vill komma, men det låter lite löjligt, du menar väl att man inte vill kalla sig feminist? bara män, du är otrolig, du kanske skulle vidga dina vyer lite och inte bara vad dina kompisar sagt.

Googla Karen Straughan, hon är en av flera kvinnor som har kritiserat feminismen, och pratar om just det som nämnts här, hittade en sak jag inte sett med henne nu när jag kolla lite, så det ska jag titta på nu,
ha`re

Får förklara mig lite bättre känner jag.
Det är inte meningen att trampa på tår.
Det jag menar är att så länge vi accepterar att ordet "feminism" är av negativ klang så kommer det bara bli värre.
Jag kallar mig själv för humanist just för att det inte ska misstolkas.
Jag är för jämlikhet, men jag tycker det är tråkigt att ordet feminism ens kan misstolkas.

Jag får ursäkta om mina inlägg ter sig lite förvirrade, jag skriver när jag kommer hem från mitt nattskift och är inte helt reko i skallen.
Jag ska kolla lite på Straughan, tack för tipset!

Ps. Jag drar inte åsikter från mina vänner, jag har varit genuint intresserad av genusfrågan i många år p.g.a. att min fader och styvmoder är i ett typiskt patriarkaliskt förhållande som jag tycker är grymt orättvist, jag uttalar mig bara klantigt.

ZF
Medlem
Skrivet av bleak:

Feminismen i Sverige har kidnappat ordet jämställdhet och nu blir man dessvärre uthängd som sexist eller gris om man inte kallar sig för feminist (som han VD,n som blev det nyligen i aftonbladet)

Om någon säger att de är feminist så har det blivit så likt religion nu att man måste fråga ut dem vad de tror på och varför då det finns så många förgreningar i det ordet.

Varför kallar ni er inte för humanist och är för jämlikhet för båda könen utan massa nonsens som patriarkat och sådant menlöst?

kanske för att Humanisterna redan kidnappat ordet?

och trosbekännare göre sig där icke besvär, så nån jäkla ordning får det ju ändå vara liksom.

1
Skriv svar