Jag ska börja med klocka igen

Skägg.
10 Chambers
Jag ska börja med klocka igen

#blogg


signatur
Medlem
Jag ska börja med klocka igen

ja, det är en spännande klockutveckling vi har att vänta oss nu inom en snar framtid. Det är både rykten om tekniska klockor från olika bolag som människor tror ska komma ut och bolag som redan har släppt dessa klockor på marknaden eller som kommer att släppa dem snart.

Jag tycker att en smart-klocka kan bli ett intressant komplement till ens mobiltelefon och det kommer att bli en spännande utveckling som vi kan vänta oss i framtiden. Vi får dock se vad Apple kan göra på den här fronten och om det kommer att göra något, då det brukar vara de som sätter ribban.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Skägg.
10 Chambers

Apple schmapple! Känns som Android verkligen börjar springa förbi nu.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Apple schmapple! Känns som Android verkligen börjar springa förbi nu.

ja, framtiden för Android ser verkligen ljus ut och debatten om Apple fortfarande är de som leder eller inte kan diskuteras. Fördelen med Google/Android är att de inte lika hemlighetsfulla som Apple och har många olika tillverkare som kan göra deras telefoner vilket bidrar med att det blir ett väldigt stort utbud för oss konsumenter, samt att det här också kommer att gälla med klockorna.

Det vi dock inte vet är om Apple ens planerar att göra en klocka då de fortfarande är relativt skickliga på att hålla sina företagshemligheter hemliga. Själv så har jag Googles Nexus 5 - telefon som är tillverkade av LG och den är ett stort tecken på att Googles mobiltelefoner har blivit betydligt mer stabila och allmänt bättre, vilket bevisar att går i rätt riktning inom denna industri.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

I like what I see!

ZF
Medlem

nja. kul och säkert praktisk. (och hyfsat klocklik för första gången?) tills man kommer på att den måste laddas var tredje dag. och att batteriet alltid glömdes laddas just när den hade behövt påminna mig om nått viktigt.

tills batteritiden åtminstone nått en femtedel av den i min gamla analoga tidsindikator så får det nog vara nog med mobilen att komma ihåg för att komma ihåg saker.

Skrivet av The Gamer:

Vi får dock se vad Apple kan göra på den här fronten och om det kommer att göra något, då det brukar vara de som sätter ribban.

Apple sätter väll snarare oftare golvet, och trender. nog för att sånt också är viktigt för att nya påhitt ska få bredare fäste.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Apple schmapple!

lols. låter som en mumsig efterätt..

Medlem
Skrivet av ZF:

nja. kul och säkert praktisk. (och hyfsat klocklik för första gången?) tills man kommer på att den måste laddas var tredje dag. och att batteriet alltid glömdes laddas just när den hade behövt påminna mig om nått viktigt.

tills batteritiden åtminstone nått en femtedel av den i min gamla analoga tidsindikator så får det nog vara nog med mobilen att komma ihåg för att komma ihåg saker.

Skrivet av The Gamer:

Vi får dock se vad Apple kan göra på den här fronten och om det kommer att göra något, då det brukar vara de som sätter ribban.

Apple sätter väll snarare oftare golvet, och trender. nog för att sånt också är viktigt för att nya påhitt ska få bredare fäste.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Apple schmapple!

lols. låter som en mumsig efterätt..

Apples motton har länge varit Think Different och att man inte behöver uppfinna nya produkter utan att det räcker med att förbättra de gamla. Givetvis så har du rätt i att Apple gärna vill sätta trender och deras PR bygger på att deras produkter ska anses vara välbyggda och exklusiva.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Trodde du skulle börja med en manlig klocka och inte en leksak.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av The Gamer:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Apple schmapple! Känns som Android verkligen börjar springa förbi nu.

ja, framtiden för Android ser verkligen ljus ut och debatten om Apple fortfarande är de som leder eller inte kan diskuteras. Fördelen med Google/Android är att de inte lika hemlighetsfulla som Apple och har många olika tillverkare som kan göra deras telefoner vilket bidrar med att det blir ett väldigt stort utbud för oss konsumenter, samt att det här också kommer att gälla med klockorna.

Det vi dock inte vet är om Apple ens planerar att göra en klocka då de fortfarande är relativt skickliga på att hålla sina företagshemligheter hemliga. Själv så har jag Googles Nexus 5 - telefon som är tillverkade av LG och den är ett stort tecken på att Googles mobiltelefoner har blivit betydligt mer stabila och allmänt bättre, vilket bevisar att går i rätt riktning inom denna industri.

Har en Nexus fem, just nu lite lätt stuntad mot ett stengolv, men jag älskar den. Köpte precis en Chromecast och börjar verkligen se ett helt kretslopp av Android-produkter.

Skrivet av ZF:

nja. kul och säkert praktisk. (och hyfsat klocklik för första gången?) tills man kommer på att den måste laddas var tredje dag. och att batteriet alltid glömdes laddas just när den hade behövt påminna mig om nått viktigt.

Så länge den håller i 24 timmar är jag nöjd, laddar mobilen varje natt så varför inte klockan. Har blivit rutin.

Skrivet av marcus8958:

Trodde du skulle börja med en manlig klocka och inte en leksak.

Jag är blott ett barn i en mans kropp


signatur
Medlem

Det är trots allt smidigare att lyfta armen och kolla tiden på ett armbandsur och tillkommer det ytterligare småsaker som väder, notiser, påminnelser och annat gott och blandat så är det ett givet köp. Bara dom fixar saker som vikt, batteritid och kanske framför allt anpassningsbarhet.

Det skulle suga om man behöver köpa en klocka som är kompatibel med just den telefon och/eller modell som man har, det skulle liksom sabba lite med andriod-grejjen - att kunna välja och vraka utan att behöva tänka på att de olika märkena skall passa ihop.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:

Det är trots allt smidigare att lyfta armen och kolla tiden på ett armbandsur och tillkommer det ytterligare småsaker som väder, notiser, påminnelser och annat gott och blandat så är det ett givet köp. Bara dom fixar saker som vikt, batteritid och kanske framför allt anpassningsbarhet.

Det skulle suga om man behöver köpa en klocka som är kompatibel med just den telefon och/eller modell som man har, det skulle liksom sabba lite med andriod-grejjen - att kunna välja och vraka utan att behöva tänka på att de olika märkena skall passa ihop.

Ja, därför är ju Samsung Galaxy Gear ganska ointressant.


signatur
Medlem
Skrivet av conthox:

Det är trots allt smidigare att lyfta armen och kolla tiden på ett armbandsur och tillkommer det ytterligare småsaker som väder, notiser, påminnelser och annat gott och blandat så är det ett givet köp. Bara dom fixar saker som vikt, batteritid och kanske framför allt anpassningsbarhet.

Det skulle suga om man behöver köpa en klocka som är kompatibel med just den telefon och/eller modell som man har, det skulle liksom sabba lite med andriod-grejjen - att kunna välja och vraka utan att behöva tänka på att de olika märkena skall passa ihop.

Jag ser ingen större mening med att ersätta en vanlig klocka. Jobbiga kommer vara att man måste ladda den ofta och har man fått ett viktigt mail är det ändå lättare att använda telefonen för att läsa och svara.

I framtideb kanske man ersätter mobilen med en klocka men vi är inte där än.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Klocka is "the sheet", skulle gärna vilja ha en med inbyggd mikrovågsugn, men drömma kan man alltid.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

En sån skulle man ha

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Jag ser ingen större mening med att ersätta en vanlig klocka. Jobbiga kommer vara att man måste ladda den ofta och har man fått ett viktigt mail är det ändå lättare att använda telefonen för att läsa och svara.

Nja, alltså, jag menade inte att man skall använda klockan för att läsa eller skriva t ex mail. Utan mer bara som en förlängning av notis-fältet, typ. Att man kan se att nu har man X antal nya mail, Y antal nya SMS och det är Z grader varmt där man är. Det vill säga inte att ersätta mobilen på något sätt, utan se det som en förlägning/komplettering - minimalt alltså. Så det blir som en klocka, plus lite extra info hämtat från mobilen.

Angående laddningen så blir det inte mycket laddning om man håller funktionerna nera. Men det är klart, skall det (som en del är inne på) vara en inbyggd kamera så att man kan ta bilder med den som sedan skickas via Bluetooth till mobilen, eller att man kan tala in röstmemon osv då drar det ju på batteriet. Men att ladda den en gång per dag är väl inte hela världen? Speciellt om det finns induktionsladdning, så att man inte behöver använda sladd utan bara lägger den bredvid en laddningsplatta.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag ser det som en stor fördel om man kan ändra utseende på hur de analoga visarna ser ut, vore kul om de emulerade Rolex, Omega etc. som man kan byta i en svepning. Om de kan lösa batteritiden med en hybridlösning mellan batteri och solceller vore det säkert positivt också.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:

Jag ser ingen större mening med att ersätta en vanlig klocka. Jobbiga kommer vara att man måste ladda den ofta och har man fått ett viktigt mail är det ändå lättare att använda telefonen för att läsa och svara.

Nja, alltså, jag menade inte att man skall använda klockan för att läsa eller skriva t ex mail. Utan mer bara som en förlängning av notis-fältet, typ. Att man kan se att nu har man X antal nya mail, Y antal nya SMS och det är Z grader varmt där man är. Det vill säga inte att ersätta mobilen på något sätt, utan se det som en förlägning/komplettering - minimalt alltså. Så det blir som en klocka, plus lite extra info hämtat från mobilen.

Angående laddningen så blir det inte mycket laddning om man håller funktionerna nera. Men det är klart, skall det (som en del är inne på) vara en inbyggd kamera så att man kan ta bilder med den som sedan skickas via Bluetooth till mobilen, eller att man kan tala in röstmemon osv då drar det ju på batteriet. Men att ladda den en gång per dag är väl inte hela världen? Speciellt om det finns induktionsladdning, så att man inte behöver använda sladd utan bara lägger den bredvid en laddningsplatta.

Mycket onödig information. Allt det där har man i mobilen när man vaknar och man behöver knappast kolla vädret var 5e minut.

Får man viktiga mail piper mobilen till och får man reklam säger den inget. Då behöver jag inga notiser för att veta vad det är för mail.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Får man viktiga mail piper mobilen till och får man reklam säger den inget. Då behöver jag inga notiser för att veta vad det är för mail.

Jao, smaken är som baken.

Personligen har jag svårt att höra när mobilen ringer/piper om den ligger i en jackficka, speciellt på vintern när man har tjockare jacka. Att då ha en "förlängning" som piper vid viktiga mail/sms "utanför jackan" skulle hjälpa. Sedan vad som är onödig information är väl individuellt.

Just vädret är väl kanske ett dåligt exempel då man, precis som du säger, kanske bara kollar det på morgonen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag hade en Pebble i några månader och var fantastiskt nöjd med den. Var riktigt skönt att t.ex. kunna trycka bort samtal när man var ute och cyklade och den fungerade klockrent som fjärrkontroll för musik. Fick ladda den över natten ungefär en gång i veckan.

Tyvärr så råkade jag pajja armbandet på den och min lagning blev inge vidare så en dag var de bara borta från armen.. Lutar åt att beställa en ny någon gång under våren däremot.

/ LordDaimos

Medlem

Oj, jag glömde ladda den igår. Undrar vad klockan är... Just det, det kan jag se i mobilen... Som jag också glömde ladda.. Skit! Minns fortfarande tiden då jag bara behövde ladda telefonen en gång i veckan och byta batteri i armbandsklockan var femte år. Men den tiden är förbi.

Allra helst ska klockan laddas av min kroppsvärme när jag har den på mig. Då kan vi börja diskutera nyttan av en Androidklocka.

Skägg.
10 Chambers

Har man inte laddat sin mobil är det skäl nog att gå hem från jobbet. Skulle jag säga.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har man inte laddat sin mobil är det skäl nog att gå hem från jobbet. Skulle jag säga.

Vi har i runda slänga en miljon (give or take) USB-kablar på jobbet som samtliga funkar att ladda mobilen med. In i datorn bara så laddar den ju. Så den ursäkten, att jag måste ladda mobilen, funkar inte om jag vill gå hem tidigt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har man inte laddat sin mobil är det skäl nog att gå hem från jobbet. Skulle jag säga.

Vi har i runda slänga en miljon (give or take) USB-kablar på jobbet som samtliga funkar att ladda mobilen med. In i datorn bara så laddar den ju. Så den ursäkten, att jag måste ladda mobilen, funkar inte om jag vill gå hem tidigt.

Jag säger bara en sak... har du fundet på sabotage?


signatur
1
Skriv svar